Gå til innhold

Balderklinikken

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært på Balderklinikken? Hvordan er erfaringene deres etter det? Kan dere fortelle litt om erfaringer, positivte eller negative? Og kanskje hvilke lege/behandler dere var hos?

Skrevet

Hei:)

Jeg har vært på Balderklinikken. Det er vanlige leger som jobber der, som har spesialutdannelse innen sitt fagfelt.

Jeg gikk til en tysk lege, han var veldig dyktig og forståelsesfull og jeg fikk god hjelp.

Kjenner veldig mange som har gått dit og fått veldig god hjelp, og som er veldig fornøyde.

Vet ikke om det var noe mer du lurte på, men da får du bare spørre :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Jeg har vært på Balderklinikken. Det er vanlige leger som jobber der, som har spesialutdannelse innen sitt fagfelt.

Jeg gikk til en tysk lege, han var veldig dyktig og forståelsesfull og jeg fikk god hjelp.

Kjenner veldig mange som har gått dit og fått veldig god hjelp, og som er veldig fornøyde.

Vet ikke om det var noe mer du lurte på, men da får du bare spørre :)

Jeg hadde tenkt å bestille time hos dr. Omdal, men han tok ikke inn flere for øyeblikket. Jeg har fått time hos en annen, som jeg ikke har hørt noe om. Grunnen til at jeg drar til Balderklinikken er at jeg føler ikke fastlegen har hjulpet meg. Men alle legene på Balderklinikken jobber vel for å finne ut hva som er galt? Jeg har noen blodprøveverdier som er i grenseland, men var i lavere del av normalen og fikk beskjed av fastlegen at det var ikke noe å gjøre siden jeg er innenfor normalen. På Balderklinikken så ser de vel litt mer i gråsoner og finner de ikke ut noe første gang, så leter de mer?

Skrevet (endret)

Jeg hadde tenkt å bestille time hos dr. Omdal, men han tok ikke inn flere for øyeblikket. Jeg har fått time hos en annen, som jeg ikke har hørt noe om. Grunnen til at jeg drar til Balderklinikken er at jeg føler ikke fastlegen har hjulpet meg. Men alle legene på Balderklinikken jobber vel for å finne ut hva som er galt? Jeg har noen blodprøveverdier som er i grenseland, men var i lavere del av normalen og fikk beskjed av fastlegen at det var ikke noe å gjøre siden jeg er innenfor normalen. På Balderklinikken så ser de vel litt mer i gråsoner og finner de ikke ut noe første gang, så leter de mer?

Jeg var hos fastlegen først for å finne ut om jeg hadde Cøliaki, men de fant ingenting galt ut av blodprøvene, og sa at jeg var frisk. Så jeg gikk rundt som et spørsmålstegn, for jeg var veldig dårlig.

En dag kom jeg over Balderklinikken.

Der fikk jeg time hos Dr.Knobel, og han fant ut med en gang at jeg hadde Cøliaki. Jeg anbefaler Dr.Knobel, håper han jobbeer der enda.

Mine blodprøver hos fastlegen var hel normale, så de fant ingenting galt. Dette er nok fordi de ikke er flinke til å finne sånt ho fastlegen, blodprøvene er ikke bra nok. Hos fastlegen gjør de ikke noe før du er alvorlig syk uansett.

Hos Balderklinikken griper de fatt i problemet før du blir altfor syk og de tar mer avanserte blodprøver. Og, ja, de finner fort ut hva som er galt med deg, så det må du ikke bekymre deg for.

Det er en privatklinikk så det er litt dyrt, men verdt pengene. Du invisterer i din egen helse, vil jeg si.

Hvis jeg ikke hadde gått til Balderklinikken, hadde jeg nok fortsatt gått rundt og vært syk siden blodprøvene hos fastlegen ikke ville slå ut på det som feilte meg.

Fastlegene er flink på mange ting, men andre ting er Balderklinikken bedre på.

Lykke til, da :)

Endret av meridian
  • Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler ernæringsspesialistene der ! Gode erfaringer :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler ernæringsspesialistene der ! Gode erfaringer :)

TS her.

Jeg skal til Dr Mathiesen. Jeg spurte først etter Dr. Omdal da jeg har lest mye om han. Han er ernæringsspesialist så da regner jeg med han jeg skal til er det også, siden de satt meg opp hos han i stede :)

Det blir spennende å se hvordan dette blir :)

Meridian: Jeg har også tatt noen blodprøver, men da av blant annet B12 vitaminer og var i helt nedre skiktet. Jeg oppsøkte lege fordi jeg er mye uopplagt og trenger mye søvn (B vitaminer er jo med på å gjør deg mer opplagt) Men fikk beskjed om at nei, jeg var innenfor normalen så da var det ikke noe å gjøre!

Jeg gikk litt motløs ut derfra, og har godt en stund slik nå før jeg fikk høre om Balderklinikken. Håper de kan hjelpe meg. Mulig det ikke er noe vitaminmangel, men noe er det hvertfall og det vil jeg ha svar på :)

Skrevet

TS her.

Jeg skal til Dr Mathiesen. Jeg spurte først etter Dr. Omdal da jeg har lest mye om han. Han er ernæringsspesialist så da regner jeg med han jeg skal til er det også, siden de satt meg opp hos han i stede :)

Det blir spennende å se hvordan dette blir :)

Meridian: Jeg har også tatt noen blodprøver, men da av blant annet B12 vitaminer og var i helt nedre skiktet. Jeg oppsøkte lege fordi jeg er mye uopplagt og trenger mye søvn (B vitaminer er jo med på å gjør deg mer opplagt) Men fikk beskjed om at nei, jeg var innenfor normalen så da var det ikke noe å gjøre!

Jeg gikk litt motløs ut derfra, og har godt en stund slik nå før jeg fikk høre om Balderklinikken. Håper de kan hjelpe meg. Mulig det ikke er noe vitaminmangel, men noe er det hvertfall og det vil jeg ha svar på :)

Ja, prøvene på Balderklinikken er veldig nøyaktige. De fant ut at jeg hadde lav B12 også, så gikk dit og tok noen injeksjoner noen ganger.

Glad du skal dit - så du får den hjelpen du trenger :)

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, prøvene på Balderklinikken er veldig nøyaktige. De fant ut at jeg hadde lav B12 også, så gikk dit og tok noen injeksjoner noen ganger.

Tusen takk :) Skal oppdatere da jeg var vært der! Er en liten stund til enda, for de har lang ventetid der :)

• 9 måneder senere...
Skrevet

Noen som har vært på Balderklinikken? Hvordan er erfaringene deres etter det? Kan dere fortelle litt om erfaringer, positivte eller negative? Og kanskje hvilke lege/behandler dere var hos?

Hei!

Ser at det er en del positive opplevelser med Balderklinikken her, og jeg ønsker å dele min mening om stedet. Når man tar en blodprøve av et menneske, er det 5% sjanse for at resultatet faller utenfor såkalte normalverdier. Når man fastsetter slike verdier, tester man friske mennesker innenfor en viss gruppe. 2,5% VIL havne over og 2,5% VIL havne under. Uten at det er noe galt med disse individene. På norske sykehus er man derfor restriktiv med antall blodprøver man tar på en pasient, både fordi det er dyrt, og fordi de ikke nødvendigvis forteller deg noe annet enn evt. symptomer.

På Balderklinikken liker de å ta en 20-30 blodprøver av pasientene sine. Det er 5% mulighet for å have utenfor på hver prøve, så jo flere man tar, jo større sjanse er det for at man havner utenfor. Dette er fordi den pasientgruppen som kommer til Balderklinikken som oftest er pasienter som føler de ikke har fått hjelp av fastlegen sin - ingen kliniske funn. På Balderklinikken tar de en hel haug blodprøver av deg, finner ut at du ligger under normalområdet for f.eks sink, og så er diagnosen enkel: sinkmangel.

Svært få får diagnosen cøliaki på Balderklinikken, men veldig mange får diagnosen glutenintoleranse; en diffus tilstand det strides om egentlig finnes, og som ikke gir noen støtte til glutenfri mat fra staten. Ethvert menneske klarer å forstå at hvis man får litt vondt i magen etter å ha spist f.eks hveteboller, så bør man kutte ut hvetebollene. Tviler på at noen trenger å betale 2000 kr for å få akkurat dte samme rådet.

En annen "sykdom" Balderklinikken er kjent for, er candida. Er det ikke rart, at pasienter som ikke "får hjelp" fra fastlegen sin, bare kan dra til Balderklinikken, og så bli diagnostisert med candida? Candida er en eller annen form for psykisk plage som har gitt seg uttrykk i det fysiske. Legen gjør ingen funn, men pasienten er sikker på at han eller hun er "syk".

Det mest fantastiske, er at mange av disse som betaler 5-10 000 kroner for "utredning" hos Balderklinikken, for så å få diagnosen candida, faktisk blir "friske". Dette viser betydningen av placebo-effekten, og hvor mye bedre man føler seg bare ved å bli trodd på. Om enn av leger som er viden kjent innen helse-Norge for å drive humbug.

• Liker 5
Gjest Annette
Skrevet

Det var fint at du fikk hjelp, men faktisk så er det sånn at i Norge får man ikke mangel på vit B12 med mindre man har perisiøs anemi, som kommer av problemer med syreproduksjonen i magen. Gjennom et vanlig kosthold skal man få nok b-vitamin, derfor ville jeg gått til en ordentlig lege (en som ikke får betalt for å holde pasienten sin "firnøyd"), og få dette sjekket på en ordentlig måte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei!

Ser at det er en del positive opplevelser med Balderklinikken her, og jeg ønsker å dele min mening om stedet. Når man tar en blodprøve av et menneske, er det 5% sjanse for at resultatet faller utenfor såkalte normalverdier. Når man fastsetter slike verdier, tester man friske mennesker innenfor en viss gruppe. 2,5% VIL havne over og 2,5% VIL havne under. Uten at det er noe galt med disse individene. På norske sykehus er man derfor restriktiv med antall blodprøver man tar på en pasient, både fordi det er dyrt, og fordi de ikke nødvendigvis forteller deg noe annet enn evt. symptomer.

På Balderklinikken liker de å ta en 20-30 blodprøver av pasientene sine. Det er 5% mulighet for å have utenfor på hver prøve, så jo flere man tar, jo større sjanse er det for at man havner utenfor. Dette er fordi den pasientgruppen som kommer til Balderklinikken som oftest er pasienter som føler de ikke har fått hjelp av fastlegen sin - ingen kliniske funn. På Balderklinikken tar de en hel haug blodprøver av deg, finner ut at du ligger under normalområdet for f.eks sink, og så er diagnosen enkel: sinkmangel.

Svært få får diagnosen cøliaki på Balderklinikken, men veldig mange får diagnosen glutenintoleranse; en diffus tilstand det strides om egentlig finnes, og som ikke gir noen støtte til glutenfri mat fra staten. Ethvert menneske klarer å forstå at hvis man får litt vondt i magen etter å ha spist f.eks hveteboller, så bør man kutte ut hvetebollene. Tviler på at noen trenger å betale 2000 kr for å få akkurat dte samme rådet.

En annen "sykdom" Balderklinikken er kjent for, er candida. Er det ikke rart, at pasienter som ikke "får hjelp" fra fastlegen sin, bare kan dra til Balderklinikken, og så bli diagnostisert med candida? Candida er en eller annen form for psykisk plage som har gitt seg uttrykk i det fysiske. Legen gjør ingen funn, men pasienten er sikker på at han eller hun er "syk".

Det mest fantastiske, er at mange av disse som betaler 5-10 000 kroner for "utredning" hos Balderklinikken, for så å få diagnosen candida, faktisk blir "friske". Dette viser betydningen av placebo-effekten, og hvor mye bedre man føler seg bare ved å bli trodd på. Om enn av leger som er viden kjent innen helse-Norge for å drive humbug.

Beste innlegget jeg har lest på KG, tror dog at du får vanskeligheter med å overbevise kvinnene her inne. Mange av dem har tatt Snåsamannen på ordet og fordømmer såkalt skolemedisin som et produkt av den grådige legemiddelindustrien. Men hva er de som lever av alternativ medisin? Tar ikke de klekkelig betalt? Det verste at de fleste som driver innen den alternative bransjen vet at produktet ikke virker, og med minimale utviklingskostnader blir det desto mer penger til overs for hytta på Hemsedal.

Endret av Abdullah
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det var fint at du fikk hjelp, men faktisk så er det sånn at i Norge får man ikke mangel på vit B12 med mindre man har perisiøs anemi, som kommer av problemer med syreproduksjonen i magen. Gjennom et vanlig kosthold skal man få nok b-vitamin, derfor ville jeg gått til en ordentlig lege (en som ikke får betalt for å holde pasienten sin "firnøyd"), og få dette sjekket på en ordentlig måte.

Og hvordan vet du at hun har et vanlig kosthold, og/eller ikke har problermer med opptaket? Det er vanligere en folk flest ser ut til å tro.

Jeg kjenner rimelig mange (8-10 personer) i Norge, med kronisk b12 mangel, dokumentert hos "vanlige" leger. Kun en av de har et vegetarisk kosthold. En annen har fått det pga alkoholisme, og resten er uforklarlige årsaker.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Det er også slik med legestanden i Norge, at dersom du ligger innenfor "normalområdet" i noe. La oss si normalen er et sted mellom 1 og 10, og de finner at du har 2. Så sier legen at du er frisk, selv om du føler deg jævlig elendig.

Og tar ikke høyde for at du som individ ville følt deg bra om du lå på 5.

Du ligger innenfor normalen = 2 og skal følgelig ikke ha behandling... Så i den sammenhengen kan faen meg helsenorge takke seg sjøl for at "humbugene" har et marked...!

• Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)

Hei

jeg ville bare si at candida er sopp som sprer seg i tarmen og laer mye plager for personen det gjelder. Man kan bli frisk ved å holde seg unna sukker, hvetemel, gjær ...

Mange mennesker går rundt med uvisse plager som fastlegen ikke finner ut av, fordi det rett og slett dreier seg om at de har et dårlig kosthold bestående av masse hvetemel-mat, sukkerholdig drikke og mat, og masse meieripodukter(ku-melks-produkter)som også inneholder sukker.

Folk flest forstår visst ikke hvor viktig det er med vann, fisk, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, kjerner, frø, urter. Ja, kroppen trenger sundt fett og protein og vitaminer, mineraler og sporstoffer som man får gjennom de nevnte matsortene jeg skrev i forrige setning.

Nei, kroppen trenger ikke kumelk, hvetemel og sukker, og de fleste spiser seg syke.

Derfor jobber Balderklinikken aktivt med å hjelpe folk til en bedre livsstil, fordi de rett og slett har spist seg syke, og ikke skjønner hva som er sundt.

I noen tilfeller går mennesker rundt med alvorligere sykdommer og det blir ikke alltid oppdaget hos fastlegen, som i mitt tilfelle da det var snakk om Cøliaki, en alvorlig og kronisk sykdom i tynntarmen.(tarmtottene i tynntarmen blir ødelagt og suger ikke opp næring, og kroppen klarer til slutt ikke å fungere)

Jeg spiste sundt, jeg, som jeg nevnte over her, men jeg spiste også gluten(som fins i hveteml, rug og bygg og i havre lagd i et gluten-miljø). Bare en liten smule med brød, eller noen støvkorn med hvetemel kan skape store ødeleggelse i tarmen, og kan skape diare, kvalme, depresjon, konsentrasjonsproblemer.

Hadde ikke jeg kommet over Balderklinikken, hadde jeg ikke levd idag, for jeg var veldig dårlig.

Endret av meridian
  • Liker 2
Gjest Vettel
Skrevet

Ang. B12: Kjenner da flere som har via vanlig fastlege fått påsivst B12 mangel og deretter fått injeksjoner for å motvirke dette. Ikke noe unormalt det?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er nysgjerrig på hvilken erfaring du har som gjør at du kan uttale deg så bastant om disse legene og sykdommene?

Du sier at legen på Balder ikke gjør noen funn. Dette stemmer ikke - det blir tatt grundige avføringsprøver som blir sendt til labratorier som er uavhengige av Balderklinikken, som blant annet Fürst, som brukes av store deler av det offentlige helse-Norge (blant annet rekvirenter i Helse Vest og Helse Sør-Øst). Det er resultatene fra disse som fører til en eventuell diagnose og behandling.

Angående candida, ble dette også påvist hos min fastlege, som ga meg en hestekur mot candida i én uke, men symptomene fortsatte og da fikk jeg bare beskjed om at "men du har fått behandling mot det, og da har du det ikke lenger." :murvegg:

Når soppen kom tytende ut i alle tenkelige kroppsåpninger (jeg spyttet det blant annet ut daglig), og jeg tilfeldigvis hadde flyttet til Oslo og likevel ikke kunne gå til fastlegen lenger, bestemte jeg meg for å investere i Balderklinikken. Legen der er like mye lege som fastlegen min - bare med enda mer kunnskap innen ernæring, i tillegg til at hun har mer tid og ressurser til å gjøre et grundigere arbeid.

Dette førte til at jeg fikk samme medisin som fra fastlegen, men denne legen ga meg det i 2 måneder i tillegg til nøye oppfølging og råd om endringer i kostholdet.

Etter de 2 månedene tok de nye prøver, som viste stor forandring! Det samme med symptomene, som forøvrig ikke kan skyldes placebo-effekt, ettersom man fysisk kunne se soppen.

Jeg betalte forresten til sammen i underkant av 2000 kr for de 2 konsultasjonene som skulle til for å komme fram til diagnosen. For disse pengene fikk jeg alt i alt en og en halv klokketime med konsultasjon. Vel verdt pengene, som forresten ikke er 5-10 000 kr som du så overdrevent påstår. Hvor får du opplysningene dine fra? Finner du bare på ting?

Du får ikke B12-mangel på grunn av pernisiøs anemi, du får pernisiøs anemi av B12-mangel.

Men hva er de som lever av alternativ medisin? Tar ikke de klekkelig betalt? Det verste at de fleste som driver innen den alternative bransjen vet at produktet ikke virker, og med minimale utviklingskostnader blir det desto mer penger til overs for hytta på Hemsedal.

Fyi, de driver med skolemedisin på Balderklinikken og skriver ut resepter på samme medisinene som alle andre leger. Forskjellen er bare at de tar seg bedre tid og fokuserer i tillegg på ernæring. De tjener nada ekstra på at du handler ekstra mye i frukt og grønt-avdelingen på Rema.

Hadde ikke jeg kommet over Balderklinikken, hadde jeg ikke levd idag, for jeg var veldig dårlig.

Flotte innlegg fra deg :) men jeg må bare spørre, man dør da ikke av cøliaki? :klo:

Endret av Snop
  • Liker 3
  • 3 uker senere...
Gjest Anonym
Skrevet

Ha noen kommentarer til flere av innleggene her...

La meg først si at jeg forstår de som er skeptiske til alternative instanser innen helse-Norge. Men kan man si at Balderklinikken er alternativ og bare det? Samtlige leger der er utdannet medisinere, på samme måte som fastlegen på ditt eget legesenter. Mens min fastlege har ansvaret for det lokale sykehjemmet og derfor leser og fordyper seg mye i geriatri, har disse legene kanskje andre interesseområder som fører til at de har satt seg inn i andre områder innen medisinen.

Om de er dyre? Vel, siden de er private og man ikke får refundert noe fra trygdekassa er det dyrere for meg privat, men om de tar seg bedre betalt er vel ikke så sikkert. Vil du si det samme om en privat psykolog?? En fastlege blir subsidiert fra staten, og betalt per person på lista, i tillegg til konsultasjonene såvidt jeg har forstått.

Om man kan dø av cøliaki? Ja, det kan man.

Selv har jeg etter to år med kronisk diare som har satt meg ut psykisk og fysisk, hindret meg i å utført arbeid, sosiale happeninger og hatt et godt familielivendelig fått hjelp og forståelse, og det kom fra Balderklinikken. Jeg har fått påvist glutenintoleranse (ikke cøliaki, og dette er berettiget til stønad hvis påvist av spesialist, til deg som sa at dette var en svadadiagnose) hos allergologisk i Bergen, ved Haukeland, men ble gradvis dårligere igjen etter å a vært litt bedre. Balderklinikken har jobbet ut fra samme prinsipp som Haukeland, og med samme metode, men med et mye større bredde på matvarer. Har etter å ha begynt på dietten derfra vært symptomfri fra magen for første gang på to år.

Det aller beste med Balderklinikken var at endelig var noen interessert i å finne ut hva som feilte meg, de sa at de skulle prøve å hjelpe, de sa det ville ta tid men at vi skulle gjøre jobben, og de sa ikke at det var irritabel tarm eller psyken som var problemet. De sa ikke huff, dette er komplisert og sendte meg ut av kontoret med e sykmelding og beskjed om å komme tilbake hvis jeg ikke følte meg bedre snart, så fikk de se. De har gått systematisk til verks, samarbeid mellom leger og ernæringsfysiologer fungerer bra, de har full oversikt over dagens medisiner og gjengs oppfatning. De er nysgjerrige og vil finne ut mer.

Hadde det ikke vært for balderklinikken hadde jeg vært på vei inn i uføretrygden snart... De kan sikkert ikke hjelpe alle her i Norge, men de har hjulpet mange, og da er det ikke noe vits i å være negativ og kalle dem sjarlatanner.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har forsøkt manuellterapi hos Marc De Decker på Balderklinikken ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...