Gå til innhold

Bruk av en krykke

ninuska_

Anbefalte innlegg

Hvordan bruker man én krykke? Hvilken side skal krykken på?`

Hvis jeg har skadet høyre kneet, er det riktig å ha krykken på høyre hånd? Slik at krykken fungerer som en støtte? Eller skal den være på motsatt side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huffsa

Jeg brukte en krykke etter jeg hadde operert ankelen. Brukte såklart to krykker første tiden, før jeg brukte to og smått begynte å gå på beinet. Etterhvert som det gikk bra og jeg kunne klare med mindre støtte, gikk jeg over til en krykke, som var på samme side som foten jeg opererte. Brukte den som et "ekstra bein", så krykken gikk i bakken før foten min. Var litt kronglete i begynnelsen, men fikk teken på det etterhvert :ler:

Red; Trodde du skrev HVORFOR bruker man en krykke, derfor forklaringa :fnise:

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red; Trodde du skrev HVORFOR bruker man en krykke, derfor forklaringa :fnise:

Det er bra med en forklaring også! :fnise:

Det er mer behagelig å ha den på samme side, som du sier som et ekstra bein, men jeg leser på nettet når jeg googler at man skal bruke det på motsatt side - og jeg vil jo gjerne bruke det riktig!

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Du brukar krykka på den sida du har det skada beinet, som eit "ekstra" bein. Slik Hufsa beskriv det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Du skal egentlig bruke den på motsatt siden (siden med friskt bein).

Hva hjelper det egentlig? Prøvde det når jeg gikk på krykker, ikke ikke støtte nok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Hvorfor det?

Jeg ser overhodet ikke logikken :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve litt selv. Hvis du for eksempel står med begge beina på bakken, holder den ene armen på et bord (eller en krykke), og legger vekt på armen, hvilket bein legger du da mest vekt på? (du legger mest vekt på beinet nærmest bordet/krykken).

Så når du går så svinger som regel venstre arm med høyre fot, så hvis du setter høyre fot fra, så svinger du venstra arm fram. Da legger du mest vekt på venstre fot. Forestill deg hvis du tar høyre arm fram på likt med høyre fot, og støtter deg. Da vil jo all vekten havne på høyre fot.

Syntes det er veldig logisk jeg. Tror det tar litt tid å venne seg til det. Dere kan jo prøve å google litt (på engelsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve litt selv. Hvis du for eksempel står med begge beina på bakken, holder den ene armen på et bord (eller en krykke), og legger vekt på armen, hvilket bein legger du da mest vekt på? (du legger mest vekt på beinet nærmest bordet/krykken).

Så når du går så svinger som regel venstre arm med høyre fot, så hvis du setter høyre fot fra, så svinger du venstra arm fram. Da legger du mest vekt på venstre fot. Forestill deg hvis du tar høyre arm fram på likt med høyre fot, og støtter deg. Da vil jo all vekten havne på høyre fot.

Syntes det er veldig logisk jeg. Tror det tar litt tid å venne seg til det. Dere kan jo prøve å google litt (på engelsk).

Jeg har testet litt nå - med begge muligheter. For jeg har lest på nettet at man skal ha motsatt krykke, men jeg syns det er helt unaturlig.

Når krykke og skadd fot er på motsatt side, så vingler jeg fram og tilbake med krykken for jeg får den ikke til å stå stabilt og da legger jeg all vekt på den skadde foten (nå er jeg høyrehendt, så bruk av venstrehånda er kronglete). Og jeg står skjevt, lent mot den friske siden og krykken siden jeg ikke vil stå på den skadde foten - jeg mistenker at det ikke er bra for ryggen å gå skjevt i et par uker.

Når krykke og skadd fot er på samme side, så havner all vekta på krykken, ikke foten - og det var egentlig det jeg trodde var meningen, men jeg spør jo siden jeg ikke vet. Jeg syns jeg legger mye mindre vekt på det skadde beinet når krykken er på samme side. Kanskje jeg skal gjøre det som føles mest naturlig for meg :sjenert:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er helt riktig.

1 krykken SKAL brukes på motsatt side av det benet som er skadet/smerter i.

( Altså er høyre ben skadet, skal den ene krykke brukes på venstre side.)

En kan få store feilbelastnings plager i hele kroppen om en bruker krykkene feil over tid.

Hilsen en som har 3 år egenerfaring med krykkebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok at man skal ha krykken i motsatt arm i forhold til skadet bein. Selv fikk jeg aldri dreisen på det, og følte meg som Bambi på glattisen, så jeg valgte å heller bruke to krykker helt til jeg kunne kaste gåhjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har testet litt nå - med begge muligheter. For jeg har lest på nettet at man skal ha motsatt krykke, men jeg syns det er helt unaturlig.

Når krykke og skadd fot er på motsatt side, så vingler jeg fram og tilbake med krykken for jeg får den ikke til å stå stabilt og da legger jeg all vekt på den skadde foten (nå er jeg høyrehendt, så bruk av venstrehånda er kronglete). Og jeg står skjevt, lent mot den friske siden og krykken siden jeg ikke vil stå på den skadde foten - jeg mistenker at det ikke er bra for ryggen å gå skjevt i et par uker.

Når krykke og skadd fot er på samme side, så havner all vekta på krykken, ikke foten - og det var egentlig det jeg trodde var meningen, men jeg spør jo siden jeg ikke vet. Jeg syns jeg legger mye mindre vekt på det skadde beinet når krykken er på samme side. Kanskje jeg skal gjøre det som føles mest naturlig for meg :sjenert:

Fikk selv råd og opplæring fra Ortoped spesialist og fysioterapaut, siden jeg hadde gått feil med krykkene. 1 krykke skulle være på motsatt side av det benet en er skadet i.

( Følge også det var enklest og mest naturlig å gå med 1 krykke på samme side som den skadede benet og endte opp med prolaps og slitarsjeskader i ryggen. Men nå gikk jeg en del lengre en 2 uker)

Høres ut som det er for tidlig for deg å gå med 1 krykke ennå.

Når en går over fra 2 til 1 krykke bør en kunne belaste den skadede foten noe. Har du smerter av å tråkke ned eller få litt tyngde på benet bør du gå med 2 krykker en stund til.

Synes du det er vanskelig med å gå med 1 krykke på motsatt side av den foten du er skadet i er det kanskje bedre for kroppen din at du heller bruker 2 krykker til du kan slippe krykkene helt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brakk låret brukte jeg krykker i tre mnd. Siden bruddet ble fiksert med skruer osv, kunne jeg belaste det litt/støtte. Jeg syns det er mest naturlig å ha krykken på motsatt side, ble mer humping i gangen når jeg hadde krykken på skadet side. Men å bruke èn krykke forutsetter at du kan belaste beinet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...