Gå til innhold

For tykk for å bestille bunad?!

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg skal bestille bunad i disse dager, og hadde en plan om å gå ned en del i vekt først. Men nå som det er sommer så har den planen gått rett vest :fnise: Er det dumt å bestille bunad når jeg ikke er ferdigslanket? Veier ca 80 kg og vil i alle fall gå ned 10 kg. Bør jeg vente med å bestille bunad til jeg har nådd det målet? Noen som vet hvor mange kg man kan gå ned i vekt uten at man må sy om bunaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Bunadar vert sydd slik at dei lett kan syast ut og inn, det er alltid mykje å gå på i ein bunad. Du kjem til å legge på deg når du er rundt 40, "alle" gjer det, og då kjem du til å trenge litt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 kg er ikke for tykk for bunad, synes jeg. Men om du ser for deg at du går ned 10kg og blir værende der, vil det vel lønne seg å vente? Er derimot veldig vanlig å gå opp i vekt like etter man har gått ned. Men som Alt godt skrev, bunadene blir sydd slik at de kan syes ut og inn. I hvert fall i de aller fleste tilfeller!

Jeg ville fortalt om slankeprosjektet, til de som skal sy bunaden. Bare for å være på den sikre siden ;)

www.bunadprat.no er forresten et forum der man kan poste alt som har med bunad å gjøre. Det er ikke så veldig mange brukere enda (er ganske nytt), men det er verdt å ta en titt :)

- Lampa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjorten pleier som oftest å passe, det er vel stakken og vesten som må sys på, og det pleier ikke å være noe problem. Jeg veide forresten 10 kg mindre når jeg fikk bunaden min (var 16 år gammel), og har ikke justert noe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du veier 80 kilo er du absolutt ikke for tykk til å ha bunad! Og som nevnt over, så lager de bunaden slik at den lett kan sys ut eller inn etter behov. Men hvis du holder på å slanke deg ville jeg kanskje ventet til du har nådd målet ditt, så blir det ikke nødvendig å sy den inn med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg har vokse ut av ein bunad, så eg ville vel sørge for at det var godt sømmonn der viss eg var deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inte för tykk, men jag tycker att det verkar vara en väldigt dålig idé att köpa en dyr bunad när du vet att du inte kommer att kunna ha den så länge. Dessutom är det ju en kjempebra motivation att gå ner i vikt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Synes det er så vanskelig å bestemme seg. Det er jo litt kjedelig hvis jeg må sy den inn ganske fort. Samtidig har jeg prøvd å slanke meg før, men gikk opp alle kiloene igjen.. Så jeg vet jo ikke om jeg klarer å holde på vekten denne gangen heller hvis jeg går ned. Og sånn sett er det jo greit å ha noe å gå på.. Hmm. Tar gjerne i mot flere råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med være fornøyd med den du er og akseptere det som "trivselsvekt"? :jepp:

Endret av DesertRose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bunad med mye broderier, så kan du jo hvertfall starte den prosessen nå. Tar ganske lang tid å brodere...

Tror jeg ville ventet med montering til kroppen har stabilisert seg. Min bunad ble sydd for stor, så jeg skulle ha noe å vokse i, men for et par år siden sydde jeg den inn siden jeg ikke ble større. Man føler seg ikke fin i bunad som ikke sitter riktig...

Endret av Bex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 kilo er da vel ikke mye, med mindre du er en drøy meter høy?

Jeg fikk min bunad til konfirmasjonen, da var jeg tynn og smekker. Ikke noe problem å sy den ut, og derfor ikke noe problem å sy den inn igjen (SOM JEG HÅPER JEG MÅ GJØRE TIL 17 MAI NESTE ÅR?) bare du gir beskjed til de som syr den at det må være litt å ta i så den kan syes inn.

Gå for bunad, det er noe av det fineste som finnes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slapp av , ingen ser ut som ei låvedør. Bunad er pent og skaff deg riktig str. Det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

slapp av , ingen ser ut som ei låvedør. Bunad er pent og skaff deg riktig str. Det er det viktigste.

Enig :)

Fikk høre en gammel historie dengang jeg fikk sydd min egen bunad (beltestakk). Historien handlet kort fortalt om hvor vanskelig de eldre sydamene hadde syntes det var å sy for by-damer, fordi bydamene hadde ikke noe å fylle ut inne i livet på stakken med ;)

(og som de fleste har sett så har beltestkken et lite liv, nærmeste bare med to "seler".) Når stakken er riktig, og beltet er "surret" godt på, så har man nesten følelsen av at puppene er "ute på display". :skratte::skratte:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...