Gå til innhold

Når må jeg endre skattekortet?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har oppgitt at jeg beregner å tjene ca 60 000 i år (er student med deltidsjobb ved siden av) og betaler da 10 % skatt av inntekten min. Nå ser det ut som jeg kommer til å tjene litt mer, men vet enda ikke helt hvor mye. Noen som vet hvor grensen går for når jeg må betale mer? Vil ikke få restskatt! :S

Har lest noe om dette i Dine Penger, men finner ikke igjen artikkelen.

Fant en annen artikkel her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10009518

der det står:

40.000-57.558 = 25 % skatt

57.558-72.600 = 7,8 % skatt

men jeg får ikke dette til å stemme med det jeg har betalt før! Har tjent ca 50.000 men aldri betalt 25 %! Får heller ikke tallene over til å stemme med div. skattekalkulatorer. Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling!

Men jeg ville endret skattekortet nå uansett. For sikkerhets skyld.

Jeg oppgir alltid at jeg kommer til å tjene 20.-30.000 mer enn jeg faktisk tror jeg kommer til å tjene. På den måten har jeg et godt slingringsmonn i tilfelle det skulle dukke opp en fin mulighet til å tjene litt ekstra. Veldig mye bedre å få penger igjen på skatten enn å bli skyldig. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmm, har lest litt mer og tror det er dette marginalskatt-systemet jeg ikke skjønner meg helt på.. Men det er vel ihvertfall litt logisk at det ikke lønner seg å jobbe for 42.000 og betale skatt av hele beløpet, istedenfor å jobbe for 39.000 og komme innenfor frikortgrensen... (?). Men skjønner ikke hvorfor grensene går akkurat der de går (ved 57.558?)

Jaja, er fortsatt litt grønn, så alle tips/forklaringer mottas med takk! Har tjent ca 55 000 allerede i år, hva bør jeg gjøre fremover? Jobbe inntil et visst beløp og betale lav skatt? Eller heve skattekortet sporenstreks?

:)

Skrevet

Fordi vi har bunnfradrag på inntekt i Norge som gjør at de som tjener minst kommer gunstigere ut av det skattemessig.

Skrevet

Tabelltrekk gjør at du slipper å tenke særlig mye på svingninger i inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...