Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Jeg er veldig av og på når det gjelder styrketrening på treningssenter, blir så grusomt fort lei. :gjeiper: Skal forsøke å komme i gang igjen nå og har tenkt ut et nytt opplegg som passer meg bedre. Det vanlige med 3 repitisjoner per maskin/øvelse (f.eks 3 x 12) synes jeg blir fryktelig kjedelig og jeg mister mye av "piffen" av å vente mellom repitisjonene, blir så sliten i musklene (prøver å ta i alt jeg klarer) at jeg ofte blir sittende en stund å ta meg inn igjen før neste. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje skulle kjøre en runde med kun èn repitisjon - tre ganger! Altså at jeg heller går "styrketreningsrunden" i treningssenteret tre ganger og bare tar 1 x 10 push-ups, 1 x 10 markløft, 1 x 10 vektløftning etc etc. og så gjentar den runden tre ganger. Fortalte det til en venninne og hun sa at det ville være helt katastrofalt for musklene ettersom de ikke vil vokse like mye hvis bolkene trenes med stort tidsmellomrom og at derfor er en idiotisk ide. Stemmer dette? Vil jeg trene musklene mindre og derfor oppnå saktere muskelvekst med et slikt opplegg? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men har ikke heeeelt peiling, men vet mange av dere her inne sitter med god kunnskap om slikt. Blir glad for alle svar.
Gjest Elfrida Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 (endret) Det er helt ok! Du kan også kjøre split mellom to apparater/øvelser, eller som du nevner ta tre runder med ett sett. Jeg har også hatt framgang med KUN ett veldig tungt sett av hver øvelse, så det er ikke bare en eneste måte å trene styrke på. Og variasjon er viktig for motivasjonen! Jeg kjeder meg også når jeg tar 3 sett på en øvelse, så jeg skjønner godt hva du mener. Endret 23. juli 2010 av Elfrida
MsZ Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Jeg vet ikke så mye om hvordan det vil påvirke muskulaturen, så kan ikke svare så mye på det. Men jeg kan en del om det der å bli lei på trening Min reddende engel var han som sa jeg burde begynne å trene split. Altså at man trener fekr overkropp for seg, og bein for seg. Jeg kjeder meg om treninger tar for lang tid, i tillegg til at jeg slurver med øvelsene når jeg blir skikkelig sliten. (noe man seff er etter en hard styrkeøkt) Derfor jeg jeg oftere på studioet, men kortere tid av gangen.. Trener du er 2-split program bør du trene styrke 4 ganger i uken for å oppnå gode resultater. Du kan også prøve å kjøre maxløft, dvs at du løfter alt dui klarer EN gang x 3 (+ oppvarming) i steden for å kjøre 12x3. Men det viktigste med trening er variasjon:) Prøv litt av ditt en periode, og kjenn hvordan kroppen føles ut, og så kan du åprøve litt av datt en periode og se hvordan du kjenner deg da
Supraspinatus Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 (endret) Jeg er veldig av og på når det gjelder styrketrening på treningssenter, blir så grusomt fort lei. :gjeiper: Skal forsøke å komme i gang igjen nå og har tenkt ut et nytt opplegg som passer meg bedre. Det vanlige med 3 repitisjoner per maskin/øvelse (f.eks 3 x 12) synes jeg blir fryktelig kjedelig og jeg mister mye av "piffen" av å vente mellom repitisjonene, blir så sliten i musklene (prøver å ta i alt jeg klarer) at jeg ofte blir sittende en stund å ta meg inn igjen før neste. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje skulle kjøre en runde med kun èn repitisjon - tre ganger! Altså at jeg heller går "styrketreningsrunden" i treningssenteret tre ganger og bare tar 1 x 10 push-ups, 1 x 10 markløft, 1 x 10 vektløftning etc etc. og så gjentar den runden tre ganger. Fortalte det til en venninne og hun sa at det ville være helt katastrofalt for musklene ettersom de ikke vil vokse like mye hvis bolkene trenes med stort tidsmellomrom og at derfor er en idiotisk ide. Stemmer dette? Vil jeg trene musklene mindre og derfor oppnå saktere muskelvekst med et slikt opplegg? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men har ikke heeeelt peiling, men vet mange av dere her inne sitter med god kunnskap om slikt. Blir glad for alle svar. 3x12 er den typiske treningsrutinen. Jeg synes og den er kjedelig så jeg begynte med 5x5. Det er en svært motiverende rutine. Jeg startet med nybegynnerprogrammet fra denne siden: http://stronglifts.com/ Tar et par uker før det blir skikkelig tungt, men det er verdt det. Når det gjelder pause mellom settene som du egentlig spør etter - så er det meningen at du skal bli sliten mellom settene. Når du trener 3x12 sett, så er det vanlig at de anbefaler ca 2 minutt pause mellom settene, gjerne litt kortere og. Hvis man trener tung styrke kan man tillate seg opptil 4-5min pause mellom. edit: la til litt mer av det TS spurte om. Endret 23. juli 2010 av Supraspinatus
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Så et slikt opplegg som jeg beskrev med en runde med 12 reps 1 gang på forskjellige maskiner gjentatt tre ganger vil ikke gjøre at musklene vokser saktere?
Supraspinatus Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Så et slikt opplegg som jeg beskrev med en runde med 12 reps 1 gang på forskjellige maskiner gjentatt tre ganger vil ikke gjøre at musklene vokser saktere? Nei det tror jeg ikke. Volumet er jo totalt det samme. Det blir jo som en slags sirkeltrening. Mange som trener det, men kanskje ikke bodybuildere. Det er mange som sverger til såkalte supersett. Der man trener 1 sett med en muskel, og uten pause ett sett på muskelen til den motsatte bevegelse. Personlig synes jeg det er greit å bli ferdig med en øvelse med en gang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Jeg er også av den utålmodige typen, og har fått anbefalt å kjøre bare en repetisjon på de fleste øvelser, og det passer meg godt. Har nok vekt til å klare 8-12 ganger pr øvelse, og da skal det være så tungt at jeg bare såvidt får det til på slutten. Dette har gitt veldig raske resultater for meg, jeg øker jevnt på vekt, og får synlige muskler relativt raskt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Jeg er også av den utålmodige typen, og har fått anbefalt å kjøre bare en repetisjon på de fleste øvelser, og det passer meg godt. Har nok vekt til å klare 8-12 ganger pr øvelse, og da skal det være så tungt at jeg bare såvidt får det til på slutten. Dette har gitt veldig raske resultater for meg, jeg øker jevnt på vekt, og får synlige muskler relativt raskt. Dette er hva min fysioterapeut anbefaler for best nytte av treningen. Bnh.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #9 Skrevet 23. juli 2010 Jeg tror det samme som de andre her, at det går like bra om du tar tre runder som om du bare tar én. Kan dog se det komiske i det, hvis du er litt rask, så ser det sikkert totalt planløst ut, som om du bare går rundt i treningslokalet og tar de apparatene/øvelsene som faller deg inn underveis Men hvis du gir "maks" innsats på hvert apparat, så går det nok veldig fint.
Furstina Skrevet 24. juli 2010 #10 Skrevet 24. juli 2010 Jag skulle inte ta HELA rundor för att variera, möjligen variera två maskiner. De program jag har fått upplagda har varit fokuserade på att FÖRST träna de stora muskelgrupperna, benmuskler, rygg- och bröstmuskler för att avsluta med axlar, armar och mage. Anledningen till att man vill lägga upp ett program på ett sådant sätt är att du inte vill trötta ut magmuskler och små muskler tidigt, de används och behövs som stöd även när du tränar de stora muskelgrupperna. Jag fick mer ut av min träning (upplevelsemässigt i alla fall) när jag delade upp den i splits - underkropp och överkropp olika dagar. Sen hjälper en mp3 spelare med bra musik också till, och en träningslokal som är ljus, gärna med fönster att titta ut genom. Det gör pauserna lättare att vänta igenom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #11 Skrevet 26. juli 2010 Jeg er også av den utålmodige typen, og har fått anbefalt å kjøre bare en repetisjon på de fleste øvelser, og det passer meg godt. Har nok vekt til å klare 8-12 ganger pr øvelse, og da skal det være så tungt at jeg bare såvidt får det til på slutten. Dette har gitt veldig raske resultater for meg, jeg øker jevnt på vekt, og får synlige muskler relativt raskt. Dette er hva min fysioterapeut anbefaler for best nytte av treningen. Bnh. Fysioterapeuter vet svært lite om styrketrening. Bare det at han annbefaler å trene så tungt at du såvidt greier å få opp den siste reppen taler for seg. Hva skal du gjøre når du stagnerer da? Hjelper svært lite å presse seg maks på hver trening. Mvh!
Supraspinatus Skrevet 28. juli 2010 #12 Skrevet 28. juli 2010 Fysioterapeuter vet svært lite om styrketrening. Bare det at han annbefaler å trene så tungt at du såvidt greier å få opp den siste reppen taler for seg. Hva skal du gjøre når du stagnerer da? Hjelper svært lite å presse seg maks på hver trening. Mvh! Pft! Fysioterapeuter vet svært lite om styrketrening? Det er kanskje noe av det tåpeligste jeg har hørt på lenge. Det er ikke sikkert alle fysioterapeuter nødvendigvis jobber med styrkeutøvere, men hele yrket baserer jo seg på opptrening og bevegelse i kroppen. Her synes jeg AnonymBruker er veldig feig som må skjule seg med anonymitet når en kommer med så bastante påstander. Det er ingenting i veien med å trene tungt og presse seg til man ikke klarer flere repetisjoner hver trening. Forutsatt at man ikke trener hver dag. Musklene og sentralnervesystemet må få tid til å restituere. Når du stagnerer så prøver du igjen neste gang. Går det ikke da heller reduserer du 10% og fortsetter derfra. Stagnerer du fortsatt kan du endre mønsteret. Feks antall sett vs reps osv. Stagnasjon er helt naturlig og en del av treningshverdagen. Man kan ikke øke og øke helt til det uendelige. Og man skal ikke trene med den samme vekten i 3-4 uker i strekk. Da har man ikke nok progresjon.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #13 Skrevet 28. juli 2010 Hva skal du gjøre når du stagnerer da? Hjelper svært lite å presse seg maks på hver trening. Hvorfor mener du man stagnerer ved å presse seg maks? Det er jo ved å presse seg maks man får størst fremgang, så lenge man gir kroppen tid til å restituere seg mellom hver gang.
Leifr Skrevet 28. juli 2010 #14 Skrevet 28. juli 2010 Fysioterapeuter vet svært lite om styrketrening. Bare det at han annbefaler å trene så tungt at du såvidt greier å få opp den siste reppen taler for seg. På nybegynnernivå er dette faktisk å anbefale for de aller fleste. Hva skal du gjøre når du stagnerer da? Når den dagen omsider kommer er det på tide med mer avansert periodisering, ja.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #15 Skrevet 3. august 2010 Så om jeg trener f.eks chestpress-maskin med 10 løft, så vil det bli det samme om jeg trener 10 løft tre ganger med en gang i løpet av 6 minutter (par min hvile mellom hver bolk) eller om jeg tar 10 løft, bruker 20 minutter på andre øvelser (bein, mage, ryggmuskler osv.) og deretter returnerer til maskinen og tar 10 nye løft og så samme runden igjen? Mvh trådstarter.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #16 Skrevet 3. august 2010 les om styrketrening på :http://nhi.no/trening/treningsrad/ulike-typer-trening/styrketrening-18381.html her står det at en skal ha vekter som er såpass tunge at du klare å løfte ca 8-10 rep å på den siste skal du nesten ikje klare løfte den opp. å det er den siste er den som egentli er den beste ,da armen får en utfordring. å løfte så du kan klare løft etter løft etter løft bli vedlikeholdtrening- en stagnere da. men å ta så en klare det, men ikje mer en f eks 10 da den siste bli nesten for tung har du utfordring å ette hvert so m den kjennes lett ut, må du få mer vekt på . mer utfordring det gjeld stort sett all trening- må press på det lille ekstra for å utfordre kroppen å ikke bare det samme .-vedlikehold hele tida. fysioen på treningsenter satte opp prog en gang tidlier -etter noen uker ble det justert for få litt mer utfordringer å få mer styrke i kroppen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå