Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #1 Skrevet 25. juli 2010 Hei! Har oppgitt at jeg beregner å tjene ca 60 000 i år (er student med deltidsjobb ved siden av) og betaler da 10 % skatt av inntekten min. Nå ser det ut som jeg kommer til å tjene litt mer, men vet enda ikke helt hvor mye. Noen som vet hvor grensen går for når jeg må betale mer? Vil ikke få restskatt! :S Har lest noe om dette i Dine Penger, men finner ikke igjen artikkelen. Fant en annen artikkel her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10009518 der det står: 40.000-57.558 = 25 % skatt 57.558-72.600 = 7,8 % skatt men jeg får ikke dette til å stemme med det jeg har betalt før! Har tjent ca 50.000 men aldri betalt 25 %! Får heller ikke tallene over til å stemme med div. skattekalkulatorer. Noen som har peiling?
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #2 Skrevet 25. juli 2010 Jeg har ikke peiling! Men jeg ville endret skattekortet nå uansett. For sikkerhets skyld. Jeg oppgir alltid at jeg kommer til å tjene 20.-30.000 mer enn jeg faktisk tror jeg kommer til å tjene. På den måten har jeg et godt slingringsmonn i tilfelle det skulle dukke opp en fin mulighet til å tjene litt ekstra. Veldig mye bedre å få penger igjen på skatten enn å bli skyldig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juli 2010 #3 Skrevet 25. juli 2010 Hmm, har lest litt mer og tror det er dette marginalskatt-systemet jeg ikke skjønner meg helt på.. Men det er vel ihvertfall litt logisk at det ikke lønner seg å jobbe for 42.000 og betale skatt av hele beløpet, istedenfor å jobbe for 39.000 og komme innenfor frikortgrensen... (?). Men skjønner ikke hvorfor grensene går akkurat der de går (ved 57.558?) Jaja, er fortsatt litt grønn, så alle tips/forklaringer mottas med takk! Har tjent ca 55 000 allerede i år, hva bør jeg gjøre fremover? Jobbe inntil et visst beløp og betale lav skatt? Eller heve skattekortet sporenstreks?
Illuminati Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 Fordi vi har bunnfradrag på inntekt i Norge som gjør at de som tjener minst kommer gunstigere ut av det skattemessig.
Gjest Cho Skrevet 25. juli 2010 #5 Skrevet 25. juli 2010 Tabelltrekk gjør at du slipper å tenke særlig mye på svingninger i inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå