Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #1 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg må snart ta et valg ang. utdanning og har like lyst til å studere Juss og bli advokat som om å studere psykologi og bli psykolog. Like intressert i begge så tar derfor andre faktorer i betraktning før et eventuelt valg som lønn. Hvem tjener i snitt best? Advokater kan jo fort tjene et par-tre millioner i året, men noen tjener mye mindre og de må jobbe masse. Kjipt å ende opp som advokat som jobber 11 timer hver dag og tjener 650.000 i året mens jeg som psykolog i det private kunne ha tjent 1 mill i året med vanlig arbeidstid. Men sannsyneligheten for å tjene godt er vel større hos advokater? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 23. juli 2010 #2 Del Skrevet 23. juli 2010 Advokat med forretningsteft vil jeg tro har potensialet til å tjene mest. Men lønn er nok veldig avhengig av hvilken kunnskap du sitter på, hvor mye du vil ofre og hvor dyktig du er til å albue deg fram i livet. Tror ikke Psykologer tjener så bra i starten og du burde vel ha en form for spesialisering for å nå helt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #3 Del Skrevet 23. juli 2010 Adokvater tjener nok best i snitt, men individuelt er det store variasjoner. Jeg tror nok samtidig at de fleste advokater jobber mer enn psykologer, at det som psykolog er lettere å holde på fritiden. Så hvis man tenker på familieliv, kan det være et moment. Ellers er jo de to fagene veldig forskjellig, og hvis du klarer å finne retning ut fra interesse, er jo det det aller beste, fordi det kan være vanskelig å drives kun ut fra ønske om lønn dersom det viser seg at du valgte feil ut fra hva du interesserer deg mest for. Ønsker du primært å jobbe med mennesker på et dypere plan eller ønsker du å tolke lover og kjempe for saker du tror på? Liker du at ting mer eller mindre har en fasit, eller liker du å se ting fra mange vinkler og trekke inn mange momenter? Jeg ser at det ble en veldig forenklet vinkling på de to yrkene, men de er som sagt forskjellige på noen grunnleggende måter. Utover at de handler om mennesker vs. lover, er det faktisk også noe med om man er mer glad i pugging eller diskusjon. Studiene er helt klart veldig forskjellige, hvor jeg forstår at jus er mye pugg, mens psykologi handler mer om helhetlig forståelse. Harde studier er de nok begge, men karakterjaget er nok enda hardere på jus fordi arbeidsgivere i større grad vektlegger det når man skal søke jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juli 2010 #4 Del Skrevet 24. juli 2010 Husk også det at om du tar masteren i jus, så er det mange andre muligheter enn å bli "den typiske" advokaten. Du kan jobbe mange andre steder enn på tinghuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 24. juli 2010 #5 Del Skrevet 24. juli 2010 Det spørs nok helt sikkert på hva og hvor du jobber etter endt utdannelse. En psykolog kan tjene bedre enn en advokat, men også omvendt. Så om du vil tjene penger, så er det penger å hente i begge yrkene. Dette vil du nok finne ut av underveis i studiet du velger. Liker du best å hjelpe klienter, og å stå foran en sal og prate, eller er det best å prate med en pasient på et rom og hjelpe på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 26. juli 2010 #6 Del Skrevet 26. juli 2010 Jeg tror nok advokater har størst sjanse for å tjene veldig mye (over 1 mill), mens for de laverelønte i hver gruppe er det ikke mye forskjell. Gjennomsnittslønna vil jeg anta er høyere for advokater, men har ingen statistikk å vise til. Tar man med alle jurister, er jeg derimot ikke sikker på om disse tjener bedre enn psykologene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #7 Del Skrevet 26. juli 2010 Jus er IKKE et puggefag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå