Gå til innhold

Kan man redde chili con carne som er blitt for sterk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd med litt sukker, ekstra tomatpuré, vann, men chiliene var visst sterkere enn vi hadde beregnet. Hva mer kan jeg forsøke, for denne føles nesten som om den blir uspiselig? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Melk / creme fresh / fløte

Skrevet

Jeg tåler det ikke. :sukk: Og nå hadde jeg ikke laktosefri melk i hus, heller. Men det hjalp litt å fylle opp med endel vann, samt tomatpuré og litt mer sukker. Jeg håper den blir spiselig, i hvertfall.

Gjest Elfrida
Skrevet

Du kan forsøke å skjære en potet i skiver, la den trekke i gryta litt, og så fiske ut bitene igjen.

Skrevet

Auda! Hva med å lage en meljevning av noe slag?

Ellers kan det hjelpe å ha i flere milde ingredienser; bønner, kjøtt, paprika, revet gulrot (dette er også søtt, så det virker på to måter), samtidig som du tar ut endel av væsken og erstatter den med hakkede tomater/vann/tomatpuré som ikek har blitt krydret.

En ingrediens jeg vet mange liker å ha i chili con carne er bittelitt 70% sjokolade eller kakaopulver. Mulig det kan ta vekk litt av sterkheten også.

rart tips jeg fant da jeg googlet det: et par teskjeer peanøttsmør (!) Skal visst virke nøytraliserende uten å smake så mye.

Eller: hvis du har mer av alle ingrediensene - lag en porsjon til som du ikke krydrer og bland dem sammen! Blir vel masse mat, men det er ikke noe galt med å ha chilli con carne i fryseren!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan forsøke å skjære en potet i skiver, la den trekke i gryta litt, og så fiske ut bitene igjen.

Men poteten gjør ikke annet enn å trekke til seg endel av sausen, så da kan hun like gjerne ta det ut med en øse OG slippe potetsmak i chillien.

Skrevet (endret)

Takk for alle tipsene. :) Jeg tror jeg har klart å redde den ved å ha i ekstra tomatpuré og vann, saltfri grønnsaksbuljong, litt sukker og et par ruter 70% kokesjokolade. Eplejuice er heller ikke så dumt, så lenge det er av den søte typen. Hadde jeg vært litt mindre lat, hadde jeg kjørt for å kjøpe mer tomater og bønner, men det orket jeg altså ikke i dag.

Poteter trekker vel først og fremst til seg salt, og det var ikke problemet her.

Endret av Honesty

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...