Gå til innhold

Reise med hund til Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal reise med min lille Chihuahua til Spania i helgen. Men jeg har aldri gjort dette før så jeg er veldig usikker på hvordan dette vil gå. Har snakket med vet. men føler de ikke klarer å gi meg nok info/vet nok selv. I passet hennes er dette med:

mikrochip

Vaksinasjon mot rabies (første tatt i 2005) men på 3 av disse datoene har vetrinæren klusset det ut og skrevet på nytt siden hun skrev feil. Vil de reagere på dette på flyplassen?

Serologisk rabies test

Nobivac (hva er dette egentlig?)

Er en side i passet hvor det står "klinisk undersøkelse" hvor vetrinæren godkjenner at dyret er ved god helse og klar til å reise osv. Spurte vet om dette men hun sa det ikke var nødvendig.

Har sett litt rundt på nett og folk sier dyret må behandles for echinococcose. Men dette er ikke hunden min blitt behandlet for? Vet. har heller ikke sagt noe om dette.

Hvordan foregår dette på flyplassen? Ved tollen må jeg gå på det røde feltet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Pucifer
Skrevet

Først av alt; føler du ikke at du får godt nok svar på dine spørsmål så går man til en annen veterinær. Noen veterinærer burde nemlig ikke fått lov til å drive med det yrket.

Er det kluss i papirene, så ville jeg gått ned og fått henne til å renskrive nytt, slik at det ikke kan se ut som at dere har jukset.

Hvordan de på flyplassen reagerer når de ser slikt, avhenger av hvem som ser i papirene. Vil tro at enkelte kan finne på å nekte dere å reise, dersom det ser mistenkelig nok ut.

Resten er jeg usikker på :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

du burde behandle med flåttmiddel som virker mot sandfluer også og holde henne inne og gjerne i 2. etasje eller høyere ved skumringstiden (pga at sandfluene kan overføre en sykdom som hunden kan få).

Hunden skal behandles med ormekur hos veterinær i spania maks 10 dager før retur til Norge, og maks 7 dager etter ankomst Norge. Dere skal også passere tollen på rødt.

Leptospirose burde hun også vært behandlet mot, så pass på å unngå kontakt med andre hunder og å lukte på andre hunders urinering (smitter via urin). (Skal du reise flere ganger, så finnes det vaksine mot leptospirose).

Ellers virker du som om du har det meste i orden, for å få hunden ned og tilbake (kan ikke reglene inn i spania, men tror ikke de er strengere enn norge). Sjekk med flyselskapet at du ikke trenger et "fit for flight" skjema som viser hunden tåler flyturen.

Skrevet

Ringte tollvesenet og gav dem alle opplysninger. De mente dette skulle gå bra. MEN, vet. vil ikke gå god for noe om det skulle bli problemer og ville heller ikke gi hverken erklæring eller skrive nytt pass(!?). De har faktisk også klart å "glemme" to av vaksinene i journalen hennes slik at vi ikke har bevis utenom underskrift, stempel og det klistremerket samt eget minne på at dette er tatt...Sa dette til tollvesenet og de ba meg bytte vet. De mente likevel det skulle gå, men jeg tør ikke ta noen sjangser. Har fått familie til å passe henne denne gangen, men hun blir da desverre kasteball frem og tilbake :(

For å si det sånn, den vetrinæren skal jeg aldri mer tilbake til, og jeg kommer til å ta rabies vaksinen på nytt hos en annen vet etterhvert slik at alt blir gjort rett... Har jeg noen krav på at vetrinæren erstatter dette forresten? Siden det er de som har rotet det til (dette har de innrømmet selv også)..

Skrevet

om du har noen krav vet jeg ikke,men få en time og diskuter dette med rett vetrinær og dennes sjef.

At vet'n har rotet med papirer osv.burde egentlig være en enkels sak å rette opp.Alle besøk du har gjort med vovven blir jo (eller burde!!!) registrert på data/journal.Da er det bare å lete seg frem til datoer og finne stempler.

• 2 uker senere...
Skrevet

om du har noen krav vet jeg ikke,men få en time og diskuter dette med rett vetrinær og dennes sjef.

At vet'n har rotet med papirer osv.burde egentlig være en enkels sak å rette opp.Alle besøk du har gjort med vovven blir jo (eller burde!!!) registrert på data/journal.Da er det bare å lete seg frem til datoer og finne stempler.

Det er akkurat å legge inn i journalen han ikke har klart på enkelte av datoene. Men de står jo i passet så da kan han vel velge mellom å bli tatt for juks eller å innrømme å ikke ha skrevet dette ned? Mange av datoene i passet stemmer forresten ikke med datoene i passet heller...

Skrevet

det må du nesten ta med vetrinæren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...