Gå til innhold

Telefontid i disse mobiltider...

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp, fantes det ikke mobiltelefoner.

Vi hadde en hustelefon som vi kunne ringe med etter kl 08, og før kl 20 hvis vi skulle ringe venner, og senest 22 hvis vi skulle ringe andre.

Dette har forandret seg etter mobiltelefonens inntog. Nå "skal" vi være tilgjengelige døgnet rundt.

Nå i sommer har det ikke gått en eneste natt uten at noen har ringt meg.

Hver morgen når jeg sjekker mobilen, ligger det x antall "ubesvarte anrop" på telefonen.

Den står på lydløs, og det plager meg derfor ikke at de ringer, men jeg kan ikke fri meg fra å tenke: "hva er så viktig at de må ringe midt på natten for å fortelle om det?"

Når jeg så ringer opp for å spørre hva de ønsket, sover de (selvsagt, når de er oppe om natten må de sove om dagen), og spør om det var viktig, eller om de kan ringe meg senere...

"Hallo! Det var DU som ringte MEG! Var det noe spesielt du ville meg kl 02.30 i natt?"

"Nei da, ikke noe viktig, jeg ville bare skravle litt... Men du, jeg ringer deg senere, så snakkes vi mer da."... for så å ringe etter midnatt neste natt også.

Og det er ikke snakk om en person, det er snakk om flere som gjør det samme.

Heldigvis ringer de ikke på fasttelefonen om natten!

Finnes det ikke noe som heter telefonskikk lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Foruten de som tekster og ringer mens de kjører bil og setter andres liv i fare. De som inviterer deg med inn i telefonsamtale på offentlige plasser, de som forstyrrer deg i forelesninger, kino, kafeer, osv fordi de ikke skrur telefonen på lydløs.

Det virker for meg som det ikke finns noen regler. Dessverre.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg.

Jeg ringer aldri noen etter kl 2200 på kvelden og før kl 1000 på morgenen.

Jeg gjør det også klart for de som ringer meg sent - at dette er for sent å ringe.....eller rett og slett lar være å ta telefonen. Nå er ikke dette noe problem blant de jeg omgåes - alle der vet at jeg legger meg tidlig.

Så jeg tenker, sett dine grenser og vær tydelig på det :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Foruten de som tekster og ringer mens de kjører bil og setter andres liv i fare. De som inviterer deg med inn i telefonsamtale på offentlige plasser, de som forstyrrer deg i forelesninger, kino, kafeer, osv fordi de ikke skrur telefonen på lydløs.

Det virker for meg som det ikke finns noen regler. Dessverre.

Det er slik det virker på meg også.

Og jeg tar meg i å ønske meg tilbake til tiden da vi visste at det var en nødsituasjon hvis noen ringte etter kl 22, da vi slapp å høre om andres sexliv på bussen, og da vi visste om noen snakket til oss, eller om de snakket i mobilen, men bare så på oss...

Hilsen Trådstarter

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg.

Jeg ringer aldri noen etter kl 2200 på kvelden og før kl 1000 på morgenen.

Jeg gjør det også klart for de som ringer meg sent - at dette er for sent å ringe.....eller rett og slett lar være å ta telefonen. Nå er ikke dette noe problem blant de jeg omgåes - alle der vet at jeg legger meg tidlig.

Så jeg tenker, sett dine grenser og vær tydelig på det :)

Det plager meg ikke, for som sagt slår jeg av lyden på mobilen etter kl 22, og hører ikke at de ringer.

Alle vennene mine vet at jeg gjør dette fordi jeg ikke liker å bli vekket om natten hvis det ikke er en nødsituasjon. (Men likevel ringer de... Forstår det den som kan!)

Jeg tenkte mer telefonskikk generelt. Det virker som om den blir mer og mer utvisket.

Hilsen trådstarter

Skrevet (endret)

Det plager meg ikke, for som sagt slår jeg av lyden på mobilen etter kl 22, og hører ikke at de ringer.

Alle vennene mine vet at jeg gjør dette fordi jeg ikke liker å bli vekket om natten hvis det ikke er en nødsituasjon. (Men likevel ringer de... Forstår det den som kan!)

Jeg tenkte mer telefonskikk generelt. Det virker som om den blir mer og mer utvisket.

Hilsen trådstarter

Jeg velger å ha på lyden - i tilfelle det skulle være en nødsituasjon i familien. :) De ville jo ikke du fått med deg.

Endret av jomfrua
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å ha på lyden - i tilfelle det skulle være en nødsituasjon i familien. :) De ville jo ikke du fått med deg.

Jeg har fasttelefon som jeg ikke skrur av om natten, så det er ingen problemer med å få tak i meg. ;)

Heldigvis ringer de ikke på den om natten!

Hilsen trådstarter

Skrevet

jeg er helt enig med deg trådstarter! Det er blitt en uting med mobilen at en alltid skal være tilgjengelig! verken jeg eller familien ringer til hverandre etter kl 22, men svigerfamilien og venner derimot... :sjenert: Jeg syns ikke noe om å bli ringt opp i 23-24 tiden av folk som bare vil snakke, eller som ikke vil noe spesielt, eller av de som vil at samboeren skal bedrive fjernhelp på pc'en deres. det er unødvendig og hensynsløst! om kvelden vil jeg slappe av og kose meg med min kjære, ikke sitte i telefonen med noen som ikke fant det for godt å ringe i løpet av dagen. og ja, jeg har forsøkt å si ifra om telefontider... det hjelper ikke. og sender venner melding så ringer de etter 5 min hvis jeg ikke har svart på den...likegyldig om jeg har sagt jeg er på jobb (får ikke bruke mobil i arbeidstid).

jeg vil tilbake til de tider hvor det var normalt å skulle ha tid til familie, jobb og det en ellers måtte ville, uten å skulle være tilgjengelig for gud og hvermannsen. du er heldig du Ts som får ha hustelefonen ifred... :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte på dette i dag da jeg la igjen mobilen min. JEg har nemlig en overbekymret mor som blir bekymret om jeg ikke bestandig er tilgjengelig..jeg er 28.

Slitsomt..Det er forøvrig også sett på en usikk om man ikke er tilgjengelig for å svare på meldinger, om jeg har forstått folk riktig.

Hva skjedde med å leve uten den telefonen tilgjengelig på person konstant da? :sukk:

Skrevet

Det virker som enkelt ikke har noe sperrer for når de ringer folk. Jeg har for eksempel en kamerat som jobber som kokk, han er sjelden ferdig på jobb før rundt 23:30 tiden på kvelden. Da jeg bodde i sentrum, i nærheten av arbeidsplassen hans hadde han en tendens til å ringe meg da han var ferdig på jobb for å høre om jeg ville møte ham for å ta en pils. Alltid like festlig når jeg skulle opp klokka 05:30 morgnen etter, noe jeg ikke klarte å få ham til å forstå, heldigvis ble det slutt på det da jeg flyttet et stykke utenfor sentrum.

Jeg var en periode sammen med en elektriker og de helgene han hadde vakttelefonen til firmaet han jobbet i (et lite firma) ringte telefonen på alle mulige tidspunkter for forespørsler som overhodet ikke var "akutte". Folk syntes det var helt greit å ringe vaktnummere klokka 22:30 en lørdagskveld for å be om prisen innstalasjon av alarm...

Skrevet

Her i huset får man kun ringe lokalt etter kl 17 og frem til midnatt.

Skal man ringe riks må man alltid spørre vakthavende forelder om tillatelse.

Fra spøk til alvor. Jeg ringer normalt ikke folk om natten som jeg vet sover, men jeg har ikke noe problem med å ringe dem hvis jeg vet de er oppe (feks ute på byen og jeg må finne dem).

Om jeg er i tvil sender jeg heller en melding om jeg absolutt må si dem noe. Det er ikke fordi det nødvendigvis er så sykt viktig, men det er fort gjort å glemme i en så rask verden som i dag.

Om det virkelig ikke er viktig å formidle meldingen kan man bruke facebook eller epost. De fleste har dette på telefonen etterhvert også.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg ringer ikke folk etter kl 22 (kjentfolk), unntakene er mamma, pappa og samboeren. Mamma og pappa legger seg aldri før kl 24, og samboeren risikerer jeg ikke vekke dersom jeg ringer på denne tiden. Han er normalt sett hjemme når han legger seg. :gjeiper:

Ringer heller ikke folk før kl 9 på morgenen, og normalt sett helst ikke før etter kl 10.

Skrevet

Jeg ringer heller ikke etter klokka 22, med mindre det er mamma, pappa eller samboeren, og jeg vet at de mest sannsynligvis er våkne. Greit å være litt høflig syns jeg :)

Skrevet

En ting er venner (?) som ikke har respekt for andres døgnrytme, men jeg syns nesten det er hakket frekkere når selgere ringer halv ni på kvelden. Da svarer jeg ikke spesielt hyggelig.

Og vedrørende disse vennene, jeg hadde sagt klart i fra at de kan da for faen ikke drive og ringe meg midt på natta, og stilt spørsmålstegn ved deres sosiale antenner om de ikke skjønner dette.

Skrevet (endret)

Jeg ringer normalt ikke til folk etter kl. 22.

Det er heldigvis sjeldent at jeg blir oppringt sent og tidlig.

Jeg setter telefonen på lydløst når jeg går og legger meg. Orker ikke å bli vekket.

Endret av Villbringebær
Skrevet (endret)

Seriøst? Driver folk og ringer dere midt på natta? Har dere sagt ifra om at det ikke er aktuelt? Er ikke alle som har like høy sosial intelligens, og trenger og "guides" litt.

Nå er jeg i tredveårene, og de fleste jeg kjenner har jobber og skal opp om morgenen. Så det er sikkert derfor jeg ikke er vant til slikt.

Endret av Jade
Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Sjefen min kan fort finne på å ringe kl 2-3 om natten.

Jeg svarer selvfølgelig ikke..når jeg ikke er på jobb, så er jeg så og si umulig å få tak i.

Rett og slett fordi jeg syns denne tilgjengelighet 24 timer i døgnet greia er en eneste stor uting.

Skrevet

Jeg har heldigvis ingen som driver på slik lenger, var litt mer av det før, når jeg var yngre og det var standard å være ute og feste hver bidige helg, til langt på natt... da hendte det telefonen ringte, og var jeg da borte, eller av andre grunner ikke var på byen men sov på natten, "plagdes" jeg av at folk ringte.

Jeg ringer ingen etter klokka ti dersom det ikke er veldig viktig, og jeg sender uansett en sms først for å sjekke om vedkommende er tilgjengelig. Får jeg ikke svar på sms, så ringer jeg heller ikke. Dette gjelder både på kvelden og før klokka ti på morgenen i helger/fridager.

Gjest virvelvind
Skrevet

Jeg ringer ingen etter klokka ti dersom det ikke er veldig viktig, og jeg sender uansett en sms først for å sjekke om vedkommende er tilgjengelig. Får jeg ikke svar på sms, så ringer jeg heller ikke. Dette gjelder både på kvelden og før klokka ti på morgenen i helger/fridager.

Samme her.

Jeg har absolutt ikke sansen for at man skal være tilgjengelig hele tiden. Så jeg slå ganske enkelt mobilen av når jeg legger meg til å sove, og slår den på om morgenen når jeg føler for å være tilgjengelig igjen.

Skrevet

Samme her.

Jeg har absolutt ikke sansen for at man skal være tilgjengelig hele tiden. Så jeg slå ganske enkelt mobilen av når jeg legger meg til å sove, og slår den på om morgenen når jeg føler for å være tilgjengelig igjen.

Samme her! Jeg har også en tendens til å ha den på lydløs hele dagen. Deilig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...