mousepad Skrevet 24. juli 2010 #1 Skrevet 24. juli 2010 Hva er viktig for dere å lære barna deres og hvordan har dere tenkt til å få det til ?
Frk Johansen Skrevet 25. juli 2010 #2 Skrevet 25. juli 2010 De skal sitte pent ved matbordet, ikke grise med maten og ha respekt for voksne. Jeg begynte med det fra de var rundt året og har i dag to veloppdragne barn som jeg er stolte av. Når grisingen begynte med terninger med leverpostei tok jeg maten fra de, da er de mette, ellers spiste de jo fint. Når det gjelder å høre etter hva vokse eller vi foreldrene sier så har jeg reist fra selskap med ungen skrikende under armen fordi h*n var slem og ikke hørte etter. Da ble det to advarsler "slik gjør du ikke, det er ikke lov" etter den andre het det, en gang til så drar vi og da blir det ingen kake i bursdagen for det skal vi snart spise. Og dermed dro vi når det skjedd for 3. gang. Etter et par slike episoder har barna lært at det mamma og pappa sier det stemmer faktisk... Veldig deilig å slippe alt for mange diskusjoner. Kjøper aldri godteri til de i butikken så det maset slipper jeg også, unntaket er jo lørdager...
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2010 #3 Skrevet 25. juli 2010 Hva er viktig for dere å lære barna deres og hvordan har dere tenkt til å få det til ? Dette er et veldig vanskelig spørsmål å besvare for de fleste foreldre etterom det både er forskjell på hva vi foreldre ønsker å lære dem og hvor mye energig og kunnskap vi har til å gjennomføre dette. Jeg hadde en kort periode store ambisjoner, men la det tidlig fra meg. Spesielt det som var i barnas tidlige barndom (0-3 ? år). Isteden har jeg forsøkt å begrense det til: "Å tenke sjæl" (ref Trond Viggo) Jobbe mot et mål de selv tror på. Ha respekt for andres mening, væremåte, tro, kultur og hudfarge. Lytte til hva andre sier og mener. Forstå "det som ikke blir sagt mellom linjene". Jeg har så langt ikke lyktes i alt (faktisk mye mindre enn jeg selv trodde jeg skulle oppnå), men arbeider fortsatt med dette. Dette går bl.a. ut på å diskutere hav barna tror og mener om en kommentar (gjerne en kommentar vi hører på radion når vi kjører bil), og helst en kommentar om noe de kan forstå og/eller relaterer seg til noe som er av interese for deres egen aldersgruppe.
Gjest Krizzy Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 At h*n skal bli veloppdragen, selvstendig og være fornøyd med seg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå