Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 Jeg er 17 år og ble tatt for nasking (verdi ca 150 kr) for et par år siden, og jeg innrømmer å ha nasket - og ja, jeg angrer veldig og jeg har tatt konsekvensene for dette. Jeg har ellers aldri gjort noe galt, og har kjempegode karakterer på skolen. Vurderer å studere jus etter videregående og utdanne meg som advokat, men jeg lurer på om denne anmeldelsen vil stoppe meg i det? Vil bare tilføye at jeg ikke trenger at flere mennesker kjefter på meg for å ha begått dette lovbruddet. Jeg er fullstendig klar over at det var dumt gjort av meg, men det er ikke det jeg trenger å høre akkurat nå.
kristian82 Skrevet 25. juli 2010 #3 Skrevet 25. juli 2010 (endret) Jeg er 17 år og ble tatt for nasking (verdi ca 150 kr) for et par år siden, og jeg innrømmer å ha nasket - og ja, jeg angrer veldig og jeg har tatt konsekvensene for dette. Jeg har ellers aldri gjort noe galt, og har kjempegode karakterer på skolen. Vurderer å studere jus etter videregående og utdanne meg som advokat, men jeg lurer på om denne anmeldelsen vil stoppe meg i det? Vil bare tilføye at jeg ikke trenger at flere mennesker kjefter på meg for å ha begått dette lovbruddet. Jeg er fullstendig klar over at det var dumt gjort av meg, men det er ikke det jeg trenger å høre akkurat nå. Du kan få advokatbevilling og jobbe som advokat uten problem. Eneste er at du ikke kan jobbe som Politiadvokat og du kan heller ikke jobbe som dommer. De fleste advokater arbeider imidlertid i vanlige private firmaer, er i retten i sivil/straffesaker osv. som f.eks. forsvarere, bistandsadvokater osv. så du har ikke "brent så mange broer". Grunnen til at det er slik er kort og godt at når man søker om advokatbevilling må man legge ved en vandelsattest og på en ordinær vandelsattest slettes f.eks. ting som et forelegg etter (mener det er 2 år) dvs. at søker du om den i en alder av 28 har du "ren" vandel og bevillingen er i boks. Dette er regulert i strafferegistringsloven. Et enkeltstående forhold som naskeri for 8 år siden vil uansett aldri føre til at du nektes den bevillingene. DESSVERRE er det imidlertid slik at søker du på jobber som dommer/politiadokvat kreves det uttømmende politiattest - og her står alt, ingen forhold slettes fra denne. Å dommer/påtalemyndigheten har lovpålagt krav om at arbeidstakere har plettfri vandel, så her kan du nok dessverre ikke jobbe. Ellers er det jo sånn at du må ta en master i jus først, så er du jo utdannet jurist. Fleste fortsetter å jobbe som jurist resten av yrkeskarrieren sin, mens det er (mener det var rundt 30 % ) som begynner som advokater. Da må du jobbe 2 år som advokatfullmektig først. Så ja..dette ble langt men ingen grunn til å fortvile for din del altså (så sant du ikke KUN hadde hatt lyst til å vært politiadvokat da). Hvor gammel var du forresten, og om saken din bare ble løst i konfliktrådet så skal det jo overhodet ikke registreres på vandelen = kan du fort jobbe som dommer osv også. Sagt på en annen måte hva endte anmeldelsen i når det kommer til reaksjon? Lykke til Endret 25. juli 2010 av kristian82
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Det er ikke nok med en anmeldelse dersom det ikke førte til noe mer, forelegg f.eks. Som regel blir så små enkeltstående hendelser henlagt. Dersom det er tilfelle har du ikke brent noen broer. Dersom du fikk forelegg er det ikke sikkert det har noen betydning heller, men mer usikkert dersom du ønsker å bli politidvokat eller dommer. http://www.phs.no/no/-System-/Testing/FAQ/Hva-er-plettfri-vandel/ Husk at alle som jobber i politiet har tilgang til alt som er registrert i systemet! De har ikke lov til å bruke det til å sjekke opp jobbsøkere, venner og bekjente, men slik systemet er i dag er det ingen kontroll med hva de surfer på på sin egen PC. Dette kommer sannsynligvis til å endre seg i fremtiden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Takk for utfyllende svar, kristian82! Hadde ikke tenkt til å bli politiadvokat/dommer uansett, så da blir det vel ikke noe problem! Letta! Helt ærlig veit jeg ikke heeelt hva som skjedde med saken.. Hadde forresten nettopp fylt 16 (er 17 nå) så ble anmeldt og konfliktrådet var ikke nevnt engang. Politiet henla saken, men fikk et brev noen uker senere om at butikken hadde klaget på at saken ble henlagt. Har ikke hørt noe etter det.
Supraspinatus Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Takk for utfyllende svar, kristian82! Hadde ikke tenkt til å bli politiadvokat/dommer uansett, så da blir det vel ikke noe problem! Letta! Helt ærlig veit jeg ikke heeelt hva som skjedde med saken.. Hadde forresten nettopp fylt 16 (er 17 nå) så ble anmeldt og konfliktrådet var ikke nevnt engang. Politiet henla saken, men fikk et brev noen uker senere om at butikken hadde klaget på at saken ble henlagt. Har ikke hørt noe etter det. Da er nok saken mest sannsynlig henlagt. Ring til politiet og spør dem. Det nytter ikke å spekulere egentlig. Om saken ble henlagt så vil det heller ikke stå i vandelsattesten din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Du kan få advokatbevilling og jobbe som advokat uten problem. Eneste er at du ikke kan jobbe som Politiadvokat og du kan heller ikke jobbe som dommer. De fleste advokater arbeider imidlertid i vanlige private firmaer, er i retten i sivil/straffesaker osv. som f.eks. forsvarere, bistandsadvokater osv. så du har ikke "brent så mange broer". Grunnen til at det er slik er kort og godt at når man søker om advokatbevilling må man legge ved en vandelsattest og på en ordinær vandelsattest slettes f.eks. ting som et forelegg etter (mener det er 2 år) dvs. at søker du om den i en alder av 28 har du "ren" vandel og bevillingen er i boks. Dette er regulert i strafferegistringsloven. Et enkeltstående forhold som naskeri for 8 år siden vil uansett aldri føre til at du nektes den bevillingene. DESSVERRE er det imidlertid slik at søker du på jobber som dommer/politiadokvat kreves det uttømmende politiattest - og her står alt, ingen forhold slettes fra denne. Å dommer/påtalemyndigheten har lovpålagt krav om at arbeidstakere har plettfri vandel, så her kan du nok dessverre ikke jobbe. Ellers er det jo sånn at du må ta en master i jus først, så er du jo utdannet jurist. Fleste fortsetter å jobbe som jurist resten av yrkeskarrieren sin, mens det er (mener det var rundt 30 % ) som begynner som advokater. Da må du jobbe 2 år som advokatfullmektig først. Så ja..dette ble langt men ingen grunn til å fortvile for din del altså (så sant du ikke KUN hadde hatt lyst til å vært politiadvokat da). Hvor gammel var du forresten, og om saken din bare ble løst i konfliktrådet så skal det jo overhodet ikke registreres på vandelen = kan du fort jobbe som dommer osv også. Sagt på en annen måte hva endte anmeldelsen i når det kommer til reaksjon? Lykke til Min søster har fått beskjed om at alt slettes etter 10 år, og hun kan da bli hva hun vil. Dette ble hun fortalt da hun satt i fengsel. Og da lurer jeg på om det egentlig stemmer?
kristian82 Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 (endret) Min søster har fått beskjed om at alt slettes etter 10 år, og hun kan da bli hva hun vil. Dette ble hun fortalt da hun satt i fengsel. Og da lurer jeg på om det egentlig stemmer? Nei,dessverre så er det feil. På den vanlige vandelsattesten - Ja, her slettes forhold etter hvert som årene går. Litt ulike regler på hvor lang tid det må ha gått, men mindre alvorlige forbrytelser som ikke har ført til spesiell lang fengselsstraff slettes etter f.eks. 5 år. Vanlig vandelsattest er det som kreves for å f.eks. få bevilling som advokatfullmektig. På den uttømmende vandelsattesten - Der står dessverre alt, og ingen forhold slettes uavhengig av hvor lang tid det har gått. Uttømmende vandelsattest kreves kun i et lite mindretall av yrker, men herunder i Politiet. Reglene om dette står i strafferegistreringsloven. Sammenholder du §§ 5 og 6, kommer det frem at ved utferdigelse av Politiattest (dvs. vanlige vandelsattest) så er straffereaskjoner gjenstand for sletting f.eks. betinget dom avsagt 5 år før man ber om Politiattest skal slettes. Dette gjelder dog kun ved Politiattest, og uttømmende vandelsattest er noe annet. Her ser du det samme sies f.eks. http://www.dinside.no/1212/hva-inneholder-vandelsattesten Akkurat dette vet jeg er korrekt, så hun har dessverre blitt feilinformert. Du kan jo alltids ringe å spørre på Politistasjonen lokalt, men du får bare samme svaret. Endret 1. august 2010 av kristian82
kristian82 Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Takk for utfyllende svar, kristian82! Hadde ikke tenkt til å bli politiadvokat/dommer uansett, så da blir det vel ikke noe problem! Letta! Helt ærlig veit jeg ikke heeelt hva som skjedde med saken.. Hadde forresten nettopp fylt 16 (er 17 nå) så ble anmeldt og konfliktrådet var ikke nevnt engang. Politiet henla saken, men fikk et brev noen uker senere om at butikken hadde klaget på at saken ble henlagt. Har ikke hørt noe etter det. Bare hyggelig Siden saken ikke engang ble avgjort ved en strafferettslig reaksjon, men henlagt, så kan du også bli dommer eller politi om du vil det.
Supraspinatus Skrevet 2. august 2010 #10 Skrevet 2. august 2010 Nei,dessverre så er det feil. På den vanlige vandelsattesten - Ja, her slettes forhold etter hvert som årene går. Litt ulike regler på hvor lang tid det må ha gått, men mindre alvorlige forbrytelser som ikke har ført til spesiell lang fengselsstraff slettes etter f.eks. 5 år. Vanlig vandelsattest er det som kreves for å f.eks. få bevilling som advokatfullmektig. På den uttømmende vandelsattesten - Der står dessverre alt, og ingen forhold slettes uavhengig av hvor lang tid det har gått. Uttømmende vandelsattest kreves kun i et lite mindretall av yrker, men herunder i Politiet. Reglene om dette står i strafferegistreringsloven. Sammenholder du §§ 5 og 6, kommer det frem at ved utferdigelse av Politiattest (dvs. vanlige vandelsattest) så er straffereaskjoner gjenstand for sletting f.eks. betinget dom avsagt 5 år før man ber om Politiattest skal slettes. Dette gjelder dog kun ved Politiattest, og uttømmende vandelsattest er noe annet. Her ser du det samme sies f.eks. http://www.dinside.no/1212/hva-inneholder-vandelsattesten Akkurat dette vet jeg er korrekt, så hun har dessverre blitt feilinformert. Du kan jo alltids ringe å spørre på Politistasjonen lokalt, men du får bare samme svaret. Et lite tillegg er jo at det er ikke nødvendigvis alt som står på den uttømmende politiattesten som vil diskvalifisere deg fra jobber som krever dette. De legger vekt på om det skjedde for så lenge siden at det ikke lenger har noe å si og alvorligheten i det du ble dømt for. Det er litt forskjell på ordensforstyrrelse og vold feks. Jeg ble litt usikker på en ting. Kanskje du Kristian82 kan svare på det og? Vil forenklet forelegg alltid stå på den uttømmende politiattesten til evig tid?
kristian82 Skrevet 2. august 2010 #11 Skrevet 2. august 2010 Et lite tillegg er jo at det er ikke nødvendigvis alt som står på den uttømmende politiattesten som vil diskvalifisere deg fra jobber som krever dette. De legger vekt på om det skjedde for så lenge siden at det ikke lenger har noe å si og alvorligheten i det du ble dømt for. Det er litt forskjell på ordensforstyrrelse og vold feks. Jeg ble litt usikker på en ting. Kanskje du Kristian82 kan svare på det og? Vil forenklet forelegg alltid stå på den uttømmende politiattesten til evig tid? Det er dessverre slik at i de fleste tilfeller hvor arbeidsgiver kan be om uttømmende vandelsattest, så er det også slik at yrket krever en plettfri vandel. Dvs. det er ikke adgang for arbeidsgiver å f.eks. vurdere at "det var jo bare en bot på 5000 for ordensforstyrrelse", du blir automatisk diskvalifisert som potensiell kandidat. F.eks. i Polit og lensmannsetaten så følger det av Politiloven § 18 at søker må ha plettfri vandel, og når man da må fremvise utvidet vandelsattest (hvor ingen ting slettes) så er det rett og slett et lovforbud mot at du kan få den aktuelle jobben. Men i saker hvor arbeidsgiver har mulig til å ta en skjønnsmessig vurdering, så er det jo slik ja, at gamle forhold osv. av mindre alvorlighet kan bli sett bort ifra. Det er imidlertid ofte slik at arbeidsgiver da uansett bare har hjemmel til å kreve vanlig politiattest, for som nevnt ovenfor, er det veldig ofte slik at de arbeidsgivere som har hjemmel til å kreve uttømmende vandelsattest, de har lovregler å forholde seg til som krever plettfri vandel. Ja, på den uttømmende står alt av forelegg osv. til evig tid. Det er ingen forhold som blir slettet fra denne, dessverre.
Supraspinatus Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 Det er dessverre slik at i de fleste tilfeller hvor arbeidsgiver kan be om uttømmende vandelsattest, så er det også slik at yrket krever en plettfri vandel. Dvs. det er ikke adgang for arbeidsgiver å f.eks. vurdere at "det var jo bare en bot på 5000 for ordensforstyrrelse", du blir automatisk diskvalifisert som potensiell kandidat. F.eks. i Polit og lensmannsetaten så følger det av Politiloven § 18 at søker må ha plettfri vandel, og når man da må fremvise utvidet vandelsattest (hvor ingen ting slettes) så er det rett og slett et lovforbud mot at du kan få den aktuelle jobben. Men i saker hvor arbeidsgiver har mulig til å ta en skjønnsmessig vurdering, så er det jo slik ja, at gamle forhold osv. av mindre alvorlighet kan bli sett bort ifra. Det er imidlertid ofte slik at arbeidsgiver da uansett bare har hjemmel til å kreve vanlig politiattest, for som nevnt ovenfor, er det veldig ofte slik at de arbeidsgivere som har hjemmel til å kreve uttømmende vandelsattest, de har lovregler å forholde seg til som krever plettfri vandel. Ja, på den uttømmende står alt av forelegg osv. til evig tid. Det er ingen forhold som blir slettet fra denne, dessverre. Jeg har og har hatt andre jobber som krever plettfri vandel, jeg mottok et forenklet forelegg da jeg var yngre. Det har det aldri blitt spurt om eller nevnt ifm noen av intervjuene. I Politiet blir det også vurdert om det er et bagatellmessig forhold. Se her: http://www.phs.no/no/-System-/Testing/FAQ/Hva-er-plettfri-vandel/
kristian82 Skrevet 3. august 2010 #13 Skrevet 3. august 2010 (endret) Jeg har og har hatt andre jobber som krever plettfri vandel, jeg mottok et forenklet forelegg da jeg var yngre. Det har det aldri blitt spurt om eller nevnt ifm noen av intervjuene. I Politiet blir det også vurdert om det er et bagatellmessig forhold. Se her: http://www.phs.no/no/-System-/Testing/FAQ/Hva-er-plettfri-vandel/ Jeg ser det. Det trodde jeg ikke loven åpnet for i det hele tatt. :klø: Mulig det står noe om det i lovforarbeidene, for ser som du sier andre steder også at det står "plettfri vandel" åpner for en skjønnsmessig vurdering. Så veldig logisk kan jeg ikke si det er :klø: Men da brukes den nok i alle fall snevert, for jeg vet om flere som f.eks. automatisk ikke har blitt tatt inn på opptak til Politihøyskolen, og som også har fått i retur "oppfyller ikke vandelskrav" ved søknader som blant annet dommer. Det var også her bagatellmessige forhold som lå laaangt tilbake i tid. Men er jo kjekt om man har en mulighet da, at man i alle fall kanskje blir vurdert og ikke automatisk diskvalifisert pga et lite feilskjær som 18 åring. Lurer på om det kan være ulik praksis på det i landet :klø: Men at ingenting slettes fra den uttømmende vandelsattesten det mener jeg bestemt. :gjeiper: I Ts sitt fall vil hun jo uansett ikke diskvalifiseres fra noen slags yrker siden hun kun fikk en anmeldelse, men ingen reaksjon. Å fint å vite at vanlig advokat osv. har du krav på å få bevilling som ved å fremvise ren (hederlig) vanlig vandelsattest (og her slettes jo forhold). Hadde jo vært kjipt om alt innenfor advokatyrket for TS sin del var avhengig av hva slags skjønnsmessig vurdering de som ansetter foretar. Endret 3. august 2010 av kristian82
Supraspinatus Skrevet 3. august 2010 #14 Skrevet 3. august 2010 Jeg ser det. Det trodde jeg ikke loven åpnet for i det hele tatt. :klø: Mulig det står noe om det i lovforarbeidene, for ser som du sier andre steder også at det står "plettfri vandel" åpner for en skjønnsmessig vurdering. Så veldig logisk kan jeg ikke si det er :klø: Men da brukes den nok i alle fall snevert, for jeg vet om flere som f.eks. automatisk ikke har blitt tatt inn på opptak til Politihøyskolen, og som også har fått i retur "oppfyller ikke vandelskrav" ved søknader som blant annet dommer. Det var også her bagatellmessige forhold som lå laaangt tilbake i tid. Men er jo kjekt om man har en mulighet da, at man i alle fall kanskje blir vurdert og ikke automatisk diskvalifisert pga et lite feilskjær som 18 åring. Lurer på om det kan være ulik praksis på det i landet :klø: Men at ingenting slettes fra den uttømmende vandelsattesten det mener jeg bestemt. :gjeiper: I Ts sitt fall vil hun jo uansett ikke diskvalifiseres fra noen slags yrker siden hun kun fikk en anmeldelse, men ingen reaksjon. Å fint å vite at vanlig advokat osv. har du krav på å få bevilling som ved å fremvise ren (hederlig) vanlig vandelsattest (og her slettes jo forhold). Hadde jo vært kjipt om alt innenfor advokatyrket for TS sin del var avhengig av hva slags skjønnsmessig vurdering de som ansetter foretar. Fikk sjekket opp litt mer. Forenklede forelegg tilbake i tid tas ikke med i noen politiattester. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2003/nou-2003-21/17/9/5.html?id=371608
kristian82 Skrevet 3. august 2010 #15 Skrevet 3. august 2010 Fikk sjekket opp litt mer. Forenklede forelegg tilbake i tid tas ikke med i noen politiattester. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2003/nou-2003-21/17/9/5.html?id=371608 Ja, ser de skiller mellom forenklet forelegg og vanlig forelegg. Men jeg hadde rett på at ingen ting slettes derfra da, men feil på at jeg trodde også forenklede forelegg ble ført opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå