Gå til innhold

Briller?

Anbefalte innlegg

Gjest brillefin?
Skrevet

Hei, tok synstest for et par dager siden som viste at jeg har -0,50 og -0,25. Dette virker ikke fryktelig mye, og lurer på om det er verdt å få briller for? Noen som har briller på disse styrkene og merker forskjell?

Skrevet

Lesebriller er hvertfall verdt å skaffe seg, for å sørge for at ikke synet ditt blir dårligere.

Skrevet

Mener at jeg hadde 0,5 og ble fortalt at dette var lite. Likevel ble jeg oppfordret av Specsavers å kjøpe briller. Så jeg kjøpte meg briller til 4000,- og nå sitter jeg her foran dataen uten dem fordi jeg virkelig ikke trenger dem. Merker absolutt _ingen_ forskjell what-so-ever!

Men det er selvsagt opp til deg. Det kan jo være at det er bare meg som ikke merker forskjell. Bare ha det i bakhodet at mange av disse kjedene anbefaler deg briller bare for å tjene penger.

Skrevet

Du merker ingen forskjell NÅ, nei. Men hvordan synet ditt er om 10-20 år, kommer veldig ann på hva du gjør nå. Og det er ikke nødvendig å kjøpe briller til 4000kr... Kjøp en billig innfatning som ser ut ok; du trenger ikke designerbriller når du skal ha briller til lesing og databruk.

Jeg har sterkt styrke og vet hva jeg snakker om... Jeg gikk ett år hvor jeg droppet briller og linser "fordi jeg trengte det jo ikke sånn til hverdags likevel". Resultatet? Styrken min ble 0.25 dårligere på begge øynene på et år.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du merker ingen forskjell NÅ, nei. Men hvordan synet ditt er om 10-20 år, kommer veldig ann på hva du gjør nå. Og det er ikke nødvendig å kjøpe briller til 4000kr... Kjøp en billig innfatning som ser ut ok; du trenger ikke designerbriller når du skal ha briller til lesing og databruk.

Jeg har sterkt styrke og vet hva jeg snakker om... Jeg gikk ett år hvor jeg droppet briller og linser "fordi jeg trengte det jo ikke sånn til hverdags likevel". Resultatet? Styrken min ble 0.25 dårligere på begge øynene på et år.

Må støtte Ashelia her. Gikk til synstest for to år siden grunnet hodepine i forbindelse med skolegang, ble anbefalt lesebriller, lot være å skaffe meg dem fordi jeg selv ikke merket noe til dårlig syn... og nå er jeg på vei til å skaffe meg progressive briller fordi jeg ikke engang kan se tven ordentlig på mindre enn to meters avstand. (Selvsagt kan det hende at synet mitt ville forverret seg uansett, men lesebriller ville kanskje hjulpet til å forebygge, i det minste.)

Skrevet

Synet er generelt noe man skal utrolig alvorlig. Det er kjempedyrt å operere bra, og konsekvensene om man ikke tår godt vare på øynene sine, kan være kjempestore. Å ikke gidde å bruke briller fordi man bare har -0.5 nå, kan bety at man er avhengig av briller for å kunne se noe som helst klart om 10-20 år.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror nok dere ville økt styrke uansett, det er helt normalt.

Jeg har selv økt i styrke de siste 13 årene, jevnt over hvert år, selv om jeg bruker briller/linser daglig.

Jeg klarte meg godt uten briller med mye dårligere syns enn deg TS, men du bør jo vurdere om du ønsker å bruke penger på brillene og om du synes du ser dårlig, er plaget av hodepine e.l.

Skrevet

Jeg har ligget på samme nivå fra jeg var 8 til jeg var 18, så gikk jeg et år uten noe som helst, gikk opp i styrke, gikk tilbake til briller og liner, og nå etter tre år har styrken min holdt seg stabil igjen. Synes det er litt merkverdig at mangelen på brillebruk og plutselig styrkeøkning ikke skal ha noe med hverandre å gjøre.

Skrevet

Oi nå skremte dere meg her. Visste virkelig ikke at man kunne få _dårligere_ syn bare av å ikke bruke brillene :sjokkert: Da må jeg jo begynne å bruke dem da...

Skrevet

Når jeg tok synsundersøkelse tidligere i år fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig med (data)briller så lenge jeg ikke hadde noen plager som følge av det.

Jeg prøvde briller med "rikig" styrke og jeg merket ingen forskjell.

Myser du? Har du hodepine? Da bør du bruke briller.

Som forebyggende ble det ikke nevnt i det hele tatt for min del.

Jeg hadde omtrent som deg tror jeg det var.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå er det nok mange grunner til at man kan få dårligere syn, det kan selvfølgelig også skje uavhengig av brille/linsebruk. Men som Ashelia sier, så kan man ikke utelukke at det kan påvirke synet negativt hvis man ikke bruker briller/linser når man trenger det. Og hvorfor skal man risikere noe med en av sine viktigste sanser?

Jeg bruker hovedsakelig linser, men har briller som koster langt mindre enn 4000, og hvis du har betalt så mye for briller hos specsasvers har du enten blitt lurt av en god selger eller gått for mye etter designmerker. For lesebriller med vanlig styrkeregulering trenger du kun de billigste brilleglassen uten noe annet fiksfakseri, og da skal det mye til og komme opp i 4000.

Hvis det ikke frister å betale hos optiker, kan du be om å få opplysningene fra optikeren din og bestille på internett. En side jeg vet mange er fornøyd med er denne.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel ingen grunn til å skremme folk heller, det finner ingen forskning som tilsier at synet blir dårligere heller av å ikke bruke briller. TS styrke er så lav at det ikke er nødvendig med synskorreksjon dersom TS ikke har problemer.

Skrevet (endret)

Jeg begynte med briller da jeg hadde -0,5 på begge øynene, men med korreksjon for skjevheten for hornhinnene i tillegg, så reagerte jeg kraftig i starten. Ble skikkelig kvalm og jevlig og greide ikke bruke de så mye, og måtte spørre dagen etterpå om dette i det hele tatt var riktig.

Det var det.

Jeg fikk målt samme styrke da jeg var 12-13, og dette var 17 år etterpå, så man kan gå lenge uten briller og ikke få noe særlig endring på synet ;)

Det som er forskjellen, er at hornhinnen blir mindre og mindre elastisk med årene. Da jeg jobbet hos optiker hadde vi unger som fikk målt +9 og foreldrene overhodet ikke hadde merket noe. Grunnen til dette er at unger har en mye mer elastisk hornhinne og greier å kompensere mer for dårlig syn.

Derfor kan man med -0,5 fungere helt fint, men med årene vil man kanskje oppleve dette annerledes.

Endret av O'hara
Skrevet

Men, -0.5 og -0,25 vil jo tilsi at du er nærsynt, og da vil du jo ikke trenge briller til databruk? Minus vil tilsi at man ser dårligere på _avstand_, som når man kjører bil eller ser på fjernsyn.

Jeg har -1 på begge øyne (og uten briller akkurat nå) og sitter her med datamaskinen og merker ingen forskjell. Men ser jeg ut vinduet ser jeg ikke så mye.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har den styrken på nærsynthet. Har også skjeve hornhinner på 0.50 og 0.75.

Fikk også beskjed om at jeg ikke "trengte" gå med briller hele tiden.

Men synes det var så upraktisk å gå til og fra med briller,,, og så var det det med å finne igjen hvor en hadde lagt brillene også da...

Så jeg har brukt briller fast i ca 15 år.

Testet synet forrige uke siden det er en 6-7 år siden sist og jeg fremdeles er plaget med hodepine, svimmehlet ol. Trodde brillene var blidt for svake, men det var de ikke. Hverken nærsynthet eller skjeve hornhinner.

Gikk til en ortoped spesialist. Undersøkelsen tok 2 timer, med div lesetester og synsprøve.

Selve synet hadde ikke endret seg noe, men øynene var ikke samkjørt (jobbet hver for seg) og brukte lang tid på å fokusere. Samt at jeg er SVÆRT lysømfintlig. Dette er ikke noe vanlige briller tar hensyn til.

Så jeg får nye briller nå som tar hensyn til dette.

Er dyslektiker og fikk aldri noe hjelp med det på skolen. Har altid vert plaget med mye hodepine bla.. Mye av årsaken til dette fikk jeg nå høre var at øynene ikke jobbet sammen og brukte lang tid på å fokusere. Så jeg må bare si jeg er innmari spendt når de nye brillene kommer.

Aldri hørt om noe slikt før jeg.

Annonse
Skrevet

Jeg og vurderer nye briller. Jeg er langsynt med ca 0,6 i styrke, pluss skjev hornhinne på ett øye. De brillene jeg har nå er noen med billig innfatning fra Specsavers, som er skjeve og stygge. Bruker de kun når jeg kjører bil. Så nå vil jeg sjekke om styrken han endret seg, og finne noen fine briller!

Hva synes dere om progressive glass forresten? Har aldri prøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...