Xtra_lilje Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Dette er av ren nysgjerrighet, men jeg vet om en person som tjener mye penger svart i en bransje der dette er(var?) ganske vanlig, tror jeg. Personen jobber med undervisning/opplæring og tar pengene rett i lommen. Har selv vært til stede på et kurs, der alle deltakerne betalte kontant 1500 kr og det var 20 stk på kurset. Så vidt jeg vet, hadde personen en fast jobb for vel 8-10 år siden, men har jobbet svart siden, og har også oppholdt seg i lengre perioder i utlandet med arbeidsledighetstrygd. For meg høres det helt vilt ut å utnytte systemet på denne måten, og skjønner ikke hvordan personen slipper unna med det. Hva slags konsekvenser kan det får om personen blir oppdaget? Personen er norsk. Og kurset var et helgekurs. Endret 28. juli 2010 av Xtra_lilje
Gjest Prøvekandidat Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Dette er av ren nysgjerrighet, men jeg vet om en person som tjener mye penger svart i en bransje der dette er(var?) ganske vanlig, tror jeg. Personen jobber med undervisning/opplæring og tar pengene rett i lommen. Har selv vært til stede på et kurs, der alle deltakerne betalte kontant 1500 kr og det var 20 stk på kurset. Så vidt jeg vet, hadde personen en fast jobb for vel 8-10 år siden, men har jobbet svart siden, og har også oppholdt seg i lengre perioder i utlandet med arbeidsledighetstrygd. For meg høres det helt vilt ut å utnytte systemet på denne måten, og skjønner ikke hvordan personen slipper unna med det. Hva slags konsekvenser kan det får om personen blir oppdaget? Det blir vel ikke rare arbeidsledighetstrygda hvis han ikke har hatt noe inntekt på papiret de siste årene? Får ikke trygd ut fra svart inntekt.
Xtra_lilje Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2010 Det blir vel ikke rare arbeidsledighetstrygda hvis han ikke har hatt noe inntekt på papiret de siste årene? Får ikke trygd ut fra svart inntekt. H*n var i fast arbeid for flere år siden og ble arbeidsledig etter denne jobben pga nedskjæringer, og dro da til utlandet. H*n får ikke trygd lenger.
Illuminati Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Og det blir dårligstelt med feriepenger og pensjon for han! Krev kvittering neste gang og oppforde andre til å gjøre det samme. Slik kan du ta avstand fra slikt. Det er jo mulig han har et enkeltmannsforetak?
Xtra_lilje Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2010 Det vet jeg ikke; nå er ikke jeg ute etter å "ta" noen, men er mest nysgjerrig. Om det finnes et ENK; hvordan fungerer det da? Pengene må vel inn på en konto og regnskapsføres? Eller? Den helgen jeg var kurs, havnet pengene i en konvolutt som ble dratt frem titt og ofte i forbindelse med shopping, restauranter osv.
Illuminati Skrevet 28. juli 2010 #6 Skrevet 28. juli 2010 De trenger ikke stå på konto, bilagene føres i regnskapet. Så i praksis er dette fult mulig å gjøre, selv om dere har betalt kontant. Men det er like lett å stikke litt unna også...
Skvaldersjura Skrevet 29. juli 2010 #7 Skrevet 29. juli 2010 Svart økonomi er vel ikke helt til å unngå, i et samfunn som vårt? Siden stortingsrepresentanter kjøper tjenester som barnevakt, hagearbeid, hushjelp/ vaskehjelp, bilreparasjon, maling/tapetsering/gulvlegging, murarbeider, og en rekke andre håndverkstjenester, samt en skvett hjemmebrent når muligheten byr seg, uten at det blir oppgitt til skattefuten, så tviler jeg på at den gjennomsnittlige norske innbygger tar slike ting så veldig alvorlig heller. Samtidig må man ikke glemme at svart økonomi er en meget stor drivkraft for det kriminelle miljøet her til lands, og da snakker vi ikke kun om stoffmisbruk, langing og pushere, men bank og finans, forsikring og andre store aktører, som innsidehandler for millionbeløp, og tusker til seg store biter av kaka selv, uten at noen merker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå