Gå til innhold

Vi skal snart i samtale med presten vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært i samtale med presten, hva spør h*n om?

Lurer fælt på hva "greia" er, hehe . Små nervøs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt en samtale med presten allerede, og skal ha den ordentlige vigselssamtalen med både jeg og min kjære i morgen (han snakker ikke norsk, så vi tok det praktiske på norsk før han kom hit).

Det som skal avtales av praktiske ting er forskjellige valg for vielsen, som f.eks. hvilke tekstlesninger og salmer dere ønsker, om dere skal ha noen innslag av f.eks. solosang, musikk, diktlesning el.l. Presten og organisten skal også vite hvilken inngangs- og utgangsmusikk dere har valgt - om dere er usikre, kan organisten gi forslag også til dette.

Hvilke valgmuligheter dere har kan dere sjekke på kirken.no - linken tar deg til den siden du kan laste ned vigselsliturgien og de foreslåtte bibeltekstene fra.

Jo bedre forberedt dere er med valg i forhold til disse tingene, desto lettere er det for presten.

Vi skal møte presten i kirken, så vil samtidig med vigselssamtalen også få vite hva vi skal gjøre når, og hvordan ting foregår under vielsen, så vi er forberedt på det.

I tillegg til det praktiske vil presten gjerne lære dere å kjenne - som individer og som par. Jeg fikk vite at vår prest f.eks. gjerne vil vite hva vi setter pris på ved hverandre. Prestens tale i kirken vil sannsynligvis være delvis basert på standard-taler, f.eks. om hva som står i Bibelen om ekteskapet, og delvis på hva presten har lært om dere som par.

Jeg kan jo oppdatere dere når vi har vært på samtalen vår - men det er sikkert litt individuelt for hver enkelt prest.

Skrevet

Vi hadde mye av den samme opplevelsen som lilleGrethe. Selve biten med salmer, soloinnslag, tekster etc hadde vi allerede avtalt med presten på forhånd riktignok, så da vi møtte opp til vigselssamtalen så fikk presten et eksemplar av kirkeprogrammet vårt.

Etter han hadde fått kirkeprogrammet så gikk vi gjennom gangen i vigselen, hvor vi skulle sitte, når vi skulle reise oss, hva han kom til å si etc. Alt det praktiske med andre ord.

Etterpå satt vi oss ned for å bli bedre kjent med presten. Han spurte om hvordan vi ble kjent, hva det var som gjorde at vi falt for hverandre, hva vi setter mest pris på ved den andre, frieriet, hobbyer, og lignende... Det kan jo være greit å tenke litt gjennom slike ting, for selv om man vet veldig godt hva man setter pris på med partneren sin så kan det jo være vanskelig å sette ord på det der og da på stående fot.... Elles så er det vel bare å slappe av og tenke på at presten ønsker å bli mest mulig kjent med dere iløpet av samtalen for å få vigselen til å bli litt mer privat enn kun standardfrasene som også hører med i en vigsel....

Skrevet

Ja, nå har vi hatt vår samtale også.

Først spurte presten oss litt om oss som par og som individer: hvordan vi møttes, hva vi studerte (vi møttes i studietiden), hva vi setter pris på om hverandre, og så gikk det vel litt naturlig over i en samtale om hvordan vi er. Er nok lurt å være litt forberedt, ja.

Vi gikk også igjennom vielsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...