Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid hatt lyst til å bli vegitarianer og det er fordi:

- Jeg er egentlig ikke så glad i kjøtt. Det jeg liker er kjøttdeig og kebab.

- Jeg føler at hvis jeg gjør det riktig kan det være en sunn livstil.

- Og jeg syns veldig synn på dyrene. Jeg liker ikke tanken på at jeg spiser ku for eksempel.

Er det noen vegiatarianere eller ikke vegitarianere som har gode råd å gi? Har dere noen interessage web sider å dele eller noe slikt?

For meg er det veldig viktig at kroppen får det den trenger og at maten er god. Håper på mange brae og POSITIVE svar.

Tusen takk. :klem:

PS. Noen som vet om buttikker jeg kan kjøpe det jeg trenger i Bergen eller Bergen området?

Endret av Chiyo
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lære om grønnsaker, sopp osv. og hvilke vitaminer de inneholder, for det første fordi du da vil være i stand til å gi kroppen din det den trenger og for det andre fordi du da vet hva du skal svare når eventuelle uvitende kjøttetere påstår at du mååå mangle det ene eller andre vitaminet. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skrivemåten din bærer preg av at du er ung. Unge mennesker trenger riktige mengder og typer næring for å utvikle seg normalt og takle den fysiske utviklingen som foregår i denne perioden av livet. De bør derfor være svært forsiktige med å foreta drastiske kostholdsendringer, med mindre endringene beviselig er til det klart bedre.

Det er på ingen måte nødvendig å bli vegetarianer for å leve sunt. Tvert i mot, det er lettere for en alteter enn en veggis å få i seg alle næringsstoffer, vitaminer osv. Jeg vil derfor råde deg til å virkelig gå grundig til verks og sette deg inn i hvilke stoffer kroppen din trenger, og hvilke matvarer du finner disse stoffene i, før du eventuelt slutter å spise kjøtt og melkeprodukter. Du kan IKKE bare kutte ut disse matvarene uten å erstatte dem med noe som inneholder tilsvarende type næring.

Skrevet

Mitt første tips til å bli vegetarianer er: ikke bli det. Men det er selvsagt noe du velger selv som enkeltindivid. Det er utrolig vanskelig å klare å opprettholde en sunn livsstil og å spise sunt når man er ung og vegetarianer uten peiling. Mange tror at alle de som er vegetarianere er sunne fordi de ikke spiser kjøtt, men mange vegetarianere har ikke tilstrekkelig informasjon om kropp og kosthold så de ender opp med å ha en sliten, utsultet, energifattig kropp med mangel på essensielle fettsyrer, vitaminer og mineraler.

Har du derimot lest deg opp før du begynner som vegetarianer på heltid, og kan dine fakta, skal det nok gå rimelig bra. Hvis jeg skulle blitt vegetarianer ville jeg nok først og fremst kommet i kontakt med noen som var det fra før og hadde vært det en stund. Noen som også var sunn og frisk. Du bør få rikelig med informasjon om hvilke kosttilskudd du bør ta - det er svæært vanskelig, om ikke umulig, å få i seg alt nyttig innen kostholdet, uten at man spiser kjøtt og fisk.

Så, bør du jo være såpass smart at du leter opp oppskrifter med stort innhold av friske grønnsaker, frukt, og andre ting som er mulig for deg å få i deg. Du bør alltid like maten du spiser, hvis ikke mister du matlysten helt. Det kan også være lurt å sette opp et sjema over hva som er lurt å få i seg og deretter lage et ukes-program med alle måltidene, så du er helt sikker på at kroppen får det den trenger. Et slikt program kan du utvikle sammen med en lege eller en ernæringsfysiolog dersom du har muligheten til det.

Husk at du inntrer en ny livsstil, ikke bare et nytt kosthold ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skrivemåten din bærer preg av at du er ung. Unge mennesker trenger riktige mengder og typer næring for å utvikle seg normalt og takle den fysiske utviklingen som foregår i denne perioden av livet. De bør derfor være svært forsiktige med å foreta drastiske kostholdsendringer, med mindre endringene beviselig er til det klart bedre.

TS er vel mellom 18 og 25.

Skrevet

Om du ska börja äta vegetariskt är det otroligt viktigt att du TILLFÖR och inte bara UTESLUTER.

Alltså, sluta inte bara med kött och fisk. Utan börja äta bönor, baljväxter och kanske tillskott.

Du måste se till att få i dig rätt vitaminer och mineraler, samt tillräckligt med protein för att kroppen ska må bra på sikt. Det är väldigt lätt att få brister på olika ämnen som vegetarian.

Långt i från alla vegitarianer äter sunt bara för de utesluter kött. Hur äter du för övrigt? Snacks, Choklad, godis? Läsk?

Fundera också på hur renlärig du vill vara. Är Gelatin OK? Ska du äta ägg? Dricka mjölk och äta smör eller ost? Ska du bara ta bort kött (gris, ko, får/sau, kylling) eller även fisk?

Jag håller med I.am.me; läs på, ta kontakt med en vegetarian.

Du kan ju också börja laga mer vegetariska måltider för att lära dig matlagning och vad du tycker om innan du helt går över?

Skrevet

Veldig mange unge jenter går gjennom en vegetarianerfase, uten at jeg helt har forstått hvorfor. Så kommer alder og modenhet, og vips, mange går tilbake til å bli omnivorer. Tror det har noe med mote, det å skille seg ut, bli påvirket av skuespillere, artister etc i en alder hvor ingenting kan bli detaljstyrt eller komplisert nok.

Men begrunnelsen at du synes synd på dyra blir fåfengt. Dyremishandling vil alltid foregå, desverre, og det vil allti finnes folk som aldri burde hatt lov til å nærme seg noe levende og ha ansvar for deres velferd. Men, stort sett så har norske produksjonsdyr det veldig bra, og det jobbes intenst med å forbedre utegang, forpraksis, transportforhold etc. Ved å forbli omnivor så kan du gi støtte til den delen av næringa som jobber nettopp for å sikre dyrs velferd og gi oss kvalitet på kjøtt fra a til å. Det gjelder å støtte opp om frittgåedne høns, fisk som er blitt fisket etter retningslinjer for bevaring av bestander (og som er fisketmed line/hånd, ikke trålere), norsk saue- og storfeproduksjon (og ikke chilensk, fransk, dansk), evt økologiske varer osv. Det optimale er jo viltkjøtt, hvor dyra lever som de alltid har gjort til kula treffer. Viltkjøtt er også magrere, inneholder mer mineraler og har god kvalitet på protein. Lite slår en elgstek, finnbiff, rype eller hjort, med unntak av den *%)*& høye prisen per kg :)

Skal du bli vegetarianer, så må du finne ut, som Furstina skriver, hva du vil spise og hvor streng din kostholdsfilosofi. JO strengere du er, jo mer i fare for under- og feilernæring er du. Med tanke på at en stor andel av tenåringsjenter mangler jern (er anemiske), kalsium, vit D of proteiner, så er ikke vegetarianisme det enkleste alternativet. Dette er elementer som du må ta med i regnestykket, og se hva slags mat som kan gi deg mest mulig, og evt tilskudd. Det er ingen vits i å endre kosthold bare for å ende opp med et dårligere utgangspunkt. Og det finnes mange vegetarianere som er usunne som fy, fordi mye av maten som tilbys er fritert.

Når det er sagt så er seriøse vegetarianere utrolig flinke til å spise mye frukt og grønt, bær og nøtter, og de har ofte noen av de beste forutsetningene for god tarmhelse, samt liten risiko for hjerte-karsykdom. Vegetarianere er mye flinkere til å bruke grønnsaker og belgfrukter på en kreativ og smaksrik måte, og vegetarkokker er veldig dyktige med krydderbruk. Der har vi omnivorer mye å lære, og det er anbefalt å ha minst en kjøttfri dag i uka, helst to. Inntak av for mye rødt, og spesielt røkt/fritert/grillet kjøtt, er direkte lenket til nettopp hjerte-karsykdom og kreft.

Det er heller ikke til å komme unna at den rovdriften som produksjonsdyr og fiske utsetter landbruk og hav for, ikke er akseptabelt for miljøet. Miljømessig så bør alle kutte ut kjøtt to-tre dager i uka, og sørge for at det vi spiser har hatt så liten effekt på miljøet som mulig. Derfor er det viktig å støtte opp om fisk som ikke er fanget med bunntrålere, det samme gjelder all sjømat. Å benytte seg av lokale forhandlere/bønder, og sørge for at maten har reist så lite som mulig, blir bare mer og mer viktig.

Skrevet

Forsøk Vegetarforum. Her er det massevis av norske vegetarianere som kan gi deg synspunkter og kostholdstips.

Det er også mye hjelp i The vegetarian society fra England. England har MANGE veggiser!

Å synes synd på dyrene er faktisk helt greit. Jeg har selv vært vegetarianer, og skulle gjerne fortsatt, var det ikke for helsa som kom i veien. Det handlet for meg først og fremst om å redusere etterspørselene, noe vi som forbrukere har reell makt til å gjøre. Men du blir veldig upopulær dersom du misjonerer, så det kan være lurt å ikke prakke synspunktene for mye på andre (litt som å be folk slutte å røyke).

Da jeg måtte gi opp kostholdet etter halvannet år var det ikke grunnet mangler og ernæringssvikt, men fordi jeg har irritabel tykktarm, og alle bønnene og linsene ble litt for belastende i dårlige perioder. Imidlertid viste det seg at jeg hadde farlig lavt jernnivå, selvom jeg hadde vært påpasselig med å spise det jeg trodde var gode jernkilder. Så sørg for å sjekke jernet ditt jevnlig, og begynn eventuelt med tilskudd - men rådfør deg med lege først. Det er nemlig ikke bra å få for mye jern heller. Jeg hadde også B12 i nedre grense av normalen til tross for stort inntak av egg og ost.

Skrevet

Forsøk Vegetarforum. Her er det massevis av norske vegetarianere som kan gi deg synspunkter og kostholdstips.

Det er også mye hjelp i The vegetarian society fra England. England har MANGE veggiser!

Å synes synd på dyrene er faktisk helt greit. Jeg har selv vært vegetarianer, og skulle gjerne fortsatt, var det ikke for helsa som kom i veien. Det handlet for meg først og fremst om å redusere etterspørselene, noe vi som forbrukere har reell makt til å gjøre. Men du blir veldig upopulær dersom du misjonerer, så det kan være lurt å ikke prakke synspunktene for mye på andre (litt som å be folk slutte å røyke).

Da jeg måtte gi opp kostholdet etter halvannet år var det ikke grunnet mangler og ernæringssvikt, men fordi jeg har irritabel tykktarm, og alle bønnene og linsene ble litt for belastende i dårlige perioder. Imidlertid viste det seg at jeg hadde farlig lavt jernnivå, selvom jeg hadde vært påpasselig med å spise det jeg trodde var gode jernkilder. Så sørg for å sjekke jernet ditt jevnlig, og begynn eventuelt med tilskudd - men rådfør deg med lege først. Det er nemlig ikke bra å få for mye jern heller. Jeg hadde også B12 i nedre grense av normalen til tross for stort inntak av egg og ost.

Tusen takk for nettsidene. Det passer bra fordi jeg skal flytte til England snart og da blir det sikkert enklere å få tak i maten jeg trenger. Jeg har så langt komt meg gjennom dagen uten kjøtt og savner det ikke. Jeg hadde et glass kultura til frokost da og det inneholder melk. Men jeg tror jeg skal begynne med kjøtt og fremdeles få i meg litt egg og melk. Det er kjøttet jeg er mest opptatt av å ikke spise akkurat nå. Baby steps tenker jeg.

Skrevet

Som du sier, baby steps er nok en god ide. :)

Jeg spiser periodevis lite kjøtt selv, har vært innom en "fullveggis" periode, men for meg blir det egentlig for mye slit med mat og næringsstoffer, har problemer med å opprettholde bl.a. B12 fra før av.

Synes det blir litt dumt med argumenter som "dyremishandling vil skje uansett", har man en vegetarisk livsstil gjør man ihvertfall det man kan for å unngå å bidra til dette.

Som andre sier er det aller viktigste å sette seg inn i hva man trenger, og passe på at man får i seg nok av alt. Man kan ikke lære seg alt dette på 1-2-3, så begynn evt med å gå over til økologisk kjøtt, egg fra frittgående høner osv. Og ta ting litt gradvis, da er det større sjanse for at du skal klare å holde tritt og fortsette, man kan bli litt overveldet av all informasjonen på en gang. De fleste jeg kjenner ga enten opp etter en liten stund, eller så har de tatt det videre og gått over til å bli veganere.

Er en bruke her på forumet som heter Frosk, hun pleier ofte å fortelle om det å være vegetarianer, og har også en veldig god blogg. Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tid til å lese alle svarene her, så beklager om jeg sier noe som allerede er sagt.

Jeg er veggis, vært det i snart 10 år. Begynte som fjortis og har aldri vendt tilbake og vil ei heller gjøre det med mindre jeg får en alvorlig sykdom etc. Jeg er aldri syk, har en sunn og slank kropp og er i tipptopp stand helsemessig i følge leger og meg selv:) Spiser ikke spesiellt typisk sunn vegetarmat heller (men det er jo det ideelle!)

Jeg anbefaler det virkelig! Så lenge man passer på å få i seg alle viktige stoffer... (det er ingenting som kun finnes i kjøtt, ergo er ikke å være veggis farlig!)

Jeg er veggis av dyrevernmessige grunner. Som vegetarianer sparer jeg flere dyreliv i året og boikotter en industri jeg ser på som grusom. Norske dyr har det kanskje bedre enn andre, men det betyr ikke at det er godt nok! Feks kyllinger lever fæle liv i små bur. Ingen kan med hånden på hjertet si at industridyr flest lever fullkomne liv!!!

Jeg vil ikke spise andre, det føles feil og groteskt. For meg er dyr like mye verdt som mennesker, og jeg vil ikke at andre skal måtte dø for å

tilfredstille ganen min.

Kjøtt er ikke nødvendig og dyrene lider i industrien.

Go for it TS! Du vil ikke angre, og om en stund vil ikke kjøtt være i tankene engang. Det blir like uaktuellt og ekkelt som feks menneskekjøtt er nå;)

Skrevet

Jeg er enig med bruker over her ^^

Nå har jeg kun vært fulltids vegetarianer i et og et halv år, men jeg angrer ikke og vil aldri gå tilbake til å spise kjøtt.

Har mer energi, er kvikkere, mer livsglad og har under denne tiden kun vært syk en gang.

Når det kommer til mat, det er noe som heter Qourn som erstatter kjøtt, fra Sverige, og det smaker så og si helt likt kjøtt. Farse istedenfor kjøttdeig, biter istedenfor kylling, urte/sopp/soya burgere osv, så utrolig mye godt som inneholder mye av alt det viktige du skal ha i deg (det finnes selvsagt mange andre merker og)! Om du skulle savne kjøtt er dette et superduper alternativ til du er over kneiken. Og så finnes det jo piller som man gjerne kan ta i tillegg da, om det er noe man skulle mangle :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...