Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Datteren min er 15 år. Hun har jobb hver fredag og annenhver lørdag. For dette tjener hun ca. 1400 kr. pr. mnd. I tillegg sitter hun barnevakt og tjener noe på dette, hun har faste plikter hjemme som hun kan tjene inntil 600 på. Jeg synes jo dette er kjempemye penger, og har sagt at hun må redusere jobbingen sin for å konsentrere seg om skolen (hun har frem til nå jobbet torsdag også) Hun vil ikke det fordi hun trenger penger,sier hun, og får lite av meg her hjemme. Det stemmer delvis fordi jeg er student og aleneforsørger. Hun liker nok friheten av å kjøpe mat på skolen og ute, ta bussen rundt, det går mye penger i snop og gotterier, og noe i klær. Jeg betaler mobil abb. Jeg kommer til å holde hardt på at hun ikke får jobbe mer enn disse 6 dagene i mnd og at hun da heller må kutte ned på forbruket sitt. I år er skolen viktigst. Men .. hvor mye er vanlig at 15-16 åringer bruker i mnd.. Hadde vært takknemlig for innspill.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 Ts igjen. Jeg må legge til at hun har venner fjernt og nært, og de finner på mye. De går på kino, ut og spiser, shopper, osv. Jeg kjenner vennene og det er kjekke folk.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Gutt på 15 bruker rundt 500 pr mnd. Men han er ikke så opptatt av sminke, mote etc. Jeg sponser klær/frisør/transport/trening selvfølgelig. Pengene går til spill, snop, kino, hva de måtte finne på å shoppe selv av småting. Tror gutter er litt lettere sånn.. Jeg er enig i at jobbing 6 dager i mnd er nok når hun er så ung. Skolen er viktigst. Og det er ingen vits i å venne seg til et høyt forbruk allerede nå. Mange år fremover med studentliv og dårlig råd..
Lady Stardust Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Jeg er selv 17 år, og bruker rundt 2000 kr i mnd selv (Stipend og egentjente penger). Jeg merker at pengene går fort, selv om jeg ikke bruker de på "unødvendige" ting i mine øyne. Jeg er bare med på noen kinoturer i mnd, kjøper mat på skolen, tar noen cafèturer etter skolen og kjøper meg en ny bukse eller genser. Når jenta di tjener pengene sine selv, så syns jeg 2000 kr er en veldig grei sum, og det er omtrent hva "alle andre" har å rutte med også. (Selvsagt er det unntak, noen som ikke har så god råd, og andre som bruker mange tusen på sminke/klær hver mnd). Jeg syns heller ikke hun jobber overdrevent mye, og fredag/lørdag er vel ikke dager som ville blitt brukt til skolearbeid likevel? Jeg syns iallefall det høres ut som du har en veldig normal 15-åring!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Jeg er selv 17 år, og bruker rundt 2000 kr i mnd selv (Stipend og egentjente penger). Jeg merker at pengene går fort, selv om jeg ikke bruker de på "unødvendige" ting i mine øyne. Jeg er bare med på noen kinoturer i mnd, kjøper mat på skolen, tar noen cafèturer etter skolen og kjøper meg en ny bukse eller genser. Når jenta di tjener pengene sine selv, så syns jeg 2000 kr er en veldig grei sum, og det er omtrent hva "alle andre" har å rutte med også. (Selvsagt er det unntak, noen som ikke har så god råd, og andre som bruker mange tusen på sminke/klær hver mnd). Jeg syns heller ikke hun jobber overdrevent mye, og fredag/lørdag er vel ikke dager som ville blitt brukt til skolearbeid likevel? Jeg syns iallefall det høres ut som du har en veldig normal 15-åring! Det var godt å høre:-) Jeg lever kanskje litt i "steinalderen " jeg. Hun er svært aktiv og sosial, så jeg fortsår det jo da.... Kom gjerne med flere innspill.
Rosalie Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Jeg tenker at en del tenåringer i dag kommer til å kræsjlande den dagen de skal klare seg selv med det luksusforbruket de har. For datteren din bruker 2.000 kr i måneden på ren luksus. Har du som mor 2.000 kr i rene lommepenger i måneden? Dersom jobben ikke går utover skolearbeidet, ser jeg ikke noe problem i at hun jobber såpass mye ved siden av skolen. Da lærer hun seg i det minste at penger ikke vokser på trær, men at man faktisk må slite for de. Selv hadde jeg lite lommepenger i tenårene. Det jeg hadde fra 15-årsalderen var selvtjente penger. For foreldrene mine hadde veldig dårlig råd. Og jammen var jeg glad for at jeg ikke hadde lagt meg til vaner som å ikke ha matpakke, shopping som hobby etc. den dagen jeg flyttet ut for å studere. For å leve på kun studielån er ingen dans på roser.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Jeg tenker at en del tenåringer i dag kommer til å kræsjlande den dagen de skal klare seg selv med det luksusforbruket de har. For datteren din bruker 2.000 kr i måneden på ren luksus. Har du som mor 2.000 kr i rene lommepenger i måneden? Dersom jobben ikke går utover skolearbeidet, ser jeg ikke noe problem i at hun jobber såpass mye ved siden av skolen. Da lærer hun seg i det minste at penger ikke vokser på trær, men at man faktisk må slite for de. Selv hadde jeg lite lommepenger i tenårene. Det jeg hadde fra 15-årsalderen var selvtjente penger. For foreldrene mine hadde veldig dårlig råd. Og jammen var jeg glad for at jeg ikke hadde lagt meg til vaner som å ikke ha matpakke, shopping som hobby etc. den dagen jeg flyttet ut for å studere. For å leve på kun studielån er ingen dans på roser. Jeg er helt enig med deg. Og har vokst opp på samme måte. Nå var ikke tilbudene så mange da jeg vokste opp, selv om jeg bor i en by. Det var ingen mat å få kjøpt på skolen, og det var langt fra så vanlig å gå ut å spise med venninner osv. Jeg lever selv på studielån og det er vell nesten umulig, så jobb ved siden av er nødvendig. Sånn sett lærer hun i hvertfall å jobbe for pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå