Gå til innhold

Noen andre har hentet pakken min

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på ferie i noen uker, og i løpet av denne tiden har jeg mottatt en hentemelding og en duplikatmelding ang. en servicepakke fra en norsk bedrift.

Pakken står i min samboers navn, og da han skulle hente pakken med duplikatmeldingen fikk han beskjed om at pakken allerede var utlevert. Det er dessverre ikke vi som har hentet den...

Er det noen her som vet hvordan vi kan gå frem i denne saken? Er det ingen legitimasjonsplikt for slike servicepakker? Dersom det er av betydning er det snakk om en relativt stor eske med innhold av høy verdi.

Har Posten noe erstatningsansvar, eller blir dette bare vårt problem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cipheria
Skrevet (endret)

Har du sjekket hvem som signerte? Det skal de vite de som har levert den ut, det står når de søker på den. Om du har kolli nr/ sporingsnummeret på pakken kan du selv gå inn på posten.no, søke på pakken og det skal stå hvem som har signert.

Red: Og forresten, jo jeg tror det er leg plikt ved henting av pakke. Jeg vet at her blir det ikke håndhevet (bor på landet). Men har jeg forstått det riktig, så skal det gjennomføres for å hindre at uvedkommende for tak i pakke uten å gi sitt riktige navn.

Endret av Cipheria
Gjest Pucifer
Skrevet

Om mulig, så ville jeg nektet å tatt tilbake en pakke som har blitt åpnet og gjenstanden mest sannsynlig blitt brukt av en vilt fremmed. Iallefall om det gjelder elektronisk utstyr, kamerautstyr etc. Da hadde jeg krevd erstatning.

Skrevet

Det burde være postens problem, der er de som har levert ut deres eiendom til noen andre..

Prøv å spore den:)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Har du sjekket hvem som signerte? Det skal de vite de som har levert den ut, det står når de søker på den. Om du har kolli nr/ sporingsnummeret på pakken kan du selv gå inn på posten.no, søke på pakken og det skal stå hvem som har signert.

Red: Og forresten, jo jeg tror det er leg plikt ved henting av pakke. Jeg vet at her blir det ikke håndhevet (bor på landet). Men har jeg forstått det riktig, så skal det gjennomføres for å hindre at uvedkommende for tak i pakke uten å gi sitt riktige navn.

Dersom dette er tilfelle, så er dette noe som er helt nytt. Slik er det vanligvis ikke. Den eneste måten å finne ut hvem som har signert på pakken her jeg jobber er fysisk å finne frem utleveringsbilaget og å sjekke signaturen på det.

Det er per definisjon leg-plikt på henting av pakker, men dette er noe det kan brukes skjønn på. Her jeg jobber kjenner vi 90% av kundene, da ber vi ikke om legitimasjon på disse pakkene. Unntakene er de nye utleveringsrutinene til Netcom hvor man skal skrive inn legitimasjon og nummer, REK og PUM. Samt de papirene som skal signere og sendes tilbake til avsenderen (kun et par firmaer som har denne avtalen).

Skrevet

Makan til frekkhet!

Hvis pakken var betalt på forhånd, SKAL man vise legitimasjon og/eller henteseddel. Så hvis denne personen har hatt henteseddelen din kan h*n lett ha mottat pakken din for deg. Posten har nok garantert opplevd lignende saker før, du får dra å spørre de ut hva de har tenkt å gjøre for å få ryddet opp i saken.

Gjest Cipheria
Skrevet

Dersom dette er tilfelle, så er dette noe som er helt nytt. Slik er det vanligvis ikke. Den eneste måten å finne ut hvem som har signert på pakken her jeg jobber er fysisk å finne frem utleveringsbilaget og å sjekke signaturen på det.

Det er per definisjon leg-plikt på henting av pakker, men dette er noe det kan brukes skjønn på. Her jeg jobber kjenner vi 90% av kundene, da ber vi ikke om legitimasjon på disse pakkene. Unntakene er de nye utleveringsrutinene til Netcom hvor man skal skrive inn legitimasjon og nummer, REK og PUM. Samt de papirene som skal signere og sendes tilbake til avsenderen (kun et par firmaer som har denne avtalen).

I fjor begynte bilene her på landet med scannere i stedet for disse lappene. Det betyr at når jeg signerte for pakken, så skrev jeg rett på den scanneren de hadde med i bilen. Denne digitale underskriften kommer opp når jeg søker på pakken min etterpå. Kanskje det er noe annet når man henter pakken i butikk eller på postkontoret?

Det andre har du sikkert rett i.

Skrevet

I Sverige scannar de alltid legitimationen när man ska hämta ut paket.. Borde vara omöjligt att hämta ut någon annans paket! :tristbla: Jag förstår vilken frustration det här måste innebära! Gör lite research på internet först för att se om ni har lagen på er sida, innan ni kan klaga på posten. Är det inte legitimations-plikt så är det bara att göra en polisanmälan och vänta. Vart står försäkringen i det här? En del saker går ju på hemförsäkringen.

Gjest SmallTalk
Skrevet

I fjor begynte bilene her på landet med scannere i stedet for disse lappene. Det betyr at når jeg signerte for pakken, så skrev jeg rett på den scanneren de hadde med i bilen. Denne digitale underskriften kommer opp når jeg søker på pakken min etterpå. Kanskje det er noe annet når man henter pakken i butikk eller på postkontoret?

Det andre har du sikkert rett i.

Når pakken har blitt levert inn på postkontor (det er da man får hentelapp) så har man ikke noen digital signatur lenger. Da må den fysisk spores opp på postkontoret.

Gjest Krizzy
Skrevet

Er det legitimasjonsplikt på henting av pakker? :klø:

Jeg har aldri blitt spurt om legitimasjon på pakker, og jeg har hentet mange pakker! (Bor i en av storbyene).

TS: Dersom det er legitimasjonsplikt på henting av pakker ville jeg stilt posten ansvarlig. Forlangt at dette skal de finne ut av denne saken, og evt. krevd erstatning for at de ikke har håndhevet legitimasjonsplikten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange svar!

Da min samboer tok med seg hentelappene til postkontoret (post i butikk), tok den ansatte lappene - så vi har dessverre ikke sporingsnummeret nå. Har dog sendt en e-post til avsenderen for å spørre om de fremdeles har kvitteringen med sendingsnummeret på. Jeg har også sendt en e-post både til post i butikk og Posten, men jeg synes det ser mørkt ut for vår del. :sjenert:

Skrevet

Det der gjør meg faktisk forbannet. Det er sannelig på tide at de postansatte begynner å gjøre jobben sin i stedet for kun å være opptatt av å selge banktjenester. Jeg har til og med opplevd å hente ut rekommendert sending uten å vise leg. Og jeg kjenner ingen av de ansatte på "mitt" postkontor.

Skrevet

Det er jo skikkelig ekkelt,at noen bare kan utgi seg for å være deg. Jeg hadde blitt forbannet selv:)

Ønsker dere lykke til,og håper alt ordner seg..

tips.kjøp lås til postkassen,det måtte jeg gjøre,da noen stjal post

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har faktisk aldri måttet vise leg for å få ut pakker så lenge jeg har hentelappen, og jeg bor midt i Oslo der ingen på postkontoret har noen som helst ide om hvem jeg er. I tillegg har min samboer ofte hentet pakker for meg og motsatt.

Så jeg er ikke overrasket over at det skjer, men som noen sier her, så lenge pakken er betalt på forhånd bør posten virkelig skjerpe rutinene og forsikre seg om at de utleverer riktig pakke til riktig person!

Lykke til med pakkeletingen/klagingen!

Skrevet

nå får jeg så godt som aldri en hentelapp i posten lenger, da jeg alltid ber om å få den på sms, men NÅR jeg fikk det i posten, så var det ikke legitimasjonsplikt (eller, den ble ihvertfall ikke håndhevet).

Men!! Hentelappen skulle være signert før jeg fikk pakken min, så det bør så absolutt gå an å finne tilbake den signerte hentelappen for ihvertfall å kunne vise at signaturen ikke stemmer med din samboers.

Jeg ville ringt posten umiddelbart og spurt hva de mener skal gjøres videre, dette er pga deres manglende rutiner/manglende oppfølging av rutiner, og ikke noe du kan skyldes eller belastes for.

Skrevet (endret)

Posten skal be om legitimasjon. Det har vært et tema dette om henting av pakker, og jeg mener å huske at de innførte dette for en liten tid tilbake.

Du kan lese her i en pdf fra posten selv, der de sier at de sørger for å levere pakken ut til riktig vedkommende.

Her, på en liten plass hvor "alle kjenner alle", så viser jeg ikke legitimasjon.

Dette må jo Posten stå til rette for, det er jo de som har gjort noe feil.

Endret av O'hara
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet en kappe på posten her om dagen som jeg hadde kjøpt og forhåndsbetalt på nettet for 17.000 kr. Hadde ikke vært innom postkassa på forhånd så jeg bare skrev ned kollinummeret på en vanlig lapp. Ble ikke bedt om legitimasjon, og skulle heller ikke skrive under noe sted. Må si jeg ble litt paff. Dette er på et lite sted, men jeg kjente ikke vedkommende som sto i kassa og antar at hun ikke visste hvem jeg var heller.

Skrevet

Jeg har også fått hentet pakker i Oslo hvor ingen kjente meg, og da har jeg spurt de etterpå. "Hvordan kunne du vite at det var meg? Er du klar over verdien i denne pakken?", og da har de blitt litt paffe....

Det samme var da jeg hentet ut skattepenger på Posten en gang for mange år siden. Ingen legitimasjon ble vist og jeg fikk ut 10.000,- uten problemer. Sa noe da og....

Skrevet

Uansett postens eventuelle ansvar her så er din mann blitt utsatt for svindel. Dere bør politianmelde så raskt som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...