Snill Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 Med utgangspunt i 3,5% rente og 1,5mill lånte kroner: 20år: Renter: 601.000,- Totalt: 2.100.000,- Terminbeløp på 8.700,- (noe som selvsagt vil svinge med renten) 25år: Renter: 770.000,- Totalt: 2.270.000,- Terminbeløp på 7.500,- (altså ca 1.000,- lavere pr. mnd., men så betaler man til gjengjeld 60 avdrag mer som altså gjør lånet i underkant av 10% dyrere (2mill+10%=2,2mill)) Hvordan dette eventuelt vil påvirke skatten din har jeg ikke tatt med i regnestykket. Sjekk og prøv deg frem selv her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Tusen takk for svaret! Må vel bruke 25 år på lånet i førsteomgang for å være sikker, men betaler ned ekstra når jeg har muligheten, det burde jo hjelpe litt selv om det er dyrere å ha så lang løpetid. Også går det vel ann å korte ned på lånetiden når jeg har mer å rutte med om et par år?
Snill Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Det er selvsagt såpass enkelt at vil du ha lån (som enslig) så må du ned i månedsbeløp du har råd til, som i så fall gjør lånet dyrere over tid. Vil man ikke ha det dyrere over lenger tid må man la være å ta lån Uten å være økonom vil jeg i alle fall ikke selv bruke f.eks. de 10.000 jeg fikk på skatten til nedbetaling av huslånet mitt. Jeg ville prioritert å fylle BSU´en først (regner med du er inni hvorfor) eventuelt jobbe opp en buffer-konto på 3 månedslønner. Ser til tider det er anbefalt for å håndtere uforutsette utgifter. Har du bil kan du kanskje ta EU-kontrollen noen måneder før, slik at du er i forkant av eventuelle feil som må utbedres. Men ja, du velger 25år dersom du tviler på om du har råd til 20år, så kan du etterhvert nedjustere når du går opp i lønn eller får samboer som kan dele på utgiftene. Dersom du er ansatt i stat eller kommune må du sjekke spk.no (statens pensjonskasse), siden du du kanskje kan få lån der til ca 1% under vanlig utlånsrente. Kort sagt, og i teorien, vil det si at på 1,5mill blir 25år i spk billigere enn 20år i vanlig bank. Men for å avslutte med det du spurte om så ville ikke jeg brukt de tusenlappene jeg har til overs ved årsslutt på huslånet, men andre er kanskje uenige i det. Jeg ser i alle fall ikke noen særlig forskjell på å betale på lånet i f.eks. 25år eller 24år og 7mnd.
Kenneth199 Skrevet 28. juli 2010 #5 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har selv mulighet til å ta 15-20 års nedbetalingtid per dags dato, men velger bevisst 30år. Jeg skal fortelle hvorfor. Jippi!! Har en bufferkonto på 100k. Hvor jeg sier til meg selv at 100k = 0 kroner i saldo. Bruker jeg litt av de pengene så sparer jeg opp igjen. Årsaken til 30 år er det at hvis jeg vil kose meg så har jeg ekstremt god råd til det. Penger er ikke alt i verden. Hvert år vil jeg sitte igjen med ca 50-100k til overs. Da kommer jeg enten til å kose meg for pengene eller betale ned lånet med de. Har selv nylig kjøpt en bolig alene 3 roms. Leier nå snart ut det ene soverommet til ei student for 3000kr mnd. Kunne fått 5000kr mnd, men fikk til en grei deal! Uansett 3000*12=36k. De pengene har jeg ikke regnet med i budsjettet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 Nå blir det ikke 24 år og 7 mnd uansett fordi om 3 1/2 år har jeg tredobbelt av det jeg har i inntekter nå, så jeg får nok kortet ned lånetiden betraktelig da! Og så lenge renta holder seg i nærheten av det den ligger på nå har jeg råd til å betale en del ekstra på lånet nå også . Det er selvsagt såpass enkelt at vil du ha lån (som enslig) så må du ned i månedsbeløp du har råd til, som i så fall gjør lånet dyrere over tid. Vil man ikke ha det dyrere over lenger tid må man la være å ta lån Uten å være økonom vil jeg i alle fall ikke selv bruke f.eks. de 10.000 jeg fikk på skatten til nedbetaling av huslånet mitt. Jeg ville prioritert å fylle BSU´en først (regner med du er inni hvorfor) eventuelt jobbe opp en buffer-konto på 3 månedslønner. Ser til tider det er anbefalt for å håndtere uforutsette utgifter. Har du bil kan du kanskje ta EU-kontrollen noen måneder før, slik at du er i forkant av eventuelle feil som må utbedres. Men ja, du velger 25år dersom du tviler på om du har råd til 20år, så kan du etterhvert nedjustere når du går opp i lønn eller får samboer som kan dele på utgiftene. Dersom du er ansatt i stat eller kommune må du sjekke spk.no (statens pensjonskasse), siden du du kanskje kan få lån der til ca 1% under vanlig utlånsrente. Kort sagt, og i teorien, vil det si at på 1,5mill blir 25år i spk billigere enn 20år i vanlig bank. Men for å avslutte med det du spurte om så ville ikke jeg brukt de tusenlappene jeg har til overs ved årsslutt på huslånet, men andre er kanskje uenige i det. Jeg ser i alle fall ikke noen særlig forskjell på å betale på lånet i f.eks. 25år eller 24år og 7mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå