Gå til innhold

Har ikke råd til å gå skole :(

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kom inn på førstevalget mitt, som er en privat høyskole i Oslo...

Jeg har 4000 kr på konto (kan få/låne litt av foreldre, men vil jo helst klare meg selv). Med så latterlig dårlig råd som jeg har, kan jeg egentlig ikke starte på skole. Ikke noe å vurdere engang...

Tror ikke foreldrene mine forstår hvor dyrt det faktisk er å bo og studere, når de prøver å oppmuntre meg til å starte der og sier jeg "kan låne/få litt av de".

Hvor mye trenger man, utenom studielånet på ca 90.000? Det varierer jo veldig, men hva tror dere?

Jeg vil jo isåfall jobbe i tillegg. To-tre ganger i uka. Får se hvordan det går med studiene, kanskje jeg fint kan jobbe mer, eller må jobbe mindre for å holde fokus på skolen.

Vet ikke hvor mye jeg evt. kan låne av foreldrene mine... Men er nok ikke snakk om store summer. Og jeg vil ikke bare ta imot av de. Samtidig tørr jeg ikke vente til neste år og søke den skolen igjen. Kan være vanskeligere å komme inn da. Det er den skolen jeg vil gå på, og den riktige linja for meg.

Jeg bør starte fordi det er dette jeg vil. Men føler jeg bør la være, siden jeg har så lite penger...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må du betale skolepenger? Hvor høye er de?

Hvor mye betaler du i leie/boutgifter i måneden?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må du betale skolepenger? Hvor høye er de?

Hvor mye betaler du i leie/boutgifter i måneden?

4000 kr pr.semester må betales i semester- og studieavgift. Ikke all verdens, men det blir jo litt på tre år.

Har ikke funnet sted å bo ennå. Håper jeg kan finne noe til maks 4500-5000 kr pr.mnd, men de fleste bosteder er dyrere.

Skrevet (endret)

Det burde du klare, for det er slik de fleste studenter har det. De fleste slipper dog semesteravgift på 4000, men med en jobb ved siden av, og bevist pengebruk burde det gå. Selv bor jeg i nederland, og pga. språk er det vanskelig å skaffe seg deltidsjobb, så jeg lever kun på studielån og sommerjobb. Siden foreldrene dine foreslår å hjelpe litt kan du jo spørre om de kan hjelpe deg i startfasen med evt. en semesteravgift/depositum på leilighet, evt. som lån :)

Endret av Aurela
Skrevet

du kan jo også prøve å leie sammen med noen

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere!

Mange som studerer har endel penger oppspart. Trodde ikke det var mye håp for meg som ikke har mange tusenlapper i banken... Men vi er vel flere som har lite penger.

Pensumbøker koster også, og jeg trenger muligens månedskort på kollektivtransport, sikkert flere utgifter jeg ikke har tenkt på også.

Vil helst ikke leie sammen med noen. Men kommer til å vurdere det, hvis jeg må...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere!

Mange som studerer har endel penger oppspart. Trodde ikke det var mye håp for meg som ikke har mange tusenlapper i banken... Men vi er vel flere som har lite penger.

Pensumbøker koster også, og jeg trenger muligens månedskort på kollektivtransport, sikkert flere utgifter jeg ikke har tenkt på også.

Vil helst ikke leie sammen med noen. Men kommer til å vurdere det, hvis jeg må...

Ikke alle som har sparepenger å ta av, ihvertfall ikke dem som kommer rett fra vgs, vil jeg tro?!

Studielånet er jo delt opp slik at man får et ganske stort beløp i august og januar, som de fleste bruker til pensumbøker, semesteravgift o.l.

Som student har man som regel ikke god råd, nei, men det positive er jo at man kan lære seg å ha et nøkternt forbruk om man må :)

Angående pensumbøker kan du sjekke bl.a finn.no for å finne brukte bøker til under halv pris - ikke sikkert du må ha absolutt alle bøkene heller. Jeg manglet et par bøker alle mine 3 år på høgskole, men dette var de minst viktige i mine øyne, og jeg lånte dem innimellom på biblioteket :)

Gjest Whitelines
Skrevet

Unnskyld meg men... 4000 pr semester er ingenting. Jeg skal betale 39 000 kr pr semester og jeg har ikke mer å rutte med enn deg. Skal også betale leie og pensumbøker i tillegg - det er slik mange studenter har det. Det er bare å søke lån det, så er problemet løst.

Skrevet

Bøker kjøper du brukt på ibok.no, finn.no eller ved semesterstart fra de som gikk året før deg.

Og du kan spe på studielånet med å ta deg en helgejobb f.eks, eller en og annen dag i uken. Men hybel alene i Oslo kan være problematisk å finne nå. Det er et presset marked, så jeg vil anbefale deg å finne ut om skolen din tilhører en av studentsamskipnadene i Oslo, legge inn en søknad om hybel der, men finne noe annet privat i noen måneder. Markedet letter som regel i september/oktober, så det viktigste er at du begynner å lete NÅ, og få deg noe, enten i fellesskap eller utenfor byen.

Takster på offentlig kommuniksjon i Oslo avhenger av hvor du bor, det finner du informasjon om hos Trafikanten under takster.

Og studenter finnes det av alle slag, noen har oppsparte midler, andre ikke. De fleste greier seg på en eller annen måte uansett, men deltidsjobb når man studerer i Oslo er "nødvendig".

Lykke til med studier og alt!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg men... 4000 pr semester er ingenting. Jeg skal betale 39 000 kr pr semester og jeg har ikke mer å rutte med enn deg. Skal også betale leie og pensumbøker i tillegg - det er slik mange studenter har det. Det er bare å søke lån det, så er problemet løst.

Med 90000 i makslån (?) , husleie på 5000 i måneden, strøm i tillegg, penger til skolesaker og mat... Kan bli vanskelig det.

Låner du fra andre enn Lånekassa? Å sitte med 1000 i måneden når kun skolen er betalt, går jo ikke, selv om du jobber også.

Skrevet

Med 90000 i makslån (?) , husleie på 5000 i måneden, strøm i tillegg, penger til skolesaker og mat... Kan bli vanskelig det.

Låner du fra andre enn Lånekassa? Å sitte med 1000 i måneden når kun skolen er betalt, går jo ikke, selv om du jobber også.

Jeg har kun studielånet å leve av da jeg går et studie som er vanskelig å kombinere med jobb.. I tilegg har jeg bil og hund..

Har husleie på 5000 med alt inkludert. Jobber som en gris nå i sommer for å tjene opp penger, men det blir uansett trangt økonomisk neste år også..

Men sånn er det å være student :P Det hender det går på nudler og poteter med kun saus over, men hey, det er litt morro det å da :P

Ikke rakker om jeg gir opp studiene mine bare fordi jeg får det trangt/umulig økonomisk noen år.. det er det verd ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

90.000kr delt på ti måneder... Har man en husleie på 6000kr, sitter man igjen med 3000kr til mat og diverse. Synes ikke det høres så lite ut. Med litt helgejobb/kveldsjobb i tillegg, overlever man da! Selv med krevende studier som ikke kan kombineres med jobb også, bør studielånet holde. Spesielt om man ikke betaler mer enn 4-5000kr i husleie :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Kjøp deg ein brukt sykkel, så har du spart inn semesteravgifta på det du sparer på månadskort. sidan i fjor sommar har eg hatt eit månadskort og to vekeskort, resten av tida har eg sykla.

Gjest Whitelines
Skrevet (endret)

Når du søker studielån i lånekassa og oppgir skolenavn og linje, tar de hensyn til den skolen du går på. Siden jeg har 39 000 kr i semesteret på min skole, gir lånekassen meg ekstra for å finansiere det. ;)

Endret av Whitelines
Skrevet

Som student er det ofte trangt økonomisk. Jeg kan ikke komme på noen jeg kjenner som hadde oppsparte midler før de begynte å studere. For de fleste av oss var det vel helst sånn at vi i løpet av første studieår skjønte at det var kjekt å ha litt ekstra, så da jobbet vi som gale sommeren før neste studieår. :)

Det går helt fint å være student uten penger på bok. Du kan nok ikke forvente å få et helt eget sted å bo, men å finne rom i kollektiv skal la seg gjøre ganske greit for under 4000 kr pr mnd selv i Oslo.

Du er heldig som har foreldre som er villig til å støtte deg, selv om det kanskje ikke blir så mye. I studenttilværelsen kan en hundrelapp eller to bety mye. Jeg var dårlig på å disponere pengene mine i starten. Det hendte at jeg satt med en hundrelapp som skulle rekke til mat i ei uke. Da lærte jeg å sette pris på tomflasker som kunne pantes, og den 20-kroningen jeg fant nederst i veska føltes som en tusenlapp. Om jeg i sånne perioder kunne få et par hundrelapper av snille foreldre så følte jeg meg rik, for da ble det annet enn nudler til middag! :gjeiper:

Man lærer heldigvis mens man går, så etter hvert gikk det bedre. Og med litt jobb ved siden av senere så levde jeg godt.

Klart du har råd til å studere! Men det er ikke sikkert du har råd til å være kravstor i forhold til bosted osv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva betaler/betalte dere for bolig, skole, mat osv og hva fikk dere i studielån?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er medlem av et forbund i LO så kan du søke utdanningstipend gjennom det. Jeg får dekket alle kostnader i forbindelse med semesteravgift, pensumbøker o.l gjennom fagforeninga mi, det ble 23 000 forrige skoleår, noe som hjalp betraktelig på økonomien. Ikke alle fagforeninger har så store stipend, men LO har et generelt et for mange av medlemmene på 12000 i året og det hjelper også på :-)

Skrevet

De færreste av mine venner, meg selv medberegnet, hadde ingen oppsparte midler da vi begynte å studere.

Jeg tok selvsagt opp fult studielån, og fikk meg en helgejobb. Har klart meg helt fint, selv med en husleie på 4000. Føler ikke at jeg må vri og vende på hver krone og jeg lever godt. Har til og med klart å spare meg opp litt penger. Ikke får jeg noe hjelp fra foreldre heller. Jeg skjønner ikke helt hva det er du er så bekymret for, de aller fleste studenter er jo i akkurat samme situasjon som deg og de klarer seg jo fint.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

her må du nok endre noe av synet ditt på hva studier faktisk koster, og hvordan studenter lever.

broren min tar bachelor på bi, og betaler følgende ifølge studentum.no;

1. år: 49.100,-

2. år: 71.000

3. år: 71.000

DET er hva jeg kaller dyrt i Norge. han får ikke låne ei eneste krone av noen andre en lånekassa.

han bor i Oslo, og leier i kollektiv - som alle andre studenter også gjør i byer. jobber et par dager i uka i tillegg til helger, og sparer opp mest mulig penger på sommerjobber.

å ha bil som student er helt unøvendig, og særskilt når du studerer i by.

kollektivtrafikken holder i massevis, eller du kan bruke bena/sykkel.

jeg studerte til mastergrad, og jobbet hele tiden ved siden av. selvsagt gjør man det?

tid finner man. jeg var frivillig i tillegg til jobb og studier. gikk gullfint det, handler om prioriteringer.

man kan ikke ha husdyr uten videre og ialefall ikke bil som student, men mindre mor&far sier seg villig til å betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...