Gå til innhold

Hvor mye bruker du på hest i mnd

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg kommer nesten garantert til å skaffe meg hest etterhvert. Blir nok ikke på noen år, men uansett.

Har god erfaring med hest, hold på med hester i 6år, og veit godt hva jeg driver med. Men jeg aner ikke hvor mye det koster å ha hest.

Kan dere som har egen hest skrive hvor mye dere bruker på hesten pr mnd? Fòr, stalleie, utstyr, vetrinærutgifter, tannskraping, skoing osv osv. Gjerne dere med egen stall, men da vil jeg også vite hvor mye det koster dere alt i alt med flis, evt å bygge stallen osv osv.

Vil gjerne vite alt som koster noe med hest, utenom selve hesten(e) :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt anpå hvor du bor. Jeg bodde i Bergen og brukte vel om lang 6000,- i mnd på hesten da, nå har jeg den "i hagen" og bruker mer eller mindre ingenting. 800,- annenhver mnd på hovtrimmer, og rundt 500,- i mnd på høy om vinteren.

Skrevet

Jeg bruker 2000kr på stalleie i måneden, ca 300kr på ridetimer i uka (sprang hver uke og dressur annenhver uke), 1000kr på sko hver 8.uke, også er det jo tannrasp en gang i året som koster ca 1700kr, forsikring på 2300kr, samt at det trengs jo litt utstyr og diverse i ny og ne også, behandling for equieterapaut når det er behov til 500kr pr. behandling...

Skrevet (endret)

Jeg holder til i Oslo, og min hest står i utkanten av Oslo (marka).

Stalleie: 3 500 kr/mnd, hvor alt er inkl, dog de bruker eget kraftfor, noe min hest ikke skal ha.

For: Betfiber og gull, ca 200 kr pr sekk, ca en sekk av hver i måneden. Bruker også vitaminer, yea-sacc (for bedre balanse i endetarmen da min hest sliter med løs mage) og havsalt i tillegg.

Skoing: Hver sjette uke, drøyt 1000 kr for sommersko, og rundt 1500 for vintersko med brodder og nye hoof grip (bruker ofte samme hoof grip gjennom hele sesongen, og skoene går ofte i to omganger)

Tannrasp: Sist tror jeg at jeg betalte 1400 kr eller noe, inkl. dop og kjøring. Vi fikk en til å komme til stallen. Har også filt hos Ellen Schmedling, hun tok vel rundt 2000-2500. Var litt å gjøre da, men ikke så mye. Generelt meget lite å rette på hos min hest, da siste raspen var i oktober var de to år siden sist, og veterinæren mente det fint kunne gå seks måndeder før vi gjorde noe, men i og med hesten min allerede hadde fått dopet sa jeg at han bare kunne ta det da. Men sånn, i snitt bør hestene sjekkes en gang i året.

Vaksine: Tror det koster 500 kr, en gang i året.

Diverse behandlinger: Fra 500 kr og oppover for hver behandling. Greit å få noen til å sjekke gjennom hesten med jevne mellomrom. Fort gjort å pådra seg låsninger ute på beitet (hvis den sklir f.eks.), eller muskelspenninger (dårlig tilpasset utstyr), osv. Hesten min sjekkes normalt minst en gang i året dersom jeg ikke merker noe unormalt.

Veterinærutgifter: Dyyyrt. Fant en kul nederst på benet til hesten min, ringte veterinæren, han skulle alledere se på to hester på stallen, så kunne ta min samtidig. Han brukte i underkant av ett minutt på undersøkelsen, kjente på kulen, sa den lå på et farlig sted grunnet sener, sa han aldri hadde opplevd lignende og visste ikke hva det var. Han sa også at jeg burde ringe Bjerke og bestille ultralyd med XX. Dette fakturerte han meg 500 kr for (men moroa startet da vi fant ut at denne kulen var senevæske; begge bøyesenene i benet var splittet...)

Dersom hesten må inn på vet.høyskolen eller Bjerke er det en meget dyr fornøyelse.

Forsikring: Her aner jeg ikke, fikk min første hest da jeg var 15, og da stod min mor for forskringen, noe hun fremdeles gjør. Så jeg vet rett og slett ikke hva slags forsikring jeg har, eller hvor mye den koster.

Utstyr: Du bør legge litt i en ordentlig sal. Og få den tilpasset av en salmaker. Men husk at salen bør ettersjekkes en til to ganger i året, at den fremdeles passer. Hester forandrer form fort. Et par forskjellige hodelag er greit, gjerne noe bittløst og forskjellige bitt for å variere. Alltid ekstra tøyler, de ryker fort. Grimer, børster, longeringsutstyr, rytterutstyr, ekstra stigbøyleremmer, evt flere forskjellige saler, voillovker, sjabraker, pader (som kun skal brukes midlertidig til hesten har lagt seg ut såpass at den kan bære salen selv), evt martingaler, haleremmer, fortøy, bandasjer, belegg o.l.

Førstehjelp: Greit med bomull, og desinfisernde, selvklebende bandasje, gaffateip (uunværlig!), kompress.. Og alt annet man finner nyttig.

Evt utgifter til medlemsskap i klubber, stevneavgifter, ridetimer osv.

Henger er kjempekjekt, plutselig er hesten akutt syk/fått en akutt skade, og må til vet.høyskolen eller Bjerke (dersom du bor i/rundt Oslo), veldig greit med egen henger og bil som kan trekke den.

Evt kostnader til flis i boksen og eget høy. Høy tror jeg ligger på rundt 2,5 kr pr kg (gjorde det for noen år siden i alle fall). Og gjerdestolper og tråd, det selger de forresten billig på Biltema nå.

Bøtter og krybber.

Mange som tar penger for sommerbeite også, der går det på alt fra en sum for hele perioden, til pr måned eller uke hesten står der.

Hmm.. Har sikkert glemt noe, men tror jeg har fått med meg det viktigste i alle fall :) Det koster flesk, men jeg er heldigvis veldig heldig som har foreldre som stiller opp, til tross for at jeg flyttet hjemmefra for fire år siden. Ellers hadde jeg ikke hatt sjans til de utgiftene. :sjenert:

En bufferkonto til kun hest tror jeg er en meget god idè :)

Endret av Green Lady
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har jo hatt hest på samme stall som Green Lady (solgte henne for en måned siden *snufs*)

Så regnestykket er ganske likt. Men så er det dyrt å ha hest i Oslo.

Men regnskapet blir ant slik per mnd:

Grovfor: 500-1000,- per mnd

Kraftfor: 0-400,- per mnd

Hovslager: 600-1200 per mnd (siden man gjerne skor hver 6'e uke)

Forsikring: 100-400,- per mnd (kommer ann på forsikring og verdi)

Utstyr: 100-600,- per mnd (delt opp f.eks salkjøp)

Transport: 0-500,- per mnd (kommer helt ann på om man reiser rundt)

Trening: 0-1200,- per mnd

Stall-leie: 0-4000,- per mnd.

Dyrlege: 50-1000,- per mnd (fordelt kostnader for ett år per mnd)

Stevner:

Gjerder: 0-200,- per mnd (fordelt kostnader for ett år per mnd)

Man gjør det uifra hva man selv ønsker. Jeg vet med meg selv at jeg vil ha hest på ett ridesenter. Da koster det mer også. Men man har litt mer frihet. Og man kan lettere få en forrytter til sin hest. Jeg brukte ca 4000,- per mnd trukket fra inntekt for forrytter.

Skrevet

Har hest i Oslo området, og alt inkludert kommer nok kostnadene på ca 5500 i måneden. Jeg betaler 4000,- i måneden for stallplass (dette inkluderer alt for og flis). Skoing hver 6-8 uke koster ca 1200 per gang. Forsikring ca 2500 per år. Faste årlige veterinærutgifter for tannrasp og vaksiner kommer på ca 2000 per år. Men som regel skjer det dessverre som et eller annet slik at de årlige veterinærutgiftenee blir mye høyere. Lønner seg derfor med en bra forsikring. Egenandelen er på 1000,- per sykdomstilfelle/skade med den forsikringen jeg har. Bruker ikke så mye på utstyr nå, men dette var veldig dyrt i begynnelsen. Kan få en god, brukt sal for mellom 5-10 000. I tillegg trengs ulike dekkener (500-1000 kr hver), hodelag (500-1000) og andre ting som shabraker, børster, grime/leietau, belegg og førstehjelpsutstyr. Bør få salen stoppet om og sjekket årlig, dette koster ca 1500.

Hest er dyrt, men verdt det:)

Gjest Huffsa
Skrevet

Takk for svar :)

(Bare å fortsette å skrive altsåå :) )

Skrevet

Er mange "måter" å ha hest på, så kommer an på hvordan du skal ha den - skal du ha den hjemme eller på en liten gård, blir det mye billigere enn å ha den på et stort anlegg; og skal du ha den for å ri tur, blir det billigere enn om du skal ri treninger og stevner. Jeg hadde hesten min på et stort anlegg, og i perioder hvor jeg red mye treninger og stevner, gikk det mellom 5 og 10 000 per mnd - en helg på stevne kostet fort 3-4000. Listene flere har skrevet stemmer godt med mitt eget hestehold.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Og husk de andre kostnadene. Skal du ha den borte, så legg til transportkostnader. Og gjerne legge til "hurtigmat" i budsjettet, fordi man ofte kjøper dyr og lett mat på veien fordi man ikke rekker å spise smart hjemme.

Og klær til seg selv. Brått ender alle klærne opp i stallen og man trenger mer klær til hverdags ol.

MEN - alt dette er verdt det. Heller hest enn penger til byliv, restauranter, dyre ferier ol.

Skrevet

Og husk de andre kostnadene. Skal du ha den borte, så legg til transportkostnader. Og gjerne legge til "hurtigmat" i budsjettet, fordi man ofte kjøper dyr og lett mat på veien fordi man ikke rekker å spise smart hjemme.

Og klær til seg selv. Brått ender alle klærne opp i stallen og man trenger mer klær til hverdags ol.

MEN - alt dette er verdt det. Heller hest enn penger til byliv, restauranter, dyre ferier ol.

Veldig gode poeng :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

oi så dyrt dere har det i byene :sjenert:

har to hester jeg, hjemme, tja, grovforet lager vi selv, 200 kroner i kraftfor.

Så skor jeg ene hesten, 600 kroner hver tiende uke, og den andre barfottrimmes her hjemme.

Tannrasp en til to ganger i året, 2000 for begge hestene.

Gjerder, saler, utstyr generellt er engangsinvestering, ihvertfall her hos meg, har en kasse med børster, grime, hodelag og sal... Det enkle er ofte det beste, og hest trenger ikke å være svindyrt.

Skrevet

- Jeg leide stallplass der "alt" var inkludert. Høy/kraftfor, flis, innslipp/utslipp og stor innhegning ute. 2000,- i måneden.

- Hovslager på 800-1200,- omtrent annenhver måned.

- Veterinærutgifter kan selvsagt variere mye, ettersom hvordan ulldotten oppførte seg. Min hadde problemer med tennene, dette førte til at det ble noen tusen i året på veterinær.

- Kurs/undervisning. Jeg betaler 200,- for en ridetime (1-4 ganger i måneden, varierer litt). Hender og jeg er med på helgekurs, ca annenhver måned, betaler da ofte rundt 1000,-.

- Utstyr. Når man skaffer seg hest er det selvfølgelig en god del man trenger med en gang, men man må også regne med at ting blir ødelagt og må skiftes ut en gang i blant.

Hest er en seriøs dyr hobby. Det lønner seg å være forberedt på uforutsette utgifter, i tillegg til alt det man vet kommer hver måned. Men det er godt nå på sommeren, gratis beite/mat og stort sett bare kos! ^^

Skrevet

Så skor jeg ene hesten, 600 kroner hver tiende uke, og den andre barfottrimmes her hjemme.

Gjerder, saler, utstyr generellt er engangsinvestering, ihvertfall her hos meg, har en kasse med børster, grime, hodelag og sal... Det enkle er ofte det beste, og hest trenger ikke å være svindyrt.

Det er helt sant, men det kommer an på hva slags ambisjoner man har :) Om man ønsker å ri konkurranser så får pengene bein å gå på ... men helt klart, det behøver ikke koste skjorta å ha egen hest.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sant, men det kommer an på hva slags ambisjoner man har :) Om man ønsker å ri konkurranser så får pengene bein å gå på ... men helt klart, det behøver ikke koste skjorta å ha egen hest.

Netopp, synes det kan være greit å ha med det å, at det trenger ikke koste skjorta for å ha hest til hobby og turkamerat :)

men selvfølgelig, jeg farter jo litt med de jeg og, forrige helg ble på noen tusen, da jeg hadde ene hesten med meg på kurs.

Men det er fordi jeg har råd til det, og lyst, ikke fordi det er noe vi MÅ gjøre...

• 2 uker senere...
Skrevet

misunnelig...;) her jeg bor har jeg dessverre ikke noe valg, hest blir dyrt uansett. Samtidig kunne jeg nok spart litt på stallplass, men herlig med de fasilitetene som er der jeg står nå. Men drømmer om et småbruk...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...