Gå til innhold

Helt ærlig - dere som tør å være ærlig- hva bør jeg veie?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Etter noen år med mye stress, barn, jobb osv, ble jeg god, rund og fet. Jeg la om kosten totalt, gikk kjapt ned 15 kilo før sommerferien. Har hatt lang ferie nå, 6 uker, med mye god mat, og vektnedgangen har stoppet opp. Mine foreldre og min kollega sier jeg ikke må gå videre ned i vekt, at jeg er akkurat passe. Min mann synes jeg bør gå ned 5 kilo til. Min venninne synes også at jeg bør forsøke å gå ned noen kilo til, siden ekstrakiloene sitter så løst på meg, som hun sier. Hvis det blir vanskelig å gå videre ned, betyr det mulig at jeg har funnet min matchvekt...

Mine barn synes jeg er fin uansett vekt :)

Selv tror jeg at jeg ville få mindre rumpe og slankere lår og legger hvis jeg går ned 5 kilo til, er fornøyd med resten av kroppen, kulemagen og dobbelthaken er borte, men underkroppen er fortsatt fetladen.

Basic facts pr idag:

Høyde 171 cm, vekt 70 kilo

(til sammenligning: min venninne er like høy som meg, veier 60 kilo).

(Videre, til opplysning: spiser variert, ofte, spiser mindre av det usunne, har ikke kuttet ut noe, bare skåret ned på mengden. Hvis jeg kutter ut smågopdt, kaker, vafler og øl, tror jeg ikke det blir vanskelig å gå ned noen kilo til. Vet bare ikke om det er verdt det?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 170 cm og 62 kg. Ønsker meg ned 3 kg. Nå er ikke jeg trent da, så føler det er endel fett på min kropp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med den store vektnegangen:) 70 kg er en fin vekt i forhold til høyden din.

Gjest lolita___
Skrevet

ja du kan gå ned til 60-65.Jeg er selv 168 og veier 66 vil ned til hvertfall 60 da slipper jeg magen:)

Skrevet (endret)

Jeg vil tro du er flott!

Jeg er 173, og var nok bra da jeg veide mellom 65 og 70.

Nå veier jeg rundt 20kg mer og er ikke like fin :lol:

Jeg vil ikke fokusere på tallene, men gå ned til jeg er fornøyd med meg selv!

Men jeg vet at rundt 65-70 kan være riktig, for å ha et tall på det :)

Men så lenge du er fornøyd med deg selv, så er det bra!!

Og du er utrolig flink som har gått ned såpass, og bør være fornøyd med det :)

Endret av Minttu
Skrevet

Kun basert på tallene så kan du gå mer ned i vekt ja.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

basert på tallene, som andre her velger å henvise til, så har jo du en BMI på ca 23.

det er da helt normalvektig, og jeg kan ikke forstå at det går an å fokusere så mye på noen få kilo?

hva ville du sagt om datteren eller sønnen din spurte om det samme?

jeg hører du sier at barna dine synes du er fin uansett vekt, men jeg håper dette ikke skyldes at du snakker om slankingen foran dem. slapp av, og bruk livet på noe annet enn å telle kalorier for å gå ned 5 skarve kilo.

Gjest hogwash
Skrevet

ekstrakiloene sitter så løst på meg

Hvis dette er det største problemet bør du kanskje heller fokusere på å stramme opp kroppen med trening istedet for å stirre for mye på vekta? :)

Skrevet

ville gått ned 5 kg til

Skrevet

jeg er 179 høy og veier 61-64 kg, har en litt ustabil vekt. synes jeg er tynn nok, vil bare stramme opp litt. ifølge bmi kan jeg veie 78 kg før jeg er LETT overvektig. så ifølge din høyde og vekt synes jeg du kan gå mer ned i vekt, mn d spørs jo hvordan du vil se ut, helt flat eller kurver?

Gjest *Maja*
Skrevet

Etter noen år med mye stress, barn, jobb osv, ble jeg god, rund og fet. Jeg la om kosten totalt, gikk kjapt ned 15 kilo før sommerferien. Har hatt lang ferie nå, 6 uker, med mye god mat, og vektnedgangen har stoppet opp. Mine foreldre og min kollega sier jeg ikke må gå videre ned i vekt, at jeg er akkurat passe. Min mann synes jeg bør gå ned 5 kilo til. Min venninne synes også at jeg bør forsøke å gå ned noen kilo til, siden ekstrakiloene sitter så løst på meg, som hun sier. Hvis det blir vanskelig å gå videre ned, betyr det mulig at jeg har funnet min matchvekt...

Mine barn synes jeg er fin uansett vekt :)

Selv tror jeg at jeg ville få mindre rumpe og slankere lår og legger hvis jeg går ned 5 kilo til, er fornøyd med resten av kroppen, kulemagen og dobbelthaken er borte, men underkroppen er fortsatt fetladen.

Basic facts pr idag:

Høyde 171 cm, vekt 70 kilo

(til sammenligning: min venninne er like høy som meg, veier 60 kilo).

(Videre, til opplysning: spiser variert, ofte, spiser mindre av det usunne, har ikke kuttet ut noe, bare skåret ned på mengden. Hvis jeg kutter ut smågopdt, kaker, vafler og øl, tror jeg ikke det blir vanskelig å gå ned noen kilo til. Vet bare ikke om det er verdt det?)

Det er helt umulig å si ut i fra en høyde og vekt om det passer din kropp å veie som du gjør...folk kler kilo så forskjellig. Jeg er 173 og veier 53 kilo, men ser ut som jeg veier mer....har en annen venninne som er modell som veier 60 kilo...hun ser "tynnere" ut enn meg...

Hun har lange ledd, altså lange armer, bredere hofter, lange ben og overkropp...hun ser ganske mager ut...jeg har kortere ledd enn henne, ser mer muskuløs og definert ut og har smale hofter.

Har en annen venninne som er ca. like høy som veier 65 kilo, og hadde hun veid mindre vil hun sett undervektig ut for hun har en kraftig benbygning som gjør at hun ville sette beinete og skranglete ut om hun hadde veid mindre....

Fokuser heller på hva som kler deg og hvordan du trives fremfor å følge slavisk med på vekta....

Skrevet

Det er umulig å si hva du burde veie uten å se deg.

Selv er jeg 174cm høy og veier 77kg for øyeblikket. I følge BMI kalkulatoren er jeg lett overvektig, mens fett prosenten min er under det ernæringsrådet anbefaler.

Så uten å ha sett deg ville jeg tippa 58-75kg.

Skrevet (endret)

:overrasket: Hvordan i all verden kan noen av dere andre mene at hun kan/bør gå ned i vekt uten å ha sett henne? Hvor man bør ligge kommer jo an på hva man ønsker seg og hvordan kroppssammensetningen er. Jeg ser ingen opplysninger om du trener, ts. Men jeg ville altså heller ha begynt med det enn å fokusere på enda flere kilo. Og vedlikeholdt et kosthold jeg regner med er ganske sunt nå. Alle, uavhengig av ønske om vektnedgang eller ikke, har godt av å trene og spise sunt. Men jeg kaller det da ikke slanking, selv om du sikkert vil gå ned noen kilo til av å begynne å trene dersom du spise det samme. Og jeg syns det blir helt feil å si til en ifølge BMI normalvektig kvinne at hun godt kan gå ned noen kilo til. Vi sitter på nettet og diskuterer med en person ingen av oss andre kjenner eller har sett - det går an å ha det i bakhodet når man svarer.

Jeg har for øvrig snakket med venninner som har veid ca. det samme og hatt ca. samme høyde, og vi har sett veldig forskjellige ut. Jeg syns ikke jeg skal mye ned i vekt før jeg begynner å se skrapa ut, mens en venninne da vil få vekk en mage hun er misfornøyd med og det har derfor tidligere vært et mål for henne. Hun har altså vanligvis mindre rumpe enn meg, men mer mage. Jeg ønsker ikke å slanke rumpa, mens hun ønsker å redusere magen. Mao. har man ulike mål og kroppssammensetning, så det jeg kan synes er fint på meg, kan andre være misfornøyd med hos seg selv. (Men så mener jeg jo også at så lenge man har et sunt forhold mellom høyde og vekt, bør man anstrenge seg for å akseptere det og ikke stadig streve etter noe som er vanskelig for egen kropp å opprettholde, fordi kropper ønsker å legge vekta på ulike steder. Men da heller trene og tenke oppstramming og vedlikehold framfor denne evinnelige slankingen bestandig.)

Endret av Vera Vinge
Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Umulig for oss og si om du bør fortsette å gå ned i vekt. Det hadde vært lettere dersom jeg hadde sett deg. Men samtidig er det vanskelig å gi råd bare basert på hvordan du ser ut.

Du nevner ikke trening. Det er selvsagt bra å trene. Og det gir adrenalin-kick. :) Men hvis du ikke liker det holder det å være i aktivitet en halv time per dag. F. eks. gå en tur eller gå i en annen sammenheng ( hvis du skal et sted) hver dag.

Ifølge BMI bør du veie mellom 56 og 76 kilo.

Så du ligger innenfor normalområdet. Samtidig kan du godt gå ned i vekt uten at det skader.

Men hvor kiloene er plassert på kroppen har også betydning. Bukfettet er visstnok farligere enn om fettet er plassert på hoftene.

Mål din liv-hofte-ratio.

Dersom du ligger innenfor normalområdet på 0,8 trenger du ikke gå ned i vekt.

Når det gjelder øl, smågodt, kaker, vafler og øl har jo ingen godt av det. ;) Selv prøver jeg å heller velge noe jeg liker godt til middag og kose meg med maten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er jo klin umulig å mene hva du bør veie uten ha sett deg! Mennesker kan ha lik høyde og lik vekt og se totalt forskjellige ut! Kommer og an på om du trener og er "stram i fisken".

Jeg er 172 høy og trives best når jeg ligger på en 58-60kg. Pr dags dato er jeg for lett, 54kg, og prøver å gå opp litt. Jeg trener og har en helt ok kropp,

Vennina mi er like høy og tung som meg, hun er litt slapp i fisken da hun ikke trener...(litt grevinneheng, litt slapp på magen, lovehandels..).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Til sammenligning. Jeg er 1.62m og bærer 63 trente kilo, og jeg ser smashing ut. Når jeg veide 55 utrente kg så jeg ikke fullt så god ut.

Altså, ingen her kan svare noe ærlig på at du vil se bedre ut om du går ned det eksakte tallet. Tren og se deg selv i speilet.

Skrevet

Det er jo klin umulig å mene hva du bør veie uten ha sett deg! Mennesker kan ha lik høyde og lik vekt og se totalt forskjellige ut! Kommer og an på om du trener og er "stram i fisken".

Jeg er 172 høy og trives best når jeg ligger på en 58-60kg. Pr dags dato er jeg for lett, 54kg, og prøver å gå opp litt. Jeg trener og har en helt ok kropp,

Vennina mi er like høy og tung som meg, hun er litt slapp i fisken da hun ikke trener...(litt grevinneheng, litt slapp på magen, lovehandels..).

Har ei jente på 54 kg grevinneheng??

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig ja.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hun veier jo ikke 54 men 63 ta å les litt bedre du;)

Gjest Ludovie
Skrevet

Veldig enig med mange her. Hvordan man er bygd, og hvordan kiloene legger seg på kroppen, er jo det som teller. Så lenge ens BMI ligger innenfor normalen, er man sannsynligvis verken undervektig eller overvektig. Hva en person med en gitt høyde burde veie, er virkelig høyst individuelt.

Det sier seg jo selv? Er man muskuløs, veier man mer enn om man ikke er det. Det samme gjelder om man har brede hofter og skuldre, i forhold til en som er spinkelt bygd. Og så har man gjerne i tillegg personlige preferanser hva gjelder hva man trives med. Noen trives med å være veldig slanke, mens andre trives bedre med litt mer former. :)

Selvfølgelig vil en person på 1.70 som veier 40 eller 150 kg være hhv undervektig eller overvektig, men mellom disse to ytterpunktene finnes det utrolig mange fasitsvar på hvor mye en person med den høyden "burde" veie. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...