Gjest MorÅse Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Har kjøpt syden tur til bestemor på snart 85 og hennes 4 veninder på snart 90. De er ingen tenåringer, det går litt sakte, men ingen rulletoler /hjelpemidler trengs... Returen er slik: ALICANTE: 1440 OSLO: 1825 Oslo 1925 Trondheim: 2020 Hva skjer på Gardermoen? En slektning sier nå at de gamle damene må ut med bagasjen, så gjennom tolln, så security, så ny sjekk inn før Trondheimsflyet, det vil ALDRI gå! Hjelp har jeg tabba meg ut nå, jeg er jo "i bra form" og tenkte ikke på dette...
Gjest Pucifer Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Jeg vet ikke hvordan det er, sikkert noen andre som kan hjelpe til med det, men jeg vet at det finnes personell der som kan hjelpe dem med bagasje og traller iallefall. Det er en time fra landing til neste fly og dersom personalet blir obs på disse gamle tantene tidlig, så er jeg sikker på at de kommer seg på neste fly igjen
Gjest padawan Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 hvis det er med samem flyselskap så skal det være mulig å sjekke inn på hele strekningen. det har iallefall jeg gjort tidligere.
Gjest MorÅse Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 hvis det er med samem flyselskap så skal det være mulig å sjekke inn på hele strekningen. det har iallefall jeg gjort tidligere. SAS De er relativt spreke og lettfota her heime, men de har flydd lite og Gardermoen skremmer...
Rosalie Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 Slektningen din har nok rett,så vidt jeg husker. Lenge siden jeg har hatt videre transfer innenlands, men mener å huske at vi måtte gjøre det slik. Og vi løp nesten bena av oss innimellom for å rekke det...
Rosalie Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 Spurte SAS Norge p åchatten deres, jeg: "Du skrev: Hei, dersom jeg kommer fra Spania og lander i Oslo og skal videre til Trondheim. Må jeg ta bagasjen gjennom tollen, så gjennom ny sikkerhetskontroll før jeg kan komme meg på trondheisflyet? SAS i Norge: Ja, du må tollklarere bagasjen i Oslo for så å droppe bagasjen på bag-drop hvis du har sjekket inn bagasjen helt til Trd. Så må du gjennom security igjen til innland."
reiseglad Skrevet 28. juli 2010 #7 Skrevet 28. juli 2010 To muligheter: Er billetten mulig å endre ute store kostnader? Prøv å rydd litt mere tid mellom landing og avgang, slik at bestemor kan ta en kaffekopp på Gardemoen før neste flyavgang. Kontakt SAS igjen og be om rullestolhjelp for bestemor. Da møter det personale på gaten med rullestol, følger bestemor via bagasjebåndene til bagasjedropp og videre gjennom securitysjekk og ut til neste gate. De andre henger seg bare på, de er jo et reisefølge, så det vil nok gå bra (SAS har begrenset antall passasjerer som kan reise med samme flight som trenger rullestolhjelp, tror det er to stk) Hvis der ikke er forsinkelser, vil dette gå. Hvis ikke, vil personale hjelpe til med ombooking for hele gruppen til neste flight. Har selv bestilt billetter utallige ganger til pasienter som trenger rullestolhjelp ved reiser hjem fra sykehus, og dette gjøres helt greitt. Har også selv reist som reisefølge, men fått rullestolhjelp for vedkommende, fordi gå-avstandene på Gardemoen er alt for lange for eldre, litt slitne bein. Lykke til!
Naxos70 Skrevet 30. juli 2010 #8 Skrevet 30. juli 2010 Sas har nok helt rett her ja. Man må ut med baggasje i Oslo og sjekk inn på nytt. Det er snakk om at dette skal bli endret på slik at de flyplassene som har utlandsavganger skal slippe dette, noe da Trondheim har. Da blir saken mye enklere for veldig mange. Men hør på rådet om rullestol, det tror jeg er eneste løsningen er. Jeg hadde aldri kjøpt en slik billett selv, selv om jeg kan løpe fra den ene flighten til den andre. Det tar fort en time før du er ute av flyet, og har fått hentet baggasjen. Så skal du da opp til innsjekk, gjennom sikkerhetskontroll før du er ved gaten. Dette tar tid! (kommer selvfølgelig litt an på når det er på døgnet da)
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #9 Skrevet 31. juli 2010 Sas har nok helt rett her ja. Man må ut med baggasje i Oslo og sjekk inn på nytt. Det er snakk om at dette skal bli endret på slik at de flyplassene som har utlandsavganger skal slippe dette, noe da Trondheim har. Hva mener du med dette? Når jeg flyr fra utlandet til Trondheim via utlandet må jeg da fortsatt gå gjennom tollen der, ihvertfall måtte jeg det for en måned siden? Og når man flyr Trondheim-Oslo-utlandet må man jo uansett ikke gjennom tollen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #10 Skrevet 31. juli 2010 Hva mener du med dette? Når jeg flyr fra utlandet til Trondheim via utlandet må jeg da fortsatt gå gjennom tollen der, ihvertfall måtte jeg det for en måned siden? Og når man flyr Trondheim-Oslo-utlandet må man jo uansett ikke gjennom tollen? Via Oslo, skulle det være:)
Naxos70 Skrevet 2. august 2010 #11 Skrevet 2. august 2010 Jeg skrev at det er snakk om at det skal komme endring på dette. Dvs at om du kommer fra utlandet til Oslo og skal videre til Trondheim så skal du kunne sjekke inn baggasjen helt frem til Trondheim og du kan gå transitt i Oslo. Dette sparer du mye tid på. Det er blitt slik i Sverige nå, så det er vel sjanse for at Norge kan komme etter. Men som sagt, dette er bare noe de jobber med. Skjønte du det nå?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 Jeg skrev at det er snakk om at det skal komme endring på dette. Dvs at om du kommer fra utlandet til Oslo og skal videre til Trondheim så skal du kunne sjekke inn baggasjen helt frem til Trondheim og du kan gå transitt i Oslo. Dette sparer du mye tid på. Det er blitt slik i Sverige nå, så det er vel sjanse for at Norge kan komme etter. Men som sagt, dette er bare noe de jobber med. Skjønte du det nå? Ingen grunn til å bite hodet av meg - jeg leste litt for kjapt og oppfattet det slik at Trondheim allerede hadde innført det (siden du skrev "slik Trondheim har"), og syntes det var litt underlig, siden jeg ikke nøt godt av det sist gang jeg fløy. Å lese litt i overkant raskt gjør meg hverken til sen i oppfattelsen eller generell idiot:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå