Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Ble vitne til at min stakkars pysete pus ble angrepet av en annen katt i dag da min var i ferd med å smyge seg tilbake og i sikkerhet. Den andre katten, som også er gatas skrekk, hoppet i min pus bakfra og hengte seg fast i nakken på den men pus kom seg heldigvis fort løs og kom seg unna. Merket da at jeg blir mektig provosert av katteeiere som ikke tar ansvar og kastrerer kattene sine. Det medfører så masse unødvendig pes som lett kunne vært unngått. Disse (hann)kattene er veldig opptatt av å markere seg og skaper mye konflikter i et område med flere katter. Slossing medfører også større sjanse for overføring av smitte til andre katter i området - deriblant kattehiv (min pus har fått alle vaksiner men er usikker på om vaksinen hjelper mot alle typer hiv?). Ukastrerte katter fører også til uønskede kattungekull - det er vanskelig nok som det er å finne gode hjem til alle katter som fødes. Et annet problem er det at de skvetter over alt - det er ikke gøy når utemøblene blir "sprayet" ned. Mener også at det er til kattens eget beste å bli kastrert - vil tro at disse kattene er roligere og mer balanserte og er mindre plaget med sykdommer og skader... Dette var bare et hjertesukk med en oppfordring til alle katteeiere om å kastrere kattene sine!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Ett stort hjertesukk fra min side også. Det er så idiotisk å ikke kastrere/sterilisere sine katter. De tenker ikke over konsekvensene av hva som skjer med alle de uønskede kattekullene. Jeg sitter her med fire helskjønne kattunger på fanget og bekymrer meg over deres fremtid. Det er så alt for mange uønskede katter der ute. Det er så vondt. Og så forbanna irriterendes med de som eide mora. Hvorfor kunne de ikke bare sterilisert? Vel nå har de mistet sine katter, siden de ikke eide ansvarsfølelse ovenfor de. Mor blir sterilisert nå og vi jobber med å finne nye hjem til ungene. Men om man tar en titt på "gis bort" på finn.no er det til å begynne å grine av. Så mange skjønne puser og så alt for få hjem til de
FatallyYours Skrevet 28. juli 2010 #3 Skrevet 28. juli 2010 ahh, copy that! jeg er ikke engang en "katteperson", så min tålmodighet er enda dårligere, og har nå fått 2 dyre barnevogner pisset ut av katter.
MissMas Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Jeg slenger meg på her, jeg er helt enig i at kastrering burde være noe alle tar seg tid og råd til. Det er uansvarlig og dårlig gjort å ikke kastrere utekatten sin. Katter har det også mye bedre etter de er kastrerte. De blir rolige, slipper hormoner og er mer stedbundne. Endret 28. juli 2010 av MissMas
Gjest Blubberella Skrevet 30. juli 2010 #5 Skrevet 30. juli 2010 Ja sukk... Nabomonsen driver og pisser rundt husveggene her (han har også sneket seg inn på soverommet mitt og pisset på et pledd) og plager vettet av hunnkatten min (selvfølgelig kastrert). Naboene gidder ikke kastrere ham fordi det er jo så trist å ta fra ham manndommen... De forlater ham også ute alene i dagesvis uten tilgang på mat, så han går og mjauer sårt rundt her. I tillegg sniker han seg inn så snart jeg har døra åpen for å finne mat. Har flere ganger tatt ham på fersken oppi katten min si matskål. Jeg prøver å jage ham bort så han skal skjønne at inne her er forbudt område, men det er jo klart at han leter etter mat når han går sulten rundt i dagesvis. Nå mens de har vært borte har jeg satt frem mat til ham på trappa deres så han slipper å sulte, og i tillegg kanskje lar være å snike seg inn til oss. Jeg blir helt gåen av en sånn form for kattehold. Jeg får dårlig samvittighet om jeg forlater katta mi i ett døgn, selv om jeg setter frem mat og vann. Men enkelte mener visst at katter godt kan klare seg i ei uke uten tilsyn. De gjør jo forsåvidt det, men det er slett ikke noe fint liv for ei katt!
Sulosi Skrevet 30. juli 2010 #6 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har sterilisert alle mine katter og har lenge vert veldig fornøyd med at hannkatten min ikke slenger rundt og pisser og slåss..derimot har det dukket opp et annet problem, han har blitt i overkant hjemmekjær. Hann spankulerer på taket og smetter inn i naboens takvindu og legger seg i senga,- enda godt jeg har en snill nabo som bare ler av det hele
Green Lady Skrevet 30. juli 2010 #7 Skrevet 30. juli 2010 Jeg har sterilisert alle mine katter og har lenge vert veldig fornøyd med at hannkatten min ikke slenger rundt og pisser og slåss..derimot har det dukket opp et annet problem, han har blitt i overkant hjemmekjær. Hann spankulerer på taket og smetter inn i naboens takvindu og legger seg i senga,- enda godt jeg har en snill nabo som bare ler av det hele Jeg har fått bekreftet av 5 forskjellige naboer at pusen min er jevnlig på innebesøk hos dem Lurer virkelig på hvordan han hadde vært som ukastrert.. Han heter ikke McGyver for ikke noe!
fruBeist Skrevet 30. juli 2010 #8 Skrevet 30. juli 2010 (endret) Vi har to hannkatter, en på snart 9 år, og en kattunge vi fikk fra dyrebeskyttelsen for noen dager siden. Han på 9 er kastrert, og kattungen skal kastreres så fort han er gammel nok. Jeg har lest nok av saker i sommer, om folk som har funnet kattunger i pappesker, overlatt til seg selv om tilfeldigheta :kjefte: Ikke f**n om min katt skal være delaktig i at slikt kan forekomme! Lillepus skal ikke ut på egenhånd før han er kastrert. Endret 30. juli 2010 av fruBeist
Gjest Vampen Skrevet 30. juli 2010 #9 Skrevet 30. juli 2010 Signerer. Her er alle 3 hannkattene kastrert, og hunnkatten sterilisert. Har man ikke råd/tid/gidd til å gjøre dette, vel, da bør man ikke ha katt i det hele tatt. Så enkelt er det.
thirteen Skrevet 31. juli 2010 #10 Skrevet 31. juli 2010 Er veldig enig med deg. At folk ikke kan ta ansvar å kastrere hannkattene sine og sterilisere hunkattene, vel det skjønner jeg ikke. Her jeg bor nå er det mange som ikke velger å gjøre det, og slik har det vært bestandig. Nå er er det et stort problem med villkatter her. Og de igjen er det ingen som tar seg av og steriliserer, så det blir nok mange katter tilslutt. Det første jeg gjorde når jeg fikk min hannkatt var å kastrere han(jeg fikk han når han var nesten 2), og det var ikke all verdens med penger, selv for en trang studentøkonomi. Jeg prioriterte å få katt, så hadde jeg ikke hatt råd å kastrere han hadde jeg ikke råd å ha han.
frklykke Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 Jeg kunne ikke vært mer enig. Min kattepus er sterilisert og det er de tre andre hunnkattene i nabolaget også. Hadde de ikke vært det hadde det nok vært flere kull kattunger her allerede, da flere hannkatter går rundt husene her og sloss. De tilhører ikke nabolaget her. Synes at når man først anskaffer seg katt, så burde man ta vare på dem og tenke ikke bare på dem, men også kattene og andre katteeiere.
Lumê Skrevet 1. august 2010 #12 Skrevet 1. august 2010 Jeg vet om en gammel dyrlege (pensjonist og praktiserer ikke nå lengre) som pleide å "ta seg av" nabolagets ukastrerte hannkatter. Han tok dem inn, kastrerte dem og leverte de på døra hos eierne dagen etterpå. Noen synes sikkert det var skikkelig grusomt gjort og overgrep mot andres dyr, men jegmå bare si det er synd han er for gammel til å praktisere lengre, for kattebestanden i området var på et sunt nivå på den tiden.
Lumê Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 Jeg vet om en gammel dyrlege (pensjonist og praktiserer ikke nå lengre) som pleide å "ta seg av" nabolagets ukastrerte hannkatter. Han tok dem inn, kastrerte dem og leverte de på døra hos eierne dagen etterpå. Noen synes sikkert det var skikkelig grusomt gjort og overgrep mot andres dyr, men jegmå bare si det er synd han er for gammel til å praktisere lengre, for kattebestanden i området var på et sunt nivå på den tiden.
Gundel Gaukeley Skrevet 1. august 2010 #14 Skrevet 1. august 2010 Ja sukk... Nabomonsen driver og pisser rundt husveggene her (han har også sneket seg inn på soverommet mitt og pisset på et pledd) og plager vettet av hunnkatten min (selvfølgelig kastrert). Naboene gidder ikke kastrere ham fordi det er jo så trist å ta fra ham manndommen... De forlater ham også ute alene i dagesvis uten tilgang på mat, så han går og mjauer sårt rundt her. I tillegg sniker han seg inn så snart jeg har døra åpen for å finne mat. Har flere ganger tatt ham på fersken oppi katten min si matskål. Jeg prøver å jage ham bort så han skal skjønne at inne her er forbudt område, men det er jo klart at han leter etter mat når han går sulten rundt i dagesvis. Nå mens de har vært borte har jeg satt frem mat til ham på trappa deres så han slipper å sulte, og i tillegg kanskje lar være å snike seg inn til oss. Jeg blir helt gåen av en sånn form for kattehold. Jeg får dårlig samvittighet om jeg forlater katta mi i ett døgn, selv om jeg setter frem mat og vann. Men enkelte mener visst at katter godt kan klare seg i ei uke uten tilsyn. De gjør jo forsåvidt det, men det er slett ikke noe fint liv for ei katt! Du kan jo fortelle naboen at kastrerte katter også kan parre seg hvis de vil, det er bare ikke så ofte de gidder. Og det blir jo selvfølgelig ingen kattunger av det. Min kastrert hannkatt parrer seg fremdeles hvis anledningen byr seg, men han holder seg hjemme og venter til eventuelle hunnkatter kommer på besøk. Lat luring.
Gjest Blubberella Skrevet 1. august 2010 #15 Skrevet 1. august 2010 Du kan jo fortelle naboen at kastrerte katter også kan parre seg hvis de vil, det er bare ikke så ofte de gidder. Og det blir jo selvfølgelig ingen kattunger av det. Min kastrert hannkatt parrer seg fremdeles hvis anledningen byr seg, men han holder seg hjemme og venter til eventuelle hunnkatter kommer på besøk. Lat luring. Haha ja, kanskje det hadde funket. Men jeg er redd at de bekymrer seg for at katten skal få dårligere selvtillit av flate baller... (store baller er jo en del av manndommen må vite)
Puma Skrevet 2. august 2010 #16 Skrevet 2. august 2010 Slenger meg med på ønsket om at folk skal kastrere kattene sine jeg også. Har nettopp vært nødt til og holde min 12 år gamle pus inne noen dager, fordi han ble skambanka av en ukastrert katt som henger rundt her. Av den grunn er jeg også nødt til og holde katta mi inne om natta. Noe han absolutt ikke er enig i!
Purple Basil Skrevet 2. august 2010 #17 Skrevet 2. august 2010 Skjønner virkelig ikke hva enkelte dyreeiere tenker med, har de ikke råd til kastrering/sterilisering burde de ikke ha skaffet seg katt til å begynne med. Enkelte gir bare rett og slett faen også, de burde skamme seg!
Gjest BabyBlue Skrevet 3. august 2010 #18 Skrevet 3. august 2010 Har vært på mange forumer med diss hjertesukkene selv, og det virker som om tenåringer og unge er veldig opptatt av at katter og andre dyr har det bra. Var til og med en jente som ble så godt opplyst at hun fikk katten sin av p-pillene og kastrert istedenfor da jeg fortalte henne om kreftfaren for katter ved p-piller : ) Har de ikke råd til å kjøpe kvalitetsfor til katt og betale noen tusen for chipping og kastrering burde de ikke ha katt i utgangspunktet. "Jeg har ikke råd" er det dummeste argumentet jeg hører når det gjelder dyrs livskvalitet. Det burde være en lov at alle skal kastrere og chippe kattene sine, men den norske stat gir jo faen i hvordan alle landets dyr har det. Skriv under for påbudt kastrering av huskatter: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1770
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå