Gå til innhold

Hjelp, jeg er hekta på endorfiner!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem som like å trene, og jeg trener så ofte jeg kan. Men jeg lurer på om jeg har et "problem", nemlig at jeg bare liker å trene hardt. Hvis jeg ikke er kliss våt av svette etter trening regnes det ikke som trening for meg. Må helst ligge mellom 70 og 90% for at det skal føles kult, og helst over 90 i perioder.

Imidlertid vet jeg at f.eks. toppidrettsutøvere trener mye med moderat og lav belastning, så jeg tenker at det kanskje ikke er så sunt å trene så hardt hver gang. Og at progresjonen kan utebli på sikt (jeg har bra kondisjon, men den kan sikkert bli bedre)

Kan noen hjelpe meg med å overbevise meg selv om at det er lurt å ta det med ro innimellom :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en av dem som like å trene, og jeg trener så ofte jeg kan. Men jeg lurer på om jeg har et "problem", nemlig at jeg bare liker å trene hardt. Hvis jeg ikke er kliss våt av svette etter trening regnes det ikke som trening for meg. Må helst ligge mellom 70 og 90% for at det skal føles kult, og helst over 90 i perioder.

Imidlertid vet jeg at f.eks. toppidrettsutøvere trener mye med moderat og lav belastning, så jeg tenker at det kanskje ikke er så sunt å trene så hardt hver gang. Og at progresjonen kan utebli på sikt (jeg har bra kondisjon, men den kan sikkert bli bedre)

Kan noen hjelpe meg med å overbevise meg selv om at det er lurt å ta det med ro innimellom :sjenert:

Det går an å trene hard i perioder, men ikke hver dag. Når du kommer opp på et visst nivå så må du periodisere treningen. Å trene hard for lenge er ikke bra for hjertet. Spesielt ikke om du blir forkjølet eller har en eller annen infeksjon. Det dukker stadig opp historier om unge idrettsutøvere som får hjerteinfarkt på trening eller under konkurranse.

Det spørs jo selvsagt på hvor gammel du er, hvor godt trent du er og hvilken type trening det er. Ut ifra det du skriver virker det som det er kun kondisjonsidrett du driver med.

Hva med å bytte beite en periode til f.eks. styrketrening. Det er tungt, men på en helt annen måte.

Når det gjelder periodisering så finnes det mange modeller du kan gå etter. Hvis du trener 3 økter i uken kan du feks trene: Middels, lett, tung.

Nå er jeg ikke trener innefor utholdenhetsidretter og har ikke veldig stor kjennskap til gode treningsprogrammer eller periodiseringsplaner, men dette finnes lett tilgjengelig på internett om du kan lese engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...