Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Moren min snakker ekstremt mye om slanking. Og andre som slanker seg. Hun er aldri fornøyd med hvordan hun selv ser ut og gjør ganske mye ut av det. Feks har hun spurt meg siden jeg var liten "ser jeg stygg ut nå", "har jeg lagt på meg" osv. Og hun vil feks aldri vise seg i bikini. Jeg har prøvd noen ganger å si hva jeg mener om dette, da får jeg svar av typen "unnskyld da, jeg er jo en forferdelig mor". Typisk martyr svar. Men dette har jo faktisk påvirkket meg negativt. Jeg har følt meg stygg og feit så lenge jeg kan huske. Og jeg har også lært at kroppen din er noe du skal gjemme bort. Det er også utrolig trist å se noen du er glad i være så lite fornøyd med seg selv. Det ironiske er at hun faktisk kritiserer andre som er opphengt i slanking og tror at hun har et nøytralt forhold til slanking. Nå høres det ut som hun er e forferdlig person og det er hun IKKE. Men akkurat når det gjelder dette her er hun ganske blåst.
The Kitten Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Det beste du kan gjøre er å skifte tema med en gang hun begynner å snakke om slanking. Lat som om du ikke hører det ved å begynne å snakke om noe helt annet.
Plutseliten Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 Jeg forstår frustrasjonen din - har selv alltid slitt med dårlig selvtillitt, og tror mye av det kommer av at min mor alltid klaget over sitt utseende under barndommen min. Slikt tar man etter, og jeg tror som sagt det er det jeg også har gjort. Nå tenker jeg heller at det må jo være noe fint ved meg - jeg har jo tross alt samboer. Han liker meg som jeg er. Men som du også sier, det er forferdelig å se at noen man er så glad i er så lite glad i seg selv. Jeg har tenkt mye på det de siste årene, hvorfor mamma tenker sånn. Jeg synes hun er kjempeflott! Jeg skulle bare ønske hun kunne se seg selv gjennom mine øyne. Det er likevel ikke riktig at barnet skal lære at kroppen er noe man gjemmer bort! for det er jo helt feil. Jeg håper ikke at du sliter veldig med dette per dags dato? Vi kan hvertfall si en ting; vi har lært av deres feil og vet at vi må passe oss for ikke å gjøre det samme med våre barn
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Moren min snakker ekstremt mye om slanking. Og andre som slanker seg. Hun er aldri fornøyd med hvordan hun selv ser ut og gjør ganske mye ut av det. Feks har hun spurt meg siden jeg var liten "ser jeg stygg ut nå", "har jeg lagt på meg" osv. Og hun vil feks aldri vise seg i bikini. Jeg har prøvd noen ganger å si hva jeg mener om dette, da får jeg svar av typen "unnskyld da, jeg er jo en forferdelig mor". Typisk martyr svar. Men dette har jo faktisk påvirkket meg negativt. Jeg har følt meg stygg og feit så lenge jeg kan huske. Og jeg har også lært at kroppen din er noe du skal gjemme bort. Det er også utrolig trist å se noen du er glad i være så lite fornøyd med seg selv. Det ironiske er at hun faktisk kritiserer andre som er opphengt i slanking og tror at hun har et nøytralt forhold til slanking. Nå høres det ut som hun er e forferdlig person og det er hun IKKE. Men akkurat når det gjelder dette her er hun ganske blåst. Har akkurat det samme problemet selv. Moren min er og blir aldri fornøyd. Fra jeg var liten har hun hatt oppheng i slinking og prater alltid negativt om seg selv. Jeg prøver å ikke være sånn selv, men jeg har jo blitt altfor opptatt av sånne ting jeg å. Mormor har verdens dårliste selvtillitt, så hun har nok lært litt av henne, men det verste er at mamma klager over at det er så slitsomt å høre på hennes klaging, uten at hun hører at hun klager selv. På en måte skylder jeg litt på henne for at jeg ikke har så god selvtillitt, men får dårlig samvittighet av å tenke sånn å. Det er jo ikke med vilje. Jeg prøver bare å gi henne komplimenter og å være positiv. Noen ganger blir jeg sur.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 Det beste du kan gjøre er å skifte tema med en gang hun begynner å snakke om slanking. Lat som om du ikke hører det ved å begynne å snakke om noe helt annet. Bra råd!!! takk :happy:
Gjest Hanne Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 Lurer på om du hadde orket å ta det opp med henne på en gjennomtenkt og seriøs måte? Hun ønsker nok sikkert ikke å overføre sin dårlige selvtillit over til deg, og heller ikke plage deg. Jeg ser for meg at om du fokuserer på hva hennes dårlige selvtillit og konstante slankeprat gjør med deg; feks at du blir trist på hennes vegne fordi du synes hun er perfekt som hun er - og at det også setter deg i en dårlig situasjon, da ingen liker at de man er nær viser at de ikke har det godt med seg selv. Det jeg tror er viktig kan være at du fokuserer på dine følelser, og holder deg unna anklagene. Feks "Du gjør alltid, sier alltid" osv. Kanskje blir hun litt lei seg over det du forteller, men det er jo eneste måten hun kan jobbe med seg selv og innse at det er blitt et problem for deg. Eventuelt kan du jo rådføre deg med andre i nærmeste familie, men pass på så hun ikke føler det som et kollektivt angrep fra alle kanter. Da føler man kanskje seg ekstra alene.. Det er mine tanker om emnet, håper det løser seg for dere
Xtra_lilje Skrevet 27. juli 2010 #7 Skrevet 27. juli 2010 Det beste du kan gjøre er å skifte tema med en gang hun begynner å snakke om slanking. Lat som om du ikke hører det ved å begynne å snakke om noe helt annet. Et godt tips, men jeg ville sagt i fra på forhånd for å få best mulig effekt: "Jeg har fått nok slankepratet ditt, heretter vil jeg skifte tema med en gang du begynner."
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Spør om hun kan snakke om slanking med noen andre enn deg, fordi du blir så lei av det. Si at nå er det NOK. Fra nå av kjøper hun ikke mere godteri, og skal bare spise grønsaker og rent kjøtt. Ikke noe mere ferdigmat,toroposer,sukkerholdig-mat eller mat som er rik på fett. Om dere MÅ drikke melk, kutt ut fløte og bruk skummet melk. Få henne til å gjøre noe med problemet om det plager henne slik. Jeg vet forresten hvordan du har det..Min egen mor er også martyrmor. Hva med å ta tilbake med samme kommentar, om hun sier 'ja, jeg er vel en dårlig mor' så kan du kansje si noe uventet som, 'hva prøver du å si?' eller, 'hva får deg til å si det', 'Javel, synes du det, hvordan skal jeg som din datter forholde meg til det?' Eller noe så dumt som: 'ja jeg er vel en dårlig datter?' =P
Ego Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 Moren min snakker ekstremt mye om slanking. Og andre som slanker seg. Hun er aldri fornøyd med hvordan hun selv ser ut og gjør ganske mye ut av det. Feks har hun spurt meg siden jeg var liten "ser jeg stygg ut nå", "har jeg lagt på meg" osv. Og hun vil feks aldri vise seg i bikini. Jeg har prøvd noen ganger å si hva jeg mener om dette, da får jeg svar av typen "unnskyld da, jeg er jo en forferdelig mor". Typisk martyr svar. Men dette har jo faktisk påvirkket meg negativt. Jeg har følt meg stygg og feit så lenge jeg kan huske. Og jeg har også lært at kroppen din er noe du skal gjemme bort. Det er også utrolig trist å se noen du er glad i være så lite fornøyd med seg selv. Det ironiske er at hun faktisk kritiserer andre som er opphengt i slanking og tror at hun har et nøytralt forhold til slanking. Nå høres det ut som hun er e forferdlig person og det er hun IKKE. Men akkurat når det gjelder dette her er hun ganske blåst. Jeg tror det er mange som har en mor lik din. Jeg har det iallfall selv, dog kanskje ikke i like stor grad. Det er sinnsykt irriterende å høre de daglige utsagnene om hvor mye som er galt med kroppen hennes. Jeg pleier stort sett å svare "men du har da også fått to barn, så panneflat mage er det ingen som forventer at du skal ha". Så sier jeg ikke mer. Det som irriterer meg mest er at hun snakker så mye om slikt, istedenfor å faktisk gjøre noe med det.
The Kitten Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 Et godt tips, men jeg ville sagt i fra på forhånd for å få best mulig effekt: "Jeg har fått nok slankepratet ditt, heretter vil jeg skifte tema med en gang du begynner." Av erfaring vet jeg at det ikke hjelper å si fra på forhånd. Det blir snakket like mye om det uansett, men det kan jo være annerledes i ts sitt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå