Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer er ikke aktive prøvere på ei tid ennå (samboer er ikke helt klar), men jeg lurer på litt forskjellig i forbindelse med fremtidig prøving.

Prevensjon:

Jeg har gått på p-pillen i 6 år tilsammen nå (har gått på Mercilon de siste par årene). Noen sier at du kan slutte på pillen og begynne prøvingen med en gang mens andre sier at du bør la kroppen normalisere seg (bruk av kondom e.l.) i ca 6 mnd. Ligger det noe i denne ventingen? Kan det ha noe å si for en ev. graviditet om jeg hadde blitt gravid rett etter pille-slutt?

Koshold:

Har ikke lyst til å være nevrotisk i forhold til kosthold og sånne ting, men vet om mange som tar seg en tur til legen før prøving for å ta en sjekk med blodprøve o.l for å se om du har det du skal av vitaminer osv. Er dette nødvendig eller bare tull?

Vitamintilskudd:

Jeg vet alle gravide (hvertfall de 3 første mnd) og i prøvingen bør ta folat. Hvor tidlig bør jeg begynne med det? Og hvilke andre vitamintilskudd bør jeg begynne med og når?

Hører ulike tips og råd overalt, men er vanskelig å vite hvilke råd jeg skal følge og hvilke jeg kan se bort fra. Setter stor pris på alle svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei. Svarer deg helt ut i fra egnen oppfatting. Jeg forstår ikke hvorfor dere evt skal vente med å bli "aktive prøvere" etter pilleslutt. Å slutte på pillen er vel å si at en er klar for en evt. graviditet, så da er det vel ikke noe å vente med?

Har du et normalt variert kosthold er del vel veldig liten sjans for at du har noen mangelsykdommer, og et legebesøk for å sjekke dette er noe jeg aldri har vurdert selv.

Jeg har "alltid" spist multivitamin og omega, og nå som prøver selvfølgelig også Folat.

http://www.lommelegen.no/321852/derfor-bor-du-ta-folat

Lykke til!

Endret av Phobaeticus
Gjest Ejala
Skrevet

Jeg også svarer ut fra egen oppfatning:

Prevensjon:

I noen pakningsvedlegg står det at det er lurt å vente til man har hatt en naturlig menstruasjon først("mensen" på p-piller er jo ikke noen naturlig mensblødning i det hele tatt), men det er bare for å gjøre det lettere å fastsette termin.

Kosthold:

Jeg tror ikke det er nødvendig dersom du allerede har et normalt og variert kosthold.

Tilskudd:

Det beste for kroppen er jo å få næringsstoffer som finnes naturlig i maten. Og dersom man har et sunt og variert kosthold, skal man jo egentlig ikke trenge tilskudd. (Annet enn evt folat for prøvere og gravide?) Jeg har forstått det slik at både folat og eventuelle andre vitamintilskudd kan man ta fra man begynner å prøve. Det gjør ikke noen skade å begynne før heller, for den del.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her - Takk for svar så langt!

Skjønner jeg har lest og hørt om noen damer som kanskje overdriver litt, men greit å sjekke med litt rundt syns jeg..

Søskenbarnet mitt fikk spørsmål av lege (eller JM/gyn?) om hun hadde brukt hormonprevensjon de siste 6 mnd når hun var til første sjekk i forbindelse med graviditet. Aner ikke hvorfor, men da kan jeg se bort fra de som sier at det kan være skadelig

Skrevet

Grunnen til at mange bruker kondom som prevensjon i kanskje 6 måneder er jo at de vil at syklusen skal stabilisere seg. Men de utsetter ikke prøvingen i 6 måneder allikevel, for de slutter på p-pillene et halv år før de tenker på å begynne. :Nikke: Ellers har jeg aldri hørt at det kan være skadelig.

Jeg mener at mange har en tendens til å bli en smule hysteriske som prøvere. Jeg har vel hatt min del av hysteriske øyeblikk jeg også (har jo tross alt vært prøver i 3 år), men jeg synes det er viktig - spesielt i begynnelsen - å kose seg med prøvingen. For det er jo det det skal være (og det det egentlig er). Og tar det en stund før det klaffer blir det raskt nok hysteri ut av det. :sjenert:

Folat kan du begynne på med én gang. :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...