ZINA Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 (endret) Hei, Vi har bestilt feriereisen vår fra to forskjellige selskaper for oslo-malaga, malaga-melilla (tur-retur). Pga endring av reiseplanen vår, kontaktet vi travelstart for kun å avbetille billetter for strekningen malaga-melilla, men beholde returen. Da vi skulle reise tilbake hjem og det var igår, fikk vi vite at vi ikke kunne gjøre det før vi betalte for nye billetter. Det kom som et sjokk for hele familen. De påsto at vi ikke ga beskjed om det til flyselskapet og dermed har de slettet billetter som gjaldt returen. Vi prøvde å forklare oss, og fortelle hva som har skjedd, men vi fikk hverken forståelse eller hjelp fra de spanske ansatte. Vi var nødt til å betale for å komme oss til Malaga. Vi var redde for å miste fly videre til Oslo. Vi betalte kr. 8.000,- Det svidde skikkelig og hele familien ble veldig lei seg. Det var det siste vi trengte etter å ha brukt masse penger i ferien. Har noen opplevd dette før? Hva skal vi gjøre? Har vi rett til å få pengene tilbake? kontakte travelstart eller forsikringselskapet? Vi føler som om vi ble lurt, og at vi ikke trengte å gå gjennom dette. Jeg vil sette stor pris på alle råd og tips jeg får fra dere. Endret 25. august 2010 av ZINA
Glitnir Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 For en del billetter av den billige typen gjelder at du må kjøpe tur/retur, slik at du i utgangspunktet ikke har rett til å beholde returen dersom du kansellerer turen. Men sjekk vilkårene for å se dette nærmere. Uansett: Dersom dere faktisk avbestilte ene veien og presiserte at dere skulle beholde andre veien, og Travelstart bekreftet dette, vil dere ha rett til å beholde billettene, eventuelt kreve erstatning fra dem i denne situasjonen. Har dere noen bekreftelse på endringen av billettene? Ellers er det ofte ord mot ord. Send uansett et brev til dem - forklar situasjonen og krev ersattet ekstrautgiftene.
ZINA Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2010 (endret) For en del billetter av den billige typen gjelder at du må kjøpe tur/retur, slik at du i utgangspunktet ikke har rett til å beholde returen dersom du kansellerer turen. Men sjekk vilkårene for å se dette nærmere. Uansett: Dersom dere faktisk avbestilte ene veien og presiserte at dere skulle beholde andre veien, og Travelstart bekreftet dette, vil dere ha rett til å beholde billettene, eventuelt kreve erstatning fra dem i denne situasjonen. Har dere noen bekreftelse på endringen av billettene? Ellers er det ofte ord mot ord. Send uansett et brev til dem - forklar situasjonen og krev ersattet ekstrautgiftene. Tusen hjertelig takk Glitnir for svaret ditt! Det var desverre ord mot ord. Jeg fikk bekreftelse på telefon. De behandler sånne saker kun pr tlf. Skal sette igang med å skrive et brev til dem, og forklare hele situasjonen. Krysser fingrene og håper om å få erstattet de utgiftene. Endret 25. august 2010 av ZINA
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Dere reiste altså på flytur uten å ha billetten/bekreftelsen med? Selv om det må ordnes pr. tlf. så skal du alltid ha skriftlig bekreftelse, i Teavellink sitt tilfelle pr. mail. Sikkert en misforståelse/feil gjort av vedkommende på tlf., men dere burde kanskje ha reagert før? Jeg skjønner de spanske ansatte for har du ikke gyldig bestilling så kan de ikke la dere bli med gratis. Ikke så mye de kunne gjøre med det.
ZINA Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2010 Dere reiste altså på flytur uten å ha billetten/bekreftelsen med? Selv om det må ordnes pr. tlf. så skal du alltid ha skriftlig bekreftelse, i Teavellink sitt tilfelle pr. mail. Sikkert en misforståelse/feil gjort av vedkommende på tlf., men dere burde kanskje ha reagert før? Jeg skjønner de spanske ansatte for har du ikke gyldig bestilling så kan de ikke la dere bli med gratis. Ikke så mye de kunne gjøre med det. Jo vi hadde billetter med oss. Det var kun cancelering av flyturen som vi ikke fikk bekreftelse på. Det medførte at vi mistet hele pakke altså tur/retur. De har slettet hele bestillingen, ikke bare avreise. Jeg har nå sendt et brev, så får vi se hva som skjer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 Hvor mye penger fikk dere igjen av Travelstart da dere kansellerte da? Fikk dere igjen hele beløpet (evt. minus et avbestillingsgebyr=? Da burde dere jo ha forstått at noe var galt. Fikk dere imidlertid igjen et lavere beløp så har jo Travelstart hvertfall tatt seg betalt for returbilletten. Er det noen som skal være klar over reglene rundt bruk av returbilletter når man har kansellert reisen nedover så burde det jo være dem. Selv har jeg sett det stå flere steder når jeg har kjøpt tur/retur billetter at returen vil bli kansellert hvis jeg ikke er med på flyet nedover. Men, at Travelstart ikke har vært klar over dette (hvis det er et gjeldende vilkår for deres billetter) er jo helt utrolig. Jeg kan ikke forstå annet enn at det skal være mulig å en klage på dette gjennom hos Travelstart - så sant de faktisk har tatt betalt for (ikke refundert) penger for returen. Masse lykke til!
ZINA Skrevet 23. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2010 (endret) I dag fikk jeg et brev fra Travelstart ( Se under). Det var virkelig skuffende å lese at de ikke vil stå ansvarlige for det som har skjedd. Jeg kontaktet dem 2 ggr på mail for å endre dato for avreise, men de svarte og sa at jeg burde ringe dem personlig. Etter vår telfonsamtale fant jeg ut at jeg kunne avlyse kun avreise istedenfor å betale mer for å endre dato. Fikk beskjed om at det var ok. Her kommer brevet:Enligt vår historik bokade ni denna resa den ........2010. Innan ni kunde slutfora bokningen laste ni igenom våra resevillkor. travelstart tillämpar även SRF´s allmänna resevillkor som är standard för resebyråer. Efter att ni läst igenom villkoren gjorde ni ett aktivt val där ni bekräftade att ni läst och accepterat vad som stod i dessa. I resevillkoren står det mycket tydligt att ni som resenär inte enbart kan utnyttja hemresan på en biljett eller hoppa över en sträcka. Om ni gör detta avbokar flygbolagen återstående del av flygresan. Detta kan inte travelstart påverka utan är helt och håller flygbolagens ansvar. Under våren kontaktar ni vår kundsupport via e-mail. Ni ställer där frågan om det var möjligt att boka om delar av resan. Vi bekräfter at detta går mot en avgift och ber er att återkomma om ni önskar göra detta. Vi hör sedan ingenting från er. Ni skriver dock ingenting om att ni skulle avstå utresan. Travelstart har inga noteringar om att ni skulle vilja avboka utresan på denne bokning. Då detta inte är möjligt enligt flygbolagens regler skulle inte vår kundeservice ha gett er besked at det skulle gå. Beslut Travelstart beklagar problemen som ni upplevde på er resa. Då vi har informerat er via våra resevillkor att ni inte kan avstå utresan på en tur-och retur bokning motsätter vi oss helt era ersättningskrav. Jeg vil ikke gi opp, men vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Det må være noen der ute som beskytter kundene i slike situasjoner. Skal jeg skrive et brev til, eller gå andre veier? Trenger deres hjelp og råd! Please svar meg hvis det er noe dere synes jeg bør gjøre. Endret 25. august 2010 av ZINA
ZINA Skrevet 23. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2010 Forbrukerombundet? Ok. Er det verdt å gjøre et forsøk til med Travelstart, eller gå rett på sak?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Nei, jeg hadde gitt F i hele travelstart og ringt forbrukerombudet. Jeg ser jo at du har gjort forsøk allerede, og det er jo snart en måned siden hele sirkuset startet. Jeg tror du bare kaster vekk energien din på å krangle mer med de folkene der som garantert tror at de har sitt på det tørre med reglene og lovverket deres, som kanskje ikke er i orden en gang. Ikke plag deg selv mer, få med eksperter på laget ditt.
ZINA Skrevet 23. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2010 Nei, jeg hadde gitt F i hele travelstart og ringt forbrukerombudet. Jeg ser jo at du har gjort forsøk allerede, og det er jo snart en måned siden hele sirkuset startet. Jeg tror du bare kaster vekk energien din på å krangle mer med de folkene der som garantert tror at de har sitt på det tørre med reglene og lovverket deres, som kanskje ikke er i orden en gang. Ikke plag deg selv mer, få med eksperter på laget ditt. Takker deg så mye for at du tar deg tid til å svare meg. Skal bare tenke litt og samle alle info. også skal jeg kontakte dem. Må først finne ut om de tar tar imot skriftlige henvendelse, eller om jeg ringer. Har aldri vært i kontakt med dem. Det blir mitt første opplevelse!
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #12 Skrevet 23. august 2010 Forbrukerombudet kan du bare ringe til, så får du snakke med en hyggelig behandler som forteller deg hvordan du best mulig skal gå frem i slike saker. Av erfaring med dem så vet jeg at MUNTLIGE avtaler er bindende avtaler. Her har faktisk travelstart driti på draget, du har mailer der du har bedt om hjelp, men der de ba deg ringe dem og ta det muntlig. Du vet utfallet av den muntlige samtalen, men de nekter på det. Yeah right, det kan de forklare den hyggelige behandleren fra ombudet som ringer for å spør om de har sitt på det rene i denne saken. Forbrukerombundet hiver rundt seg med lover og rettigheter for forbrukeren, det er uhørt å bli behandlet sånn. Forresten husker jeg fra TV2 hjelper deg at Travelstart har vært ute i dårlig lys allerede, det var noe med en familie som ble sittende fast i utlandet o måtte betale nærmere 30 000 for å komme seg hjem fordi travelstart hadde klart å kansellere hele billeten i stede for å endre den.
ZINA Skrevet 23. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2010 (endret) Forbrukerombudet kan du bare ringe til, så får du snakke med en hyggelig behandler som forteller deg hvordan du best mulig skal gå frem i slike saker. Av erfaring med dem så vet jeg at MUNTLIGE avtaler er bindende avtaler. Her har faktisk travelstart driti på draget, du har mailer der du har bedt om hjelp, men der de ba deg ringe dem og ta det muntlig. Du vet utfallet av den muntlige samtalen, men de nekter på det. Yeah right, det kan de forklare den hyggelige behandleren fra ombudet som ringer for å spør om de har sitt på det rene i denne saken. Forbrukerombundet hiver rundt seg med lover og rettigheter for forbrukeren, det er uhørt å bli behandlet sånn. Forresten husker jeg fra TV2 hjelper deg at Travelstart har vært ute i dårlig lys allerede, det var noe med en familie som ble sittende fast i utlandet o måtte betale nærmere 30 000 for å komme seg hjem fordi travelstart hadde klart å kansellere hele billeten i stede for å endre den. Skal ta kontakt med dem snart. Krysser fingrene og håper på det beste. Endret 23. august 2010 av ZINA
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #14 Skrevet 23. august 2010 http://guruguiden.blogspot.com/2009/09/travelstartno-bestilling.html Se bare her, de har neppe noe å stille opp med når forbrukerombudet graver frem disse opplevelsene her. Travelstart - Svindel er faktisk noe av det første som dukker opp i google forslag om du taster inn travelstart i søkefeltet.
ZINA Skrevet 23. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 23. august 2010 http://guruguiden.blogspot.com/2009/09/travelstartno-bestilling.html Se bare her, de har neppe noe å stille opp med når forbrukerombudet graver frem disse opplevelsene her. Travelstart - Svindel er faktisk noe av det første som dukker opp i google forslag om du taster inn travelstart i søkefeltet. Takk for linken. Er glad for at det er flere som har dårlig erfaring med dem.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #16 Skrevet 23. august 2010 Ta også kontakt med flyklagenemda om dette her. Litt som forbrukerombudet, bare på reiseselskaper, spesialister.
ZINA Skrevet 23. august 2010 Forfatter #17 Skrevet 23. august 2010 Ta også kontakt med flyklagenemda om dette her. Litt som forbrukerombudet, bare på reiseselskaper, spesialister. Takk for tipset. Må desverre vente til imorgen. De stenger 15.00
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #18 Skrevet 23. august 2010 Bare ta det med ro, de svina der skal du få tatt rotta på!
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #19 Skrevet 23. august 2010 Forbrukerrådet er også kjappe på e-post dersom du liker bedre å skrive enn å snakke. Det er sikkert Flyklagenemda også. LYKKE TIL!
ZINA Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter #20 Skrevet 28. oktober 2010 I dag fikk jeg et brev fra flyklagenemda med kopi av svaret de fikk fra travelstart. De står fremdeles på sitt. De mente at jeg burde være klar over reisevilkårene, og nektet at en av deres ansatte jeg snakket med da har bekreftet cancelering av turen. Jeg er VELDIG sint og skuffet. Angrer på at jeg ikke tok opp den telefonsamtalen vi hadde. Nå er det bare ord mot ord. Hadde jeg ikke fått grønt lys fra dem hadde jeg ikke tatt sjansen og reist med hele familien og risikert å bli i utlandet uten returen. Hadde jeg ikke fått et Ja som svar hadde jeg kjøpt retur billetter på nettet før avreise ( da hadde jeg betalt under halv pris av det som ble betalt på flyplassen). Vi sto i skranken med en haug av folk bak oss. Den verste opplevelse man kunne tenke seg. Jeg vil kommentere det innlegget jeg fikk fra Travelstart, og si at hvis de ikke i det minste betaler halvparten av kostnadene eller dekke evt. en fremtidig reise, skal jeg ut med dette til media. De må ikke slippe unna. Trenger litt hjelp av dere som vil være så snille å formulere en klage. Vil sette stor pris på. Send gjerne en personlig meld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå