Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Jeg trenger sårt en hobby. Ganske lett, tenker sikkert mange av dere, men det er nok ikke det desverre. Saken er den, jeg er ganske så umobil. Jeg kommer meg ingensteder grunnet sykdom og medfølgende smerter. Ok, det er jo mye jeg kan gjøre hjemme. Vel, jeg har ekstremt lite med penger også, så kan ikke bruke så mye på det. Jeg har prøvd tegning og maling, men har vært nødt for å kapitulere. Jeg er bare ikke noe godt på det området, samme hvor mye jeg ønsker å kunne klare det. Scrapbooking, lage kort og slikt pussel har jeg også testet ut, men det var ikke helt min greie, samt at jeg alltid trenger noe mer, som igjen går ut over lommeboka. Jeg er en over middels amatørfotograf. Dette elsker jeg å drive med, men min sykdom begrenser meg, men jeg holder på med det når jeg har mulighet. Trenger derfor noe jeg kan drive med når jeg ikke klarer å komme meg ut og fotografere. Jeg har tenkt tanken på å lære meg å sy på symaskin, dette ligger nok litt frem i tid da jeg trenger alt, bokstavelig talt. Bord, stol, symaskin og alt tilbehør. Siden lommeboka mi er ganske gjerrig, så vil jeg tippe at symaskin med resten ikke kommer på plass før om et år eller to. Jeg elsker å se filmer og serier, men dette er da noe jeg har tydd til frem til nå, og jeg begynner å bli ganske lei. Trenger å få hodet mitt bort fra TV skjermen og over til noe annet. Kryssord, sudoku er noe jeg syssler med på kveldstid etter leggetid, og bøker går i bølgedaler når det gjelder interesse. Sær? Full av "krav"? Jeg? Litt kanskje...? Men saken er at jeg blir helt gal av å bare gå her hjemme uten å kunne bruke meg om ni skjønner. Føler at jeg snart ikke har mer å leve for. Bare går å venter og venter på at dagen skal bli over, så det blir en dag mindre å leve. Høres sikkert sutrete ut, men det er slik jeg føler det. Ikke så lett å være kronisk syk uten å kunne gjøre det man bare føler for å gjøre Har tenkt og tenkt...og tenkt... men finner ingen hobby som virkelig kan oppta min interesse og føle at dagen har vært nyttig på en eller annen måte iallefall. Hjelp meg, anyone!
Lisaaa Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 Min hobby er blitt træning, jeg jogger i skogen og i naturen rundt her om mogen og om kvelden, ellers så baker jeg og lager gode middager. Jeg studerer meir hva som er sundt eller usundt og dette tar litt tid, finner ut hva jeg liker og lager en god middag, kan være en lett middag men kan bruke lang tid på den, samme med alle andre måltidene om dagen. En annen hobby kan være hage og stell der. Har du slektninger eller barn så be dem over og lag noe godt og gjør dette fast, kanskje skaffe seg et dyr og legge tid i det?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #3 Skrevet 27. juli 2010 Trening er jo drepen for meg. Baker og lager middager gjør jeg jo, men ser ikke at det er noe hobby i det. Lager det jeg må, kan ikke lage noe særlig utenom siden matbudsjettet mitt er ganske stramt. Jeg har dyr, men de er ingen hobby, noe jeg kan fordype meg i. Begrenset for hvor mye man kan fordype seg i en hund liksom
Supramundane Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 Hva med garnhobby? Strikking, hekling, brodering?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #5 Skrevet 27. juli 2010 Du trenger ikke eget bord og stol for å sy. Jeg bruker spisestuebordet mitt. Sjekk om det er brukte symaskiner til salgs. Hadde jeg kjent deg så har jeg en veldig god symaskin å gi bort. Jeg slapper av med strikking, men det er ingen rimelig aktivitet. Garn er dyrt. Smykkelaging? Det koster, men jeg tror at de fleste hobbyer koster. Slektsforskning?
Gjest Pucifer Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Koster det virkelig mye med garn? Endret 27. juli 2010 av Pucifer
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #7 Skrevet 27. juli 2010 Jo, jeg trenger eget bord...ellers må jeg sitte i sofaen å sy, hehe. Har ikke spisestuebord eller kjøkkenbord. Har testet ut diverse håndarbeide. Strikking er dog noen år siden jeg prøvde uten særlig hell, brodering har jeg forsøkt gang på gang uten at jeg klarer å få det til Føler meg ganske håpløs til tider, hehe. Smykkelaging var et godt tips. Det burde jo til og med jeg klare, tror jeg Jo, det koster jo litt penger, det meste koster jo penger. Men om jeg kan gradvis kjøpe inn litt og legge til side, så trenger jeg jo ikke kjøpe så mye på en gang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Pusle puslespill? Man får dem ned i 2-500 kroner når de er på tilbud, også trenger du en plate å pusle på, og de fleste bruker ganske lang tid på 1-5000 biter. Så kan du lime dem opp når du er ferdig og selge dem, så får du igjen innkjøpsutgifter og litt til.
Supramundane Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 Jeg slapper av med strikking, men det er ingen rimelig aktivitet. Garn er dyrt. Koster det virkelig mye med garn? Tja. Det kan koste veldig mye, jeg bruker masse penger på garn. Men det finnes veldig mange rimelige garntyper også. Både Nille, Europris og Sparkjøp har garn som er rimelig, så det er litt opp til en selv.
Gjest boobla Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 unskyld for at jeg spør, men hvor mobil er du? Hvile ressursjer har du? Kanskje lettere å komme med forslag, om man vet det. Di trenger ikke svare om du ikke vil.. jeg tenkte å lese bøker er kanskje en hobby? Da kan du jo gå på bibliotektet å låne. De har også filmer der og lydbøker. Det finnes jo også forskjellige kurs du kan melde deg på, det koster jo litt, men da blir det jo også sosilat for deg Du kan foreksempel lære deg å bake noe fint, hva med bryllupskake? Da kan du imponere vettu!! Er du glad i dyr? Er det noe innen den sjageren du får til å drive med, kunne tenke deg? Hunder å dra på hundeutstilling eller katter, hester.. Musikk blomster, planter,hage interiør sport, dra på fotballkamper eller hånballkamper etc, for å se på Hvis du lærer deg å sy vesker eller lampeskjermer, evt strikke noe i den duren, så kan du jo begynne å selge å kjene inn penger på det på det. manikyr, stelle negler. håper du ikke blir fornermer av noe her, vet som sagt ikke hva du kan og ikke kan..
Gjest boobla Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 beklager, så ikke før nå at du ikke kom deg noen steder :S skal se om jeg kommer på noe mer etterhvert..
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #12 Skrevet 27. juli 2010 Søk på panduro, der har de masse du kan drive med å syssle med hjemme!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #13 Skrevet 27. juli 2010 håper du ikke blir fornermer av noe her, vet som sagt ikke hva du kan og ikke kan.. Nei aldeles ikke Jeg syns bare det er så utrolig hyggelig at noen faktisk tar seg tid til å komme med forslag. Det hjelper masse siden man ofte blir gående å bare tråkke på samme sted når man aldri får noen inspirasjon Baking er jo faktisk ingen helt dum idè. Jeg er ikke så god til det, men jeg kan jo prøve å lære meg det bedre og imponere noen venninner nå og da. Trenger jo forsåvidt ikke bli så innmari dyrt om jeg lagrer opp til basisvarer som mel, sukker osv. Sy er absolutt en ting jeg har så innmari lyst til å lære meg. Snakket litt med samboeren min, og han sa at vi kunne starte med å se etter billig bord og stol i første omgang, også kunne vi kikke litt rundt etter en brukt symaskin neste gang vi har litt penger til overs. Interiør er virkelig en stor interesse, men jeg har liksom aldri hatt mulighet til å kjøpe så mye, men lage selv blir jo billigere og ikke minst, koseligere Har fått litt ny giv her nå. Selvom jeg ikke kan starte med for eksempel sying allerede i dag, så har jeg i det minste noe å se frem i mot og glede meg til, og det hjelper mer enn dere tror
Scheherazade Skrevet 27. juli 2010 #14 Skrevet 27. juli 2010 Hvor bor du da? Bord kan du jo få billig på loppemarkeder, Ikea osv. En ok symaskin koster litt, en 2000 minst ville jeg regnet med for å få en du kan ha glede av. Stoff er egentlig ganske billig på Stoff og stil, men problemet er at det er lett å bli hektet. Hva ønsker du å lære og sy? Anbefaler deg å melde deg inn på sykroken, litt treigt å komme i gang fordi man må ha 45 innlegg for å få tilgang til hele forumet, men det er absolutt verdt det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #15 Skrevet 27. juli 2010 Hvor bor du da? Bord kan du jo få billig på loppemarkeder, Ikea osv. En ok symaskin koster litt, en 2000 minst ville jeg regnet med for å få en du kan ha glede av. Stoff er egentlig ganske billig på Stoff og stil, men problemet er at det er lett å bli hektet. Hva ønsker du å lære og sy? Anbefaler deg å melde deg inn på sykroken, litt treigt å komme i gang fordi man må ha 45 innlegg for å få tilgang til hele forumet, men det er absolutt verdt det. Bor i Vestfold. Regner med at når vi får penger til bord og stol, så drar vi vel på IKEA vil jeg tro. Har ganske dårlig med plass her hjemme, så må prøve å finne ut av hvor jeg kan ha alt sammen hen. Slik økonomien er, så vil jeg tro at jeg ikke kommer til å ha alt på plass før om noen måneder..minst. Vet ikke helt hva jeg ønsker å lære meg å sy egentlig, har bare lyst til å sy. Kan være alt fra enkle ting som å legge opp gardiner, sy diverse ting til dyrene mine, veldig gjerne sy klær...det hadde vært moro å kunne sy noen fine skjørt og kjoler til meg selv. Skal teste ut sykroken (.no regner jeg med). Må jo lære meg alt fra bunn av, gjerne starte enkelt, så enkelt som mulig, med for eksempel puter og slikt.
malinpe Skrevet 27. juli 2010 #16 Skrevet 27. juli 2010 Hobby er generelt dyrt, men noe er jo billigere enn annet. En ting jeg synes er veldig gøy og som ikke koster så mye, er å lage noe nytt av gamle ting (gjenbruk). Man kan feks. bruke toalettruller til å lage penneholdere ved å male eller bruke decoupage på. Eller du kan male gamle rammer, å lage et eget bilde å ha inni. Hvis man bare tenker litt, er det mye gjøres om til noe annet. En annen hobby som ikke koster all verden er decoupage. Da trenger du bare servietter eller noe annet av papir, decoupagelakk og en gjenstand (pappesker, glass, møbler...) Håper du finner en hobby du vil trives med
neglelakk Skrevet 28. juli 2010 #17 Skrevet 28. juli 2010 du kan begynne å samle på noe. hva med herbarium? muligens litt sært, men det passer seg jo ganske fint, siden du har en sykdom og må sitte mye stille. lesing som noen over her allerede har foreslått. ingen dum ide å dra en tur på biblioteket og finne noen spennende og interesnte bøker. hva er forresten interessen din? hvis du for eksempel er interesert i middelalderen eller marie antoinette kan du prøve å fordype deg i et slikt tema? eller du kan opprette en blogg om noe som intereserer deg, eller kanskje til og med hvordan det er å leve med en sykdom?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #18 Skrevet 28. juli 2010 Dyrke urter er jo kjempegøy, spesiellt når man kan bruke det videre i ting som shampoo, kremer etc. Skal sjekke ut det, se hva jeg trenger osv. Har jo som sagt ikke så mye plass, men om jeg er litt kreativ så kan jeg evnt henge opp krukker på den ene kjøkken veggen min, evnt henge krukker i selve vinduet på kjøkkenet. Da kan det jo bli koselig og ikke ta opp så mye plass Har stor interesser for norrøn mytologi, men det kan jeg det meste om nå så ikke noe jeg kan fordype meg noe videre ned i, og blogger har jeg testet ut, men hvor jeg fort fant ut at det blir ekstremt lite å skrive om hvorav jeg til slutt bare gav opp
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #19 Skrevet 29. juli 2010 Hva med å støpe lys? Gjerne oppi noen billige glass. Glassene kan jo "decuperes" <- decoupage. Eller lage såpe? Det har jeg gjort mye av og synes det er kjekt! På pandoru er det litt dyrt, men hvis du googler sunvita(kommer ikke inn på den siden på jobb, så får desverre ikke funnet det til deg, google sunvita, så finner du rimeligere alternativer! De sender dette ganske raskt. Jeg bestillte noe der en ettermiddag, og fikk det levert dagen etter på døren. Jeg bor riktignok i samme by som de holder til, men det går raskt. De selger også mye ingredisender til hjemmelaget snop Jeg har også prøvd meg på makeup. Litt artig det også. Dette er ting som kanskje kan være litt dyrt å komme i gang med, men du kan gi de bort i gaver, så da "tjener" du nok dette inn igjen! Min omgangangskrets har bare kommet med positive tilbakemeldinger på hjemmelagde gaver! Ellers anbefaler jeg (ser du har prøvd deg uten hell) å brodere. Det er mulig å få tak i enkle, greie og ikke minst fine nybegynner pakker. Tråd, nål, bruksanvisning og det som skal broderes på følger gjerne med. Hva med en julekalender til samboeren din?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #20 Skrevet 29. juli 2010 Ja, lage hjemmelagede ting har alltid vært noe jeg kunne tenkt meg å lære så absolutt ingen dum idè. Og som du sier, man kan jo gi det bort i gave til jul så da sparer jeg jo inn noen kroner der som jeg likevel måtte brukt for å kjøpe gaver Skal se litt på Sunvita siden. Visste bare om Panduro som eventuellt kunne ha det, men jeg syns de kan bli litt dyre. Og ja, broderi er noe jeg kunne tenkt meg også, men som sagt så har det gått ganske dårlig. Selv med de enkleste startsettene Men jeg har ikke gitt helt opp enda. Eneste problemet er at mine fingre stivner fort, så jeg har merket når jeg har testet det tidligere at jeg fort får vondt i hendene, men jeg MÅ jo ikke sitte å brodere flere timer av gangen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå