Gå til innhold

Krav til tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest Streng mor?
Skrevet

Tittelen sier vel sitt, men jeg har inntrykk av at jeg er veldig streng, så jeg ønsker derfor å høre hvilke krav andre foreldre stiller til sine tenåringer. Både det som er det naturlige å bidra med og det man betaler ekstra for...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff dette er vanskelig. Føler meg også kjempestreng.... Tenåringen har som oppgave å vaske bad/trapper/rydde rommet og brette sammen klær. Ukelønn for dette er 150kr. Ellers forventer jeg at tenåringen henger opp klærne sine etter bruk, rydder badet etter bruk, det samme med kjøkken og andre fellesrom. Blir det gjort?? NOPE. Føler jeg maser og maser....

Nå skal det sies at tenåringen er flink til å jobbe, og har jobb 2x pr. uke i tillegg lekser, (som blir kraftig nedprioritert) Så syns det er vanskelig å vite hva som er realistisk å forvente.

Gjest Streng mor?
Skrevet

Barna mine må holde (en viss) orden på rommene sine, støvsuge/vaske ved behov, skifte på sengene sine, legge på plass klærne sine, kaste skittentøy i skittentøysdunken, ta av og på senger.

Ellers i huset må de tømme oppvaskmaskinen, tømme boss, rydde inn i oppaskmaskinen, vaske benker etter de har lagd mat. De må som regel støvsuge/moppe en gang i uken (tar ca 15 minutt) og/eller vaske stuegulvet (tar 15 minutt) Ellers må de rydde etter seg selv. Jeg gidder ikke rydde bort blad, glass osv fra stuebordet, dette må de klare selv. Jeg liker å ha orden i huset, og synes ikke noe om at man bare slepper ned alt.

Vi har ikke noe stort hus, og jeg forventer at barna mine gjør de få oppgavene de blir bedt om (sikter til støvsuging og vasking) for meg er dette at de bidrar i felleskapet. Forøvrig lager de middag kanskje en gang i uken hver, men dette er mer hva de har lyst til selv. (Alle barna er glad i å lage mat)

Føler at jeg er streng i forhold til enkelte andre, men mulig jeg ikke er det? Legger til at ingen av barna har andre jobber.

Skrevet

Da jeg var tenåring, hadde jeg ansvar for at rommet mitt så sånn nogenlunde ut (mamma og jeg var en smule uenig om hva som var nogenlunde...), vaske treningstøyet mitt og forefallende ting som å gå ut med søpla og tømme oppvaskmaskinen. Aaaaaaltfor mye husarbeid mente jeg, men ser jo nå at det var ingenting. ;)

Gjest regine
Skrevet

Min tenåring har ansvar for søppla samt ut/inn av oppvaskmaskin m. tilhørende opprydning på kjøkkenet.

H*n skal og holde rommet sitt noenlunde ryddig. Skittentøy skal i kleskurven og det skal plukkes opp/ryddes unna eget fra stua etc. Masing for å få det siste til å gjøres? Ja, men har funnet ut at det er bedre enn å gjøre det selv.... tenåringen må lære å SE at ting ikke gjøres av seg selv.

Utover det er det ingenting fast, men jeg ber om at ting gjøres, som ta ned og legge sammen klesvask, moppe over gulv innimellom, gå ut med papir/glass, vaske over badet innimellom. Vi har vaskehjelp annenhver uke, så det blir ikke så ofte (bortsett fra det med klær). I tillegg ber jeg om plenklipp en gang i blant.

Iflg. tenåringen er jeg streng og h*n må gjøre MYE mer enn alle andre..... Det øret hørere jeg ikke på. Syns det er viktigere at h*n faktisk lærer at visse ting MÅ man bare gjøre, så får det heller bli litt sure miner innimellom.

Og - h*n får lommepenger helt uavhengig av plikter i huset - husarbeid er et felles ansvar, og noe som ikke jeg heller får betalt for.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Barna mine må holde (en viss) orden på rommene sine, støvsuge/vaske ved behov, skifte på sengene sine, legge på plass klærne sine, kaste skittentøy i skittentøysdunken, ta av og på senger.

Ellers i huset må de tømme oppvaskmaskinen, tømme boss, rydde inn i oppaskmaskinen, vaske benker etter de har lagd mat. De må som regel støvsuge/moppe en gang i uken (tar ca 15 minutt) og/eller vaske stuegulvet (tar 15 minutt) Ellers må de rydde etter seg selv. Jeg gidder ikke rydde bort blad, glass osv fra stuebordet, dette må de klare selv. Jeg liker å ha orden i huset, og synes ikke noe om at man bare slepper ned alt.

Vi har ikke noe stort hus, og jeg forventer at barna mine gjør de få oppgavene de blir bedt om (sikter til støvsuging og vasking) for meg er dette at de bidrar i felleskapet. Forøvrig lager de middag kanskje en gang i uken hver, men dette er mer hva de har lyst til selv. (Alle barna er glad i å lage mat)

Føler at jeg er streng i forhold til enkelte andre, men mulig jeg ikke er det? Legger til at ingen av barna har andre jobber.

Synes ikke du er streng, samme regler her, i tillegg har de ansvar for plenklipping om sommeren og endel snømåking om vinteren, det siste faller ofte bort ettersom de ikke er oppe tidlig nok om morgenen, men de må ta i et tak om kvelden så ikke bilen snør helt ned.

De har også ansvar for klesvask i helger.

De får mye penger. Ved mukking, kverulering, ikke utførte oppgaver osv, er det også nei neste gang det er forespørsel om noe (penger). Lekser og trening er ikke unnskyldning. Dvs de må gjerne prioritere husarbeidet bort og velge å fokusere på trening, venner eller data, men så blir det ingen gjenytelser når de i neste omgang ønsker å bli kjørt et sted, eller penger til kino, eller musikk til ipoden...

Jeg synes det er litt deilig å være streng, for jeg ser at det virker, de tar ansvar, har oversikt over tiden sin, og gjør som oftest kloke valg, og jeg håper inderlig at de om noen år vil klare å stå helt på egne ben. Den ene er litt latere enn den andre, og den lateste får minst lommepenger. Har inntrykk av at de opplever dette som rettferdig begge to.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her har det kun vært eget rom som de skulle ordne selv. Tidligere, når tenåringene hadde eget bad, måtte det vaskes hver uke. I tillegg så hadde vi en sånn regel at den som lagde middag ikke ryddet opp etterpå. Det gjorde resten av familien. Faktisk ganske lurt for da fikk jeg de til å lage middag og lære seg den biten. Lommepenger har aldri vært knyttet opp mot husarbeide. Husarbeide gjør vi alle for egen trivsel.

De har vært flinke til å stille opp når jeg har bedt om det. Kan være alt fra maling av hus, gressklipping, snømåking til middag, støvsuging mm. Tror det eneste jeg har betalt ekstra for er dekkskifte.

Nå kan det jo være forskjell fra en som går på ungdomsskolen til en som går på videregående. Her i huset er tenåringen ute av huset før kl. 6.30 og ikke hjemme før rundt kl. 17. Da er det bedre at de fokuserer på lekser enn mange plikter.

Skrevet

rommene må de selv holde i orden-støvsuge og tørke støv +rydding.

Finner jeg klær på gulvet blir de liggendes der.....

Mine må støvsuge,gå ut med søppel,tømme oppvaskmaskin,div småting

men de er aldri vanskelige å be og gjør ting av fri vilje også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...