Gå til innhold

Ekstrem fotsopp

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei, nå trenger jeg virkelig hjelp...

JEg har fått erklært fotsopp av fastlegen min. Det sitter ikke mellom tærne, men det er hele veien under foten og langs hælen. Huden er hard og tørr og sprukken, jeg greier nesten ikke gå for det sprekker opp hele tida og det er utrolig smertefullt.

Jeg fikk først krem (Dactacort?), og den gjorde føttene mine bare verre. Nå er jeg på en tablettkur, som fortsatt ikke har gjort noe særlig for å gjøre det bedre...

Fastlegen min vet ikke hva mer hun kan gjøre, og har sendt henvisning til hudlege.

I dag datt en av tåneglene mine av!!!!! Jeg ble anbefalt å ha føttene i grønnsåpebad, og når jeg tok ut føttene, lå en av tåneglene mine igjen i balja :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert:

Hva skal jeg gjøre?! Er det farlig at tåneglene detter av? Gror de tilbake igjen? Jeg aner ikke hvor lang tid den henvisningen kan ta, særlig nå som det er sommerferie og greier... Jeg er redd, og lei av å ha det vondt! Jeg gifter meg om en måned og akkurat nå kan jeg bare se langt etter å greie å ha på meg høyhælte sko :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg glemte å skrive at det virker som om det også har spredd seg til hendene... På fingertuppene flasser huden av i et par uker, er fin en ukes tid, så får jeg små brune "blemmer"/prikker under huden, så begynner det å flasse av igjen. Tenk om jeg mister neglene på fingrene også! :haar:

-TS-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Kom deg tilbake til legen og krev henvisning til hudlege. Eventuelt bestill time hos en privat hudlege. I mine ører høres ikke dette ut som fotsopp, men som skikkelig eksem eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan høres ut som du har pustulosis palmoplantaris, som er en type psoriasis, du kan jo google og se om det kan høres riktig ut. Ev. se bilder for å se om det ligner. En kortisonsalve på resept kan hjelpe, men den tørre huden må du nok bare smøre med krem. Du bør kjøpe en fet salve på apoteket og sove med sokker, eller plastposer over, ev. prøve et slikt plaster for hælsprekker.

Neglene kommer nok tilbake ja, men det kan være problemer med fortykkede negler. Har selv et par slike negler foreløpig, og alt en kan gjøre er visst bare å file.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kom deg tilbake til legen og krev henvisning til hudlege. Eventuelt bestill time hos en privat hudlege. I mine ører høres ikke dette ut som fotsopp, men som skikkelig eksem eller liknende.

Legen min har sendt henvisning til hudlege allerede, men gudene vet hvor lang tid det tar! Sommerferie og alt. Privat lege har jeg ikke råd til :sukk: Har frikort nå og uten det hadde jeg ikke kommet meg til legen.

Kan høres ut som du har pustulosis palmoplantaris, som er en type psoriasis, du kan jo google og se om det kan høres riktig ut. Ev. se bilder for å se om det ligner. En kortisonsalve på resept kan hjelpe, men den tørre huden må du nok bare smøre med krem. Du bør kjøpe en fet salve på apoteket og sove med sokker, eller plastposer over, ev. prøve et slikt plaster for hælsprekker.

Neglene kommer nok tilbake ja, men det kan være problemer med fortykkede negler. Har selv et par slike negler foreløpig, og alt en kan gjøre er visst bare å file.

Hjelp, det hørtes faktisk ganske riktig ut... :sukk: Jeg er ikke så ille rammet som de bildene jeg så (hjelpes, så ekkelt!) men på de mindre ekstreme bildene jeg så, så var det ganske kjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hjelp, det hørtes faktisk ganske riktig ut... :sukk: Jeg er ikke så ille rammet som de bildene jeg så (hjelpes, så ekkelt!) men på de mindre ekstreme bildene jeg så, så var det ganske kjent...

Jeg er heller ikke veldig hardt rammet, et par stygge negler, litt blemmer under føttene, men mest på våren. Det virker som det kommer litt mer hvert år. Så har jeg fått litt på hendene de siste årene. Så det varierer veldig hvor plaget man er.

Du kan jo vurdere da og dra til legen og høre om du får en kortisonsalve mens du venter på å få komme til hudlege, men ellers pøs på med fuktighet. Be om hjelp til å finne en god krem på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEg blir verre både på hendene og føttene om jeg smører for mye (brukt flere hundre kroner på krem; begynte å få problemer med tørr hud i januar), det blir ikke noe særlig bedre. Blir ikke klok jeg :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

JEg blir verre både på hendene og føttene om jeg smører for mye (brukt flere hundre kroner på krem; begynte å få problemer med tørr hud i januar), det blir ikke noe særlig bedre. Blir ikke klok jeg :vetikke:

Er du TS?

Jeg snakket om å smøre hælene, for å få bort sprekker. Det er også fint med fotbad og filing. Men jeg har også opplevd at psoriasisen/blemmene blir verre/klør mer hvis jeg bruker fuktighetskrem, så normalt sett bruker jeg det bare på tørre områder. Men når det er blitt tørt/blemmene har sprukket opp må jeg smøre noe på, ellers blir det sårt og vondt.

Min erfaring er dog at det er fryktelig vanskelig å smøre bort den tørre hunden, det blir liksom aldri bra uansett hvor mye jeg smører, men litt bedre blir det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er du TS?

Jeg snakket om å smøre hælene, for å få bort sprekker. Det er også fint med fotbad og filing. Men jeg har også opplevd at psoriasisen/blemmene blir verre/klør mer hvis jeg bruker fuktighetskrem, så normalt sett bruker jeg det bare på tørre områder. Men når det er blitt tørt/blemmene har sprukket opp må jeg smøre noe på, ellers blir det sårt og vondt.

Min erfaring er dog at det er fryktelig vanskelig å smøre bort den tørre hunden, det blir liksom aldri bra uansett hvor mye jeg smører, men litt bedre blir det i alle fall.

Du kan få bort mye av den tørre huden ved jevnlige parafinvoksbehandlinger, feks 1 gang i uken. skrubb huden først for å få bort mest mulig død hud, og påfør en håan- og fotmaske før parafinvoksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Vel, jeg har hvertfall fått erklært dette :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvordan gikk det med deg TS, funnet ut noe mere om din sykdom?

Hva med deg Ashelia? Er du mye plaget?

Jeg kjenner selv på at det har blitt verre i det siste, tror delvis det har med kostholdet å gjøre, men det klør i alle fall.

Har bestilt meg en krem som jeg skal prøve, det gjenstår og se om den virker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går det veldig i bølgedaler. Heldigvis, den uka jeg gifta meg var føttene og hendene kjempefine. Det var en stor lettelse. Jeg har fått en krem av legen, en sterkt kortisonkrem tror jeg det er, men den glemmer jeg å bruke :sjenert: Smører på godt med feit kre (Decubal) når jeg har noen dager hvor føttene er ille, morgen og kveld. Om hendene begynner å tulle blander jeg Decubal og aloe vera og sover med bomullshansker. Alt i alt greier jeg meg ganske bra, men jeg må bare få ræva i gir og bruke den kremen legen har gitt meg. Jeg brukte den uka før bryllupet og da ble jeg kvitt nesten alt på føttene, en måneds tid og jeg vil faktisk tro at jeg blir bra igjen. Ikke det, tilbakefall kommer jeg selvfølgelig til å få, men det er godt å ha funnet noe som funker. Jeg har ikke problemer med å gå lenger hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...