Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Minne minne på en pinne...

Har dere noen minner fra barndommen eller skoletiden dere har lyst å dele?

Jeg kan begynne jeg! :hoppe:

Da jeg gikk på ungdomsskolen, begynte teknologialderen å slå inn. Vi hadde såvidt fått internett, og fikk undervisning i data. Jeg ble så introdusert for Hotmail av en venninne. Jeg trodde at det var noe tull, og tenkte meg skiiiiiiiiikelig om før jeg turde å opprette en konto. :eeeh: Gjett om det ble mange "hvordan går det?" - mailer til sidemannen etterhvert. :ler: Glemmer heller aldri datidens internett til lysetshastighet, eller modemet som brukte laaaaaaaaaaaaaang tid på å ringe opp linjen. Noen som husker MS-DOS og diskett? :hallo:

Din tur å dele! ;)

Endret av Wabbit
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker mIRC var den store tingen, dog, jeg skjønte ikke så mye av det, så brukte det relativt lite. Eller så var det denne fantastiske lyden da man prøvde å koble seg på internett, da. Og "asl" (age, sex, land) til alle man chattet med., Og det å chatte med ukjente var den store tingen -hvem gadd vel å chatte med folk man kjente? Og nettkjærester..

Gud, det var en artig tid da internetten kom for fullt, ja. Husker broren min kjøpte seg en pc for konfirmasjonspengene, og den hadde MS-DOS, program :fnise: Officepakken tok så og si hele minnet på pcen.

Skrevet

Jeg husker godt at vi fikk telefon for første gang og at det var kjempedyrt å ringe. Jeg fikk aller nådigst lov å ringe venninna mi en gang i blant (jeg kunen jo like gjerne sykle ned) og venner fikk bare låne telefonen om de puttet to kroner på sparegrisen som sto vedsiden av :ler:

Husker også at vi fikk farge-tv hjemme - det var stort - og at jeg kjøpte meg kassettspiller med monolyd. Den kostet 800 kroner og jeg hadde spart i evigheter for å ha råd.

Herregud, nå følte jeg meg gammel :overrasket:

Gjest Emera
Skrevet

Jeg husker godt at vi fikk telefon for første gang og at det var kjempedyrt å ringe. Jeg fikk aller nådigst lov å ringe venninna mi en gang i blant (jeg kunen jo like gjerne sykle ned) og venner fikk bare låne telefonen om de puttet to kroner på sparegrisen som sto vedsiden av :ler:

Husker også at vi fikk farge-tv hjemme - det var stort - og at jeg kjøpte meg kassettspiller med monolyd. Den kostet 800 kroner og jeg hadde spart i evigheter for å ha råd.

Herregud, nå følte jeg meg gammel :overrasket:

Hehe, jeg deler de minnene der. Begynner visst å dra på årene jeg også. :fnise:

Og så husker jeg da vi fikk kabel-TV. Fra å ha bare Nrk fikk vi nå Sky Channel (Pat Sharp, Linda de Mol og DJ Kat, tjihi), pluss to kanaler til. Tror den ene het "Europa TV." Det var stas!

Gjest Kokeshi
Skrevet

Alle så på Tause Birgitte og Flatland gi bort hus, bortsett fra meg som bare hadde nrk :(

Jeg sparte og sparte for å kjøpe meg Roxette-kassett, og jeg husker enda turen ned til butikken som den skulle vært i går :fnise:

I bygda der bestemor bodde tok det lang tid før noen fikk telefon, så der brukte man walkie talkie (skrives det slik?). Jeg husker enda så spennende det var når man ble ropt opp på den.

Skrevet

Jeg husker den første mobiltelefonen faren min hadde. Den var sånn ca 20 cm lang, med noe sånt som 10 cm lang teleskopantenne, også kom den med en fin koffert. Hele greia veide sikkert 3 kilo, hvis ikke mer :fnise:

Skrevet

Og så husker jeg da vi fikk kabel-TV. Fra å ha bare Nrk fikk vi nå Sky Channel (Pat Sharp, Linda de Mol og DJ Kat, tjihi), pluss to kanaler til. Tror den ene het "Europa TV." Det var stas!

Å ja!

Og da jeg fikk dattera så jeg på Super channel og ammet :ler:

Masse musikkvideoer hele tiden.

Skrevet

Jeg husker den første mobiltelefonen faren min hadde. Den var sånn ca 20 cm lang, med noe sånt som 10 cm lang teleskopantenne, også kom den med en fin koffert. Hele greia veide sikkert 3 kilo, hvis ikke mer :fnise:

Jeg husker også den første mobiltelefonen til far! Den var på størrelse med en murstein - ikke akkurat noe du bare kunne legge i lommen.

Jeg husker også hvor stort det var da mobiltelefonene fikk polytoner :fnise:

Skrevet

Jeg husker også den første mobiltelefonen til far! Den var på størrelse med en murstein - ikke akkurat noe du bare kunne legge i lommen.

Jeg husker også hvor stort det var da mobiltelefonene fikk polytoner :fnise:

Haha, det var noe av det kuleste man kunne ha :fnise:

Skrevet (endret)

Siden TS begynte med å nevne data, kan jeg nevne noe i den forbindelse:

Året var 1988, og jeg hadde et friår fra studiene. I dette året jobbet jeg som sekretær i et stort firma. Til min store ergelse fikk dataen(som jeg brukte i jobben)break-down hver eneste dag, og dette endte i de verste tilfellene med at en hel dags arbeid måtte gjøres om igjen...

Så husker jeg den urimelig store mobiltelefonen min onkel(som var sjømann)hadde på 80-tallet. Jeg forstod meg ikke på den, og kunne ikke helt se at det mobiler kunne være noe som kunne komme til å slå ann...

Edit: Jeg var også en av dem som pyntet seg for å se på Dynastiet...Den serien var jeg for øvrig stor tilhenger av i mange år.

Endret av Rachel1968
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Husker at dersom jeg skulle ringe til noen (og det måtte overveies NØYE om det i det hele tatt var nødvendig), så måtte jeg iallefall vente til etter kl fem (da var taksten nemlig lavere). Det var også forskjell på lokal- og fjerntakst, så å ringe til en venninne som hadde flyttet til en annen by fikk jeg sjelden lov til. Jeg fikk værsågod skrive brev i stedet!

Og så hadde jeg maskinskriving som valgfag :fnise: EDB kunne jeg først ta som valgfag på videregående, da brukte vi halve året på å lære Word Perfect....

Skrevet

Og supernintendoen.. *savn* :sukk:

Det var kjempestas å eie en slik, husker jeg. Ingen forsto hvordan man hadde klart å lage noe sånt, og vi var såå imponert.

Og den vanlige nintendoen, den med helt firkantede kontroller :fnise:

Skrevet

Og supernintendoen.. *savn* :sukk:

Det var kjempestas å eie en slik, husker jeg. Ingen forsto hvordan man hadde klart å lage noe sånt, og vi var såå imponert.

Og den vanlige nintendoen, den med helt firkantede kontroller :fnise:

Jeg har Supernintendo enda, like stas fremdeles! :D

Og på linken under kan du kjøpe både Supernintendo, originalnintendoen og spill og utstyr ;) Også til nye konsoller, selvfølgelig. :)

sortiment.no

Skrevet

Jeg husker at datadyret kom. Og så populært det var! En liten brikke med skjerm, og skjermen viste mønster laget av små firkanter, ingen fine linjer og former her nei! :P

Vi kunne velge mellom masse forskjellige dyr å "ha", for eksempel hund, katt, kylling, dinosaur osv. Disse måtte vi mate, vaske, gå tur med, leke med og ikke minst la de få gå på do, og gi de sprøyte når de var syke. :)

Skrevet

Datadyr ja! Jeg var helt i ekstase da jeg fikk det til bursdagen min. :fnise:

Nintendo 64, det var stort for meg det! Var da jeg oppdaget videospill:P

Skrevet

Jeg har Supernintendo enda, like stas fremdeles! :D

Og på linken under kan du kjøpe både Supernintendo, originalnintendoen og spill og utstyr ;) Også til nye konsoller, selvfølgelig. :)

sortiment.no

Herlig, takk :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker når vi fikk den første Nintendoen og spilte Mario, det var gøy det! Også var det jo så levende bilder, hehe.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, har mange minner jeg. Får prøve å trekke frem et lite utdrag her :)

Jeg husker vi fikk installert telefon hjemme, en type man kalte 'tastafon', som jeg tror var etterfølgeren til den gamle grå. De var som oftest å se i fargene grønn, rød og hvit, tror jeg. En firkantet og rar sak.

En annen populær greie på 80 tallet som jeg husker, var noe vi kalte 'kontaktelefonen', hvor flere innringere kunne snakke samtidig. Der kunne man virkelig høre mye rart, og kontakttelefonen var vel også stedet for gamle griser, som håpet på å få lurt en ungjente med på et treff. Usj, de fantes den gangen også.

Og så husker jeg den grusomme moten på 70 tallet. På mitt jenterom gikk fargene i brunt, oransje og grønt. Mønsteret på gardinene, tapetet og lampa i taket, var så spraglete, at det er rart jeg fikk sove der inne. Gardinene var i et syntetisk, stikkende stoff. Huff. :ler:

Husker tiden etter at jeg fikk min første mens, og da var det saba-selfsit, eller mega tjukke og firkantede Libresse bind som gjalt. :ler:

Gjest Pucifer
Skrevet

Ah, husker også disse såkalte mobiltelefonene.

Hadde en slik...hvor boksen stod bak førersetet, med en ledning - som selvfølgelig surret seg inn i ALT - frem mot håndbremsen, og når man skulle ringe så måtte man jo taste en hel masse greier i tillegg til nummeret.

Husker jeg begynte å spille online rollespill. Meridian59 het det...det var sååååå kult å spille "eventyr" med folk fra hele verden (dette var i -97 tror jeg). Eneste problemet var at det var jo så innmari dyrt å være pålogget så lenge, så jeg fikk bare lov X antall timer pr uke...men jeg logget meg på likevel og hadde en pute som jeg la over modemet så ingen skulle høre at jeg koblet meg opp :fnise:

Skrevet

Hmmm, har mange minner jeg. Får prøve å trekke frem et lite utdrag her :)

Jeg husker vi fikk installert telefon hjemme, en type man kalte 'tastafon', som jeg tror var etterfølgeren til den gamle grå. De var som oftest å se i fargene grønn, rød og hvit, tror jeg. En firkantet og rar sak.

En annen populær greie på 80 tallet som jeg husker, var noe vi kalte 'kontaktelefonen', hvor flere innringere kunne snakke samtidig. Der kunne man virkelig høre mye rart, og kontakttelefonen var vel også stedet for gamle griser, som håpet på å få lurt en ungjente med på et treff. Usj, de fantes den gangen også.

Og så husker jeg den grusomme moten på 70 tallet. På mitt jenterom gikk fargene i brunt, oransje og grønt. Mønsteret på gardinene, tapetet og lampa i taket, var så spraglete, at det er rart jeg fikk sove der inne. Gardinene var i et syntetisk, stikkende stoff. Huff. :ler:

Husker tiden etter at jeg fikk min første mens, og da var det saba-selfsit, eller mega tjukke og firkantede Libresse bind som gjalt. :ler:

Åhhh alt dette husker jeg og!!

Jeg lurer på om det går an å bruke sånne gamle grå telefoner lenger forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...