Gå til innhold

Førstegangshund.

Anbefalte innlegg

Gjest Atanih2
Skrevet

Hei! Jeg ble anbefalt å lage en tråd om hvilken hund jeg burde ha til førstegangshund :)

To hunderaser jeg har hatt veldig lyst på, er Golden Retriever som jeg omtrent alltid har villet ha, og Goldendoodle, som jeg nylig oppdaget!

Foreløpig bor jeg fortsatt hjemme hos mine foreldre. Men akkurat nå bor jeg ca. 5 min. unna sentrum, ellers er det rundt byggefelt.

Jeg tror ikke jeg har særlig lyst på en veldig langhåret hund hvor jeg må klippe den og bruke masse penger på det, men selvfølgelig gi den ordentlig bad og børste den og det som trengs, gjerne et par ganger i uka.

Jeg går også gjerne på et par timers tur om dagen med den, jeg liker egentlig å gå tur men synes det kan bli litt kjedelig i lengden når det kun er jeg som går. Jeg gikk mye tur med naboens hund før, og det synes jeg var kjempegøy. Der jeg bor nå har jeg også en stor hage, hvor jeg ser for meg at den kan løpe litt rundt på egenhånd.

Håper dette er nok informasjon til å gi meg gode råd om hvilken hund som passer meg, hvis ikke svarer jeg selvfølgelig om det er noe mer informasjon som trengs :P Jeg har hatt lyst på hund i altfor mange år nå, og gleder meg til den dagen jeg endelig har en liten valp i hus :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg syntes egentlig en golden retriver høres veldig bra ut jeg, mtp hva du vil bruke den til og hvordan du bor til. :) De røyter en del da, men det vet du vel? Jeg ville heller valgt en reinrasa Golden istedet for en blanding til 15.000 ihvertfall, men jeg kjenner ikke godt til "goldendoodle" :)

Og en ting, siden du bor hos foreldrene dine, har du tenkt over hvordan du skal gjøre det når du flytter? Nå veit jeg ikke hvor gammel du er og om du er ferdig med utdannelse ogsånt (mtp lån til eget sted f.eks) men det kan være ekstremt vannskelig å få leilighet med hund.

Det du må huske på hvis du kjøper golden er at den bør i hovedsak gå i skog og mark. Ingen hunder har godt av å gå mye på asfalt, og ihvertfall ikke raser som f.eks golden pga de er utsatt for HD/AD. Også viktig at de ikke går for mye i trapper ogsånt når de er små. De trenger en del hodebry også (f.eks søk i hagen, kong med leverpostei i osv).

Gjest Atanih2
Skrevet

Nå er jeg 20 år, og siden jeg ikke kom inn på det jeg ville av studier, skal jeg jobbe i år. Jeg har selvfølgelig tenkt på fremtiden, så det blir nok ingen hund før jeg har råd til å ta vare på meg selv i det minste, og jeg vet også det er vanskelig å finne leilighet som tillater dyr. Men jeg synes ikke det gjør noe å tenke på det så tidlig, så har jeg muligheten til å forberede meg og evt. lese mer om rasen jeg bestemmer meg for :)

Gjest Huffsa
Skrevet

Selvfølgelig ikke, jeg leiter etter oppdretter på den nye rasen jeg skal ha selv om jeg ikke skal ha en hund til før om et år eller to. :)

Skrevet

Heisann :) så flott at du tenker deg godt om før du anskaffer en hund. Hvilken rase du velger er første steget til hvordan hunden din kommer til å bli.

En Golden Retriver er en veldig fleksibel hund, og kan trives like godt i leilighet i byen som på landet så lenge den får sin daglige tur. En Retriver som ikke har fått sin daglige tur blir derimot svært utålmodig, rastløs og kan gå rundt seg selv og i boligen av kjedsomhet. Retriveren ble før brukt som en apporterende fuglehund og er derfor slik at den reagerer på fugler og har et noget jaktinstinkt. Likevel er den utrolig pålitelig, snill, lydig, intelligent og ikke minst har den arbeidslyst. Derfor blir Retriveren ofte brukt som typiske 'hjelpehunder'/førerhund som enten kan hjelpe blinde, eller døve, osv. med å utføre ulike oppgaver. I dag er Retriveren svært ettertraktet som familiehund og utvalget av oppdrettere er stort, så på dette området skal du være nøye! Det er nemlig mange tøvete oppdrettere av Retrivere ute og går som en skal styre unna. Husk at Retriveren blir stor, kan bli helt opp til 60 cm og det egner seg ikke i en liten leilighet. Det er også middels pelsstell med denne rasen, så du må belage deg på litt pelsstell om hver uke.

"Goldendoodle" er jo superflotte hunder, men desverre har jeg ikke tilstrekkelig informasjon om rasen til å uttale meg om lynne, og bruksområde. Men denne rasen er jo kommet til ved at mennesker har krysset rasene og det kan i noen tilfeller gå ille til. Men her tror jeg det har gått ganske greit. Goldendoodle er jo i ferd med å bli listet opp som en egen rase i Norge, da den er det i flere andre land. Hva får du hvis du blander en Puddel og en Retriver? Jo, hvem vet, sikkert en god hund. Storpuddelen og Retriveren har jo mange like egenskaper så jeg vil vel tro at det ikke kan være så ille. Men her bør du ta kontakt med de som har slike hunder for å høre litt fagtips, informasjon og erfaringer.

Lykke til med valg av rase :) Og i mellomtiden kan du skjekke ut www.canis.no å se på alle rasene som er listet opp. Det fins utrolig mange spennende, fine hunderaser som man faktisk ikke er klar over fins en gang.

Skrevet (endret)

Blæh, nettet klikket, så dobbelpost

Endret av I.am.me
Skrevet

Hva med en helt vanlig puddel? Storpuddelen høres ut som den passer deg. Mange fellestrekk med retriver, men mindre sykdomsbelastet. Dessuten røyter de ikke, noe som er vanvittig praktisk når du skal finne sted å bo, siden du hverker skremmer de småallergiske eller irriterer folk med hundehår overalt. Noen vil kanskje fortelle deg at det er mye pelsstell, men klipper du den kort noen ganger i året, er det ingenting i forhold til arbeidet med å holde hus og klær rent for pels.

Uansett, husk å forsikre hunden! Kjenner så mange nå som har hatt enorme utgifter på hunder som har skadet seg. I værste fall kan du risikere å måtte avlive hunden hvis du ikke har råd til å behandle den.

Lykke til uansett hva det blir! Jeg vet akkuratt hvordan du har det, har planlagt å kjøpe hund helt siden jeg flyttet hjemmefra for 6 år siden, men det har aldri passet. Har vurdert mange raser, men har endelig bestemt oss og håper vi kan kjøpe i løpet av det neste året.

Skrevet

Heisann!

Min førstegangs hund var en labrador og jeg synes det var det beste valget jeg noensinne har gjort! Labradoren er kjærlig, hengiven, snill, lydig og gjør alt for en gobit.

Et lite minus med dem er at hvis de ikke får nok mosjon blir de fryktelig fort feite.

Ellers er det noe som heter labradoodel, blanding av labrador og puddel. De har mer eller mindre fått pelsen til puddelen og lynne til labradoren.

Men lykke til med valg av hund! :D

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå et teori-kurs,og les gjerne bøker om hundens språk. Jo mere kunnskap du har før du skaffer deg hund,jo bedre synes jeg.

Lykke til :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Mange får for seg at Labrador og Golden Retrievere er familiehunder som passer utmerket godt som sofaslitere, noe som ikke er sant. Selv om alle hunder er individer, må jeg bare opplyse om at GR og labradorer er hunder som krever overraskende mye mosjon for å trives. Jeg ser utrolig mange labradorer som ender opp usunne og feite på sine eldre dager, ganske enkelt fordi eierne innbilte seg at den ikke trengte noe særlig med trim for å være i tipp-topp stand.

Så skal du få deg en golden retriever må du regne med at den trenger både psykisk og fysisk mosjon for å ha det optimalt : ) De er kloke, atletiske hunder som elsker å gå på lange turer!

Gå på valpekurs, les bøker, studer rasene du er interessert i og kontakt oppdrettere for nærmere info. Dette er ikke et impulskjøp, så tenkt deg godt om før du tar den endelige avgjørelsen om å skaffe deg en hund!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...