PattiSmith Skrevet 24. juli 2010 #1 Skrevet 24. juli 2010 Hei, har nettopp flyttet og da jeg ikke bruker internett forferdelig mye, og da bare til mail, facebook, noe aviser og betaling av regninger, har jeg bestemt meg for å gå til anskaffelse av mobilt bredbånd istedet for "vanlig" bredbånd, da det siste blir mye dyrere. Dvs. jeg har vurdert å gå til anskaffelse av mobilt bredbånd, for jeg er litt usikker når det kommer til datamengde o.l. Dekningen tror jeg det ikke er noe problem med. Var inne på netcom's sider, hvor de hadde et abonement som het kontant, hvor det fulgte med 100 MB datamengde. I et annet abonement ble hastigheten redusert når man har brukt 2 GB i måneden. Mitt spørsmål er: hva tilsvarer 100 MB og 2 GB. Jeg har ikke peiling. F.eks. hvor mye MB brukes når jeg oppretter dette emnet, eller laster opp kvinneguidens forum. Eller leser en artikkel på vg.no. Hvor mye brukes når jeg sender en mail? Leser en mail? Logger meg inn på nettbanken? Se en videosnutt på youtube? Jeg lurer også på om det er noen som har erfaring med netcom's mobile bredbånd. Går det an å se hvor mye av kvoten man har brukt?
Nøppis Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Hei, Skal du ha abonnementet med bare 100mb, så må du surfe ganske lite før du overgår 100mb-grensen. Dagens nettsider er rimelig store pga de inneholder mye bilder. Spesielt dersom du eksempelvis skal inn på vg.no etter par ganger daglig. Det er det mye bilder, som generer en del datatrafikk. Jeg vil absolutt anbefalt deg 2gb.
charlott Skrevet 24. juli 2010 #3 Skrevet 24. juli 2010 Til det bruket du beskriver, kan det hende du kan klare deg med mobilen som modem til pc'n. De fleste nyere tlf kan brukes til dette. Kobler til enten med kabel eller bluetooth. Har du Telenorabn koster det maks kr 10,- pr dag http://www.telenor.no/privat/mobil/mobiltjenester/internettpamobilen/index.jsp
Gjest Nedfall Skrevet 25. juli 2010 #4 Skrevet 25. juli 2010 Installer dette programmet, og følg med på ant MB nedlastet pr dag (du kan sette alarm ved x antall MB pr dag/uke/måned) + masse loggingsmuligheter. Tipper du ender opp med å bestille abbonnement med høyere tak enn 100MB pr dag..
Gjest brutal_mann Skrevet 25. juli 2010 #5 Skrevet 25. juli 2010 VG sin forside alene er på over 2MB. Med 100MB kommer du ingen vei. Forøvrig bør INGEN akseptere mengdebegrensning på nettjenester. Kjøp kun garantert linje med fri mengde. Alt annet er å la seg rævpule av nettselskapene.
PattiSmith Skrevet 25. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. juli 2010 (endret) Jeg ser jeg uttrykte meg litt upresist i første innlegg. Det er ikke tak på 100mb. Det er et kontantkortabonement, hvor det fungerer som kontantkort på mobiltelefon (går jeg ut fra...); kjøper ringetid/internettid først, også betaler for det man bruker. Når man kjøper abonementet er 100mb inkludert i prisen, så må man fylle på mer senere. Men jeg tror jeg skal satse på den andre. Takk for hjelpen Endret 25. juli 2010 av PattiSmith
Gjest Nedfall Skrevet 25. juli 2010 #7 Skrevet 25. juli 2010 VG sin forside alene er på over 2MB. Med 100MB kommer du ingen vei. Forøvrig bør INGEN akseptere mengdebegrensning på nettjenester. Kjøp kun garantert linje med fri mengde. Alt annet er å la seg rævpule av nettselskapene. På mobilt bredbånd er mengdebegrensning desverre vanlig. Ser faktisk ikke ut til at hverken Netcom eller Telenor har totalt fri bruk. De senker hastigheten etter x ant GB, selv på¨de dyreste abbonnementene. Telenor senker hastigheten etter 5 GB pr mnd, på alle sine abbonnementer. Netcom har graderer sin begrensning med økende månedspris. Skulle jeg hatt mobilt bredbånd, ville jeg muligens valgt det kontaktkortabbonnementet, og prøvd å bruke det minst mulig (skrudd av windows update, antivirusoppdatering, sperret for reklame, popups osv). ADSL ville jeg uansett hatt som backup. Mobilt bredbånd ser jeg på som altfor ustabilt til å ha som hovednett. Dessuten tør jeg ikke tenke på hva det ville kostet hver gang jeg reinstallerer windows (oppdateringer), nedlasting av linux distroer mm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå