Gå til innhold

Rett på vrangen, vrangen på retten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gang på gang begynt på strikkeoppskrifter, men stusser alltid over det samme problemet. Hva menes det når det står "retten" og "vrangen" av et arbeide?

For eksempel i denne oppskriften står det at man skal strikke vrang på vrangen. Vil dette da si at du skal strikke vrange masker på "baksiden" (den vrange siden) av strikketøyet? Og når de skriver retten, da mener de forsiden av strikketøyet?

Jeg er utrolig takknemlig for svar, for dette holder meg tilbake! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tolker det på samme måte som deg. Hvis jeg strikker en firkantet klut for eksempel i glattstrikk, da er det rett på retten og vrang på vrangen.

På en genser er yttersiden "retten" og innsiden mot kroppen "vrangen".

Det er i alle fall sånn jeg tolker det. :jepp:

Skrevet

Har gang på gang begynt på strikkeoppskrifter, men stusser alltid over det samme problemet. Hva menes det når det står "retten" og "vrangen" av et arbeide?

For eksempel i denne oppskriften står det at man skal strikke vrang på vrangen. Vil dette da si at du skal strikke vrange masker på "baksiden" (den vrange siden) av strikketøyet? Og når de skriver retten, da mener de forsiden av strikketøyet?

Jeg er utrolig takknemlig for svar, for dette holder meg tilbake! :sjenert:

Ja, du har forstått riktig... Når du stikker frem og tilbake (altså ikke rundt på rundpinne, vil du alltid ha en fremside/retten og en bakside/vrangen..( - du har forsåvidt selvsagt det også når du strikker rundt, men da strikker du kun fra rettsiden :) .)

Grunnen til at du skal strikke rett på retten og vrangt på vrangen, er at det skal bli rette masker hele veien på forsiden/retten av arbeidet. Strikker du RETT både på forsiden/retten og baksiden/vrangen, vil du få et ribbemønster...

Forsto du hva jeg mente?

Skrevet

Tusen takk for svar! Nå gir det mye mer mening! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...