Gå til innhold

Er det bare meg?

206 stemmer

1. 1. Er det unødvendig å bruke så mye penger på en brudekjole du skal ha på deg en dag?

• Nei! Det er jo en dag som skal være helt perfekt!
      40
    • Ja. Helt tullete.
      117
    • Jeg er rik og trenger ikke se på prislapper! Æddabædda!
      8
    • Bryr meg ikke.
      41

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til anonym bruker som lurte på om jeg kunne legge ut et bilde av kleinfeld kjolen min.. Linken ligger på innlegget over:)

Videoannonse
Annonse
Gjest wild bird
Skrevet

Jeg lurer på en ting: hva mener den kommende ektemannen om kjoleprisen til dere som har kjøpt svinedyre kjoler? Sånn helt ærlig her nå, hva sier han om dette?

Er enig med de som sier at det virker som brudgommen er redusert til en rekvisitt. En ser nesten aldri noen skrive om klær til brudgommen, hvilke ønsker brudgommen har for dagen og om han i det hele tatt er engasjert i alt dette styret.

Og til de som argumenterer med at man gifter seg bare en gang i livet, derfor kan man forsvare den dyre kjolen (som uansett bare skal brukes EN gang), det er ikke sikkert at det blir med bare det ene giftemålet ;)

Jeg syns alt som har med bryllup å gjøre, har tatt fullstendig av. Ren galskap å bruke så mye penger på en dag.

Skrevet

Nå brukte jeg bare 1000 kr på brudekjolen, noe som absolutt er en overkommelig pris, men grunnen til at jeg ikke skriver om hva brudegommen skal ha på seg og hans antrekk, er rett og slett fordi han skal bestemme det selv, og antagelig kommer han til å bruke mer enn meg. Så det blir en litt omvendt situasjon for oss, men jeg synes det er helt greit. Han må velge det han ønsker, og blir det en dress på 5000 kr, så so be it. Det er mye dyrere enn kjolen min, men jeg unner ham ihvertfall å finne noe han liker og føler seg vel i. Ja, man gifter seg bare en gang i livet, håper og tror jeg ihvertfall. ;)

Mnvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nå brukte jeg bare 1000 kr på brudekjolen, noe som absolutt er en overkommelig pris, men grunnen til at jeg ikke skriver om hva brudegommen skal ha på seg og hans antrekk, er rett og slett fordi han skal bestemme det selv, og antagelig kommer han til å bruke mer enn meg. Så det blir en litt omvendt situasjon for oss, men jeg synes det er helt greit. Han må velge det han ønsker, og blir det en dress på 5000 kr, så so be it. Det er mye dyrere enn kjolen min, men jeg unner ham ihvertfall å finne noe han liker og føler seg vel i. Ja, man gifter seg bare en gang i livet, håper og tror jeg ihvertfall. ;)

Mnvh Yvonne :heiajente:

Det er fortsatt en vesentlig forskjell på å bruke 5.000 kr på en dress man kan bruke flere ganger, gjerne gjennom flere år, og å bruke 5-10-15.000 kr på en kjole man kun kan bruke en gang :jepp: Nå er ikke jeg så bevandra i dresspriser, men er egentlig 5.000 kr for et fullt dressantrekk egentlig mye?

Flott du har funnet en såpass rimelig kjole du er fornøyd med :)

Skrevet

Min kjære er ikke bare en rekvisitt! Bryllupsdagen handler om å feire kjærligheten og begynnelsen på resten av vårt liv sammen:) Vi har begge planlagt dagen, og både hans og mine ønsker for dagen er blitt tatt hensyn til:) Han har vært kjempeflink med å involvere seg i planleggingen av vår store dag:)

Når det kommer til pris på antrekkene våre, så hadde vi et ganske romslig budsjett...Jeg brukte ca 25 000 på min designerkjole, mens han brukte omtrent 15.000 på en spesialdesignet dress...

Ja, vi har brukt penger på antrekk, men vi sparer inn på poster som musikk, fotograf,transport,mat :)

Skrevet

Jeg ville aldri brukt så mye penger på en brudekjole.

Selv om jeg hadde hatt veldig god råd.

Jeg liker ikke å bruke mer penger en nødvendig jeg tenker mye på folk som ikke har det så bra og finner stor glede i å støtte ulike prosjekter som medisinsk forskning, skoler i u land og lignede. Det finner jeg mye større glede i. Så det er større sjanse for at jeg hadde giftet meg i pysjamas kjole og gitt alle pengene mine til et prosjekt jeg synes var viktig enn at jeg hadde kjøpt en så dyr brudekjole.

Nå hadde jeg jo ikke trengt og giftet meg i pysjamas de en kan finne mange fine brudekjoler som ikke er spesielt dyre;)

Og en vanlig fin brudekjole synes jeg burde være bra nok for de aller alelr fleste.

Skrevet

Ikke mer vannvittig enn de resterende 50-100.000 + kr som brukes på en slik dag for å sikre perfekt mat, fri bar, og alle de gjestene en føler at en må invitere.

Å stelle for gjestene gjør en jo av gjestfrihet og for at de skal trives. Hva vil en oppnå med en så dyr kjole?

Skrevet

Det er fortsatt en vesentlig forskjell på å bruke 5.000 kr på en dress man kan bruke flere ganger, gjerne gjennom flere år, og å bruke 5-10-15.000 kr på en kjole man kun kan bruke en gang :jepp: Nå er ikke jeg så bevandra i dresspriser, men er egentlig 5.000 kr for et fullt dressantrekk egentlig mye?

Flott du har funnet en såpass rimelig kjole du er fornøyd med :)

Vel, nå ser det ut til at han kanskje velger sjakett eller lignende, og det er strengt tatt ikke noe jeg tror han vil få så mye brukt for. Han bruker dress ekstremt sjeldent, så det kan godt hende den blir bare brukt den ene gangen. Og 5000 var bare et eksempel, kan bli dyrere enn det. Kan nok hende vi ender med å leie for å si det slik.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vel, nå ser det ut til at han kanskje velger sjakett eller lignende, og det er strengt tatt ikke noe jeg tror han vil få så mye brukt for. Han bruker dress ekstremt sjeldent, så det kan godt hende den blir bare brukt den ene gangen. Og 5000 var bare et eksempel, kan bli dyrere enn det. Kan nok hende vi ender med å leie for å si det slik.

Sannsynligheten for at en mann bruker sin dress/sjakett flere ganger enn at vi bruker brudekjolene våres en gang til er i allefall mye større. Han blir nok invitert i andre bryllup i fremtiden der han kan få bruk for den. De aller fleste menn må vel bruke dress minst en gang i året (fine fester, jobb, bryllup, dåp, konfirmasjon, jul, nyttår etc).

Gjest wild bird
Skrevet

Min kjære er ikke bare en rekvisitt! Bryllupsdagen handler om å feire kjærligheten og begynnelsen på resten av vårt liv sammen:) Vi har begge planlagt dagen, og både hans og mine ønsker for dagen er blitt tatt hensyn til:) Han har vært kjempeflink med å involvere seg i planleggingen av vår store dag:)

Når det kommer til pris på antrekkene våre, så hadde vi et ganske romslig budsjett...Jeg brukte ca 25 000 på min designerkjole, mens han brukte omtrent 15.000 på en spesialdesignet dress...

Ja, vi har brukt penger på antrekk, men vi sparer inn på poster som musikk, fotograf,transport,mat :)

Godt at du har en engasjert brudgom da :)

Men jeg syns likevel det er vanvittig å bruke 40 000 på klær man skal bruke en gang!!

Og sparer det inn på ting som musikk og mat, som jo skulle kommet hele selskapet til gode.

Skrevet

Jeg ser at jeg formulerte meg litt rart her...Grunnen til at vi sparer penger på mat, musikk, transport + blomster er at vi har bekjente som hjelper oss med dette til en redusert pris...

Det er ikke sånn at vi sparer inn ved å bruke lite penger på de postene, gjestene får 3 retters middag, transport fra kirke til lokale,levende musikk til mottakelsen og jeg har flere venniner som er blomserdekoratører:)

Skrevet

Kjole og underskjørt kom på 2500kr, inkludert frakt og sånt. Spesialdesignet til meg begge deler. Nå etter bryllupet skal jeg kutte 10-15 cm av lengden (nå går den midt på leggen, vil ha den nærmere kneet) og farge den. Voila, selskapkjole for mange år fremover.

Aldri i livet om jeg hadde brukt over 10.000 på en engangskjole. Bortkastede penger, mener jeg.

Skrevet

Jeg må signere denne jeg :)

Signerer også denne.

Når jeg finner den perfekte brudekjolen for meg håper jeg at den er under prisklasse som 70tusen altså... bruker heller pengene på bryllupsreisen:)

Men får se når den tid kommer;)

Skrevet

Sannsynligheten for at en mann bruker sin dress/sjakett flere ganger enn at vi bruker brudekjolene våres en gang til er i allefall mye større. Han blir nok invitert i andre bryllup i fremtiden der han kan få bruk for den. De aller fleste menn må vel bruke dress minst en gang i året (fine fester, jobb, bryllup, dåp, konfirmasjon, jul, nyttår etc).

Sjansen er nok større, men lite sannsynlig for min samboer ihvertfall. Til fine fester, jobb, dåp, nyttår, jul osv bruker han en dress som han nylig fikk. Det blir nok til at vi leier, da ingen av oss ser noen vits i å kjøpe noe han antagelig bare kommer til å bruke én gang.

Skrevet

Jeg hadde ingen problemer med å kjøpe en kjole som kostet 15.000. I utgangspunktet hadde jeg et tak på kr 10.000. Jeg letet gjennom hele Oslo og hjemstedet mitt etter kjole, men etter flere prøvetimer uten å finne "the one", fant jeg en kjole på forumet som noen viste link til. Jeg dro da til brudesalongen som solgte kjolen for å prøve og ble helt forelska. Den kosta 15.000, uten tilpasning, men brydde meg ikke om summen da jeg endelig hadde funnet den kjolen jeg ville ha.

Men nå brukte ikke vi mye penger på bryllupet ellers, hadde bare 19 middagsgjester (foreldre, søsken med ektefelle, tante- og onkelbarn, besteforeldre og forloverne). Totalt hadde vi 45 gjester til kaffi, i tillegg til middagsgjestene var dette tanter og onkler og venner av oss med ektefeller/samboere/kjærester. Grunnen til dette var ikke økonomi, men at mannen ikke ville ha et "vanlig" bryllup, og slik vi gjorde det var en løsning vi begge var fornøyde med. Vi brukte også lite penger på blomster og annen pynt, buketten var enkel, og blomster til bordene laget vi til selv. Vi sov også på et vanlig hotellrom bryllupsnatta (men på et usedvanlig flott hotell). Vi hørte så mye negativt om brudesuitene på hjemstedet vårt.

Jeg mener personlig at det er mer "tullete" å bruke penger på dyre blomsterbuketter og -oppsatser, levende musikk, veteranbil, brudesuite (holder vel med et vanlig hotellrom), og andre unødvendige ting som "emergency box" og dopapir med brudepar på.

Skrevet

Helt siden jeg var ganske liten har jeg drømt om å kunne gå i en fantastisk prinsessekjole og være skikkelig prinsesse. Nå når jeg skulle gifte meg hadde jeg endelig en mulighet til å oppfylle den drømmen. Det er nå den ene gangen i livet at man virkelig kan "overdrive" pyntingen og ta det helt ut.

Jeg fant drømmekjolen til 16.000 + tilbehør, så jeg har ikke turt å regne ut sluttsummen enda.

Jeg følte meg nydelig! Men hovedpunktet var å høre min mann svare JA der framme ved alteret. (Kjærlighet kan ikke kjøpes for penger og jeg hadde giftet meg med ham om det så hadde vært iført striesekker på et utdedo.)

Noen ganger i livet må det være lov til å prioritere drømmer. Heldigvis er vi alle ulike og prioriterer forskjellig.

Er 15.000 mye penger å bruke på noe du virkelig ønsker deg?

Skrevet

Brudekjolen min kostet i underkant av 12 000 kroner (uten tilpasning), og jeg må innrømme at jeg ikke finner denne prisen skremmende i det hele tatt. Så lenge det dette er noe jeg har råd til og ikke sprenger budsjettet, er dette en prioritering jeg ønsker å ta. Men nå er også kjolen min såpass enkel at den fint kan sys om etter bryllupet slik at den også kan brukes i senere anledninger.

Gjest Eurodice
Skrevet

Helt siden jeg var ganske liten har jeg drømt om å kunne gå i en fantastisk prinsessekjole og være skikkelig prinsesse. Nå når jeg skulle gifte meg hadde jeg endelig en mulighet til å oppfylle den drømmen. Det er nå den ene gangen i livet at man virkelig kan "overdrive" pyntingen og ta det helt ut.

Jeg fant drømmekjolen til 16.000 + tilbehør, så jeg har ikke turt å regne ut sluttsummen enda.

Jeg følte meg nydelig! Men hovedpunktet var å høre min mann svare JA der framme ved alteret. (Kjærlighet kan ikke kjøpes for penger og jeg hadde giftet meg med ham om det så hadde vært iført striesekker på et utdedo.)

Noen ganger i livet må det være lov til å prioritere drømmer. Heldigvis er vi alle ulike og prioriterer forskjellig.

Er 15.000 mye penger å bruke på noe du virkelig ønsker deg?

Jeg synes det er vanvittig å betale 15000 kroner for noe man bruker bare én gang. Det er vel bare ved første gangs ekteskapsinngåelse man bruker en slik type brudekjole som er beskrevet i mange innlegg her. Senere blir det nok enklere og rimeligere modeller.

Skrevet

Senere blir det nok enklere og rimeligere modeller.

Andre gangen jeg giftet meg ble det en enkel og hjemmesydd kjole, ja. :ler:

Skrevet

Til de som gifter seg flere ganger blir vel bryllup nummer 2 litt enklere vil jeg tro. Det er den første gangen man virkelig vil ha den flotte hvite kjolen! Jeg har vært i brudesalonger og prøvd og der finner man ikke akkurat mange kjolene under 5000. Men fant min der som jeg fikk 20 % på, og da var jeg lykkelig. 8000 kr, men trenger tilpasning, slør, underskjørt, tiara, kåpe, sko osv.. La nå alle få prioritere hva de vil bruke penger på. Enig i at det er fint å spare penger, og vi gjør det på mange måter vi. Velger rett og slett å droppe hotell på bryllupsnatten. En natt på hotell når man likevel er slitne, og har litt å gjøre dagen derpå. Det synes jeg er tullete. Sikkert superkoselig, men kan da gjøre det koselig i sin egen seng også... I tillegg skal vi på bryllupsreise mandagen etter bryllupet, og da blir det litt "bryllupsnetter" der.

Invitasjoner og sånt prøver vi også å spare på. Viktigste er maten, drikken, musikk og stemning. Og selvfølgelig å se fantastiske ut!

min mann skal ha smoking, leier vest og kravat, og kan da bruke smokingen om igjen, de gangene det er aktuelt. Sikkert ikke så ofte det heller..

min kjole får jeg garantert solgt igjen til halv pris, så da blir jo prisen noe rimeligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...