Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Bare til å begynne så har ikke vi barn da vi er bare 20 enda. Men vi prater ofte om dagens barn og at ting var anderledes før osv. Vi er begge oppdratt forskjellig. Hennes foreldre var streng og mine var ikke streng. Og nå sier hun at hun kunne godt ha gitt barn ris om de var slemme, og det plager meg litt fordi vi begge studere i England og kommer mest sansynlig til å bo der i fremtiden og jeg tror det er lov til å gi barn ris der. Er ikke sikker. Bør jeg være bekymret over dette? Hun vet ganske godt at det ikke er lov i Norge, men om hun ikke bor der i fremtiden er hun vel fri til å gjøre det hun vil. Jeg er veldig imot vold mot barn og bekymrer meg egentlig på egne av hennes fremtidige barn. Bør jeg ta dette opp med henne?
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Ja uff, gi barna litt ris er jo kjempeskadelig .......
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 Ja uff, gi barna litt ris er jo kjempeskadelig ....... Var det ment som sarkasme? Eller...
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Var det ment som sarkasme? Eller... Det var ment som ironi ja.
Gjest Awsome Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 Trur ikkje eg hadde hengt meg så veldig opp i det. Først og fremst, ho har ingen barn no. Og sjøl om ho sier at ho kunne gjort det så betyr ikkje det at ho vil gjøre det når/om ho ein gang blir mor. Når det skjer så forandrer nok alt seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 Leg merke til ordet "kunne" - mao er det ikke sikkert.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #7 Skrevet 26. juli 2010 Men hun snakker alltid om at når hun får barn skal hun være veldig streng og sånn. Hennes foreldre er ikke fra Norge, så de har en helt annet syn på hvordanbarn bør oppdras. Venninnen min sier hele tiden at abrna er ikke vennene die og at de skal ikke være disrespecful, de skal aldri banne og aldri gå i mot foreldrene. Å gå i mot foreldrene er helt normalt. Da jeg vokste opp har jeg bannet og gått i mot mine foreldre, men jeg fikk aldri noe straff for det. Og i dag er jeg helt normal. Kanskje litt bortskjemt, men jeg er en snill person som bryr meg om andre mennesker enten jeg kjenner dem eller ikke. Jeg er alltid høffelig osv. Og jeg har aldri fått ris, aldri fåttt husarrest eller noe. Jeg hadde bare foreldre som var glad i meg og som forsto at barn av og til gjør ting de ikke skal. Jeg sier ikke at jeg ikke skal sitte grenser for mine barn. Jeg vil heller ikke at mine barn skal tro at de kan gjøre som de vil, men jeg vil ikke være super streng. Jeg vil heller prate med barna mine og vise tillit til dem, slik mine foreldre gjorde med meg.
Gjest Pucifer Skrevet 26. juli 2010 #8 Skrevet 26. juli 2010 Mine foreldre og min slekt er helnorske, og de har vel samme syn som det du forklarer her. Det er ganske typisk norsk med ris på rompa - eller rettere sagt, det VAR veldig vanlig før i tiden. Mine foreldre hadde en bjørkekvast hengende over kjøkkendøra, og den var jeg redd for, men det har ikke akkurat skadet meg i senere liv. Jeg måtte også respektere mine foreldre, ei heller gå imot dem. Gjorde jeg noe galt så fikk jeg straff deretter. Det kunne altså være ris på rompa, husarrest eller andre ting som å måtte gjøre visse ting hjemme (alà renske alle jordbær, vaske badet e.l.) I tillegg til dette så klarte dem faktisk å ha åpen dialog med alle oss barna. Vi kunne ALLTID komme hjem og fortelle våre foreldre alt, uansett hvor ille det var. Nettopp fordi våre foreldre så at det var forskjell på å gjøre en hederlig feil og det å gjøre noe galt med vilje. Jeg kunne prate med mine mamma om alt, første gang jeg hadde sex som 13 - åring til og med. Hun likte det IKKE, og jeg fikk høre om alt av prevensjoner (hun satte meg på p-piller), at hun ville jeg skulle vente etc etc, men hun skjønte også at hun ikke kunne overvåke meg 24/7.
Supramundane Skrevet 26. juli 2010 #9 Skrevet 26. juli 2010 Det stemmer at det er lovlig i Storbritannia, men bare såfremt det ikke blir noe merke av det. Jeg syns ikke dette er noe å ta opp med venninnen din, hun har sagt at hun kan komme til å gjøre det. Om hun bor i Storbritannia eller Norge forandrer jo ikke utgangspunktet hennes og oppdragelsen hun selv har hjemmefra. Hvis det imidlertid blir et problem i fremtiden kan du ta det opp med henne da, ikke nå når det bare er løst snakk.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg tror nok hun kommer til å gi barna sine ris. Det er fullt tillatt i Storbritania så dermed er det ingen ting i veien med det hverken kulturellt eller juridisk. De kommer sikkert til å vokse opp og bli akkurat like bra som de fleste andre barn i storbritannia som sikkert får ris de også. Dersom noen tror norske barn er mer harmoniske, mindre kravstore, høfligere eller flinkere på skolen må de gjerne argumentere for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå