Gjest scorpius Skrevet 27. juli 2010 #1 Skrevet 27. juli 2010 Kjøpte en ny hårkur hos frisøren i går som han anbefalte til mitt litt småtørre, fargede hår ("KMS California"). Jeg glemte å spørre firsøren om en ting, så derfor spør jeg dere istedenfor Trenger jeg å bruke balsam i håret når jeg bruker denne hårkuren? Dette er vel å merke en hårkur som jeg skal bruke i hånkletørt hår og skylle ut etter 5-10min.
Lykkelitenen Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 Man skal stort sett alltid bruke litt balsam etter kur, for å lukke skjellaget i håret og "låse" pleiestoffene inne. Da holder effekten av kuren lenger. Man trenger ikke mye, bare en liten mengde som fordeles og skylles ut. Om man føler håret blir tungt av balsamen, kan man bruke litt bvolumbalsam, som er lettere i konsistensen Vet noen anbefaler å skylle håret med kaldt vann, men det vil ikke lukke hårskjellene like mye som balsam
Gjest scorpius Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Hmmm... jeg trodde jeg måtte bruke balsamen først og deretter hårkuren, så er du sikker på at det er riktig? Uansett, takk for svar
Lykkelitenen Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 VELDIG sikker At balsam skal før kur er en vanlig missoppfatning, desværre. Balsam først gjør at du like godt kan kaste hårkuren i do, så mye hindrer den håret å ta kuren til seg nemlig. Shampoen åpner skjellagene i håret og rengjør både utenpå strået og innimellom skjellagene. Balsamen er laget for å lukke skjellagene igjen, så håret holder på fuktigheten og blir mykt, får glans og blir lettere å gre. Når skjellagene er lukket vil det gjøre at håret ikke trekker til seg elementer utefra, som forrurensning og i dette tilfellet, hårkurer. Hårkuren legger seg som et lag utenpå strået, men trekker ikke inn. Litt som å påføre hudkrem på en ansikt som er fult i sminke og smuss, nesten ingen ting får trekke inn i huden. Med andre ord, rekkefølgen er shampo - kur - litt balsam
Gjest scorpius Skrevet 27. juli 2010 #5 Skrevet 27. juli 2010 Men siden du virker så sikker, så har du overbevist meg Da får jeg prøve hårkuren i morgen! Tusen takk for råd
Lykkelitenen Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 Hehe, jeg har en drøss med kurs bak meg, så akkurat der er jeg rimelig sikker (uten å prøve å skryte noe på meg her... ) Og så har jeg også erfaringen, etter å ha brukt feil rekkefølge selv i MANGE år Jeg klagde og klagde på hårkurene mine, til en frisør kunne dele hemligheten med rett rekkefølge på produktene, og plutselig var jo selv billigkurene gode
Gjest SmallTalk Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 En liten forklaring: -Shampo åpner skjellagene i håret. -Kuren trekker inn i skjellagene i håret. -Balsamen lukker skjellagene. Ergo: Dette er riktig rekkefølge, hvis ikke kan du like gjerne la være å bruke kur.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #9 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har aldri brukt balsam hverken før eller etter hårkur. Tenkte at hårkuren er i stedet for balsamen. Så dum er jeg... Gjør det noe?
Gjest SmallTalk Skrevet 28. juli 2010 #10 Skrevet 28. juli 2010 Det gjør at skjellene i håret står og spriker og sørger for at håret blir ekstra sårbart for skader. Dva at det kan bli ekstra fort slitt. Noen har hår som tåler det, andre tåler det ikke.
Gjest scorpius Skrevet 28. juli 2010 #11 Skrevet 28. juli 2010 Jeg har aldri brukt balsam hverken før eller etter hårkur. Tenkte at hårkuren er i stedet for balsamen. Så dum er jeg... Gjør det noe? Dette trodde jeg også før jeg fikk noen gode råd av jentene her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå