Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Snøhvot
Skrevet

:sjenert: Jeg driver og går på masse visninger i Oslo nå. Det er for dyrt å bo alene, så jeg satser på kollektiv. På alle visningene er det tjukt av folk og det er nærmest umulig å få inn noen ord for å vise hvem man er. Så langt har jeg ikke får napp.

I dag sendte venninna mi meg mld om at det blir ledig rom der hun bor (bofelleskap med 5 andre) og at kunne være behjelpelig med å anbefale meg til de andre dersom jeg betaler henne 500. Jeg spurte hvorfor 500. Hun svarte at det er prisen hun har betalt for å legge annonnse inn på finn.no....

Er dette normalt? Rommet koster 6500 uten strøm og i tillegg vil de at den som flytter inn skal betale regningen for kabeltv alene. Altså betale for kabeltv for hele kollektivet.

Jeg er rimelig pressa nå, for jeg må finne noe til neste uke. Jeg føler de er så urimelige som skal få meg til å betale disse ekstratingene, men samtidig så må jeg ha tak over hodet!!

Hva skal jeg gjøre? Nekte å betale de ekstratingene og si jeg godt kan være med å spleise på dem, men ikke betale alt selv??

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg syns det høyrdest dyrt ut. Og å vere åleine om å betale kabel-tv ville eg ikkje ha godteke. Snodig opplegg, dårleg magekjensle.

Skrevet (endret)

Da hadde jeg flyttet inn på et hostel eller lignende, for å få litt mer tid på meg til å finne noe. For ikke søren om jeg hadde betalt 6500 for ET rom i et kollektiv + kabel for hele kollektivet. Og strøm i tillegg.

Hva er egentlig husleien i dette kollektivet totalt? Er det virkelig 32500? eller skal du betale leien for din "venninne"?

Når du går inn på finn, ser du at de fleste bofellesskap ligger på rundt 3000-3700. Så på meg virker det som du skal betale leien for en annen også, for jeg tviler på at den totale leien er over 32000. Magefølelsen min sier at din venninne lurer deg nå, siden hun vet at du er i en knipe. Og vil nå ikke kalle det en god venninne for å si det slik.

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/result?NO_OF_BEDROOMS=1&sort=2&areaId=20061

Endret av Piper
Gjest Krizzy
Skrevet

Det hørtes bare snodig ut. Kabeltven alene, og betale for annonsen de har lagt ut på finn.no.

Jeg hadde jobbet for å få meg noe annet. Har du vært på hybel.no? ;)

Gjest Snøhvot
Skrevet

Hva er egentlig husleien i dette kollektivet totalt? Er det virkelig 32500? eller skal du betale leien for din "venninne"?

Nei, jeg skal ikke betale leien hennes. Men rommene er priset etter hvor store de er, og både "mitt" og to av de andre rommene koster 6500.

Grunnen til at de kan ta så mye er at folk er desperate og at kollektivet ligger så sentralt (rett bak slottet).

Hmm, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Gjest Snøhvot
Skrevet

Det hørtes bare snodig ut. Kabeltven alene, og betale for annonsen de har lagt ut på finn.no.

Jeg hadde jobbet for å få meg noe annet. Har du vært på hybel.no? ;)

Jepp. Hver dag i 2 uker..

Skrevet

Kan jo være noe som ligger bak dette regnestykket, som ikke vi vet om.

Men synes i allefall the høres urimelig ut at kun den ene beboeren skal betale for kabeltv. Hadde nok forventet at den skal deles likt på alle fem - dersom mot formodning de fire andre ikke har tilsvarende kostnader som du ikke får (internett, ...).

Når det gjelder husleien er det heller ikke godt å vite.

* Hva betaler de samlet til huseier?

* Disponerer alle fem like stor del av boligen, altså deler likt?

Skrevet

Nei, jeg skal ikke betale leien hennes. Men rommene er priset etter hvor store de er, og både "mitt" og to av de andre rommene koster 6500.

Grunnen til at de kan ta så mye er at folk er desperate og at kollektivet ligger så sentralt (rett bak slottet).

Hmm, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Ta inn på hostel, som da gir deg litt mer tid.

Jeg hadde ikke gått for noe slikt, for det må jo finnes andre alternativer.

Du kan jo nesten kjøpe egen leilighet litt utenfor sentrum og sitte med bare litt mer enn det de forventer.

Er det mulig for deg å kjøpe leilighet, for så å leie ut rom selv?

Skrevet

Hadde jeg ikke gått med på. Synes det er rimelig frekt av dem å forvente at du skal betale kabeltv alene.

Skrevet

Kan du finne annonsen på finn, og ringe et annet nummer enn din venninnes? Da slipper du i alle fall å betale henne for annonsen. Eller er det slik at annonsen ikke er blitt lagt ut enda, og da slipper hun å annonse + får 500 kr av deg?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syntes det der hørtes veldig rart ut, og ville ikke flyttet inn dit jeg, av frykt for hva mer som måtte dukke opp etterhvert. Men skjønner det er ekstremt frustrerende å ikke finne bolig!

Ser du i avisen også? Det er sikkert noen eldre mennesker som annonserer i aftenpostens aften utgave fremfor internett. Og ellers så vil det nok bli mer leiligheter ledige etterhvert, når folk hopper av studiene sine. Du vil betale 216 kroner døgnet med husleie på 6500. Tror nok du kunne klart å finne et hostel til den prisen.

Skrevet

Kan du leie en campingvogn/hytte nå i sommer, og bo i den? Tenker nesten det vil bli billigere, og du har litt bedre tid på deg. Denne venninnen din prøver å utnytte at du er i en vanskelig situasjon. Hvis prisen på dette rommet er 6500 + strøm, ville jeg heller bodd litt mer usentralt for ca. 4000.

Skrevet

Det er jo blodpris, og helt utrolig at de putter et ekstra betalingsansvar på en av beboerne. Snakk om å skape dårlig stemning og splid i et bofellesskap. Hadde jeg vært deg ville jeg funnet meg et midlertidig bosted litt utenfor sentrum/utenfor Oslo, og betalt for månedskort på kollektivtransport. Jeg tipper du får en rimelig fin og stor leilighet alene for 6000 kr i mnd :) Presset er vel ikke like høyt heller. Og det går buss og tog omtrent hele tiden..

Skrevet

No way. Aldri om jeg hadde gått med på en slik avtale.

Skrevet

At rom har forskjellig pris etter størrelse er jeg vant med fra bofellesskap, men alle de ekstra kostnadene du skal bære syns jeg er helt urimelige. Merkelig venninne du har, syns jeg.

Skrevet

Jeg ville aldri flyttet inn der.

Et eksempel på hva du kunne fått for en lavere pris enn det venninnen din tilbyr: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=23460639

Søk utenfor Oslo, da kan du finne veldig mye bedre bosted enn et kollektiv av den sorten du beskriver.

Har du forresten prøvd å sette inn annonse selv på Finn.no og i aviser? Mange utleiere orker ikke telefonstorm fra hundre desperate boligsøkere og velger derfor heller å selv finne leietaker blant "hybel søkes"-annonsene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt inn annonse selv hver gang jeg har funnet ny bolig. Synes det er bedre at de må ringe meg. Da sitter jeg oftere med "overtaket". En annonse på finn.no koster ikke så mye!

Evt. ville jeg heller vurdert campinghytte eller hostel fremfor denne leiligheten. Ikke akkurat beste start på et samboerskap!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri takket ja til det.

Sleng ut en annonse selv, og bo på hostel inntil videre. Det ordner seg!

Skrevet

Hvis en venninne prøver å tyne penger ut av deg (annonsen) i tillegg til at de andre prøver på det (kabelTV), så kan du bare tenke deg hvordan det blir når du flytter inn. Maten i kjøleskapet som forsvinner, shampoen som går tom hver uke, osv... Det er uansett lett å bli uvenner når man bor sammen med venner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...