Gå til innhold

Min mor stjeler bryllupet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har en lei tendens til å overstyre oss ungene. Hun kommer med formaninger og velmente råd om oppussing, økonomi, interiør, ymse framgangsmåter, og ellers alle felt det kan dukke opp veiskiller innen. Dette er ikke noe hun selv er klar over at hun gjør - hun mener faktisk at slik oppførsel er noe det aldri kunne falle henne inn å gjøre :) Likevel har jeg ved flere anledninger følt meg aldeles overkjørt av henne, og har flere ganger vært både lei og sint etter samtaler med henne.

Nå er det en uke siden jeg fortalte henne at jeg skal gifte meg med min kjære neste sommer, og jeg har allerede måttet minne henne tre ganger om at det faktisk er oss som skal vies som skal ta avgjørelsene og ikke henne. Hun ringer flere ganger daglig med gode råd og forespørsler, og jeg føler det som om jeg alltid er nødt til å ligge tre hakk foran henne i tankegangen for å ikke miste helt kontrollen over hva som kommer til å skje med mitt eget bryllup.

det skal sies at hun ikke mener noe vondt med noe av det hun gjør, og at hun nok er enda mer spent og blid enn meg for tiden :) hun har tross alt sett fram til dette siden før tanken falt meg inn. I tillegg er jeg nødt til å få henne til å hjelpe meg, da bryllupet skal holdes i min hjemby som jeg har flyttet fra, og jeg ikke har anledning til å reise fram og tilbake hele tiden.

andre med samme problemet? tar gjerne mot gode råd her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare sette deg ned med henne og si at hvis du trenger råd og veiledning så ber du om det og hvis ikke du ber om det så vil du ikke at hun gjør det. Men si at du er veldig takknemlig for om hun kan hjelpe deg med å organisere det du trenger hjelp til.

Skrevet

Det er jo en god stund til dere skal gifte dere da. Du kan jo på en måte prøve å bremse henne ved å si nettopp det; at det er ingen grunn til å stresse med noe ennå. (så må du rett og slett prøve å ordne mye uten at hun vet om det, slik at når hun spør så kan du bare si at det ellerede er ordnet). Litt slemt på en måte siden hun tydeligvis gleder seg masse til begivenheten. Kanskje lurt å gi henne noen små oppgaver underveis. :)

Og også si at du kommer til å trenge henne til ditt og datt etterhvert. :)

Nå vet jeg ikke om hun skal være med på å betale for herligheten..da må hun naturligvis også være med på å legge litt føringer, men hvis det er dere selv som skal betale så skal selvfølgelig dere bestemme hvordan bryllupet skal være.

Lykke til!

Jeg gifter meg om ei uke! Jippi!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig slik at om mor er med å betaler så skal hun få bestemme ditt og datt? Det er da vitterlig ikke hun som skal gifte seg? :eeeh:

Hva med å fortelle TS at det og det ønsker du å bestemme selv, om hun kommer med forslag? Eventuellt si takk for forslaget, vi setter det på lista vår så skal vi snakke om det og se hva vi kommer frem til.

Skrevet

Hun kommer nok til å komme med forslag uansett hva du gjør, men som anonym sier over, du kan si - det skal vi tenke på/vurdere - eller hvis du tror det ikke er slik dere vil ha det, så kan du jo rett og slett si at, nei, det tror du ikke passer vårt bryllup.

Hun må uansett involveres, så ikke steng henne helt ute, men sørg for at det er dere som faktisk har kontrollen. Du kan evt bruke "unnskyldningen" at du skal diskutere det med din kjære - han skal jo også være med å bestemme!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet hvordan du har det..min svigermor er også sånn. Og det hjelper ikke si nei. En samtale kan gå slik: "Dere må ordne masse sanger og sanghefte til bryllupet da! Takk for maten-sang, velkommensang..." "Vi vil ikke ha sanghefte vi. Det holder med selskapsleker, vi synes ikke selv at sanger er noe morsomt i bryllup." "Joooo det må dere ha." "Nei." "Jo..." "Nei..." "Joo..." "Nei..." "Nei, ok. Ingen sang." "Det stemmer." "Bare en sang." "Nei, INGEN sang." "Nemlig. Eeeen sang." "Ingen sang." "Eeeeeen sang." OMG. Har gitt meg nå da. Det blir eeeeen sang.

Skrevet

Ts her. ooh, kjenner meg igjen i den siste der ja :)

jeg har også prøvd å unnskylde med at det må diskuteres med min kjære, vi skal sette det på lista, og lignende. og hun tar det som en oppfordring til at jeg fortsatt ikke vet helt hva vi skal gjøre og trenger flere forslag :) og min kjære er en noe tafatt type, som overlater diskusjonene til meg :)

nå skal hun være med og betale for herligheten, så jeg prøver å være positiv til forslag hun kommer med. og for all del, en del av det er gode forslag også :) jeg håper at det hele roer seg når kirke og lokale er på plass, og resten av planleggingen kan vente litt :)

Skrevet

Jeg hadde det også litt sånn med min mor. Og gjorde vel litt som deg; utsatte ved å si at jeg skulle diskutere det med forloveden.

Ellers løste jeg det ved at jeg lot ho "få" sånne ting som ikke var så viktig for meg. For eksempel antall kaker, der ho hadde en helt bestemt mening. Der fikk ho frie tøyler på å ordne opp. Men når det kom til farge og antall blomster det skulle pyntes med, så var vi ganske uenig. Det endte med at jeg snakket med blomsterhandelen selv, og ordnet det slik jeg ville der. En ting du kanskje bør passe på er at ho ikke gjør ting, og så får du ikke vite om det før det er for sent. Min mor avtalte lønn til serveringspersonalet (vi brukte kjentfolk) uten å ha snakket med meg om det først.

Og til sist, som du sa selv. Husk at det er godt ment, og at moren din gleder seg utrolig mye. Min mor ble kjempefornøyd med bryllupet selvom jeg måtte "trasse" meg til et par ting der hun ikke var enig med meg.

Skrevet

Ja, jeg kommer til å gi henne ansvaret for enkelte ting etter hvert. hun er ikke typen som avtaler uten meg - det er mer sannsynlig at hun undersøker alle aspekter av for eksempel frisør, og så ringer meg og sier 'Det synes jeg vi skal gjøre, var ikke det lurt?' det er jo vanskelig å krangle på den logikken også :)

Skrevet
:fnise: Det er jo det. Tror vi som har sånne mødre blir veldig god på det her "pick your battles" :) Synes jo egentlig det høres bra ut at hun undersøker alle muligheter for deg jeg. Tenk så mye tid du sparer! ;) Du får nok bare føle litt på hva du selv ønsker, så ordner det seg nok. :)
Skrevet

Din mor är nog bara väldigt glad nu, och detta att ni ska gifta er nästa sommar närmast det enda hon tänker på just nu. jag hoppas att det kommer lägga sig för er, men man vet ju aldrig. Kom på att det inte är DU som ska gifta dig utan NI. Ta hjälp av din blivande make att bestsämma saker, och be din mor undersöka bra saker.

Försök utnyttja hennes energi på något positivt, och betona att det är DU och din blivande make som ska skapa er drömdag.

Er det virkelig slik at om mor er med å betaler så skal hun få bestemme ditt og datt? Det er da vitterlig ikke hun som skal gifte seg? :eeeh:

Kan inte låta bli...

Är det verkligen så att en mor ska vara med på att betala dotterns/sonens bröllop? Det är väl inte hon som ska gifta sig??

Skrevet

Vet hvordan du har det..min svigermor er også sånn. Og det hjelper ikke si nei. En samtale kan gå slik: "Dere må ordne masse sanger og sanghefte til bryllupet da! Takk for maten-sang, velkommensang..." "Vi vil ikke ha sanghefte vi. Det holder med selskapsleker, vi synes ikke selv at sanger er noe morsomt i bryllup." "Joooo det må dere ha." "Nei." "Jo..." "Nei..." "Joo..." "Nei..." "Nei, ok. Ingen sang." "Det stemmer." "Bare en sang." "Nei, INGEN sang." "Nemlig. Eeeen sang." "Ingen sang." "Eeeeeen sang." OMG. Har gitt meg nå da. Det blir eeeeen sang.

Hadde det sånn med svigers jeg også...

De skulle lage maten etter våre ønsker. Vi sa fra ganske tydelig at vi ikke ønsket sånn og sånn - men slik. Og hva gjorde de på bryllupsdagen? Da ble det som de ønsket og ikke vi. Ennå vi hadde snakket sammen om det såååååå mange ganger!

Lærte iallfall én ting - at jeg ALDRI skal involvere svigers når det er snakk om å planlegge en stor dag igjen. da skal de KUN være gjester og ikke ha noen oppgaver.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har en svigermor som nekter meg å ha svarte detaljer på brudekjolen jeg. Takk og lov har jeg en kjæreste som støtter meg!

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du klarer å se det slik, at din mor prøver å stjele bryllupet ditt. Hun kommer med råd, men du er jo ikke forpliktet til åf ølge de rådene hun kommer med. Du kan fint jatte med henne, for så å velge det du ønsker.

Hun er en mor som bryr seg, go som ønsker å delta. kanskje hun kan få noen oppgaver av deg, for da vil hun føle at hun er en del av dagen. i stedet for at du skyver henne unna, fordi du er redd for at hun skal stjele dagen din.

Skrevet

Har en svigermor som nekter meg å ha svarte detaljer på brudekjolen jeg. Takk og lov har jeg en kjæreste som støtter meg!

Er det takk og lov at du har en kjæreste soms tøtter deg, eller er det takk og lov at du ahr en egen fri vilje som gjør at du velger din egen kjole?

Jeg klarer ikke å forstå hvordan enkelte mødre/svigermødre klarer å få en slik makt over datteren/svigerdatteren sin. Er jo bare til å ajette med, og kjøpe det man selv vil ha. Så får mor eller svigermor bli så sur de bare vil.

Skrevet

I och med att det är så kort tid sedan ni utannonserade att ni ska gifta er så är hon förmodligen fortfarande helt i extas! Troligen och förhoppningsvis lugnar hon ner sig. Hon är säkert bara frustrerad över att det inte är imorgon ni gifter er. ;) Du får helt enkelt fortsätta som du gör - påminna henne om att det är er vigsel. Så länge du vet hur du vill ha det så är det ju bara att utnyttja henne och hennes välvilja till något bra. :) Sätt henne i arbete, det verkar hon ju vilja!

Skrevet

Er det takk og lov at du har en kjæreste soms tøtter deg, eller er det takk og lov at du ahr en egen fri vilje som gjør at du velger din egen kjole?

Jeg klarer ikke å forstå hvordan enkelte mødre/svigermødre klarer å få en slik makt over datteren/svigerdatteren sin. Er jo bare til å ajette med, og kjøpe det man selv vil ha. Så får mor eller svigermor bli så sur de bare vil.

Fast riktigt så lätt är det ju inte.. En mor är ju väldigt viktig för en och man vill ju att hon ska vara nöjd och glad. Och man vill absolut inte höra kommentarer efter bröllopet i stil med "hm.. ja, den där klänningen hade ju passat bättre på en begravning" när man frågar om de tyckte att det var ett vackert bröllop. ;) Man vill att alla ska vara nöjda helt enkelt! Och en mors åsikt betyder mycket för de allra flesta som har en god relation till sin mor.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe, er du sikker på at det ikke blir minst tooooo, nå som dere først har gitt etter? :ler:

Skrevet

Er veldig slitsomt med mødre som skal styre så fælt. Men du skal være gld for at du har en mor. Min mamma døde for et par år siden og jeg merker at jeg savner henne veldig nå i planleggingen. Blir ikke helt det samme med pappa...

Skrevet

Fast riktigt så lätt är det ju inte.. En mor är ju väldigt viktig för en och man vill ju att hon ska vara nöjd och glad. Och man vill absolut inte höra kommentarer efter bröllopet i stil med "hm.. ja, den där klänningen hade ju passat bättre på en begravning" när man frågar om de tyckte att det var ett vackert bröllop. ;) Man vill att alla ska vara nöjda helt enkelt! Och en mors åsikt betyder mycket för de allra flesta som har en god relation till sin mor.

Jeg er ikke enig med deg, for det du sier er at mor sitter med fasiten og ønsker man et godt forhold til sin mor er det den fasiten man skal følge. Jeg vil ikke kalle det et godt forhold, for i mine øyner har man et godt forhold den dagen man faktisk kan si if ra til moren og moren respekterer det som blir sagt.

I vårt bryllup, var det viktigste faktisk at vi (brudeparet) fikk den dagen VI ønsket oss. Foreldre deltok i det vi bestemte at de fikk gjøre, men det var vi som hadde det siste ordet. Og jeg har et fantastisk godt forhold med min mor, og er utrolig glad for at vi kan være enig i å være uenig :)

Og min mor vet at det hadde ikke spilt noen rolle hva hun ville, for jeg er såpass bestemt at jeg velger ikke noe jeg selv ikke ønsker. Og vi klarte på bakgrunna v det å få et kjempe flott bryllup, der alle gjestene ble tatt godt vare på.

men kanskje man må bruke litt tid på å få et slikt forhold, for er man som deg, der man lar mor strye litt, vil man vel aldri klare å få det forholdet jeg har til min mor. Der min mor respekterer min avgjørelse, uansett hvor lite hun selv liker ideen. Så derfor vil nå jeg si at man har et mye bedre forhold til sin mor, når man ikke er redd for ås i sin mening til henne. Og at man respekterer hverandres forskjeller, der den ene ikke prøver å overstyre den andre. Min mor bestemmer pås ine fester, og jeg bestemmer på mine fester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...