Gå til innhold

33 stemmer

1. 1. Farger du håret ditt?

• Ja
      23
    • Nei
      8
    • Har du fått en allergisk reaksjon pga. hårfarging?
      3
    • Tenker du på å slutte å bruke hårfargingsmidler?
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg farger ikke håret mitt lenger, siden jeg fikk en veldig alvorlig og kraftig allergisk reaksjon på hårfargingen for et par år tilbake (farget håret på en frisørsalong). Var dårlig i nesten 5 måneder med mange forskjellige symptomer og helt utslått..

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.7219965

Kunne du/dere ha vudert å slutte å farge håret etter å lese slike artikler eller har den bare den samme effekten som advarslene på røykpakkene for røykere?

Endret av lille_lam
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk veldig skeptisk til produkter av den typen som hårfarging er av. Jeg tror det inneholder så mange flere farlige ingredienser enn vi vet og tror. Jeg farger håret mitt fra tid til annen, men det er ytterst skjeldent. Ønsker ikke å ødelegge håret mitt med å farge det for ofte, det kan bli utrolig stygt til slutt.

Om det bør være reseptbelagt er vel kanskje litt drøyt, men det bør i hvert fall være under observasjon, og kanskje bør det være aldersgrense på å kjøpe hårfarge?

Skrevet

Jeg stemte ja, selv om jeg ikke farger håret regelmessig. Kankje 3 ganger i året og bare for moro. Slike artikler har ingen effekt på meg og jeg tviler på at jeg vil få noen allergisk reaksjon. Jeg finnes ikke allergisk mot noe, med unntak av laktoseintoleranse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det står i alle instruksjoner at man skal prøve hårfargen på huden før man bruker den i alt håret.

Skrevet

Jeg farger håret mitt regelmessig og tar en allergitest hver bidige gang, rett og slett for å sjekke om jeg kan reagere på produktet. Dette står det også veldig fint om i bruksanvisningen, som ca 8 av 10 ikke gidder å lese (i allefall mitt inntrykk når jeg selger hårfarge...).

Joda, når så mange reagerer, så sier det seg selv at man burde kontrollere industrien bedre og prøde å finne alternative stoffer som ikke er like allergifremkallende, men å gjøre det reseptbellagt? Idioti. Da går det utover vår valgfrihet.

Legg også merke til at det sies i artikkelen at dette gjelder noen av hårfargene, og ikke alle. Så kanskje man da burde bli strengere på kravene over ingredienser, så disse som bruker skadelige stoffer faktisk endre seg for å selge?

Skrevet

Jeg reagerer på noen av stoffene som er i hårfarge.

For ett års tid tilbake klødde jeg som en gal i hodebunnen, fikk blemmer og ansiktet mitt hovnet opp. Jeg sluttet å farge det, men jeg ble så lei min naturlige hårfarge at jeg tok en sjanse på det igjen for ikke så lenge siden. Joda, nok en gang klødde jeg som en gal, men jeg hadde proppet i meg allergipiller i forkant og fortsatte med allergipiller til jeg var fin igjen i hodebunnen.

Jeg har alltid farget håret (inntil ifjor), flere ganger i året og har ALDRI reagert på det før den gangen jeg fikk den utrolig skremmende reaksjonen. Selvom det står skrevet i bruksanvisningen at det kan gi allergisk reaksjon synes jeg at det burde stå tydelig utenpå pakken også. Det er ikke mange som gidder å lese bruksanvisningen når man likevel forstår hva som skal blandes og hvordan det skal gjøres.

Gjest Pucifer
Skrevet

Jeg pleide å farge håret mitt før med naturlige hårfargeprodukter (Henna lignende). Det var jo farger som gikk "fort" ut igjen.

I dag gidder jeg rett og slett ikke farge håret lengre. Har ganske langt og tykt hår, så det er mer stress og dyrt enn moro.

Begynner å få noen grå hår som syns godt (har blandingshår - mørk brunt med veldig rødskjær og litt lysere striper, naturlig altså) og folk sier til meg at jeg burde farge håret...men er ikke grå hår en naturlig del av livet da? Tar det uansett med et smil jeg :)

Gjest lolita___
Skrevet

Noen som har prøvd henna eller hva det heter her?Den er kanskje mindre farlig?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg både farger og bleker håret. Striper det hos frisøren og varierer mellom både bleking og farging eller bare bleking. Har hittil ikke reagert på frisørprodukter, men reagerterte etter 30 sek en gang jeg prøvde hjemmebleking. Hjemmefarging i turboblondfarge tåler jeg derimot, men ikke noe jeg gjør nå lenger.

Kommer til å bruke mest mulig organisk (eller er det økologisk?) hårfarge fremover ettersom den ene frisørsalogen i byen jeg begynner å jobbe i bruker dette og jeg nå har råd til å svi av 2000 kr hos frisøren en gang i blant. :)

Skrevet

Noen som har prøvd henna eller hva det heter her?Den er kanskje mindre farlig?

Jeg farger jevnlig håret med henna. mange tror det er mindre skadelig fordi det er helt naturlig, men det er irrelevant. Det er endel som reagerer VELDIG allergisk på det, så man må teste seg før man bruker det.

Det jeg synes er fordelene med henna er at det er billigere, fargen varer mye lengre og det er en veldig pen farge. ulempene er at det er bare en nyanse (ordentlig henna er 100% malte blader og dermed bare en farge, finner du henna-pakker i ulike nyanser så er det tilsatt salter og ulike stoffer som igjen øker sjansen for en allergisk reaksjon), at det dekker håret såpass at det er vanskelig å få normal hårfarge til feste i håret senere, også er et himla klin og styr når man farger det.

Skrevet

Jeg striper/ farger håret regelmessig. Sitter med striping i akkurat nå også :) Har aldri hatt allergiske reaksjoner som følge av hårfarging..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...