Gjest sørlending Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Er blitt litt engstelig for at min partner har fått nedsatt sexlyst. Hun bruker p-piller og har også en del andre symptomer som deppa, hodepine etc. i perioder. Det begynner å gå litt utover forholdet vårt. Kan p-piller være årsaken til hennes nedsatte sexlyst? Noen som har erfaringer med dette? Hjelper det å slutte med dem? Jeg vet hun har byttet merke uten at det har hjulpet så veldig ( heller motsatt! ). Vi er begge 39 år og skulle vel enda ha mange gode år foran oss når det gjelder sex. Føler meg ganske hjelpesløs akkurat nå. Hvis det hjelper å slutte med p-piller, hvordan kan jeg foreslå det uten at det høres egoistisk ut? Hun vil vel få der bedre selv også? Vil tro det gjelder å trå varsomt...?
Unicorn me Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 JEg kan gått på p-piller litt av og på i mange år. Noen av mine venninner har blitt deprimert av de, mens jeg får minsket sexlyst. Det varierer jo fra person til person i hvor stor grad det påvirker, og om det påvirker i det hele tatt. Men jeg merker utrolig stor forskjell. Etter fire år i strekk med p-piller, har jeg sluttet på p-piller. Og jeg har testet ut fire forskjellige typer. Etter å ha sluttet merker jeg en enorm forskjell. For første gang oppfordrer jeg til sex, og har en sexdrift jeg ikke hadde noen anelse om. Bare fortell henne rolig at du ønsker å ha mer sex med henne. Av de grunnene du har:) Fortell hvor glad du er i henne, og at du har hatt en liten research eller noe. Hun tåler jo å høre det? Hun er jo sikkert fullt klar over det selv og tenker mye på det:) Hodepine kan jo komme av andre grunner som f.eks jernmangel, dårlig kosthold etc. Det kan man sjekke hos legen. Kan hende hun har for lite overskudd og er mye sliten. Kanskje dere kan begynne å trene litt sammen. Da får man overskudd, føler seg mer opplagt og får lyst til å gjøre mer. Som f.eks SEX:)
Gjest Iah Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Nedsatt lyst er en vanlig bivirkning. Du kan jo ta ansvaret for prevensjonen og kutte strengen så fremt dere ikke ønsker (flere) barn.
Gjest Pucifer Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Eller se på andre alternativer, som t.ex. kondom eller spiral. Sistnevnte kan fås uten hormoner - kobberspiral. Denne kan dog føre til sterkere blødninger og mer menstruasjonssmerter, men som da kan minske depresjonen, lav sexlyst osv. Hvordan du burde snakke med henne om det er vanskelig å svare på, da jeg verken kjenner deg eller henne eller vet hvordan dere fungerer sammen, men jeg vil råde deg til å holde deg unna "jeg"-fraser. Altså, *"jeg syns du er så sur og aldri vil ha sex, derfor har jeg lyst til at du skal prøve annen prevensjon." Fortell at du har observert forandringer hos henne ved p-pille bruk, og at du så gjerne vil at hun skal ha det så bra som mulig. Spør om hun har tenkt på at det kan være prevensjonen og om hun ønsker å bytte. Bestill en time hos legen sammen, diskuter med legen og kom frem til en prevensjon som passer dere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Er blitt litt engstelig for at min partner har fått nedsatt sexlyst. Hun bruker p-piller og har også en del andre symptomer som deppa, hodepine etc. i perioder. Det begynner å gå litt utover forholdet vårt. Kan p-piller være årsaken til hennes nedsatte sexlyst? Noen som har erfaringer med dette? Hjelper det å slutte med dem? Jeg vet hun har byttet merke uten at det har hjulpet så veldig ( heller motsatt! ). Vi er begge 39 år og skulle vel enda ha mange gode år foran oss når det gjelder sex. Føler meg ganske hjelpesløs akkurat nå. Hvis det hjelper å slutte med p-piller, hvordan kan jeg foreslå det uten at det høres egoistisk ut? Hun vil vel få der bedre selv også? Vil tro det gjelder å trå varsomt...? Har gått på p-piller selv noen få mnd bare for mange år siden - sluttet etter kort tid pga bivirkninger . Merket mye små , underlige symptomer og forandringer med kroppen som jeg ikke likte .Heldigvis forstod jeg årsaken raskt og linket dette direkte til p-pillene ganske tidlig . Symptomer som tynnere hår .Hadde alltid hatt tykt og flott hår ...men fikk vesentlig tynnere hår etter noen mnd på p-piller .Så litt " pjuskete ut i speilet syns jeg selv . Syns også at huden forandret seg - syns jeg så " blek ut " rett og slett . Rent skjønnhets messig - merket jeg forandringer på hud og hår pga p-pillene . Veldig ømme og vonde pupper ..pga hormonene , hele tiden . Samt lite sexlyst og tørrere underliv selvfølgelig .Skjørerer slimhinner og ble lettere sår av å ha sex . Hyppigere plaget med sopp infeksjoner også ..Sluttet fort på p-pillene .Gikk over til kondomer i stede .Siden har jeg holdt meg til hormonfri prevensjon .Og har aldri hatt disse problemene igjen.Helt utrolig rart at jeg ikke har opplevd soppinfeksjon på mange år nå ? på minst 9 år siden p-pille slutt !!!! Da jeg gikk på p-piller fikk jeg jo ofte sopp infeksjoner, hyppig -og det er bra vondt og plagsomt , svir og klør og umulig å ha sex nesten ..Skjønner ikke at så mange kvinner helt ukritisk kan spise p-piller i årevis - frivillig ? Mulig de er for " dumme " til å forstå hvorfor de er som de er ...? Og hvorfor de har de små plager de har . Det påvirket vårt forhold negativt også .
Gjest sørlending Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Ok, da ser jeg at p-piller kan ha innvirkning på sexlysten. Har hatt en mistanke om det en stund. Jeg tror at disse kunstige hormonene virkelig kan "ødelegge" mye for kvinnen, mer enn vi er klar over selv. Klart at de er greie som et rent prevensjonsmiddel samt til å styre mensen, men jeg tror mange får ubalanse på mange områder. Synd det skal være slik... Jeg er villig til å "kappe strengen" når som helst Eller at hun steriliserer seg selv. For kvinnen: vil det hjelpe på sexlyst, humørsvingninger etc. hvis hun steriliserer seg? Det er selvsagt et valg man tar sammen da, og jeg ønsker ikke å utøve noe press. Jeg vil bare at hun får sexlysten ( og "livet" sitt ) tilbake.
Gjest Iah Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Selve steriliseringen vil jo ikke påvirke humøret og sexlyst, men det at hun slipper kunstig tilførsel av hormoner kan gjøre det. Nå er det å sterilisere menn et betydelig mindre, lettere og billigere inngrep enn det å sterilisere kvinner. Så kanskje det er din tur å ta ansvaret for prevensjonen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Selve steriliseringen vil jo ikke påvirke humøret og sexlyst, men det at hun slipper kunstig tilførsel av hormoner kan gjøre det. Nå er det å sterilisere menn et betydelig mindre, lettere og billigere inngrep enn det å sterilisere kvinner. Så kanskje det er din tur å ta ansvaret for prevensjonen? Har hørt at de som har brukt p-piller gjennom mange , mange år i strekk - kan få" permanent " nedsatt sexlyst selv etter å ha sluttet på pillene som følge av årelangt bruk .Vet ikke om dette stemmer , men har lest det på internett . Litt skummelt i grunn .Men vanligvis så vil vell kroppen selv rette opp hormon nivåene etter p-pille slutt .Men klart - noen kan være uheldige , slik at de får permanent forandret hormon nivå ...IKKE SUNT å bruke p- piller i mange år ... Syns det er rart legen skriver ut p-piller til såpass godt " voksne " damer som nærmer seg 40 år .Faren for blodpropp er høyere etter 30 års alderen dersom man spiser p-piller - , derfor anbefales ikke p-piller til godt voksne kvinner .Særlig om man røyker .Bør man unngå p-piller .
Gjest titti Skrevet 23. juli 2010 #9 Skrevet 23. juli 2010 Hvorfor må du slutte med PP når du røker og nærmer deg 40årene.? og noen år sener propper legen deg med østrogen prd? for overgangsalderen. er det liksom ikke så farlig da\
womenwomen Skrevet 23. juli 2010 #10 Skrevet 23. juli 2010 Hvorfor må du slutte med PP når du røker og nærmer deg 40årene.? og noen år sener propper legen deg med østrogen prd? for overgangsalderen. er det liksom ikke så farlig da\ P- PILLER KAN DREPE SEXLYSTEN PERMANENT . P-PILLER KAN HA NEGATIVE LANGTIDSVIRKNINGER MENER FORSKERE NÅ ...se link http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article400505.ece
Gjest sørlending Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Selve steriliseringen vil jo ikke påvirke humøret og sexlyst, men det at hun slipper kunstig tilførsel av hormoner kan gjøre det. Nå er det å sterilisere menn et betydelig mindre, lettere og billigere inngrep enn det å sterilisere kvinner. Så kanskje det er din tur å ta ansvaret for prevensjonen? Jeg forstår at du gjerne vil legge ansvaret over på meg ( du nevner det i begge dine innlegg ). Hvis du tror jeg er en egoistisk overkåt hingst som legger alt ansvar over på min partner, ja da tror du feil. Det er et FELLES ansvar. Nå er det faktisk ikke slik at inngrepet (sterilisering) på en mann en mindre og lettere enn det på en kvinne. Det var slik før, men ikke nå lenger. Begge er gjort på en dag. Med en manns inngrep er en ikke sikker før etter noen måneder ( må bruke alternativ prevensjon i den tiden ). Dessuten har vi menn større muligheter for infeksjoner ( en venn av meg fikk komplikasjoner i "pungen" og måtte inn på sykehus i over en uke i etterkant, med heftige antibiotika kurer ). Som jeg skriver: Jeg er mer enn villig til å kappe strengen ( eller bruke kondom for den del, men det er noe hun ikke ønsker selv ). Jeg ønsker bare at HUN skal få det bedre for da har VI det bedre. Så det at du prøver å vri problemstillingen over til at det er jeg som er skyld i dette og at det jeg som må ta ansvar blir, i dette tilfellet, feil. Det er mulig jeg har misforstått innleggene dine - hvis jeg har det så sier jeg unnskyld
Gjest Iah Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 Nei, jeg mener ikke å insinuere at du er en overkåt hingst. Hvis du har fått det inntrykket beklager jeg. Men JO, sterilisering av menn er et BETYDELIG mindre inngrep på menn. For kvinner er det en operasjon, riktig nok en kikkehullsoperasjon, men like fult et inngrep som krever innleggelse og narkose. (vanligst) Hos menn er det vanligst med lokalbedøvelse og inngrepet er gjort på 20 minutter. Her og her kan du lese mer.
Gjest sørlending Skrevet 23. juli 2010 #13 Skrevet 23. juli 2010 Ja, du har nok noe rett der ja. Jeg er bare blitt fortalt at inngrepet på en kvinne er like lett som på en mann. Det er vel litt mer komplisert enn som så... og jeg ble litt skremt av min venns komplikasjoner ( som i tillegg har hatt litt problemer med ereksjon i etterkant, men det vil gå over sa de til ham ). Beklager hvis jeg mistolka det du skrev. Det er litt skremmende å tenke på at p-piller også kan gjøre så mye med ens kropp. Kan ikke være bra i lengden.
Gjest Pucifer Skrevet 23. juli 2010 #14 Skrevet 23. juli 2010 Ja, du har nok noe rett der ja. Jeg er bare blitt fortalt at inngrepet på en kvinne er like lett som på en mann. Det er vel litt mer komplisert enn som så... og jeg ble litt skremt av min venns komplikasjoner ( som i tillegg har hatt litt problemer med ereksjon i etterkant, men det vil gå over sa de til ham ). Beklager hvis jeg mistolka det du skrev. Det er litt skremmende å tenke på at p-piller også kan gjøre så mye med ens kropp. Kan ikke være bra i lengden. Et inngrep (av denne typen) er mye mer omfattende på kvinner enn for menn, både når det gjelder hos mennesker og dyr.
Gjest sørlending Skrevet 23. juli 2010 #15 Skrevet 23. juli 2010 Et inngrep (av denne typen) er mye mer omfattende på kvinner enn for menn, både når det gjelder hos mennesker og dyr. Yepp - ser det nå. Da har jeg trodd feil... Vi får ta det som et felles ansvar dette med prevensjon og komme fram til beste løsning for begge parter. Som sagt så prøver jeg å få fram at hvis p-piller kan ha en slik negativ effekt på ens forhold så bør en se på andre former for prevensjon. Synd hvis et forhold skal ryke på grunn av en pille...
Gjest Pucifer Skrevet 23. juli 2010 #16 Skrevet 23. juli 2010 Ja du burde absolutt kommunisere med henne og at dere begge kommer frem til en felles løsning. Veldig greit å innhente litt informasjon på forhånd slik at du også kan forstå hennes side av saken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå