fink Skrevet 27. juli 2010 #21 Skrevet 27. juli 2010 Hvis det er alkoholfrie alternativer tilgjengelig, er det vel ikke så farlig? Ikke alle velger å servere alkohol i det hele tatt.
TheBigBangTheory Skrevet 28. juli 2010 #22 Skrevet 28. juli 2010 Helt uenig! Det serveres mat og drikke, kaffe og kaker, også skal man bli fornærmet for at man ikke kan ta seg en fyllekule på andres regning? Syns overhodet ikke det er urimelig å begrense seg, veldig få andre poster på et bryllupsbudsjett som vil bli like dyr som å ha åpen bar. Tror de fleste gjester også forstår dette, og er glade for at brudeparet ikke setter seg i gjeld for at de skal få seg noen gratis drinker. Ikke alle som driter penger. AMEN!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #23 Skrevet 28. juli 2010 Jeg syns det er en uting at gjester må betale for drikke i et selskap de har blitt invitert i! Hvis man er redd for at det blir en stor sum for fri bar, så kan man feks begrense det ved å kun tilby vin/øl gratis. Evt brennevin kan gjestene selv kjøpe hvis de ønsker det. Da har gjestene selv et valg. Men å ta betalt uansett hva gjestene skal ha å drikke etter middagen?! Frekt og frekt. Hadde aldri vært i bryllup hvor det ikke er fri bar, og hadde blitt ganske overrasket om jeg fikk invitasjon der det står at man må betale for drikken selv.. Vi hadde selvfølgelig (ja, selvfølgelig) fri bar. Hadde vi ikke hatt råd til det, så hadde jeg heller spart litt lenger.
Rødtoppen86 Skrevet 28. juli 2010 #24 Skrevet 28. juli 2010 Hvis folk ikke gidder å komme i bryllupet fordi det ikke er fri bar, ja da kan de bare holde seg hjemme. Kan ikke skjønne hvorfor det på liv og død skal være så viktig at gjestene må få gratis drikke etter middagen og desserten. Jeg drar ikke i bryllup fordi det er fri bar, jeg drar fordi det er folk jeg er glad i som skal feire sin kjærlighet. Man må vel få lov til å ha bryllup selv om man ikke driter penger og kan spandere i bøtter og spann?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #25 Skrevet 28. juli 2010 Det er forskjell på å ikke ville dra i et bryllup pga betalings-bar, og å bli overrasket over det... Jeg hadde selvfølgelig dratt,-det er ikke det som er saken her. Og ikke driter vi penger heller (selv om det hadde vært topp), men hadde likevel alkohol i bryllupet. Men, som med alt annet. Hvert sitt bryllup, hver sin mening. Vi fikk det nøyaktig som vi ville i vårt bryllup, og da får folk styre med sitt på den måten de vil...
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #26 Skrevet 28. juli 2010 Det er forskjell på å ikke ville dra i et bryllup pga betalings-bar, og å bli overrasket over det... Jeg hadde selvfølgelig dratt,-det er ikke det som er saken her. Og ikke driter vi penger heller (selv om det hadde vært topp), men hadde likevel alkohol i bryllupet. Men, som med alt annet. Hvert sitt bryllup, hver sin mening. Vi fikk det nøyaktig som vi ville i vårt bryllup, og da får folk styre med sitt på den måten de vil... Hmm, en klar digresjon, men det blir fryktelig ekkelt og uhygenisk da...? Dere som har betalingsbar bør hvertfall se til å ordne bankterminal. Kan ikke se for meg at fyll og driting av penger fører bryllupet i no særlig positiv retning... Minneverdig så absolutt, men jeg tror ikke det er de minnene jeg vil ha fra et bryllup........
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #27 Skrevet 28. juli 2010 Hehe, jævlig bra å komme med en slik opplysning 3-4 dager før selskapet. NOT. Hva med å skrive at : Oops, vi har plutselig oppdaget at vi har brukt for mye penger på bryllupet allerede, og må derfor være ultrakjipe, derfor må dere betale drikkevarene selv. Siden dere tross alt får komme i det dyre bryllupet, hvor vi for det første tar i mot gavene fra dere, og i tillegg gir dere både mat og kaker synes vi dette er en bra deal.
Gjest Emera Skrevet 28. juli 2010 #28 Skrevet 28. juli 2010 Dette utviklet seg som ventet til en typisk KG-debatt om hvorvidt det er frekt eller ikke å ha betal-bar i bryllup... Men nå har ikke ts vært innom siden hun startet tråden, kanskje det finnes en forklaring på problemstillingen hennes?
Manuela Skrevet 28. juli 2010 #29 Skrevet 28. juli 2010 Hah! De aller fleste serverer jo masse drikke til både maten og kakene! Det koster jo MASSE å ha gjestene der og. Si at prisen per pers er 1100 kr, for mat og drikke til maten, en familie på 4 koster da brudeparet 4400 kr å ha i bryllupet. Er det sannsynelig at denne familien bruker MER enn det på langt reisevei og gave? Da skal de reise langt isåfall! Syns det er helt greit å måtte betale for drikke selv utover kvelden, selvvom det blir fri bar i mitt eget bryllup. Men det koster oss 1450 kr per person også! Å betale 4400 per familie for å reise i et bryllup er IKKE mye!! Det er vel kun på det sentrale østland at en kan sette seg i bilen og kjøre til nabobyen en time unna. Bor man i Nord-Norge eller på vestlandet og er avhengig av Widerøe er det faktisk vanlig å betale 4000 per person. Når det er sagt, så tror jeg de fleste som kommer i et bryllup har råd til å betale selv det de vil drikke utover maten. Opplyser man om dette i god tid kan vedkommende heller kutte litt på gavebudsjettet og gi en rimeligere gave.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #30 Skrevet 28. juli 2010 Den har vel blitt helt off topic denne diskusjonen, men hvor mye penger bruker man som gjest om man skal betale for drikke? Noen ganger er også alkoholen billig fordi brudeparet sponser deler av utgiftene... og jeg er ikke den som pleier å drikke minst, men det er sjelden jeg har drukket mer enn 3-4 øl eller glass vin, og av og til en drink eller to, etter middagen, samme om jeg har måttet betale eller ikke (har vært i to bryllup hvor man har betalt for noe utenom f eks øl eller etter 2-3 bonger). Det er kanskje snakk om 200 kr... Veldig greit å få beskjed på forhånd, så man kan ta med penger, men jeg personlig reagerer i hvert fall ikke negativt om jeg må betale, så lenge ikke ALT ved festen bærer preg av sparing.
Dark Star Skrevet 28. juli 2010 #31 Skrevet 28. juli 2010 Den har vel blitt helt off topic denne diskusjonen, men hvor mye penger bruker man som gjest om man skal betale for drikke? Noen ganger er også alkoholen billig fordi brudeparet sponser deler av utgiftene... og jeg er ikke den som pleier å drikke minst, men det er sjelden jeg har drukket mer enn 3-4 øl eller glass vin, og av og til en drink eller to, etter middagen, samme om jeg har måttet betale eller ikke (har vært i to bryllup hvor man har betalt for noe utenom f eks øl eller etter 2-3 bonger). Det er kanskje snakk om 200 kr... Veldig greit å få beskjed på forhånd, så man kan ta med penger, men jeg personlig reagerer i hvert fall ikke negativt om jeg må betale, så lenge ikke ALT ved festen bærer preg av sparing. Og jeg reagerer motsatt av deg. Hvis bryllupet bærer preg av massiv pengebruk på alt mulig dill dall, og jeg må betale for drinkene mine selv, tja,- da blir jeg surkete Generelt er jeg ikke tilhenger av at gjester i selskap kal bære noen av kostnadene i selskapet. Jeg synes det er bra folkeskikk å spandere selskapet på gjestene man inviterer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #32 Skrevet 29. juli 2010 Og jeg reagerer motsatt av deg. Hvis bryllupet bærer preg av massiv pengebruk på alt mulig dill dall, og jeg må betale for drinkene mine selv, tja,- da blir jeg surkete Generelt er jeg ikke tilhenger av at gjester i selskap kal bære noen av kostnadene i selskapet. Jeg synes det er bra folkeskikk å spandere selskapet på gjestene man inviterer. Tja, joda, men det kommer an på hva det spares og hva det brukes penger på, synes jeg. F eks var det veldig god mat i begge de bryllupene hvor man betalte for noe drikke (og alkoholserveringen var tilknyttet skjenkesteder hvor prisen er nokså høy. Vi måtte dessuten ikke betale for alt, i det ene betalte vi bare for sprit (kanskje for å hindre småskandaler blant gjestene), i det andre fikk vi flere bonger og det var lavere pris enn ellers i baren). Mens i andre bryllup jeg har vært har det kunnet være småkjedelig lokal catering-mat og fri forsyn-deg-selv-bar med et snevert utvalg av drikke (og ofte kjip vin, sorry..), har til og med opplevd at all blank sprit var heimert. Om det er brukt masse penger på brudekjole, "for mange" gjester, fancy bordkort og masse dyre blomsteroppsetninger er jeg enig i at det virker feilprioritert om man må betale for alkohol. Men for noen kan det jo være en måte å hindre enkelte i å drikke altfor mye.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #33 Skrevet 29. juli 2010 Bryllaupet sponsoreras av gjestane!
rosaprosa Skrevet 29. juli 2010 #34 Skrevet 29. juli 2010 Å betale 4400 per familie for å reise i et bryllup er IKKE mye!! Det er vel kun på det sentrale østland at en kan sette seg i bilen og kjøre til nabobyen en time unna. Bor man i Nord-Norge eller på vestlandet og er avhengig av Widerøe er det faktisk vanlig å betale 4000 per person. Når det er sagt, så tror jeg de fleste som kommer i et bryllup har råd til å betale selv det de vil drikke utover maten. Opplyser man om dette i god tid kan vedkommende heller kutte litt på gavebudsjettet og gi en rimeligere gave. Det finnes da andre alternativer enn fly? Går det ikke tog oppi nordnorge? Har ikke nsb minipris til 199 der? Jeg har aldri opplevd å måtte betale så mye for innenlandsfly, betaler som regel rundt 500 llappen en vei.. Velger jo ikke det dyreste..
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #35 Skrevet 29. juli 2010 Og jeg reagerer motsatt av deg. Hvis bryllupet bærer preg av massiv pengebruk på alt mulig dill dall, og jeg må betale for drinkene mine selv, tja,- da blir jeg surkete Helt enig. Blir sjokkert når jeg ser det blir brukt 15 000 kr på brudekjole, 30 000 på bryllupsreise, detaljstyrte invitasjoner koordinert med servietter, bordkort, takkekort osv osv. Men fri bar, nei det gidder vi ikke å betale. Tror absolutt alle gjester bryr seg mer om selve festen og hvorvidt det er fri bar eller ikke enn hva slags kjole bruden kler seg i.
gulars Skrevet 29. juli 2010 #36 Skrevet 29. juli 2010 ^Til deg over her. Kanskje gjestene bryr seg lite om kjolen til bruden, men nå er jo faktisk dette nettopp bruden og brudgommen sin dag. Så om de velger å prioritere drømmekjolen, er det vel ingen som burde legge seg opp i det. Jeg var nylig i et bryllup hvor man betalte selv i baren, noe jeg ikke så som et problem i det hele tatt. Det er da strengt talt ikke så vanskelig å holde seg edru om man ikke ønsker/kan betale for seg i baren. Det er for drøyt å tenke at brudeparet skal ofre småtingene de ønsker i bryllupet, for å spandere flatfylla på gjestene.
Jade Skrevet 29. juli 2010 #37 Skrevet 29. juli 2010 Ja, for alle gjester drikker til de stuper hvis de får gratis drinker. Ikke noe problem. Jeg betaler gjerne for mine 2-4 drinker hvis brudeparet har dårlig råd. Og ikke nok med det(!!!) jeg kan godt betale for maten min også! Bare gi beskjed; i invitasjonen!
Gjest Coarvi Skrevet 29. juli 2010 #38 Skrevet 29. juli 2010 Det finnes da andre alternativer enn fly? Går det ikke tog oppi nordnorge? Har ikke nsb minipris til 199 der? Jeg har aldri opplevd å måtte betale så mye for innenlandsfly, betaler som regel rundt 500 llappen en vei.. Velger jo ikke det dyreste.. Nei, det går ikke tog i hele Nord-Norge, jernbanen stanser i Bodø (og en stor del av Nord-Norge ligger da nord for Bodø...). Å finne en flybillett til 500 en vei når du reiser til/fra Nord-Norge er heller ikke så veldig vanlig, spørs hvor du skal og hvor du reiser fra. For meg som bor på sørlandet er det billigere å stikke til Syden enn å ta en tur hjem til Finnmark.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #39 Skrevet 29. juli 2010 Vi ender opp med nærmere 100 gjester. Vi kan ikke ha med egen drikke i lokalet vi skal ha festen i. Og vi har ikke råd til å betale fri bar til alle etter på. Det er mulig vi ordner med et par bonger til hver, har ikke bestemt oss helt. Men for å sette litt kroner på det hele... Om vi tar utgangspunkt i et glass med drikke koster i snitt 60 kroner, og i løpet av kvelden drikker hver gjest i snitt tre glass hver (da tar jeg lite i). Det blir 18.000 i ekstra kostnad det. Jeg håper våre gjester setter pris på at vi prioriterer mat til alle, fremfor gratis drikke til noen. Dersom vi skulle prioritert gratis drikke til alle, måtte vi nemlig kuttet sikkert halvparten av gjestene til middag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #40 Skrevet 29. juli 2010 Helt enig. Blir sjokkert når jeg ser det blir brukt 15 000 kr på brudekjole, 30 000 på bryllupsreise, detaljstyrte invitasjoner koordinert med servietter, bordkort, takkekort osv osv. Men fri bar, nei det gidder vi ikke å betale. Tror absolutt alle gjester bryr seg mer om selve festen og hvorvidt det er fri bar eller ikke enn hva slags kjole bruden kler seg i. Dette er nettopp grunnen til at når jeg giftet meg (og om jeg skal det igjen) så hadde jeg ikke fest. Jeg giftet meg nemlig ikke for at slekt og venner skulle få seg en fest og gratis drikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå