mee mee Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Jeg og min kjære skal dra til Toscana i slutten av August. Hadde planlagt å bo i Lucca, og ta utflukter til Firenze, Pisa, kysten og Roma. Og selvfølgelig ta en tur til en vingård eller ti;) Er det noen som har tips til oss hva vi burde oppleve?
gard Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Hei Kona og jeg var i Toscana for et par år siden og her er et reisebrev fra våre turer rundt i Toscana http://gardkarlsen.com/tuscany_italy_travelogue.htm . Vi var også noen dager i Firenze først og her er det reisebrevet http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm . Noen år før det var vi også innom Roma og jeg laget et reisebrev fra den turen også http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm . Lykke til med planleggingen - dere har mye og se frem til. Ta kontakt hvis du har spørsmål eller kommentarer :-) Vi er for tiden i Bologna og det er slettes ikke så galt her heller ;-)
mee mee Skrevet 25. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. juli 2010 Tusen takk for svar, skal leses grundig;)
Flaneur Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Toscana er utrolig vakkert og en tur holder ikke- Toscana må oppleves flere ganger. En utflukt til Firenze er noe du aldri glemmer. Å oppleve Michelangelos statue av David på Piazza della Signoria er en helt utrolig opplevelse. På Flaneur er det en del stoff om Firenze og Roma. En annen by som er verdt å utforske er Siena- den ligger ikke så langt fra Firenze- og hvis du er så heldig å være der 16. august kan du få med deg hesteløp på Piazza del Campo i Siena! God tur!
Meridian Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 (endret) Beklager, jeg postet feil. God tur til toscana Endret 26. juli 2010 av meridian
mee mee Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2010 Hvilken by ville dere anbefalt i ha "base" i? Vi tenkte på Lucca siden det er gode togforbindelser.
marsy Skrevet 27. juli 2010 #7 Skrevet 27. juli 2010 Cortona, Siena, Orvieto, Montepulciano er flotte steder som anbefales. Volterra og Firenze også
Pusella Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Lucca er super som "base". Er der nå, vi leier en villa med svømmebasseng litt utenfor sentrum. Kort vei til stranden (15 minutter med bil), og kort vei til "alt".
Flaneur Skrevet 28. juli 2010 #9 Skrevet 28. juli 2010 Base i Firenze- bra tog og bussforbindelse, samt kort vei til Pisa (8 mil)som har flyplass hvor Norwegian lander. SAS lander riktignok i Firenze, men det er betydelig dyrere flybilletter... Og så er det kort vei til Bologna hvor Ryan air lander. Firenze er en rolig by hvor du kan slappe av og nyte alt det vakre som byen har å by på Drar dit selv neste fredag og blir der i 10 dager, besøker byen så ofte jeg kan- og blir aldri lei!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #10 Skrevet 28. juli 2010 Toscana er utrolig vakkert og en tur holder ikke- Toscana må oppleves flere ganger. En utflukt til Firenze er noe du aldri glemmer. Å oppleve Michelangelos statue av David på Piazza della Signoria er en helt utrolig opplevelse. På Flaneur er det en del stoff om Firenze og Roma. En annen by som er verdt å utforske er Siena- den ligger ikke så langt fra Firenze- og hvis du er så heldig å være der 16. august kan du få med deg hesteløp på Piazza del Campo i Siena! God tur! Jeg vil vel påstå at det er en større opplevelse å se den ekte David på Accademia.
Flaneur Skrevet 28. juli 2010 #11 Skrevet 28. juli 2010 Yup- å se originalen på Accademica er stort, men det betinger enten å ha forhåndsbestilt billett eller stå lenge i kø for å komme inn. Men selve opplevelsen å være på Piazza Della Signoria med statuer av Michelangelo, Bandinelli, Ammannati og ikke minst alle statuene i Loggia dei Lanzi er til å miste pusten av! På sommerkveldene er det underholdning av forskjellig art, bl.a har jeg opplevd ved flere anledninger et orkester som spiller tyske marsjer- det må bare oppleves! Så, du har helt rett- Originalen tar seg best ut, men for en mer variert opplevelse holder jeg en knapp på Piazza Della Signoria
tineline Skrevet 28. juli 2010 #12 Skrevet 28. juli 2010 Hvis dere liker å reise litt utenom turisttraseen, syns jeg Arezzo var utrolig trivelig. Stille, liten by med typisk italiensk middelalderarkitektur, omringet av vinåkre og grønne åser (som det sikkert fins flere av i Toscana). Kanskje ikke så mye å "gjøre", annet enn å drikke vin og slappe av, men jeg likte meg godt! Det er mye historie i Arezzo, og er dere interessert i slikt fins det severdigheter. De har også en stor festival to ganger årlig som involverer en middelaldersk ridderkamp med lanser og det hele, den neste er den 5.9.2010. Det var forresten i Arezzo de spilte in La Vita é bella, så vakkert er det iallefall der!
mee mee Skrevet 5. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 5. august 2010 Da var billettene bestilt, Lucca blir basen. Tips til hva som må oppleves i Toscana?
Pusella Skrevet 5. august 2010 #14 Skrevet 5. august 2010 Da var billettene bestilt, Lucca blir basen. Tips til hva som må oppleves i Toscana? Mye! Jeg er nå like ved Lucca. Leier en liten bolig med svømmebasseng noen mil fra sentrum. Har hittil fått med meg Lucca, Firenze, Pisa, Siena, San Gimignano, Volterra, besøk på vingård, strendene (Lido di Camaiore m.fl., kun 15 minutter å kjøre). Fikk god info fra de vi leier hos, med mange kart og tips. Blir her til ca. 21. august :-)
Gjest HeidiL Skrevet 9. august 2010 #15 Skrevet 9. august 2010 Da var billettene bestilt, Lucca blir basen. Tips til hva som må oppleves i Toscana? Obligatorisk er Firenze og Siena! Går ikke an å få med seg Toscana uten disse to fantastiske byene. Og har du bil er det et stor opplevelse å kjøre rundt i Chianti. Her kan dere finne små perler av landsbyer og vakre landskap. Jeg synes områdene sør og øst for Siena er de vakreste. Vil du oppleve strand og sjø, er det en fin kjøretur både oppover og nedover vestkysten. Litt nordover er de fem småbyene Cinque Terre fantastiske.
minipia Skrevet 19. august 2010 #16 Skrevet 19. august 2010 Da var billettene bestilt, Lucca blir basen. Tips til hva som må oppleves i Toscana? Beklager et spørsmål litt utenom, men skal dere fly? Hvilken flyplass og hvilket selskap? (Prøver å finne billigst og raskest måte å komme meg til Firenze i høst.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå