Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 Skal prøve å fortelle ganske kort. Jeg har ei god venninne som sliter psykisk. Hun har vært veldig deprimert i mange år, og er selvskader. Hun går til psykolog, og har vært innlagt noen ganger. Hun er ikke en sånn person som skjuler at hun har det vondt, og hun forteller om hvor syk hun er og hvor mye hun sliter til alle hun snakker med. Hun er sånn at hun MÅ ha oppmerksomhet og medlidenhet og hvis ikke hun får viljen sin så begynner hun å grine. En annen ting er at hun alltid har det mye verre enn alle andre, og "overgår" det andre sliter med. Selv om jeg vet at hun sliter, så føler jeg at hun overdriver og lyver en del. Jeg prøver å være en god venn, men det er vanskelig når alt handler om henne og jeg føler meg nedbrutt er å ha vært med henne. Derfor lurer jeg på om noen har vært i en lignende situasjon og kan gi meg noen tips?
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #2 Skrevet 25. juli 2010 Jeg har vært den personen som maser etter oppmerksomhet, som har drevet selvskading og som har sliti psykisk. Av en venn fikk jeg høre realiteten, det ble ingen endringer på meg da. En annen venn fikk jeg den oppmerksomheten jeg trengte og omsorg. For det var omsorg jeg trengte etter mangel på det under oppveksten. Jeg tror ikke at det er ett fasit svar. Jeg vet at du ikke skal slite deg ut for å hjelpe din venninne. Men jeg vet at omsorg og vennlig ord hjelper. Det er vanskelig å være den som hele tiden er positiv mot den negative, men tro meg. Det hjelper vennen din. Tilslutt innser hun også at hun har oppført seg galt. Likevel er ikke alle like Har du prøvd å snakke med henne om dette?
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #3 Skrevet 25. juli 2010 Hvis man ikke har opplevd så mye kjærlighet eller omsorg i barndommen, er dette ofte noe som komme til syne som voksen. Jeg har selv erfart dette selv, så som voksen er jeg desperat etter kjærlighet og oppmerksomhet fra andre. Går til psykolog selv. Hun mener nok ikke noe vondt med det, men hun klarer nok å slutte med måten hun oppfører seg på før hun får orden innvendig. Prøv å prate med henne, og si at hun ikke må fortelle alle om problemene sine, for da vil de trekke seg vekk. Hun kan heller prate med noen få om personlige problemer som hun kjenner godt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 Grusomt å høre om din veninne. Så flott at du stiller opp for henne, derimot kansje litt synd å utlevere noen her på KG. Håper hun ikke finner inlegget ditt og evt kjenner seg igjen.. Vil bare råde deg til å stille opp så godt du kan og støtte jenta. Hjelp henne med å fokusere på det positive, og stadig ha en selvutvikling..Anbefaler boken 'våg mer' google den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå