Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Har en 13 åring som er i ferd med å bli overvektig. Vi har snakket om kosthold, og at hun bør kutte ned på godterier, ha med matpakke istedet for å kjøpe baguett og brus osv. Hun er helt enig når vi snakker om dette, og innimellom lager hun matpakke, men da vil hun bare ha frukt oppi, ikke hjemmelaget grovbrød. HJemmelaget grovbrød spiser hun overhodet ikke. Etter et par dager med fruktpakker, er det tilbake til å kjøpe baguetter med ost og majones. Hun nekter for at hun drikker brus og milkshake, men jeg vet at hun gjør det. Finner stadig sjokoladepapir i sekken hennes, og tomme potetgullposer på TV-stua. Hun snoker i alt av skuffer og skap på jakt etter kjeks og søte ting. Jeg har også en 9 åring som er veldig mager (!), og som jeg prøver å få til å spise mer. Det blir en vanskelig balansegang, for 12 åringen vil gjerne at jeg behandler henne som 9 åringen, dvs h-melk i stedet for skummet melk på cornflakes, smør på skiva under pålegget osv... Er litt rådvill for hvordan jeg skal forholde meg til dette, er lei av å bli manipulert og bløffet av 12 åringen, og synes jeg er pliktig til å få i 9 åringen litt mer fett. Jentene har ulike fedre, pappaen til yngstejenta er også mager, mens pappaen til 12 åringen har kulemage og usunne vaner, og jeg regner med at hun spiser mye usunt den uka hun er hos han. Kan jo ikke gi opp heller, men hvordan slanke en 12 åring når jeg har henne bare 50%, samtidig som lillesøsteren bør fetes litt opp?
Gjest regine Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 Her er det du selv som må ta ansvar. For meg høres det ut som om 12/13-åringen har for mye penger, da min var i den alderen var det uaktuelt at h*n skulle kjøpe mat på skolen hver dag - det har nemlig ikke jeg råd til heller! Tror første punkt er at DU smører matpakke til jenta - hver dag. Vil hun ikke ha grovbrød, så finn på noe annet. Mye annen grovbakst enn brød det går an å lage. (grove småpizzaer f.eks./grove baguetter etc) Det går an å forme en vanlig grovbrøddeig til litt mer "spennende" ting enn brød! Gi henne og litt frukt, men mer grønnsaker (mye sukker i frukt). Inndra penger så hun ikke har råd til de stadige brus/snop kjøpene, og slutt å ha sånne ting i huset. Sørg også for å lage sunne og mettende middager og frokoster itl henne, slik at hun faktisk er mett OG ser at sunn mat kan være god mat. Hva som skjer den uka hun er hos faren kan du dessverre gjøre lite med, men du kan gjøre en god del hos deg selv. Minstejenta kan få samme kosthold, men med mer fett -d et burde ikke være så vanskelig. lykke til!
Gjest navnelapp Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Kanskje skulle du ta med deg den eldste til ein ernæringsfysiolog, og få lagt opp ein plan for spising? OFte høyrer barn meir på utanforståande enn på oss foreldra. Då kan ho også få forklart skilnaden på seg og sitt kosthold og den minste sitt, og kva konsekvensar det ville få om ho spiste som den minste.
Gjest annemor30 Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Her er det du selv som må ta ansvar. For meg høres det ut som om 12/13-åringen har for mye penger, da min var i den alderen var det uaktuelt at h*n skulle kjøpe mat på skolen hver dag - det har nemlig ikke jeg råd til heller! Tror første punkt er at DU smører matpakke til jenta - hver dag. Vil hun ikke ha grovbrød, så finn på noe annet. Mye annen grovbakst enn brød det går an å lage. (grove småpizzaer f.eks./grove baguetter etc) Det går an å forme en vanlig grovbrøddeig til litt mer "spennende" ting enn brød! Gi henne og litt frukt, men mer grønnsaker (mye sukker i frukt). Inndra penger så hun ikke har råd til de stadige brus/snop kjøpene, og slutt å ha sånne ting i huset. Sørg også for å lage sunne og mettende middager og frokoster itl henne, slik at hun faktisk er mett OG ser at sunn mat kan være god mat. Hva som skjer den uka hun er hos faren kan du dessverre gjøre lite med, men du kan gjøre en god del hos deg selv. Minstejenta kan få samme kosthold, men med mer fett -d et burde ikke være så vanskelig. lykke til! Godt svar:-)
Rosalie Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 (endret) Og selv om 9-åringen er mager, er ikke det noen grunn til at denne skal drikke H-melk og spise smør på skiva. Å øke kaloriinntaket ved økt inntak av animalsk fett er ikke veien å gå. Dessuten syns jeg du har helt feil fokus. En 12-åring skal IKKE slankes. Og en 9-åring skal IKKE fetes opp. Begge deler kan lett føre til et forskrudd forhold til mat, og spiseforstyrrelser. Endret 23. juli 2010 av Wadjet
Gjest Sandra Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Jeg støtter fullt ut at du bør hjelpe den eldste til et sunnere kosthold. Men vil du ikke at den yngste også skal ha et sunt kosthold? Tynne mennesker har heller ikke godt av å stappe innpå med fett. Undervektige som trenger å legge på seg får ofte samme råd som overvektige som skal ta av seg. Nemlig å spise sunt og jevnlig. Hva med å få begge barna til å velge sunne alternativer? Fett i kombinasjon med karbohydrater er ikke bra. Skal man ha mye fett i kosten må man kutte karbohydratene. Så lenge man skal holde seg til et "normalt" tradisjonelt norsk kosthold bør ingen av barna få for mye fett eller sukker. Husk også på hvor mye sukker som ligger skjult der vi ikke tenker over at det er sukker. Som i yoghurt og posemat (gryter, supper osv). Ellers er jeg enig i at 13-åringen har for mye penger om han/hun har råd til å kjøpe mat på skolen. Stram inn på pengebruken. Ikke fokuser på vekt. Fokuser på at sukker, fett og hvitt mel ikke er sunt for noen, derfor kan heller ikke det tynne barnet spise slikt til hverdags.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Du må for alt i verden ikke si til 13åringen at hun må slanke seg! Det kan føre til en langvarig affære med spiseforstyrrelser... Snakker av erfaring. Da jeg var i 12/13 årsalderen forandret kroppen seg, fikk litt ekstra på magen, hoftene la seg litt ut, puppene begynte å komme...dette er helt normalt i den alderen, og her hvor jeg er fra kalles det "valpefett". Jeg har alltid vært tynn som en spiker, bortsett fra akkurat den perioden der. Moren min begynte å skulle slanke meg, og jeg utviklet spiseforstyrrelser. Noe jeg har slitt med i mange, mange år. Ble tynn igjen da jeg var 14, helt av meg selv, men syntes ikke jeg var tynn selv. Gikk med en ide i hodet lenge etter at jeg ble voksen at jeg var kraftig som tenåring. Ser på bilder nå at jeg var jo undervektig! Husker siste året på ungdomskolen var vi til helsesøster, jeg var 170 høy og 45kg..Jeg var til dietetiker og fikk satt opp kostholdsplan, og den følger jeg enda. Både jentene mine, meg selv og mannen har godt av det:-) Jeg har ei 13årig jente selv som alltid har vært spe. Nå ser jeg at kroppen hennes holder på å endre seg og får kvinnelige former. Men det er helt naturlig. Jeg vet vi har et sunt kosthold. Spiser variert, grovt, ikke søtsaker annet enn på helg, ikke brus. Hun får ikke lov til å kjøpe seg lunsj på skolen (har ikke vært et ønske fra hennes side heller), men jeg lager matpakke til henne hver morgen (Ja, jeg vet en 13åring skal kunne å lage matpakken sin selv, men jeg vet hvor trøtt hun er, og de morgenene hun har gjort d selv så har hun bare tatt med seg et eple og en banan..). Som en bruker skrev over her, så kan en lage spennende og sunne matpakker. Jeg lager alt fra grove horn med spennende pålegg, grove pizzasnurrer, lager pastasalat med rester fra dagen før, omelett, oppkuttede grønnsaker og kesamdipp i et beger med lokk ved siden av..). På skolen til jenta mi er det ikke brus å få kjøpt. Jeg sender med vann, men en kan få kjøpt juice og melk. Og ungene trenger ikke ha med seg penger på skolen,så da forsvinner muligheten til å kjøpe usunn mat og godterier. Lillesøstra er veldig slank, men alikevel så "feter" jeg henne ikke opp. Samme kostholdet på henne også. Ingen trenger usunt fett og usunn mat. Er datter di i fysisk aktivitet? Går/sykler hun til skolen? Kjører du henne til venner eller sykler hun? Er dere som familie i aktivitet? F.eks turer i skog og mark, sykkelturer osv?
Gjest karie Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 du trenger ikke fete opp 9 åringen, det gjør jo ingenting å være hverken spe eller rund dersom kostholdet er greit. tenårene er en tid hvor kropp endres veldig, og det kan være i ulike skalaer. men over til 12 åringen; har du noen ganger tenkt over grunnen til at hun i smug kjøper sjokolade etc? det er jo ganske normalt for tenåringer å ha et rimelig usunt kosthold når de kjøper maten selv. det at du påpeker dette med mat og vekt gjør at hun får et ganske forstyrret forhold til mat - det er helt garantert. har ei venninne som hadde en mor som kontant prøvde å slanke henne, og hun har enda spiseforstyrrelser. alt som betyr noe for henne er å være tynn, og hun erkjenner det ikke selv i en alder av 30. hun har jo sagt i ettertid at hun, som datteren din, snikspiste sjokolade etc - hun var jo sulten. i den alderen visste hun lite om mat, men kjente bare presset fra moren. selv fikk jeg en eneste kommentar fra min mor som 15åring at "jøss, har du fått en liten kulemage?". la oss bare si at jeg spiste ikke opp brødskiva, og kjente mat vokste i munnen min lenge etter. jeg følte meg feit, og at jeg ikke "fortjente" å spise i lang tid etter. og dette var bare pga en eneste uskyldig kommentar! men samtidig er jeg enig i at du og far har et ansvar for kostholdet hennes. ta vare på det du finner i sekken(sjokolade papirer etc) - og skriv en liste over hvilke matvarer hun spiser. når du har smlet litt opp kan du jo vise dette for far, og ha en lengre samtale med ham om kosthold. ikke påpek at han også trenger livsstilsendring, men fortell at dersom dere sammen ikke klarer å snu kostholdsvanene så går det galt for jenta. det er en ting å være litt overvektig, men han vil vel heller ikke at hun skal utvikle diabetes 2 som flere og flere tenåringer i dag gjør pga dårlig kosthold..... selv ville jeg heller årøvd å få igang litt gøy aktivitet fremfor strengt kosthold. med aktivitet kommer ønsket om balansert kosthold naturlig. tenåringen er ikke istand til å tenke balansert om dette, hun ser bare i moteblader pg nettsider på syltnne kjendiser og tenker at "sånn må jeg se ut, eller er jeg stygg". da føler det nok ikke bra i hjertet hennes når mamma står over og passer på kostholdet slik at hun merker det...... en grei løsning er å kutte ut alt av penger til begge barna, server normal kost - og si at det er alt begge to får. svarer en av de at "det liker jeg ikke", så svarer du at "vel, dette er det som serveres. ingen mat er vond mat." jeg antar du og barnefaren har bodd sammen i flere år, og dere har begge et ansvar for at kostholdet har sklidd ut. loff er jo helt uhørt i hverdagen, og du har helt sikkert kjøpt inn dette selv fordi noen "ikke liker noe annet". det er ditt ansvar like mye som fars. jeg er sikker på at far kan være tilbøyelig til å være med på endringen dersom du tar tak i dette på en grei måte uten å legge skyld på noen. far er også interessert i jentas helse dersom hun faktisk er ovevektig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #9 Skrevet 23. juli 2010 Dessuten syns jeg du har helt feil fokus. En 12-åring skal IKKE slankes. Du må for alt i verden ikke si til 13åringen at hun må slanke seg! Det kan føre til en langvarig affære med spiseforstyrrelser... Ikke ubetinget enig her, vel og merke dersom jenta selv er opptatt av at hun er lubben og i ferd med å bli overvektig. I såfall synes jeg mor skylder henne å ta henne på alvor. Dersom hun er lubben nå, som 12-åring, og det fortsetter i samme retning, skal jeg love at hun ikke vil være spesielt happy som småfet 16-åring, heller.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2010 #10 Skrevet 23. juli 2010 Har en 13 åring som er i ferd med å bli overvektig. Vi har snakket om kosthold, og at hun bør kutte ned på godterier, ha med matpakke istedet for å kjøpe baguett og brus osv. Hun er helt enig når vi snakker om dette, og innimellom lager hun matpakke, men da vil hun bare ha frukt oppi, ikke hjemmelaget grovbrød. HJemmelaget grovbrød spiser hun overhodet ikke. Etter et par dager med fruktpakker, er det tilbake til å kjøpe baguetter med ost og majones. Hun nekter for at hun drikker brus og milkshake, men jeg vet at hun gjør det. Finner stadig sjokoladepapir i sekken hennes, og tomme potetgullposer på TV-stua. Hun snoker i alt av skuffer og skap på jakt etter kjeks og søte ting. Jeg har også en 9 åring som er veldig mager (!), og som jeg prøver å få til å spise mer. Det blir en vanskelig balansegang, for 12 åringen vil gjerne at jeg behandler henne som 9 åringen, dvs h-melk i stedet for skummet melk på cornflakes, smør på skiva under pålegget osv... Er litt rådvill for hvordan jeg skal forholde meg til dette, er lei av å bli manipulert og bløffet av 12 åringen, og synes jeg er pliktig til å få i 9 åringen litt mer fett. Jentene har ulike fedre, pappaen til yngstejenta er også mager, mens pappaen til 12 åringen har kulemage og usunne vaner, og jeg regner med at hun spiser mye usunt den uka hun er hos han. Kan jo ikke gi opp heller, men hvordan slanke en 12 åring når jeg har henne bare 50%, samtidig som lillesøsteren bør fetes litt opp? Alle barn skal da ha et sunt kosthold uavhengig størrelse? Jeg har og to hvor den ene sliter litt. Men den som sliter er ekstra glad i det usunne og om han får muligheten så spiser han mengder av det. Jeg forsøker å begrense mulighetene. Brus, sjokolade og baguetter hadde jeg ikke akseptert uansett!
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Ikke ubetinget enig her, vel og merke dersom jenta selv er opptatt av at hun er lubben og i ferd med å bli overvektig. I såfall synes jeg mor skylder henne å ta henne på alvor. Dersom hun er lubben nå, som 12-åring, og det fortsetter i samme retning, skal jeg love at hun ikke vil være spesielt happy som småfet 16-åring, heller. Enig. Jeg "slanker" min 7 åring i det skjulte i og med at jeg ser at han kommer til å bli overvektig om han får spise akkurat det han vil. Dvs at jeg tilbyr han sunnne matvarer, er striks på det usunne, han får ikke lov å spise fire skiver til kvelds og jeg sørger for at han får massevis av fysisk aktivitet. Jeg ser overhodet ikke noe galt i å følge ekstra nøye med på de som er i faresonen og sørge for at de ikke blir overvektige!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 Enig. Jeg "slanker" min 7 åring i det skjulte i og med at jeg ser at han kommer til å bli overvektig om han får spise akkurat det han vil. Dvs at jeg tilbyr han sunnne matvarer, er striks på det usunne, han får ikke lov å spise fire skiver til kvelds og jeg sørger for at han får massevis av fysisk aktivitet. Jeg ser overhodet ikke noe galt i å følge ekstra nøye med på de som er i faresonen og sørge for at de ikke blir overvektige! Og når ungen er såpass gammel som 12-13 år, er det helt klart at hun vet sammenhengen mellom matinntak og hvordan kroppen blir. Dersom hun selv ser og vet og føler på at hun begynner å bli litt vel trinn, synes jeg ikke det gjør noe om hun blir involvert i "slankingen" selv. Kall det gjerne noe annet en slanking, det er kanskje et litt skummelt ord, men si heller at du skal hjelpe henne med å få en sterk og sunn kropp, som orker å være med på moroa. Ved å lukke øynene og å late som ingenting overfor henne, ved å ikke nevne overvekten hennes, tror jeg at man gjør henne en bjørnetjeneste. Men for all del - følsomt tema. Man må trå varsomt.
Anonym. Skrevet 23. juli 2010 #13 Skrevet 23. juli 2010 Slapp aaaaaav! Jeg var selv en lubben/lettere overvektig 12-13 åring og jeg gjorde alt for å få litt godteri og snacks. Mamma prøvde å være streng med meg, men jeg fikk alltid sneket til meg ett eller annet, fysisk aktivitet var driitkjedelig, men jeg ble nærmest tvunget til å spille håndball. Nå, Idag er jeg normalvektig, jeg tok grep på egenhånd, har trent fast fem ganger i uka LENGE og spiser sunt. Ungen må innse selv at det er den som bestemmer. Men vær streng med godteri og annen slikk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #14 Skrevet 23. juli 2010 Og selv om 9-åringen er mager, er ikke det noen grunn til at denne skal drikke H-melk og spise smør på skiva. Å øke kaloriinntaket ved økt inntak av animalsk fett er ikke veien å gå. Jeg er en mager dame, og drikker H-melk, bruker ren fløte på bær osv, hadde jeg ikke spist mye fett, hadde jeg sett fæl ut. Mennesker som er (unormalt) magre må jo finne ordninger for å holde vekten, og hva annet vil du foreslå?
Gjest strykebrett Skrevet 23. juli 2010 #15 Skrevet 23. juli 2010 Du må ikke forkjellsbehandle ungene, men innføre gode rutiner og gode vaner når deg gjelder mat. Mat når det er måltider, ikke mellom. Sunn mat med mye næring. Godteri bare på lørdager. Brus ikke et fast innslag i kjøleskapet. Gå foran med et godt eksempel og sørg for at familien samlet har gode matvaner, alle har godt av det, uansett vekt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #16 Skrevet 23. juli 2010 hvorfor i all verden skal hun spise hjemmelaget brød?? Kanskje hun ikke synes det er noe godt. Hva med å la henne velge selv brød i butikken. Og dessuten synes jeg at en 13-åring ikke behøver å gjemme seg for å spise sjokolade. Kanskje det er du som skal finne noe annet å gjøre enn å fokusere så mye på barna. Da jeg var 13, var jeg ekstremt mager, og hadde en overvektig lillebror. Nå er det jeg som er lubben, mens broren min er mye tynnere enn meg. Det viktigste er å prøve å unngå å fokusere så mye på matvanene til barna. Håper det ikke er for sent
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #17 Skrevet 23. juli 2010 Tja, reagerer litt på flere innlegg her inne. Har man en overvektig eller en undervektig unge, syns jeg man bør ta ansvar og legge kostholdet til rette. Jeg er ikke enig i at alle i en familie skal spise det samme! Den som er overvektig, bør kutte ut smør, saus, fete oster, nugatti osv. Den som er mager, kan godt spise fet mat. Den some r overvektig bør spise mindre mengder. Den som er undervektig, bør prøve å spise oftere for å få i seg nok næring.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #18 Skrevet 23. juli 2010 Hva med rent kjøtt og masse grønnsaker til allesammen? PRøv ovnsbakt kjøtt og grønsaker i leirgryte..utrolig godt!
I.am.me Skrevet 23. juli 2010 #19 Skrevet 23. juli 2010 Vel, det høres ut som at du har dårlig samvittighet for at du må forskjellsbehandle ungene dine, men det skal du ikke ha! Tenk på at dette er datteren din sitt beste, og hun blir å klandre _deg_ når hun blir eldre dersom hun blir overvektig. Hun blir å peke fingeren på deg og si at DU gav henne fetende mat, og gav henne lov til å kjøpe baggis med fetende pålegg. Du må sette grenser for din 12-åring, enten hun vil eller ikke. Hjemme hos deg kan du innføre en ny sunnhets-regel. Det fungerer som en motivasjon å holde et sunt kosthold. Du forklarer dattra di at du alltid vil finne ut om hun kjøper milkshake og dritt-mat på skolen, og at du innfører en ny regel som gjør at hun får en premie dersom hun unngår disse usunne variantene på skolen og spiser matpakka si så og så lenge. Det kan være en ny bukse, eller noe lignende. Hjemme lager du jo bare sunn mat til henne og kontrollerer at hun ikke snoker i skuffer og skap etter ting, og ha heller alltid sunne alternativer lett tilgjengelig på kjøkkenet og i stua. Jordbær, muslibarer, yoghurt og lignende.
Meridian Skrevet 23. juli 2010 #20 Skrevet 23. juli 2010 Noen er naturlig tynne. Jeg var syltynn som barn, men som 14-åring begynte jeg å få litt former, men var naturlig slank. Har alltid spist sunt og fått godsaker i helgene. Så syns du skal la den tynne 9-åringen din få være i fred, for når hun blir eldre vil hun bli mer normal, eller forsatt være slank. Ikke hyggelig å høre at man er syltynn... Når det gjelder den tykke 13-åringen din, så ja, hun spiser altfor usundt. Sånn spiste ikke jeg som 13-åring. Hadde alltid med meg matpakke hver dag og vann å drikke. Det klarer hun fint også, men da må dere gå inn for det, også må du prate med faren hennes. Han har også et ansvar! Dessuten virker det som om 13-åringen din er avhengig av mettet fett og sukker...Det er mye bedre om du alltid har frukt og grønnsaker tilgjengelig. Hvis hun får et søtsug er det mye bedre at hun spiser ferske dadler, frukt, lager seg en smoothie og fersk juice og bær. Og det er viktig å drikke nok vann Jeg har en søster på 14 år som også har vært en søtmoms, men nå drikker hun kun vann og spiser frukt og grønnsaker og smoothie. Hun har kuttet ut brus og smågodt. Det er sjelden hun spiser det, hun har vendt seg av med det. Det er værst den første perioden når søtsuget er værst, men etter et par uker vil hun føle seg bedre. F.eks pleier vi å skjære selleri og gulrøtter i strimler og spiser det med dip til. Eller vi lager hjemmelaget fruktsalat av epler, banan, appelsin, fersken og strør opphakkede mandler på. Så kan dere lage hjemmelaget sjokolade - du moser ferske dadler og cashewnøtter og blander i freia kakao-pulver(den rene uten sukker). Sett den i kjøleskapet til den er stiv - det er nydelig god!!!! Så pleier vi å spise avokado som mellom-måltid. Man klarer det man vil, og det klarer nok jenta di
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå