Gjest Julie Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Hei! Min 3 mnd gamle baby reagerer med magevondt og bleieutslett når jeg har spist jordbær. Siden jeg oppdaget dette har jeg ikke spist mere jordbær, men idag glemte jeg meg og drakk 2,5 dl smoothie med 2% jordbær i Jeg vet ikke om babyen reagerer ennå, håper ikke det, stakkars liten! Jeg hadde pumpet meg for melk rett før. Ikke at det ble så mye, men det holder nok til et måltid dersom dere mener det er lurt å ikke la han få pupp på noen timer. Noen som vet om jeg må pumpe brystet tomt for "jordbærmelk" før han kan drikke derfra igjen? Hvor lang tid tar det før evt jordbær jeg har spist ikke påvirker han lengre gjennom melka? En venninne sa at hennes datter hadde vondt i magen et døgn etterpå (!), men gjelder det for alle? Skaden er allerede skjedd, og vi skal reise hjem fra ferie med bil imorgen, så jeg prøver å forestille meg om vi får ekstra problemer imorgen (Bilstrekningen er 7 timer, men får selvsagt mange pauser i tillegg). Veldig glad over synspunkter og egne erfaringer!
Gjest imli Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Det er vanleg at babyar reagerar på jordbær. Som regel tek det ca 6-7 timar (avhengig av mengde) før noko ein har eti, er ute av morsmjølka, uavhengig om ein har pumpa seg, amma, eller ingen av delene. Så babyen kan ikkje ha vondt i magen eit døgn etter at mor har eti noko, då må ho i såfall ha "fyllt på" med noko nytt ungen reagerte på, eller at plagene kom av noko anna, ikkje relatert til mat. Det siste kan jo vere tilfelle hos deg og, høyrest rart ut at ungen skal reagere på så lite jordbær.
Gjest navnelapp Skrevet 24. juli 2010 #3 Skrevet 24. juli 2010 Dessutan er det jo ikkje slik at ein må slutte tvert med alt som presumptivt gir mageknip hos babyen. Det er jo snakk om ei tilvenning. Barn får rar mage av dei underlegaste ting, og mødre leiter etter forklaringar, og finn som regel desse forklaringane i sitt eige kosthald, fordi det kan dei gjere noko med. Eg har møtt mødre som nesten ikkje et nokonting, fordi dei er redde for å gi babyen mageknip. Din baby skal bli vant til jordbær, og eit bær eller fire no og då er med på å gjennomføre denne tilvenninga, ikkje å slutte tvert med alt som har jordbær i seg.
Gjest fyr Skrevet 24. juli 2010 #4 Skrevet 24. juli 2010 nå har ikke jeg barn, men jeg trodde jordbær var en av de få tingene som var helt klart at babyer reagerte på gjennom morsmelk? tar jeg feil da? har bare hørt dette av utallige gravide gjennom en del år, men kan jo ikke verifisere det selv.... er vel ikke mer å gjøre enn å kutte ut jordbær og annen mat som typisk skaper gass(kål/mye kullsyre etc.) jeg ville heller kuttet ut et par tre matvarer enn å ha en "kolikk"baby med magevondt. personlig er jeg mer glad i søvn er spesifikke matvarer:)
Gjest fyr Skrevet 24. juli 2010 #5 Skrevet 24. juli 2010 nå har ikke jeg barn, men jeg trodde jordbær var en av de få tingene som var helt klart at babyer reagerte på gjennom morsmelk? tar jeg feil da? har bare hørt dette av utallige gravide gjennom en del år, men kan jo ikke verifisere det selv.... er vel ikke mer å gjøre enn å kutte ut jordbær og annen mat som typisk skaper gass(kål/mye kullsyre etc.) jeg ville heller kuttet ut et par tre matvarer enn å ha en "kolikk"baby med magevondt. personlig er jeg mer glad i søvn er spesifikke matvarer:) men må jo påpeke at jeg neppe tror dette gjelder 2% jordbær - som i tillegg er most/behandlet. det er jo de friske jordbærene som skaper mest gass.
Concertina Skrevet 24. juli 2010 #6 Skrevet 24. juli 2010 nå har ikke jeg barn, men jeg trodde jordbær var en av de få tingene som var helt klart at babyer reagerte på gjennom morsmelk? tar jeg feil da? har bare hørt dette av utallige gravide gjennom en del år, men kan jo ikke verifisere det selv.... Det er en myte, og akkurat jordbær (og reker) har vel vært "forbudt" pga allergener, ikke fordi det kan skape luft i magen til babyen.
Gjest navnelapp Skrevet 24. juli 2010 #7 Skrevet 24. juli 2010 Barn får bleieutslett. Barn får mageknip. Slik er det berre. Bleieutslett er veldig ofte sopp, test med eit tynt lag canestensalve, blir det borte er det sopp. Med mitt første barn kutta eg ut alt mellom himmel og jord, og heile mitt matopplegg vart eit styr utan like. Ho skreik frå 18:00 til 23:00 kvar kveld i tre månader. Med nr. 2 ga eg blaffen i alle pålegg og instruksar, og spiste fårikål løksuppe og juneimit. Han skreik ikkje. Lite statistisk materiale, men å drive med masse spiserestriksjonar også etter fødselen er berre slitsomt og stressande for alle partar.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2010 #8 Skrevet 24. juli 2010 Det er en myte, og akkurat jordbær (og reker) har vel vært "forbudt" pga allergener, ikke fordi det kan skape luft i magen til babyen. "– Etter en skikkelig rangel der mor har hatt høy promille, kan brystbarnet bli alkoholforgiftet og være sløvt og påvirket i flere døgn, fordi spedbarn ikke klarer å bryte ned alkohol slik vi voksne gjør, forteller Nylander. " Og der falt tiltroen min til den artikkelen fra lav til 0. Hvordan kan et barn bli alkoholforgiftet av en alkoholmengde som tilsvarer max en ml pr LITER? Dette er betydelig mindre enn det som blir brukt som konserveringsmiddel.
Hedda-78 Skrevet 25. juli 2010 #9 Skrevet 25. juli 2010 Noen som vet om jeg må pumpe brystet tomt for "jordbærmelk" før han kan drikke derfra igjen? Nei, det er ikke slik at melken inneholder jordbærstoffene helt til du tømmer brystet, slik at du må pumpe og kaste melk. Når jordbærstoffene er ute av din kropp, er den ute av melken også. I allefall er det slik med alkohol, så jeg antar atdet gjelder andre stoffer også. Hvis du er bekymret og ikke har lyst til å gi barnet "jordbærmelk", kan du kanskje gi MME til du tror melken din er OK igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå