Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Hei Jeg prøver å passe litt på vekta, og tror jeg spiser stort sett lite fetende mat (mye kyllingfilet, grønnsaker, fullkornspasta og Kesam med fun Light til kveldskosen - nam! ). Men i det siste har jeg begynt å kjøpe en Napoleonskake til lunsjen i kantina på jobb. Nesten hver dag, av og til et stykke til på ettermiddagen hvis jeg må jobbe overtid. Er Napoleonskake veldig usundt? Jeg mener, det er jo mest lett krem (med melk i?) og noen tørre kjekser, det kan vel ikke være så galt? Litt sukker på toppen men. Takknemlig for svar!
Kanja Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 I følge Grete Roede AS, gjennom Side2, inneholder et stykke napoleonskake ca. 305 kcal. Jeg vet ikke nøyaktig hva som er inni, men jeg vil nok helt klart si at den er usunn (butterdeig, romkrem, vaniljekrem, melis). Det kommer selvfølgelig an på hvor mye du spiser ellers, og hvor høyt aktivitetsnivået ditt er, men jeg tror nok ikke jeg personlig ville ha spist et stykke om dagen uansett
Gjest Elfrida Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Napoleonskake kommer nok i usunt-boksen ja. Det er mye fett i "kjeksen", mye sukker og generelt ikke spesielt fullt av sunne ting. Jeg vil gjette på at det er en 4-500 kalorier i et stykke, litt avhengig av størrelsen så klart.
Kitty_katt Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 300 kcal sirka tror jeg i 100g kake, så vet jeg ikke hvor store disse kakestykkene er?
Pingting Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Napoleonskake er ikke sunt hverken om du prøver å gå ned i vekt, eller om du tenker næringsinnhold. Det er såvidt over 300 kalorier i napoleonskake, så det er endel. I tillegg er det endel mettet fett i kremfløte (krem lages da ikke med melk?), det er endel fett i "brødet", og det er masse raske karbohydrater i form av sukker og hvetemel. Ellers er det lite fiber, og ikke så mye vitaminer og slikt En napoleonskake av og til er bare hyggelig, men å spise det hver dag høres ikke sunt ut i det hele tatt. Ikke er det bra for tennene heller. Jeg ville prøvd å finne en sunnere erstatning (hva med fruktsalat eller yoghurt med tørket frukt og grov müsli?) og heller kost meg skikkelig med kake en sjelden gang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 I tillegg er det endel mettet fett i kremfløte (krem lages da ikke med melk?) Lages ikke krem med melk?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Lages ikke krem med melk? Nei. Krem lages av fløte. Fløte er overskuddsfett fra melka.
Inx Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Napoleonskake bør ikke inngå i din daglige diett. Spis en gulerot til lunsjdessert istedet
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #9 Skrevet 23. juli 2010 TS igjen her. Så mange svar! Men jeg trodde virkelig ikke at Napoleonskaker var så gale. Det er jo liksom nesten ikke kake der, bare den kremen? Og jeg tenkte ikke på at det er så stor forskjell på krem og melk og sånn, den er liksom sånn melkete da? :klø: Og de kjeksene er liksom tørre, og ikke fettete eller noe? Trodde egentli det var den melisen som var verst jeg kanskje. Jaja. Men gulerot vil jeg ikke ha til lunsj, det er jo ikke så veldig godt til dessert. :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #10 Skrevet 23. juli 2010 Det er skjempedumpt at du sklir ut i kåsthållet når du har hvært så flink atte du spiser mye sjylling å fullkornspasta å kesam med funn ligt til vanlig. Der er masse kalorier i napoleonskaker, å det er sånnt såm legger seg såm hånntak på ræva å håfftene. Nei, håll deg til det du spiste før førr da blir du tynn å lykkli
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Skummet melk er et av de magreste melkeproduktene du kan ha i deg, krem er et av de feteste. Stor forskjell. Masse kalorier i krem. Selv om noe ikke er "fettete", betyr det ikke at det er uten fett. Ta f.eks. nøtter, knapt noe har så mye fett (men sunt fett) som nøtter.
Supraspinatus Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 TS igjen her. Så mange svar! Men jeg trodde virkelig ikke at Napoleonskaker var så gale. Det er jo liksom nesten ikke kake der, bare den kremen? Og jeg tenkte ikke på at det er så stor forskjell på krem og melk og sånn, den er liksom sånn melkete da? :klø: Og de kjeksene er liksom tørre, og ikke fettete eller noe? Trodde egentli det var den melisen som var verst jeg kanskje. Jaja. Men gulerot vil jeg ikke ha til lunsj, det er jo ikke så veldig godt til dessert. :gjeiper: Håper ikke folk opplever dette som kremulering. :-P Krem lages av kremfløte, ikke melk. Melk og fløte er begge meieriprodukter, men det er ikke det samme. Blader kommer fra trær, det gjør stammen og. Man bygger likevel ikke solide hus av blader. Kremen i napoleonskake er vanligvis 50/50 kremfløte og vaniljekrem. begge deler inneholder mye fett. Skal du ha en god dessert som ikke er så veldig usunn: Bær helst ferske (evt frosne bringebær er godt) og mager vaniljeyoghurt eller mager vaniljekesam. Om du spiser 1 stykke napoleonskake hver dag får du i deg veldig mye unyttige kcal. I løpet av et år (52 uker jobb - 5 ferieuker = 47) 300kcal 5 ganger i uken = 70500kcal. Ganske mye det. et kakestykke utgjør vel 1/6 av dagsbehovet til en som ikke slanker seg. 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #13 Skrevet 23. juli 2010 Om du spiser 1 stykke napoleonskake hver dag får du i deg veldig mye unyttige kcal. I løpet av et år (52 uker jobb - 5 ferieuker = 47) 300kcal 5 ganger i uken = 70500kcal. Ganske mye det. et kakestykke utgjør vel 1/6 av dagsbehovet til en som ikke slanker seg. Oj.
Pingting Skrevet 23. juli 2010 #14 Skrevet 23. juli 2010 (endret) Og jeg tenkte ikke på at det er så stor forskjell på krem og melk og sånn, den er liksom sånn melkete da? Da er det på tide å begynne å sette seg litt inn i ærnæringsinnholdet i ulike ting. Det er ikke så vanskelig - masse info å finne på nettet! Eksempler: Skummet melk: 33 kcal/0,1 g fett pr. 100 g Lettmelk: 46 kcal/1,5 g fett Helmelk: 66 kcal/3,9 g fett Kremfløte: 362 kcal/38 g fett Endret 23. juli 2010 av Pingting
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #15 Skrevet 23. juli 2010 Det er skjempedumpt at du sklir ut i kåsthållet når du har hvært så flink atte du spiser mye sjylling å fullkornspasta å kesam med funn ligt til vanlig. Der er masse kalorier i napoleonskaker, å det er sånnt såm legger seg såm hånntak på ræva å håfftene. Nei, håll deg til det du spiste før førr da blir du tynn å lykkli Er du litt spydig nå? Trenger ikke det vel. Jeg bare lurte liksom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #16 Skrevet 23. juli 2010 Dette må gjerne oppfattes som kverulering : Hva får vi fra kua? Melk. Hva mener vi egentlig med meieriprodukt? Noe som er laget av det som kommer fra kua, altså melk. Vi får ikke krem fra kua. Vi får ikke fløte fra kua. Det som kommer ut av kua, kalles m e l k. Er krem et meieriprodukt? Ja. Hva er et meieriprodukt? Noe som har opprinnelse i det som kommer ut av kua. Hva kommer ut av kua? Melk. Dedusér i vei. Tror du ville fått deg en overraskelse om du drakk melka sekundet etter den var ute fra juret. Det er ikke det samme produktet du heller over corn flakes'en for å si det sånn. Melk er ikke melk Jeg aner forøvrig en ny muskel-tråd -------------------------------------------- Til TS: Nei, 1-2 stk Napoleonskake hver dag er ikke sunt. Hovedbestandelen i en Napoleonskake er fett (i fløte-/vaniljekremen), lagene som holder den sammen er fett (smøret i butterdeigen) og tilslutt er det smurt et tykt lag med sukker på toppen (melisglasuren).
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #17 Skrevet 23. juli 2010 Du kan jo forsøke å lage din egen, sunnere versjon? Vaniljekesam med romaroma blandet med gelatin mellom to flatbrød?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #18 Skrevet 23. juli 2010 Er du litt spydig nå? Trenger ikke det vel. Jeg bare lurte liksom. Jeg er ikke spydig, ynsjyll viss du oppfattet det som det :sjenert; Jeg syns bare atte du er så flink såmm har spist bare sundt såmm sjylling å kesam med funn ligt å da er de domt å bynne å spise flere fettkaker om dagen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #19 Skrevet 23. juli 2010 Du kan jo forsøke å lage din egen, sunnere versjon? Vaniljekesam med romaroma blandet med gelatin mellom to flatbrød? Går det an, tror du? Har du oppskrift? Eller tuller du med meg igjen? Takk for alle særiøse svar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #20 Skrevet 23. juli 2010 TS igjen her. Så mange svar! Men jeg trodde virkelig ikke at Napoleonskaker var så gale. Det er jo liksom nesten ikke kake der, bare den kremen? Og jeg tenkte ikke på at det er så stor forskjell på krem og melk og sånn, den er liksom sånn melkete da? :klø: Og de kjeksene er liksom tørre, og ikke fettete eller noe? Trodde egentli det var den melisen som var verst jeg kanskje. Jaja. Men gulerot vil jeg ikke ha til lunsj, det er jo ikke så veldig godt til dessert. :gjeiper: jeg må si jeg blir litt overrasket over at man kan ha såpass lite kunnskap om ernæring, men det er kanksje derfor så mange ike klarer å gå ned i vekt/legger endel på seg? jeg er ikke på slankekur, og for meg er det helt innlysende at kaker, uansett type ikke kan spises hver dag. napoleonskake består jo stort sett kun av sukker og fett. "kjeksen" er butterdeig, som jo innholder mye fett. krem og vaniljekrem = en hel masse fett og sukker. dette bør du ikke engang spise om du er slank hver dag, rett og slett fordi hjertet ditt ikke vil sette stor pris på det. hjelper ikke å være slank om blodet ikke klarer strømme skikkelig i blodårene(og høyt fettinnhold i kosthold er dårlig for slikt). hvis du virkelig er motivert ville ejg gått til innkjøp av en grunnleggende ernæringsbok og glemt slankekurene... slankekurene er ofte basert på trender(atkins/fedon osv) - som alle messer sin egne religion. måtehold er ordet, og napoleonskake hver dag er ikke måtehold. dersom du MÅ HA noe til dessert hver dag for å unngå sprekk så kan du kjøpe inn bær som du heller litt kesam på. frys smoothie og tin til dessert etter lunch, bland med lettyoughurt eller kesam. men det beste er nok om du venner kroppen din av med daglig søtt. ganske uutholdelig i starten, men ettehvert så venner kroppen seg til det som er naturlig: nemlig at det faktisk ikke er nødvendig med inntak av søtt hver eneste dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå