Gå til innhold

Flytte til Bergensområdet

Anbefalte innlegg

Gjest Caroline
Skrevet

Hei!

Nå har det seg sånn at min mann har fått et veldig bra jobbtilbud i Bergen, som også vil innebære flytting dit. Så da lurer jeg på om det er noen fra Bergensområdet eller som bor i Bergen som kan si noe om de ulike stedene i Bergen? Hvor er det best å bo med barn? Med tanke på skole, barnehage, fritidsaktiviteter og miljø generelt? Har ei datter på to år, men det kommer vel flere barn med tid og stunder regner jeg med :D

Håper det er noen som kan hjelpe meg!! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Pling
Skrevet

Arna? Hvis du ikke vil bo midt i byen... Tar 7 min med tog inn til byen som går hver halvtime. Der har dere veldig mye fritidstilbud, barnehager og skoler rett i nærheten. Kjenner mange som stortrives der.

Gjest gjest
Skrevet

Arna er et godt tips nettopp på grunn av at det går tog. Ellers er det mye trafikk inn og ut av sentrum. Til dels dårlig kollektiv-tilbud utenfor byen. Et annet tips blir derfor å bosette seg i nærheten av arbeidssted.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Os. Det er mange her som jobber i Bergen og det er et perfekt område for et barn å vokse opp. Jeg har bodd her hele livet. Det er veldig vakkert her og det finst mnge hus områder hvor mange barn bor. Flere og flere barne fmilier fra bergen velger å flytte hit. Min familie inkludert.

Skrevet

Alvøen er veldig flott, med utrolig mye fritidstilbud for store og små, flotte turmuligheter og nydelige hus; en liten "sørlandsperle" i bergen :) 15 min å kjøre til sentrum.

Skrevet

Alvøen er utrolig idyllisk for småbarnasfamilier, men er også veldig dyrt! Busstilbudet er egentlig ganske bra (og det tar bare noen minutter å gå til hovedveien fra Sotra og ta bussen der i fra). Eneste minuset der er ungdomsmiljøet som er på Loddefjord. Det er tøft. Men er vell noen år til barna kommer i den problemstillingen ;)

Os er også et sted som egner seg bra for småbarnsfamilier. Os er da også veldig stort, så her kan man finne steder som passer de fleste :)

Skrevet

Et annet tips er å se seg om etter et sted i nærheten av jobben til din mann... om han skal jobbe på Sandsli/Kokstad ( ved Flesland ) og dere skal bo i for eksempel Åsane, går det myyyye tid i køkjøring. Nå åpner snart et nytt veinett som skal løse opp i mye av køproblemene, men man må fortsatt beregne køkjøring.

Skrevet

Alvøen er utrolig idyllisk for småbarnasfamilier, men er også veldig dyrt! Busstilbudet er egentlig ganske bra (og det tar bare noen minutter å gå til hovedveien fra Sotra og ta bussen der i fra). Eneste minuset der er ungdomsmiljøet som er på Loddefjord. Det er tøft. Men er vell noen år til barna kommer i den problemstillingen ;)

Os er også et sted som egner seg bra for småbarnsfamilier. Os er da også veldig stort, så her kan man finne steder som passer de fleste :)

Loddefjord ja, tenkte ikke på det - nesten rart at en perle som Alvøen kan ha Loddefjord rett over haugen.. Os er jo et stykke unna Bergen da, så det ville jeg vurdert ut i fra hvor arbeidsplassen er.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Fana og har gjort det de siste 9 årene og trivest veldig godt her. Det er sentralt, men fortsatt landlig og fint for ungene å vokse opp. Hva med Sotra/Askøy?

Skrevet

igjen, obs obs på ungdomsmiljø, sotra er ikke kjent for godt ungdomsmiljø.... (så klart avhengi av hvor på sotra, men de mest sentrale delen av øyen er ikke særlig ungdomsvennlige)

Skrevet

igjen, obs obs på ungdomsmiljø, sotra er ikke kjent for godt ungdomsmiljø.... (så klart avhengi av hvor på sotra, men de mest sentrale delen av øyen er ikke særlig ungdomsvennlige)

Skal man velge Sotra, er det beste ungdomsmiljøet i Sund kommune. Det er alt i fra 30-50 min fra Bergen sentrum.

Enkelte områder i Fyllingsdalen har fine plasser, men der er også ungdomsmiljøet tøft. Er ikke mange år siden fyllingsdalen ble kåret til et av de verste miljøene for ungdom.

Fana er en fin bydel

Gjest Gjest
Skrevet

Pass deg for å flytte til bondelandet. På Arna får man hovedsak i lokalavisen når man gjennomfører høyere utdanning.

Fyllingsdalen er fint om man kommer seg opp i fjellsiden. Ungdomsmiljøet har imidlertid rykte på seg for å være dårlig. Hold deg unna sentrum, det er overpriset og studenttettheten gjør at det er mye festing. Gyldenpris, Damsgård og store deler av Laksevåg er baksolt og det bor mye rare folk der. Fana har godt rykte, men det er dyrt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var da fryktelig så mange dårlige plasser det finnes i Bergen!

Hva med Kalfaret, Årstad, eller Paradis?

Gjest molly
Skrevet

Jeg bor på Askøy, og kan anbefale det! Vi bruker 15 min til sentrum, på godt utbygd veinett med lite kø. Boligprisene er vel ikke så mye lavere enn i byen lengre, men det er en veldig fin plass å bo med barn. Masse innflyttere (inkludert oss). To kjøpesentre, lett tilgjengelighet til offentlige kontorer, helsetjenester m.m. Full barnehagedekning, og skoler som er jevnt over gode, tror jeg.Og selvfølgelig sjø og turområder i umiddelbar nærhet.... Vi bodde tidligere i Fana, hvor jeg kommer fra, men jeg synes det var befriende å komme til Askøy med ungene. Ikke det samme presset på merkeklær o.l. Folk er mye mindre snobbete her. Mine tre er tenåringer nå, og aktive i fotball, kulturskole, kor, m.m.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var da fryktelig så mange dårlige plasser det finnes i Bergen!

Hva med Kalfaret, Årstad, eller Paradis?

Tre gode plasser, men dyrt.

Skrevet

Egentlig litt håpløst å gi råd om boplasser i Bergen så lenge vi ikke vet hvor TS sin samboer skal jobbe og hvor god råd de har :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

?! Har selv vokst opp på Sotra, og det er da ikke noe spesielt belastet miljø her??

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal man velge Sotra, er det beste ungdomsmiljøet i Sund kommune. Det er alt i fra 30-50 min fra Bergen sentrum.

Enkelte områder i Fyllingsdalen har fine plasser, men der er også ungdomsmiljøet tøft. Er ikke mange år siden fyllingsdalen ble kåret til et av de verste miljøene for ungdom.

Fana er en fin bydel

???? Det beste ungdomsmiljøet i SUND kommune? Der er det så øde og kjedlig at det eneste lyspunktet til ungdommene er DANS på steinsland. Mye narkotika og alkohol. Nei, du. Det beste miljøet er i Fjell kommune.

Skrevet

Må bare komme med en liten avsporing her...

Dårlige miljø finnes da i absolutt alle bydeler. Det har da mer med hvilke folk man blir kjent med/henger med, enn med bydelen.

Jeg vokste opp på Nesttun, en del av klassen/undg.skolen havnet utpå, mens jeg ikke havna i nærheten engang. Ikke noen av vennene mine heller. Nei handler mer om vennekretser spør du meg..

Gjest Noevik
Skrevet

Barnevennlige strøk finnes det egentlig overalt. Jeg synes f.eks.byggefeltet på fantoft (ved studentbyen) er utrolig koselig og barnevennlig, det er jo bare 10/15 min.fra med buss :) Bostedet må også tilpasses din manns arbeidsplass. Det kommer helt an på hva dere vil foretrekke egentlig, er dere byfolk? el.bygdefolk? :P hvis sistnevnte er Sotra, Os, Arna osv.ideelt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...