Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #1 Skrevet 27. juli 2010 Min samboer har tv´n på HELE dagen, fra morgen til natt, når han er hjemme - noe jeg i utgangspunktet synes er en uting! I tillegg er det det første han slår på når han kommer hjem fra jobb o.l. Bare for å sjekke Tekst-tv og switche gjennom kanalene i TILFELLE det er noe interessant. Han kan gjerne begynne å følge med midt i en film/serie bare for å ha noe å se på. Jeg selv har og har alltid hatt et helt annet forhold til tv. Jeg slår den på når jeg VET at det er noe jeg skal se på.. Det kan godt være flere programmer på rad, sånn at den også da står på flere timer i strekk, men når jeg da har sett det jeg planla å se, slår jeg AV tv´n og finner på noe annet.. Han sier selv at vi skal prøve å redusere strømutgiftene bl.a ved å spare litt varmtvann når vi dusjer o.l. Hva med denne tv´n da? Er det noe strøm å spare på å ikke ha den på i tide og utide, eller er det bare snakk om småtterier?
Gjest Pucifer Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 Du sparer ikke mye på å skru av TV`n. Ellers så ser jeg egentlig ikke problemet.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Hvis man har totalt ulikt syn på hvor mye man skal se på TV kan man godt få problemer i forholdet. Men noe strømsparing av å slå av TV tror jeg ikke på. Ei heller tror jeg at det blir så mye sparing av strøm ved å spare varmtvann. Da må en i så fall gå over til sparedusj.
Kenneth199 Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 Min tv forbruker 210w. Det vil si at den må stå på i 5 timer for å bruke 1kw. 5 stk 40w pærer har samme strømforbruk. Hvis dere har elektrisk oppvarming av hus på så ser jeg ikke noe poeng i å skru av tven da tven bidrar å varme opp huset.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #5 Skrevet 27. juli 2010 Åh, tusen takk for raskt svar alle sammen Da skal tv´n få stå på omså hele døgnet her for min del.. Jeg får bare venne meg til det Hvis det likevel ikke har noe å si på strømutgiftene
slask Skrevet 28. juli 2010 #6 Skrevet 28. juli 2010 Min tv forbruker 210w. Det vil si at den må stå på i 5 timer for å bruke 1kw. 5 stk 40w pærer har samme strømforbruk. Hvis dere har elektrisk oppvarming av hus på så ser jeg ikke noe poeng i å skru av tven da tven bidrar å varme opp huset. Store deler av sommeren trenger man kanskje ingen oppvarming og da er det jo bortkastede kroner å varme med tven. Har man varmepumpe så er det billigere oppvarming enn med kun strøm i panelovner og varmekabler etc. En del tver større flatskjermer trekker flere hundre watt, så hvis det står på store deler av det våkne døgnet så har det betydning (altså om sommeren....). I fyringssesongen er prisen den samme som for tilsvarende effekt (watt) fra lyspærer og varmeovner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå