Gå til innhold

Vesla har snudd vår verden på hodet! :D

Gjest Ruccola

Anbefalte innlegg

Gjest Ruccola

Vi prøvde oss på flaske (avent) og det gikk fint! Suker litt raskt da, men med tupp nr 1 gikk det noenlunde greit :) Drakk bare 20 ml da, før vi la henne til puppen i stedet, for kjære syns det ble så mange rare lyder... :fnise: Jeg prøvde å forklare ham at hun lager akkurat de samme lydene ved puppen, som han da fikk høre etterpå :fnise:

Men vi har prøvt, og det var målet!

Er det ikke tre dager da Line? Vesla vår er født 24 juli ;) Din var vel 21...?

Nå er det natta her, ble aaalt for sent i går ;)

Får helsesøster på hjemmevisitt i morgen, så superspent på det! :hoppe: Håper snuppa legger på seg som hun skal!

Natta damer! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med en datter :hjerte:

Har lest gjennom dagboken din nå, og ble helt oppslukt! :) Gleder meg så mye til det er min tur. Høres ut som dere har det kjempe fint sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at hun tok flaska, det gir litt mer "frihet" også har jo da pappa'n mulighet til å avlaste litt også :jepp:

Her er snuppa litt glupsk når det gjelder flaska og svelger av og til litt mer enn hva godt er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke tre dager da Line? Vesla vår er født 24 juli ;) Din var vel 21...?

Syns jeg så 11 dager på tulla i går jeg :eeeh: MÅ være ammetåka som gjør at jeg blingser litt :ler:

Flott at flaskematingen gikk fint. Her var smokk-tuten litt for avansert for lillemann, han brakk seg jo bare og ble frustrert for det kom jo ingenting :overrasket: Prøve med en helt ordinær en bare jeg får kjøpt inn :)

Vi koser oss i mei tai i dag! :smilbla: :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

Gratulerer så mye med en datter :hjerte

Har lest gjennom dagboken din nå, og ble helt oppslukt! Gleder meg så mye til det er min tur. Høres ut som dere har det kjempe fint sammen.

Hei og velkommen :)

Ja vi har det helt supert! :rodmer: Storkoser oss som familie! :hoppe:

Så herlig at hun tok flaska, det gir litt mer "frihet" også har jo da pappa'n mulighet til å avlaste litt også :jepp

Her er snuppa litt glupsk når det gjelder flaska og svelger av og til litt mer enn hva godt er...

Ja er greit at muligheten er der ihvertfal ;)

Syns jeg så 11 dager på tulla i går jeg :eeeh: MÅ være ammetåka som gjør at jeg blingser litt :ler

Flott at flaskematingen gikk fint. Her var smokk-tuten litt for avansert for lillemann, han brakk seg jo bare og ble frustrert for det kom jo ingenting :overrasket: Prøve med en helt ordinær en bare jeg får kjøpt inn :)

Vi koser oss i mei tai i dag! :smilbla: :kgbaby

Vi har avent, og den tuk hun med en gang :) Men som sagt litt glupsk, så må følge godt med ;)

Mei tai er deilig :) Skal sy meg en snart tenker jeg, har sjal nå, men har ikke prøvt det enda for Vesla er jo så rolig at jeg glemmer det :fnise:

Gratulerer med ei lita jente! :klemmer: Høres ut som dere har det like fantastisk som oss :rodmer:

Takk! Ja det har vi! Storkoser oss! :rodmer:

Vesla har lagt godt på seg! Er 11 dager i dag og er 150 g over fødselsvekten! :hoppe:

(Helsesøsteren sa "målet" er at de skal ha tatt igjen fødselsvekten innen de er to uker, så hun spiser godt! )

Veldig godt å vite at hun får i seg det hun trenger.

Noe jeg har glemt å si, for dere som nå ikke har født enda!

Jordmoren min sa at hun har de siste årene erfart at om en ligger på siden å føder så revner man mindre! Jeg lå på siden, noe annet var ikke aktuellt, var IKKE behagelig å ligge på rygg! Sprakk nesten ikke, bare en liiiten rift i hver enda så jeg fekk to små sting.

Og jeg tror på det jordmoren sa, for mama satt akkurat å fortalte meg bare noen dager før, at hun har sprukket med de første tre barna, men ikke sistemann - da lå hun på siden ;) Så damer, legg dere på siden!

Det var forresten superbehagelig å ligge på siden, for fikk slappet så utrolig godt av immellom riene, og så var det så godt å ligge å se på kjære som satt der :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Tenkte jeg skulle prøve å skrible ned litt fødselshistorie...dette kan bli langt!

Det hele startet jo veldig plutselig, for vi hadde jo sett for oss å gå laaangt over termin!

Det var sen lørdagskveld og vi skulle se oss en film, for det var det så lenge siden sist vi hadde gjort.

Midt uti filmen, hører jeg et "knepp" fra midt i magen, og jeg blir ligende å kjenne etter! Tankene raste, og jeg tenkte på dette berømte "kneppet" som flere snakker om, men kjente jo ingenting! Skulle man ikke da kjenne noe renne? eller at riene skal starte eller noe....?

Kjære skjønte ihvertfall lite, og jeg ba han gå å hente handklær, for jeg lurer på om vannet mitt kanskje akkurat gikk.... Da fikk han fart på seg gitt! :hoho:

Vi har ganske ny sofa, så jeg lå heeelt i ro, og bare kjente etter. Var jo redd for å flytte på meg og risikere at noe fosset...

Kjære kkom fra badet, og jeg ba han skyndte seg, for nå kjente jeg noe renne!

Stappet håndklær mellom beina og løp på badet. Der var kommet litt i buksa, og så kom det sikkert litt i do også.

Vi har hørt man skal ringe føden om vannet går, så vi gjorde da det. Men siden det hadde kommet veldig lite vann, og jeg ikke kjente noe som helst slags vondter, ble vi enige om at vi skulle se det an. Og heller ringe igjen om det gikk mer vann, eller det kom rier.

Vi klarte ikke gå å legge oss, var spente og forventningsfulle, selv om vi ikke var helt klare følte vi! ;)

En time etter "kneppet" var det kommet endel mer vann i puljer, og vi bestemte oss for å ringe dem igjen.

Damen mente vi kunne komme for en sjekk om vi ville. kunne også legge oss å prøve å få oss litt søvn siden jeg enda ikke kjente noe, men vi var hjertlig velkommen om vi valgte å ta turen.

Vi ble enige om å kjøre, hadde nå tross alt 45 minutter å reise, så vi hadde på forhånd snakket om at det er bedre å ta turen og dra hjem igjen, enn å gå rundt å lure og ikke vite siden vi har litt reisevei.

Og godt var det, for i det jeg la på telefonen, kjente jeg tegn til noe som varmet og strammet pittelitt i magen ;)

Brukte en halvtime på å pakke siste resten, finne fram kamera og diverse, og kjære lastet ned rieteller på mobilen sin ;)

Det var nå gått 1,5 time siden vannet gikk.

Satte oss i bilen og kjørte rolig mot sykehuset. Strammingene kom nå sånn at jeg kjente når de startet og når de sluttet, så jeg brukte telefonen aktivt og den registrerte at det var ca 3,5 minutt imellom dem, og de varte i ca 30 sekunder.

Ikke noe vondt, bare litt lett ubehag.

Etterhvert som vi kjører tar de seg opp, og blir sterkere. Så de siste 10 minuttene før vi var fremme satte kjære opp farten litt, for han merket at jeg ikke helt klarte å føre en samtale mens jeg hadde en sammentrekning ;)

Var fremme på sykehuset, og da var det gått nesten 3 timer siden vannet gikk.

Kom inn til registrering. Jordmor ville ikke sjekke åpning siden vannet var gått. Da er det større fare for infeksjoner, spesiellt om fødselen da drøyer litt, slik det ofte gjør for førsegangsfødende ;)

Så hun lytter på hjertelyden. Den var fin, så vi fikk et rom så jeg kunne ta resten av registreringen i en skikkelig seng, istedenfor å ligge på en benk. Så kanskje vi kunne få hvile litt også, siden det tross alt var midt på natten og vi ikke hadde sovet noe ;)

Lå en halvtime med registrering på, og riene var nå litt vondere. fullt levelig, men kjente dem ja ;)

JM koblet meg av, og gikk ut for å lage til papirene våre.

Jeg gikk litt rundt, for nå var det litt vondt å sitte når riene kom. ikke godt å ligge eller stå heller, så måtte variere litt. Måtte på do, så fikk nå bommelommet littegranne, men følte me alikevel ikke tømt. følte det presset på litt der også under riene.

Så når JM kom innigjen, foreslo hun klyster, som jeg takket ja til. Det var nå 3,5 timer siden vannet gikk, og litt over en halvtime siden jeg kom til sykehuset.

På vei bort til undersøkelsesrommet der jeg skulle få klyster, hadde jeg en rie i gangen, en utenfor døren og en før jeg kom meg opp på benken! Syns de var tette nå, og egentlig ganse vonde.

JM snakket om akkupunktur for å få fortgang i ting, men jeg tenkte nå at jeg syns nå dette gikk bra fort jeg da! Snakket også om badekar, og det ville jeg gjerne prøve for har hørt mye bra om det.

Men først et deilig klyster.... var ikke godt å ligge der på benken og skulle knipe igjen mens jeg hadde en ri, men gikk nå på et vis. Kom meg på do, og fikk tømt meg bra, selv om jeg hadde rier samtidig og det var kjempevondt å sitte på do da! Vasket og tørket meg etter beste evner, vil jo helst vere ren når en straks skal ligge og skreve foran noen, og det var ikke så lett...både på grunn av rier, men også fordi jeg har litt hemmeroider :sjenert: Men var en vask der, så jeg fuktet litt papir og følte jeg ble noenlunde ren og pen.

JM kom inn igjen, og ville nå ta en test for å vere helt sikker på at fostervannet var gått, så hun stakk en q-tips oppi der. Satte den i et beger for å vente på resultatet, og nå fikk je en prekestol å henge på imens. Hun gikk nå å hentet kjære som satt på rommet enda. For nå skulle vi få komme inn på fødestuen og få badekar.

Riene var nå kjempesterke, og jeg puster og peste meg igjennom dem! Sto og hang over prekestolen når kjære kom inn, og han var vel litt overrasket over hvor sterke de var blitt nå.

Testen viste av vannet var gått, så hun undersøkte meg fortsatt ikke.

Lurte på om jeg ville ha en skive før jeg skulle i badekaret, og det takket vi ja til, hadde tross alt ikke spist på 5-6 timer.

Mens hun var å hentet skiver, sa jeg til kjære at jeg ville ikke gå oppi noe badekar før hun hadde sjekket meg, for nå syns jeg de kommer tette som hagl her!

Hun kom med skiver, og jeg brukte hele 4 rier på å få i meg en halv skive! kjære matet i meg de siste bitene innimellom riene som nå var intense og tette!

Nå hadde vi vert på sykehuset i 1,5 time, og det var 4,5 timer siden vannet gikk.

JM kom inn med en KKE behagelig, så den slengte jeg omtrent veggimellom! La meg nedpå dobbeltsengen, og kjære prøvde å støtte meg opp litt. Viste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, alt var vondt!

JM gikk litt til og fra, hadde tiing hun måtte lage til. så gikk hun også å ringte på en sykepleier, for frem til nå hadde det bare vert JM der.

Og mens hun er ute, kjenner jeg plutselig presstrang!!!!! Fikk kjempepanikk, og bad kjære ringe i snoren! Han dro, og jeg ba han dra igjen! Kjære vene, vi var jo alene der!

Jordmoren kom løpende, og når hun så meg ligge der, utbrøt hun at nei nå skal vi jammen sjekke deg! Dro av meg bokseren, og JM utbrøt at babyen kommer jo! Du føder jo!

Jada, Roper jeg tilbake, for jeg kjente jo liksom at dette her var voooondt!

Mellom to rien fikk vi meg over i fødesengen, og jeg la meg på siden og fikk lystgass. Merket egentlig ikke så mye til eller fra på den, men dovnet litt bort i armene, så prøvde å ta pause fra den når jeg hadde pauser.

Nå løp JM og sykepleieren fram og tilbake, for de hadde da absolutt ikke trodd at dette skulle gå så raskt, og de hadde ikke fått gjort klart alt de trengte enda!

Leg lå med ryggen til døren, men hørte de gikk ut og inn, så gryntet litt ekstra når jeg fikk en pressrie, sånn at de ihvertfall skulle vite at jeg hadde dem, og at de måtte følge med ;) Var liksom redd for at babyen skulle komme ut uten at de tok imot :fnise:

De første pressriene var kjempevonde, og jeg var sikker på jeg skulle sprekke både her og der!

JM sa jeg måtte bare presse når jeg følte for det, og at jeg skulle høre på kroppen min.

Hun hadde aldri sagt hvor stor åpning jeg hadde, og jeg kjente jeg var redd for å presse siden jeg ikke viste om det var kommet på 10 cm enda. Ville jo ikke sprekke!

Fikk spurt, og kjære formidlet videre til JM siden jeg mumlet i masken ;) "Du har full åpning kjære deg, babyen kommer!" svarer JM og da slappet jeg mer av med en gang! Full åpning er jo bra! tenkte jeg.

Så hører jeg sykepleiern si at hun må ut å ringe på en som må komme på jobb litt tidligere, og hun ber kjære om at på neste ri må han holde beinet mitt. (JM og sykepleiern hold beina mine når jeg hadde rier så jeg fikk presset imot. det var godt, for ellers viste jeg ikke hvor jeg skulle gjøre av bena.)

Fikk slappet godt av innimellom riene, og kjente hele tiden at hodet var langt nede og sto i åpningen.

Kjære gav meg masken med lystgass, og tok beinet mitt ved neste rie. Tror ikke det var mer enn en pressrie eller to til før JM da sier at "nå kommer babyen"!

Husker jeg lå å tenkte at dette var ikke vondt i forhold til de første pressriene, og kjente på at det var helt greit å presse! Kjente bagyen skle ut av meg, og at det ikke var vondt i det hele tatt! Tenkte at dette kunne da ikke vere hele babyen som kom ut, for det skulle da vel vere mer vondt enn dette??? Titter ned, og jammen er den ikke ute!

"En flott liten jente" hører jeg de si, og jeg skjønner ingenting! ? Babyen er ute? og det er en jente...? De tørker henne såvidt og har henne opp på brystet mitt! En nydelig liten jente! Tenk at vi fikk en jente!

Hun var da født 5 timer etter vannet gikk, og 2,5 timer etter vi kom på sykehuset!

Jeg og kjære beundret vidunderet vårt og tenk at vi hadde laget et så perfekt lite menneske! At hun er vår datter! :rodmer:

Lå en time og ventet på at morkaken skulle komme ut, men hadde verdens nydligste på brystet så det gjorde ingenting!

Fikk akkupunktur for å hjelpe morkaken ut, og lystgass mens jeg presset og JM presset på megen min. Da kom den endelig ;)

Så reiste jeg meg fra sengen og flyttet meg over i dobbeltsengen med Vesla vår!

Lå der i 20-30 minutter før vi trasket oss nedover korridoren og ned til rommet vårt.

Der fikk vi ikke sett oss mette på vesla vår, og selv om vi var trette etter en lang natt, var vi ikke trette alikevel ;)

Fikk et svært frokostbrett inn til oss, men norsk flagg, gode boller, te, egg, juice og champagnebrus :)

Spiste på tur mens vi holdt Vesla. Og etterpå kom trøttheten gitt! Vesla sovenet i sengen sin, og jeg og kjære sloknet også etterhvert i hver vår seng, totalt utmattet!

Jeg sov vel ca 2 timer, og lå og bare tittet på vesla mi som lå og sov i den vesle sengen sin. Kjære var i koma og sov i 4-5 timer ;)

Vi var i fin form alle tre, og alt hadde gått raskt og greit! Verken JM eller vi hadde tross at det skulle bli fødsel denne natten, men jammen kom vesla i rakettfart og lurte oss alle - nesten to uker før termin! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en flott fødselshistorie, snuppa!

Artig å lese at ting kan gå så greit og radig! :jepp:

Kjenner det begynner å nærme seg for meg også nå. :redd::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig fødselshistorie :hjerte:

Det hørtes jo ut til at det gikk veldig greit, tross alt. Men enda godt dere bestemte dere for å dra til sykehuset da dere dro, for jammen hadde vesla det travelt :fnise:

Håper jeg får samme opplevelsen som deg når det gjelder å trykke ut bebisen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin fødselshistorie! :rodmer:

Kjenner det er godt å lese slike fine historier nå som det nærmer seg så veldig... skal vel ikke forvente at alle fødsler går så fint men er lov til å håpe ;)

Høres ut som dere koser dere masse med lille snuppa, er sikker på hun er helt herlig! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :rodmer:

Gøy at det er flere som har overrasket jordmødrene med rask førstegangsfødsel :fnise: Selv om det nesten hørtes vel dramatisk ut i ditt tilfelle... Uansett virker det som du har hatt en fantastisk opplevelse! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ruccola

Takk for en flott fødselshistorie, snuppa!

Artig å lese at ting kan gå så greit og radig!

Kjenner det begynner å nærme seg for meg også nå.

Ja her gikk det unna ;) Er ikke noe å vere redd for, det er mange som har gjort dette før oss ;) Tenker det går helt fint med deg også!

For en nydelig fødselshistorie :hjerte:

Det hørtes jo ut til at det gikk veldig greit, tross alt. Men enda godt dere bestemte dere for å dra til sykehuset da dere dro, for jammen hadde vesla det travelt!

Håper jeg får samme opplevelsen som deg når det gjelder å trykke ut bebisen :fnise:

Ja det har vi også snakket om! Tenk om vi hadde gått å lagt oss!!!

Har faktisk fått beskjed at med nestemann bør vi rekvirere helikopter faktisk!

Tenker du skal klare deg fint når det er din tur også vennen :klemmer:

For en fin fødselshistorie! :rodmer

Kjenner det er godt å lese slike fine historier nå som det nærmer seg så veldig... skal vel ikke forvente at alle fødsler går så fint men er lov til å håpe

Høres ut som dere koser dere masse med lille snuppa, er sikker på hun er helt herlig! :rodmer

Ja er godt å kunne bidra med en fin historie der alt har gått bra ;) Mange av den andre sorten ute å går ;)

Hun er bare sopergod! :hjerte:

Herlig :rodmer:

Gøy at det er flere som har overrasket jordmødrene med rask førstegangsfødsel :fnise Selv om det nesten hørtes vel dramatisk ut i ditt tilfelle... Uansett virker det som du har hatt en fantastisk opplevelse! :hjerte

Neida, var ikke så dramatisk, utenom de sekundene jeg fikk pressrier og JM ikke var der ;)

Kunne lett gått i fødsel igjen jeg alså! :jepp:

:rodmer:

:klemmer:

For en fin fødsel! :jepp::rodmer:

Helt sprøtt hvor mange vannet gikk først for! :overrasket:

Ja det har jeg også tenkt! Har hørt at det bare er noen prosenter der vannet faktisk går, men nå er vi mange syns jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Da er det jammen helg igjen, og vesla mi er snart to uker allerede! :daane:

Ligger bilde ute på FB for dem som har meg som venn der :rodmer:

:hjerte: Fiiine vesla mi :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...